07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tar ridpaus ett tag framöver. :banghead: Borde inte ha ridit idag, men gjorde det ändå. Katastofpass milt sagt. Från och med nu skall jag bara rida när jag VILL och så får vi se vad/om det blir någonting.

Har dock inte strukit mig från startfälttävlan ännu och kommer träna för långväga tränaren 10-11 okt. Kanske även tävla dressyr på vår hemmatävling 24 okt, men det är bara för att det är ridavstånd till tävlingen och jag vill kunna tävla för klubben nästa år (aldrig gått att tävla för den tidigare). :p

Red ut idag i fint väder. Försökte rida nån form av dressyr enligt vad jag gjort tidigare i veckan, går ju alltid sisådär ute eftersom min häst blir okoncentrerad och ligger på som fan i handen. Men vi kunde iaf trava på slutet utan att jag hängde i tyglarna. Nöjd med det och att min häst har fått miljöombyte efter dagarna i ridhuset.
Imorgon får hon vila för att spara på skorna till träningen i helgen. Det är lerigt ute och de borde spikas fast med nån extra söm men jag hade inte tid idag eftersom jag var tvungen att prioritera vattenfyllning och gräva dike i hagen för att gå ut vattensamlingen vid grinden (får knappt in hästarna och det är inte kul när det står två stycken i vägen och man ska trängas).
Lördag ska jag repetera lite så jag slipper skämmas på träningen sön-mån. Det är planerna för nu. ska fö bli roligt med träningen, min gymnasietränare har inte sett oss sedan april/maj när min häst var en stel köttbulle.

Fö försöker jag kämpa med min svacka. Har lite svårt med motivationen nu både hästmässigt och i livet.

Jag tror de tog min hästs hjärna när han stod på Ultuna. Eller så bytte de ut den mot en annan. Jag har aldrig varit med om en så lugn häst på boxvila. Han är superlugn att promenera med och står helt still när jag ställer honom på gången. Så länge han inte är kissnödig. Alternativt är han fortfarande så påverkad att han inte orkar mer. Men det tror jag inte faktiskt, för han ser glad ut och har pigg blick.. Konstig är det!

Vi hade en produktiv dag igår, minst sagt.
Började med ett varv på slingan (bild) i galopp, sedan upp och ned för klätterbackarna, sedan ett varv till i galopp på slingan, och upp för backarna igen osv. Kombinerad klättring och konditionspass typ, (Jag har extrem träningsvärk i vaderna av all fältsits) haha. Vet inte vem utav oss som var mest trött...
-
Och så lite lastträning på det. Jag fick uppleva ett nytt fenomen, nämligen att gå på halvvägs (med huvudet inne i trailen) och sedan bara stanna där. Så sjukt tråkigt att hon inte är jämn i lastningen. Oftast går hon bara på, men efter förra tävlingen verkar vi fått en bakslag och hon har krånglat lite mer än vanligt bägge gångerna vi tränat. Vi får väl se hur det går på söndag när vi skall iväg igen.
Jag försöker intala mig själv att det är ok så länge det ändå bara tar typ fem minuter, vilket ju är det det tar, trots att det känns som om det hinner gå 30 min innan hon går på...:(
-
Efter det var det dags för rakning! Första gången jag rakar henne så jag hade ju inte den blekaste om hur det skulle gå.
Hon var ju helrakad när hon kom från Holland. D.v.s Öron, känselhål, kronränder, you name it. Jag visste att hon varit rakad, men inte alls under vilka omständigheter.
Faktum är att hon visar sig vara det snällaste hästen jag någonsin rakat. Hon sov när vi klippte upp mellan öron, skap, bringa, hals, ganascher hon rörde inte en min medan vi lyfte på framben för att raka armhålor och komma åt i alla vrår. Helt underbart att se! :love:
Nästan så att hon blev irriterad när jag liksom lite av vana höll för ögat på henne när jag rakade ganaschen, så fort jag tog bort handen sänkte hon huvudet och blundade istället, haha. underbara, knäppa sto. :heart

10632321_1465907720406424_10014715_n.jpg

Tycker du är fantastisk som kämpar på. Tror du inte du blir lite extra peppad av träningen när ni gjort så tydliga framsteg sedan tränaren såg er sist? :)

Absolut! Det är bara en allmän dipp nu när jag återkom till verkligheten om svårigheterna här uppe... Under sommaren är ju det mesta enklare (bortsett från hovslageriet) bla att trängseln är minimal då folk rider utomhus eller hemma hos sig själva. Nu kommer alla hit. Knökfullt på enda anläggningen, få stallalternativ i övrigt osv som gör det svårt för mig att orka med två hästar på heltid. Om jag vill ha ut nåt av det dvs träna och hålla igång. Det är ju vitsen med att ha två, att träna dubbelt så mkt. Ska den ena bara gå i hagen kan jag ju hellre köpa prylar för pengarna...
Det kan bli tajt att få ihop trots att jag jobbar skift och har bättre förutsättningar än andra med vanliga arbetstider. Då undrar man liksom hur fan det är möjligt för vissa. Tror att det stavas att ha intresse i familjen, vilket jag aldrig kommer ha. Därmed är jag liksom alltid i detta läge oavsett vad jag försöker förbättra. Jag kommer aldrig ha hjälp med slitet, ha möjlighet att ha stall hemma på nån föräldragård eller sånt.

Det är tur jag bara rider LB. Min tyska tränare sa förra gången att enda möjligheten att verkligen utvecklas är att flytta. Jag säger inte emot, den dagen jag är uppe på MVSB och gör det bra då kommer det bli tråkigt att bo kvar.

Sen insåg jag även att ett annat problem för mig kvarstår - jag har för mkt dötid i mitt tråkiga liv. Jag har bara stallet här, och det tar inte tillräckligt mkt tid de dagar jag inte jobbar. Jag är tex ledig imorgon och har nästintill panik över vad jag ska hitta på. Har ju ingen kompis här som inte jobbar heltid och/eller har fullt upp med familjelivet, de få jag känner som man kan umgås med på liknande lediga dagar är det svårt att synka med, eller så är det mina äldre släktingar. Det blir nog en tripp dit, får ta vara på dem medan de finns kvar. Men nog känner man ju ändå att man är så jävla tragisk - 31 år, ensam, hästnörd (som inte ens kan utöva det på dräglig nivå) som umgås med sina föräldrar för att ingen annan har tid med en. Typ :turd: Jag undrar vafan jag gjorde innan jag flyttade. Slog ju iofs ihjäl rätt många timmar med mitt tråkiga förhållande. Och utöver min egen häst hade man ju andra att rida om man så ville några dagar i veckan. Jobbade dessutom på ett tyngre schema så upplevde att jag hade mindre ork över. Så vardagen var mer fullspäckad men möjligheten att umgås med familjen dålig. Om det nu är familjen man vill umgås med i min ålder...eh.

Absolut! Det är bara en allmän dipp nu när jag återkom till verkligheten om svårigheterna här uppe... Under sommaren är ju det mesta enklare (bortsett från hovslageriet) bla att trängseln är minimal då folk rider utomhus eller hemma hos sig själva. Nu kommer alla hit. Knökfullt på enda anläggningen, få stallalternativ i övrigt osv som gör det svårt för mig att orka med två hästar på heltid. Om jag vill ha ut nåt av det dvs träna och hålla igång. Det är ju vitsen med att ha två, att träna dubbelt så mkt. Ska den ena bara gå i hagen kan jag ju hellre köpa prylar för pengarna...
Det kan bli tajt att få ihop trots att jag jobbar skift och har bättre förutsättningar än andra med vanliga arbetstider. Då undrar man liksom hur fan det är möjligt för vissa. Tror att det stavas att ha intresse i familjen, vilket jag aldrig kommer ha. Därmed är jag liksom alltid i detta läge oavsett vad jag försöker förbättra. Jag kommer aldrig ha hjälp med slitet, ha möjlighet att ha stall hemma på nån föräldragård eller sånt.

Det är tur jag bara rider LB. Min tyska tränare sa förra gången att enda möjligheten att verkligen utvecklas är att flytta. Jag säger inte emot, den dagen jag är uppe på MVSB och gör det bra då kommer det bli tråkigt att bo kvar.

Sen insåg jag även att ett annat problem för mig kvarstår - jag har för mkt dötid i mitt tråkiga liv. Jag har bara stallet här, och det tar inte tillräckligt mkt tid de dagar jag inte jobbar. Jag är tex ledig imorgon och har nästintill panik över vad jag ska hitta på. Har ju ingen kompis här som inte jobbar heltid och/eller har fullt upp med familjelivet, de få jag känner som man kan umgås med på liknande lediga dagar är det svårt att synka med, eller så är det mina äldre släktingar. Det blir nog en tripp dit, får ta vara på dem medan de finns kvar. Men nog känner man ju ändå att man är så jävla tragisk - 31 år, ensam, hästnörd (som inte ens kan utöva det på dräglig nivå) som umgås med sina föräldrar för att ingen annan har tid med en. Typ :turd: Jag undrar vafan jag gjorde innan jag flyttade. Slog ju iofs ihjäl rätt många timmar med mitt tråkiga förhållande. Och utöver min egen häst hade man ju andra att rida om man så ville några dagar i veckan. Jobbade dessutom på ett tyngre schema så upplevde att jag hade mindre ork över. Så vardagen var mer fullspäckad men möjligheten att umgås med familjen dålig. Om det nu är familjen man vill umgås med i min ålder...eh.

Jag känner så igen mig! Jag flyttade ju hem för att tillbringa mer tid med mina föräldrar samt kunna föda upp fjordhästar ordentligt. Plus förstås att få en lugnare tillvaro och bättre ekonomi än jag hade i Uppsala.

Men jag känner mig lite lurad på konfekten... Jag lånar ju mark av min bror, både vinterhagen (med ligghall), sommarhagen och "stallet" (två boxar inuti en ladugård) är ju hans (även om jag byggde ligghallen och äger den) och jag känner lite att jag har hästarna här "på nåder". :crazy: Även om han säkert inte upplever det likadant. ;)

När jag tog beslutet om flytt var jag inte särskilt träningsintresserad, det blev jag när Ariel helst inte skulle avlas på så mycket... :banghead: Så istället för att vara nöjd och glad med att det blev som jag ville (absolut lugnare tillvaro och bättre ekonomi!) så vill jag någonting annat nu. :arghh:

Visst är det härligt att kunna vara med mina föräldrar mycket, men de är ändå över 70 år gamla (jag är 33 år ifall du inte fick ihop matten :p) och även om jag förstås hoppas att de skall leva tjugo år till, så vet jag inte vad jag gör när de inte finns längre. :nailbiting:

Just nu bygger jag garage och det känns sådär skoj att lägga en massa pengar på hus/gård som jag garanterat inte får tillbaka om jag skulle få för mig att flytta.

Nä, det är kanske lika bra att lägga ned ridningen helt och bara föda upp hästar. Skaffar jag shettisar kan jag ju ha fem vuxna ihop med mina två fjordhästar. :angel:

@Habina Jag har ju alltid varit träningsintresserad. Bla därför jag sökte mig till en hästkommun. Men innebörden av begreppet hästkommun visade sig vara lite väl skilt från begreppet hästkommun därifrån jag kom. Jag trodde helt enkelt att det skulle vara på en lite högre nivå, om än jag inte väntade mig samma standard.

När de inte finns längre finns ju inget som håller dig kvar? Själv tänker jag att jag ger detta några år, åtminstone medan mina mor- och farföräldrar finns. Men de är ju 80-90 år gamla nu. Mina egna är 60. Inte sitter jag här i 30 år och väntar på dem ifall jag inte upplever att jag lyckas göra nån uppryckning för min egen del. Isf får jag leva med att ha långt hem men kanske kunna leva mitt liv på nån sorts nivå. eftersom jag valt bort normen av familjebubbla och allt som hör därtill, känner jag mig ganska exkluderad i en region där 99% följer normen. Var en större variation därifrån jag flyttade.

@stjarnfrugt Jag känner väl mest att jag är som åsnan mellan två hötappar. :p Det är ju inget FEL med tillvaron jag har nu, absolut inte. Framförallt är det en lättnad att inte behöva knapra på sparkontot varje månad, som jag fick göra i Uppsala sista året (när jag hade två hästar inackorderade).

Men jag skulle behöva bestämma mig för om jag skall stanna kvar här och satsa för fullt, eller om jag helt enkelt nöjer mig med att bo här tills vidare och därmed inte satsar lika mycket. :angel: Alltså mest komma till ett beslut och vara nöjd, så jag inte hela tiden tänker på vad jag inte har.

Skulle jag flytta någonstans igen så vet jag ju att jag inte kommer kunna ha mer än två hästar, dvs avelsdrömmarna försvinner helt. Jag vill ju både ha kakan och äta upp den. :rofl:

@stjarnfrugt För övrigt skulle jag inte, utifrån din beskrivning, kalla din kommun för hästkommun. O_o Men så är jag ju bortskämd med hur det var i Uppsala, även om jag inte själv kunde njuta av det när jag bodde där. :banghead:

Jag hoppas dock på en miljardär som skall falla fullständigt för mig, så jag kan bygga min drömanläggning och inte behöva tänka på antalet hästar eller hur ekonomin skall gå ihop. :rofl:

@Habina Jag föredrar ju att vinna pengarna själv, så att ingen har nån hållhake på mig ;) Jag är en fullblodscyniker och tror att självständigheten övervinner allt. Det är väl därför jag är ensam. Ingen står ut med min översjälvständighet.

@Habina Jag föredrar ju att vinna pengarna själv, så att ingen har nån hållhake på mig ;) Jag är en fullblodscyniker och tror att självständigheten övervinner allt. Det är väl därför jag är ensam. Ingen står ut med min översjälvständighet.

Fast då måste man ju spela. ;) Eftersom min miljardär är perfekt, så kommer han skriva över sisådär 100 miljoner till mig. Så jag inte behöver känna mig oberoende. :rofl:

Bryter diskussionen ang vad som är optimalt eller icke optimalt i livet med att rapportera att jag haft ett superfint pass på min egna icke 07:a dvs 00:a ikväll ;)
Känns så himla bra den kurva vi har sen ett långt stadigt y ag nu när jag och känner mig så säker utifrån tränarens direktiv och hjälp att även på det mentala planet komma vidare utifrån vad jag vill åstadkomma utvecklingsmässigt . Det är en sån otrolig fördel att ha tränaren som stallägare när hon passar mig så bra i fråga om den hjälp man får !
Går att bolla och få tips närhelst om man vill , hon tar sig gärna tid även om man bara träffas några minuter medans hon tar in hästar eller fodrar .

Är så kul att varje träning sen (tränar en fast dag/tid varje vecka, kunna komma till träningen och bolla hur det gått sen träningen innan, vad jag upplever lätt/svårt/bättre/sämre och sen få skjuts direkt på det vidare framåt på träningen .

Ikväll njöt jag av att ha en väldigt härlig utbildad häst som gjorde att det mesta kändes lätt - inkl att ridtekniskt lösa de saker som inte per automatik kändes givna att glida runt på från direkt in i passet ;) blev sån lätt känsla hela passet inkl "lösandet" av det som behövdes lösas så att säga - lite mer bärighet, lite mer framme för ngn skänkel , lite mer takt , osv .

Senast ändrad:

Det går att hitta en man som står ut med det!

Idag fick Chatsi vara handikapphäst, vilket hon gjorde med bravur förstås. Vi red ut en sväng i skogen, skrittade mest, travade litegrann. Jag red på en hand med lång tygel, behöver ju inte hålla i henne. Hon har gått upp i vikt igen, och musklat på sig på halsen.

Det går att hitta en man som står ut med det!

Händer det så händer det, men jag tänker inte leta. Av vad jag sett här i nejderna det här dryga året jag nu bott här så verkar det aningen obefolkat med den varan som kan tänkas intressant för mig.

Jag har definitivt nån form av höstkris vad gäller allting, tur att min häst iaf går bra när vi får till det. Hon går iaf inte dåligt så vår lägstanivå är rejält höjd här under det här halvåret hon gått att rida. Får påminna mig om det.
I vanlig krisanda så såg jag till att planera in en resa till mina fd hemtrakter nu i november. Just nu känns det som att jag kan stanna där sen ><

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 350
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 876
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 147
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar