07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@mackan Tack!

*kl*
Tävlingen idag gick helt okej. Åkte helt själv för första gången på tävling. Hon skötte sig kanon.
Kändes bra på framridningen och tyckte vi gjorde bra ifrån oss på banan. Tyvärr blev hon skrämd i vänster förvända så där fick vi bara 2 som är koeff 2 så där rök det kvalet. Fick exakt 60%
Formen var tillbaks på bra nivå igen och domaren skrev faktiskt trevlig häst i bra form längst ner. Ändå fick jag bara 6 på allmänna intrycken..... Tror aldrig jag fått lägre än 7 på gången förrut.
Nåväl på söndag gör vi vår sista LA start.

@Novali01 Jag är helt klart gladare nu i hela livet generellt :) Givetvis är det skönt att spontant kunna besöka familjen eller nån kompis ibland (läs En kompis, det finns bara en som har tid med mig ett par ggr/mån och hon har ju givetvis träffat en kille nu, vilket jag givetvis inte missunnar henne men det spär på känslan av tråkmåns för mig och gör att jag inte vill tränga mig på :o)
Detta är bara en dipp och dem får jag ju med jämna mellanrum oavsett, bara det dyker upp en trigger tex nu min insikt att två hästar är svårt att ha, en häst är för lite för att fylla mitt behov av mening samt på det känslan av allmän meningslöshet både privat och på jobbet. Hade medarbetarsamtal förra veckan med min arbetsledare och det var inte rakt igenom kul då jag känner att jag har svårt att åtgärda mina brister på jobbet.

Med lite perspektiv på tillvaron var hästbiten bättre på samtliga fronter söderut, men givetvis var det inte roligt att ha en asdryg konvalescent oavsett vart man bott i det skedet. Är ju dock glad att jag bodde kvar där under den tiden min häst behövde återkommande veterinärbehandlingar och undersökningar, hade jag gjort det nu hade jag fått åka 30 mil enkel väg med henne varje gång... Förhållandesituationen och det faktum att vi jobbade ihop var mer eller mindre olidlig periodvis, hemlängtan var även den jobbig. Men dåligt med pengar har jag aldrig haft sedan jag slutade plugga 2011 så det vet jag inte vart du fått ifrån :o

Så allting har för och nackdelar. Just nu är det iaf inte aktuellt med flytt eftersom jag känner att jag måste landa mer, om man nu gör det vet jag ej men det är iaf skönt att bo här när jag har de äldre släktingarna kvar. Men sedan vetefan hur man ska tänka. Kan ju inte vara mamma och pappas flicka hela livet. Jag känner väl inte direkt att jag har nåt eget liv här, och det hade jag faktiskt innan jag flyttade hit oavsett det var bra eller ej så var det mer mitt eget liv än detta...

Alltså @Amanda_F det är ju ytterst sällan man gör en hygienanalys på fodret bara sådär . Är det en etablerad producent och analys tas på innehållet a la vanlig näringsanalys osv så finns liksom ingen anledning ?
Jag förstår att du är orolig utifrån det som hänt, men lite mellan raderna utifrån det du delat med dig , så tolkar jag det ändå lite som att faktiskt lite tveksamheter funnits ang fodret som getts då du skrev att det typ var "ok" men inte tiptop ?

Jag hade satsat på foder från en seriös leverantör och med analys på vad det innehåller . Hygienanalys kan du lägga pengar på men om ingen tanke finns som motiverar den analysen ser jag inget värde . Den är svår dessutom eftersom du isåfall ska fånga in hygienen på ett väldigt stort ton /flera ton Hö ? Det är i stort Sett omöjligt .
Hö är svårare att förvara men man märker väldigt lätt om det är dåligt i fråga om kvalitet .
Ta analys på innehållet och se kvaliteten i övrigt med ögat och näsan . Det lär räcka anser jag .

@stjarnfrugt : har sagt det förrut men ändå : jag tycker det är frustrerande utifrån hur mkt du delger här osv, att känna att du ändå snurrar fast så mycket i tänkande och negativism hur mycket saker än förbättras eller hur livet är för alla . Blir frustrerad att läsa hur du så lätt hela tiden oavsett lägen ändå blir så nedtryckt och faller in i tänk som är negativt .

Jag vill önska fin helg till dig oavsett och övriga med i tråden ! Nu är det helg , ska bli fint väder här , haft en lång jobbvecka och långa sena kvällar att hinna med hästar/träning/vänner /måsten etc, och ser nu fram emot två dagars ledighet inkl ridning och träning av fina hästar :)

Vi har kämpat på i veckan och det ska bli spännande att träna i morgon igen för min hemmatränare. Går runt i ett litet lyckorus efter att mitt schema har ändrats så att jag efter två år kan återvända till @Novali01 s tränare igen:banana::banana::banana:. Är galet glad över de och ser verkligen fram emot denna träningshösten och vinter :up:.

Ja hon är ju megabra så det blir roligt för dig att komma tillbaka igen, @sommarminne, ska bli en kul höst tycker jag med!

@stjarnfrugt, jag minns väl fel ang pengabiten, mindes det som att du hade svårt att få ihop det med bensin till stallet o dyr hyra. Tar tillbaka det då!:D
Tycker också du ska hänga i ett tag, och bara för att så kan jag berätta att jag var helt klart den sista i min vänkrets med att träffa kille och jag fick mitt sista barn när jag var 39, vet att du inte planerar några jag bara berättar, så jag förstår din 5:e hjulet känsla precis.

Kul att se filmer på jättefina hästar @polly p och @Jfrelin :)

Jag har lånat ut min häst i två dagar. Tjejen tyckte det var kul och vill testa och rida igen. Idag gick vi ut på promenad i skogen. En mycket nöjd häst efter det :)

Ska tävla imorgon jue..Skrattar åt mig själv då jag är en virrpanna samt expert på att det liksom blir lite för mycket;).
Är typ byafest också imorgon..Vilket innebär att två par som jag på förhand inte vet vilka kommer hem till oss på förätt klockan halv fem..
Tur att jag har en snäll man som fixar allt... Två timmar till tävlingsplatsen. Sista startande är 14:35..
Funderar bara..OM jag placerar mig, vilket inte är troligt men hur illa ser det ut att be lagkamrat ta emot ev pris i så fall?
Är ju såklart roligt att göra det själv och tycker det eg ser "illa" ut att avika men grr..är ju sådär halvkul att komma inrusandes hemma.
Fast skit i samma. Hade gärna "bara" tävlat. Men man får väl hänga på när det händer något i byn också.

Å grymt förkylningshängig är jag fortfarande men, äh, det botar vi med alvedon i mån;)..

Ja, ja..önska mig lycka till! Tur man har en lugn och skön tillvaro:D..

@mackan Jag tror det är mer frustrerande att se det utifrån isf. Själv vet jag inget annat sätt att tänka på. Jag ser mig snarare som en oerhört optimistisk person jämfört med några år tillbaka, så utifrån det är jag på rätt väg ;)

@Novali01 Jo jag hade ju 3 mil enkel väg till stallet sista tiden. Tyckte väl att det var surt med den bensinkostnaden som istället kunde ha betalat en hyra till en till häst. Du vet jag värderar allting i hur många hästar man kan ha för pengarna :o
Jag tenderar ju att förlänga min "jag ger det ett år till..." en gång per år så vi ser väl hur många det blir ;)

*kl

Min häst vilade idag och det var ju tur det, för när jag kom till stallet ikväll fick jag använda all ork till att spika fast skor. Var helt slut i låren efteråt, är definitivt inte van med den arbetsställningen. Leran är förjävlig och första 10m av hagen är så mkt lera att det är omöjligt att tro att skorna inte sugs loss innan hovslagaren kommer på måndag, så det var bara att spika fast de som glappade. Får hoppas på det bästa nu, med tanke på att jag har träning söndag och inte vill ställa in pga tappskor...

Har fö fått analysen på grovfodret. Höet är inget vidare så det skippar jag, men hösilaget är hyfsat bra. Tyvärr TS 49% med ett kilopris på strax under 3 kr. Blir jävligt dyrt att betala för hälften vatten mao, men vad gör man. Det är iaf så pass välbalanserat att jag bara behöver ge 0,5 kg havre och 0,5 kg lucern per dag, inte ens mineraler :)

@stjarnfrugt ja sjävklart är det så ! Ingen kan ju vara du liksom - man svarar utifrån det du skriver så mycket i tråden utifrån sig själv hur man förhåller sig till det .

Det viktiga är ju att du själv landar i vad som passar dig och är rätt . Som sagt - folk svarar i tråden på det du skriver , och jag blir som sagt engagerat frustrerad att du så ofta uttrycker att du faller in i negativt tänk då jag känner att så många har det jobbigt ofta utan att det innebär samma som du känner . Så jag önskar bara utifrån det du skriver så mycket om, att du skulle hitta en mer positiv i ställning till svåra saker i livet helt enkelt och ett ork/driv att tackla de svårigheter som drabbar alla !

@stjarnfrugt Jag har köpt foder med ts 49 % som nästan kostade 4 kr/kg. Helt emot att betala extra för en massa vatten, men det var perfekta värden (för mina gulingar) och småbalar, så jag kunde inte låta bli. Men det blev bara ett par månaders mängd. ;) Önskar verkligen att bönderna skulle börja ta betalt per kg ts istället...

Mår för övrigt fantastiskt bra, mycket bättre än när jag försökte tvinga mig att rida. Vilket känns skönt och samtidigt lite kontraproduktivt. ;) Funderar lite på om det skulle vara bra med en längre paus från måsten och krav dvs betäcka Ariel till sommaren... Men jag har ganska många månader på mig att fundera som tur är.

Sådana här stunder är det ännu skönare att ha hästarna hemma, så de inte kostar en massa och man inte känner att ett ridhus står tomt. :p

@stjarnfrugt Jag har köpt foder med ts 49 % som nästan kostade 4 kr/kg. Helt emot att betala extra för en massa vatten, men det var perfekta värden (för mina gulingar) och småbalar, så jag kunde inte låta bli. Men det blev bara ett par månaders mängd. ;) Önskar verkligen att bönderna skulle börja ta betalt per kg ts istället...

Hoppar in (känd dig inte stalkad :D). Jag tycker både och! Årets bonde tar betalt i TS o det blir ju skitbilligt eftersom jag vill ha låg TS. Men samtidig så tycker jag nog ändå kgpris är det vettigaste det är ju ändå det man ger hästen. Jag VILL ju ha en massa vatten, jag kan ju inte köpa ett hösilage med TS 80 o tycka att jag tjänar på det för att jag inte betalar för vattnet?

Att jämföra partier via T däremot är ju vettigt TS strys ju bara av skördetidpunkt ffa torkning, näringsinnehållet är ju desamma om än mer/mindre utspätt.

Hoppar in (känd dig inte stalkad :D). Jag tycker både och! Årets bonde tar betalt i TS o det blir ju skitbilligt eftersom jag vill ha låg TS. Men samtidig så tycker jag nog ändå kgpris är det vettigaste det är ju ändå det man ger hästen. Jag VILL ju ha en massa vatten, jag kan ju inte köpa ett hösilage med TS 80 o tycka att jag tjänar på det för att jag inte betalar för vattnet?

Att jämföra partier via T däremot är ju vettigt TS strys ju bara av skördetidpunkt ffa torkning, näringsinnehållet är ju desamma om än mer/mindre utspätt.

Haha... Jo, jag vill ju också ha rätt blött. Det här hösilaget jag beställt (hrm, inte fått och inte betalat än...) kan jag ju ge 14 kg per häst, det är ju DRÖMMEN för en fjordhäst. :love:

Minns när jag hade så bra hösilage för två år sedan, det var bara att mata på och alla var mycket lyckliga. :d Sedan kom fjolåret med 19 g smb rp/kg. :arghh: Så jag vill inte veta vad årets hösilage från vanliga bonden innehåller. :nailbiting:

Hur är det med Stockholm Horse Show? Ska ni se något och vad i så fall?

Jag ska gå på küren är det tänkt. Kanske något mer? Brukar alltid försöka satsa på att vinna biljetter genom jobbet så vi får se vad jag lyckas med i år!

Ang att smita från ev prisutdelning så är det inte bara sådär utan det hänger ju på om klassen ev är sponsrad. Är den det så är det sällan en arrangör vill släppa hem ngn för det ser ju rätt illa ut för sponsorn att ryttaren inte ens medverkar vid prisutdelningen. Nu är det ju ytterst sällan så men vill bara att alla ska se det ur arrangörshåll också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 342
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 874
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2