07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tävlings- och träningsfri helg, klarblå himmel och 18-19 grader: Perfekta förutsättningar för en tur till stranden :love:

DSC08909r_zpsahhcf6ki.jpg

DSC08903r_zpsyms4m4c1.jpg

DSC08902r_zpsqir3pcik.jpg

DSC08889r_zpsiorog1lp.jpg

DSC08882r_zpsioj8ij9i.jpg

DSC08871r_zpsfyi5bvmo.jpg

DSC08862r_zps2f7yb687.jpg

DSC08828r_zpsvggrsrll.jpg

DSC08825r_zpskp4rqsb3.jpg

DSC08808r_zps4m8ennai.jpg

DSC08792r_zpsoxvd3wik.jpg

DSC08780r_zps5lmghnae.jpg

DSC08767r_zpsatuek7ro.jpg

DSC08745r_zpsaqtjtbpw.jpg

@Gabby_Ossi Så härligt!! Men vad många ni är, är det hela stallet? Vart åkte ni?

@stjarnfrugt Var tvungen att kolla in schabraket, shit vad snyggt!! :d:d

Jag ägnar min tid som sjukskriven åt att kolla hästannonser, herregud så jobbigt. Bara tanken på att behöva kuska runt och provrida och känna sig urkass. :crazy:

Diskuterade hästköp med min sambo igår, han tyckte jag skulle köpa en lite dyrare häst. :eek: Jag undrar om det var han som slagit i skallen!
Jag vill ju egentligen ha en "mellanhäst" som är lätt att rida och som jag kan få träna och känna att vi utvecklas. Komma ut och tävla utan att behöva räkna med att komma sist. Och sen uppgradera i nästa steg om jag nu vill det.
Stör mig på att inte saker kan få vara lite enkla nån gång. :wtf:

Okej, igår var hon bäst!
Klev rätt in i släpet alla tre gånger under dagen, står f.ö som ett ljus där inne.
Fullkomligt okomplicerad under alla de 12 timmarna dagen tog.

Fyra fel i förklassen då jag i sista sekund kom på att jag var på väg mot fel hinder. Fick lägga en volt och styra åt rätt håll :angel:
Fyra fel i lagklassen då jag enligt domaren red över startlinjen en gång för mycket. :banghead:

Jag är nöjd med henne! men jag tycker samtidigt så synd om henne.. När hon verkligen gör allt rätt så är det jag och min nykomna virrighet som sinkar oss.. :(
Jag får säga som sambon; "Det blir ju mindre och mindre fel varje gång, så snart blir det felfritt". Och det stämmer ju, detta var våra jämnaste och bästa rundor någonsin!
Nästa gång skall det bannemig bli felfritt :devil: Då är det dessutom bara en klass! Så om jag bara kan komma ihåg en bana, hålla mig borta från startlinjen vid inridningen och rida som jag gjorde igår så skall det bara gå!

11925565_413547138854106_2016654314_n.jpg

@Marvin

Nja, en kompis som stod i mitt stall förut men flyttade i somras, så hon har sina två hästar med + de som har stallet där hon står nu, min syster, och sedan kom två arabhingstar från vårat stall lite senare men de är nog inte med på bilderna. De två islandshästarna som syns på en bilden mötte vi, det är inga vi känner. Så vi var 8 st hästar när det var som mest, + en pojkvän till fots och så vår mamma med hund och kamera :D Kyhl heter det, eller ja, precis en liten bit ifrån Borrby Strand :)

@spinxx Äsch hästen bryr ju sig inte om du glömmer banan eller rider över startlinjen en gång för mycket! Du har ju ändå gett henne fina rundor och det är vad hon vill ha:). Jättefin bild på er!

@Gabby_Ossi Underbara bilder! Stranden vi körde till förra året är inte ridbar längre:(. Buhu.

@Marvin Ta hjälp av tex Anna Hassö när du letar häst, och kolla med @fio vad hon har för kontakter. Det optimala att köpa måste väl vara en erfaren räv som är stensäker och kan sin sak?

@Marvin jag hade den perfekta hästen till dig men nu köpte AnnaH´s elev den. Jag såg den i somras och ville själv ha den men kan inte ha en häst till.

Så, nu är Billy ute på annons. Söker antingen fodervärd eller köpare. Fick reda på ett ekonomiskt bakslag idag så nu blir ekonomin väldigt pressad.
Och sen orkar jag inte med en häst nu.
Kommer en tjej imorgon som ska testa honom. Det är lite jobbigt. Men det finns hästar i stallet jag får låna när ridsuget blir för jobbigt :heart

@Marvin Ja det är så jäkla snyggt...
Apropå att provrida hästar så ja, det är inte de roligaste passen. men samtidigt tycker jag att jag blivit så pass luttrad så jag har slutat känna den där pressen på att man ska rida så himla bra och visa upp sig på provridningar. Jag tar det för vad det är och är alltid ganska rak och uppriktig med vad jag vill ha och vad jag är för typ av ryttare. känner således ingen direkt prestationsångest. Man ska ändå egentligen bara se om man gillar hästen, sen får nån tränare se film och/eller följa med och titta för att jag vill veta vad de tror om den. Och om det kan vara nåt jag kommer att komma dit jag vill på. Sedan om man väl köper är det ju som att börja från noll ändå, men det får man ju ta då.
Men ja, en av hästarna jag tittat på nu sista tiden var verkligen supertråkig att rida och jag red ås himla dåligt. Vi passade öht inte ihop nånstans. Såna gånger kan jag önska att jag var proffs och kunde se till att ta ut det bästa även ur hästar jag inte tycker om. Men nu är jag ju inte ett proffs och får ibland leva med att jag måste avbryta och säga att denna kan jag faktiskt inte rida.

*kl

Andra dagens träning idag och gud så roligt det var. Blir så inspirerad av min gymnasietränare och känner alltid efter de här två dagarna hen kommer hit åt gången att jag borde flytta till Skåne så jag kan rida varje vecka och slippa börja om varje gång. Men nu är det faktiskt bara 4 veckor till nästa gång och det känns bra för då hinner man inte glömma för mkt :)
Min häst var helt slut idag och hovslagaren var här på em och hon stod nästan och sov, stel i baken också. Så imorgon blir det en lugn uterunda i skogen.

Barb har fått vila idag, men lilla Indra fick gå ett pass på stora banan idag igen. Mutade fotograf med lite fia så det kommer bilder. En film på sista varvet av passet har jag dock. Här är hon trött som tusan och tyckte att hon inte alls behövde göra mer efter att ha galopperat. Därav min lite tuffa skänkel i början av klippet:o.

Det bästa hade varit att du hade fått stanna kvar i 07- tråden med den hästen :D

Så himla synd att den blev såld men jag förstår ju det.. jag tänkte på dig direkt när du hade rumplat omkull att DEN hästen hade varit perfekt till dig.

Nästa gång du hittar den perfekta hästen till mig kan du ju tala om det!!:mad: :D

Nu sitter jag och kollar irländska hästannonser där man får vara glad över en suddig bild taget lite ovanifrån (de är ju så jäkla små!) på en häst som står och hänger i en regnig hage...

Nästa gång du hittar den perfekta hästen till mig kan du ju tala om det!!:mad: :D

Nu sitter jag och kollar irländska hästannonser där man får vara glad över en suddig bild taget lite ovanifrån (de är ju så jäkla små!) på en häst som står och hänger i en regnig hage...

Ja men jag läste ju häromdagen att hon köpt den :D

@stjarnfrugt Egentligen har jag massor av framåtanda att rida på, men efter att hin galopperat tror hon att det är slut och vill helst bara stanna, Därav soppatorsken:p. Så bjudningen finns, det är styrka och rutin som saknas. Är helt övertygad om att hon kommer att bli hur fin som helst, hursomhelst är hon underbar både att rida och i all annan hantering:).

Några bilder från igår också

12036784_10206594987825306_4623652156823974498_n.jpg

12038309_10206594973784955_729115920346523144_n.jpg

12027769_10206594974704978_548902287274063112_n.jpg

12074851_10206594974104963_7751363760848294989_n.jpg

12043026_10206594973544949_5442406992926273669_n.jpg

@Fiorano Så himla fin :heartHon verkar ha lätt för sig, man tror inte att hon är riden så lite som hon är. Tur hon har en vettig matte, jag vet inte om det är lika vanligt på ponny men jag tycker tyvärr att många med talangfulla storhästar glömmer bort att de är unga. Dom har väl lite för lätt för sig och körs för hårt i ung ålder och sen blir det inget mer av dom... Har en sån i vårt stall som är 4 år men ser ut som en vuxen svårklasshäst i kroppen. Den har tagits alldeles för hårt innan den kom hit. Mkt tråkigt och onödigt.

Idag kändes det inge bra alls på träning:(. Först red min tränare på henne och det såg ok ut tyckte jag. Men sen när jag red själv så fick jag inte till det alls och kände mig mest stressad. Hade ju velat ridit program också då jag har så få tillfällen att rida lång bana och ska köra la:4 den 10 okt. Ska till henne dagen innan men det känns lite rumphugget.. Var en som hade två hästar och red den ena före och sen den andra efter mig. Kanske blev lite stressande det också?
Jag har för tillfället jättesvårt att komma till fokus och slappna av och hitta bättre ner på hästen när jag är och tränar.
Det konstiga är att när jag tävlade så kändes det liksom rätt ok. Å jag knep inte med knäna som jag gjorde idag så underskänkeln blir helt dampig och fladdrar och jag sitter som för mycket uppepå:devil:..

Jag har skrittat idag. Ingen succe direkt för han tyckte det var ganska tråkigt. Men vi övade på att göra halter, de blev fina, och jag hade sitsträning för mig själv (nödvändigt). Han har varit mycket piggare de senaste dagarna så jag trodde på lite mer action och hade utrustat mig med säkerhetsväst och flängrem men det blev inte spännande alls. Egentligen skulle jag börjat skritta igår men då kom hovslagaren som fått vänta på att han skulle bli frisk och pigg nog att sko så då ville jag inte trötta ut honom ännu mer... Så nu är vi på g igen, fast det ska få ta tid det här känner jag.

@Marvin Ja det är så jäkla snyggt....

Nu kan jag inte bestämma mig för om jag ska ha ett hopp- eller dressyr! Vi skulle ju samordnat våra köp, så kunde vi fått 3 för 2. :angel:

Idag var jag ute och kollade när Chatsi reds. Shit, vad snygg hon är! Rör sig bättre nu och har musklat på överlinjen. Provred henne lite, och njä, hon är inte så kul. :o
Sen åkte jag ut till Penntrollet, som kom och mötte mig i hagen. Lyckades sadla alldeles själv och så red vi ut en tur. Hon är ett litet lyckopiller den där. Jag tror jag är kär. :love:

@Marvin Ja, det hade ju varit praktiskt att samköpa med de där 140 milen eller vad det nu är mellan oss ;)
Köp du ett till hoppsadeln, det är väl den du har mest? Ett sånt snyggt schabrak måste ju visas upp ;)

Låter som att den här pausen från C kanske gjort dig gott. Oavsett hur det nu blir med den andra, så är det ju lite nyttigt att få distans emellanåt och speciellt som du kämpat med C genom alla år. Ibland måste man få se att det finns nåt annat.

*kl

Jag är också kär i min häst. Skrittade ut idag i 1 timme på lång tygel, trots höst och halvblåst så var det inga problem. Visserligen går hon ju inte och sover, men hon är inte mer än man kan förvänta sig av en sporthäst. Inga dumheter eller stressande så att jag kände behovet av att jogga istället. Hon är nog lite mör efter två dagars hårdträning, och behövde nog detta för kroppens del även om hon var pigg och säkert inte hade sagt nej till att galoppera ;)
Imorgon kommer tyska tränaren men jag står över. Min häst fäller mkt nu och har känts lite mattare än vanligt sista veckan så jag känner att jag vill inte plåga henne med tre träningar på fyra dagar. Det behöver liksom inte bli tacken för att hon är ambitiös...

Blir även foderbyte nu när hon börjar gå på lucern och havre. Efter att jag fick analysen på hösilaget så har jag fått justera lite. Riktigt dyrt hösilage som sagt, strax under 3 kr/kg och låg TS halt. Men bra balans i det så jag behöver ge 12-14 kg (kommer ändra beroende på hur blöta balarna är) och till det bara 0,5 kg havre och 0,5 kg lucern till en stor häst i full träning. Det är ändå rätt bra tycker jag. Men det blir ju foder för 1500 kr/mån ändå. Vad har ni andra för foderkostnader?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 330
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 868
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar