07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
@stjarnfrugt Här skyndas det långsamt:D. Men precis som Barbie gör Indra det väldigt enkelt för mig. Hon kommer få gå december ut tänkte jag och så vila i januari. Nu går hon ca 4 dagar i veckan och det är mest i skogen och även som handhäst. Så hoppas jag bygger upp henne rätt:).

Min foderkostnad är nu kanske 300-400:-/mån. Barb äter havre, betfor och örter. Indra äter Groov 150 och betfor. Hö ingår i hyran:).

@Marvin Du som rider fälttävlan, vad för klädsel gäller på en startfälttävlan? Är det tävlingsklädsel eller mer som en PnJ? Funderar på om det är överambitiöst att ha flätat och dressyrsadel i dressyren också. Känner att jag är helt ute på okänt vatten:D. Har iaf köpt en sån där stor ful nummerlappsgrej idag:p.

Köp Troll och gör dressyrkarrär;).

@Fiorano Jag hade nog tänkt lite PnJ, snyggt och propert, men inte med kavaj och hela midevitten. Däremot är det väldigt mycket trevligare att rida dressyr i en dressyrsadel om man nu har en, så det hade jag gjort.

@stjarnfrugt jag ger främst hösilage, vilket kostar mig 300 kr/månad och häst. Nästan så jag skäms. ;)

@Fiorano Jag är fortfarande sängliggandes, men om jag mirakulöst blir frisk på söndag så kommer jag rida dressyr i dressyrsadeln. Inte tänkt på kläderna dock, men då låter det som jag borde skippa vita ridbyxor i dressyr och hoppning.

@stjarnfrugt Min har ätit för ca 500kr/månad nu i augusti och september. Han äter hösilage, lite betfor, mineraler och lite Hippo alfa. Tror jag kommer hamna runt 6-800kr per månad i vinter.

Ariel busade med sin son i hagen idag. :love:

party_560adb0fe087c308db54e90c.jpg

Divan äter 14 kg hö för 3,50 kr/kg sen måste jag ge 1 kg krafft muskel pga dåligt protein så det blir ganska dyrt. Bara hö för 1519 kr i månaden sen krafft muskel för 500 kr
Sen äter hon slobber mash och mineraler. Ca 250 kr i månaden.
Sen ger jag ju dyra Thia-cal och sen testar jag någon olja åt min kiropraktor nu som ska göra att hon blir tjock som en köttbulle bland annat men det behöver hon ju egentligen inte :p

@Jfrelin Thia-cal fungerade inte alls på mitt pucko tyvärr. Han är lika vaken och skvättig ändå. Synd att det inte funkar men skönt för plånboken ;)

Jag kommer nog få betala för eget Hö ett tag framöver, gissningsvis ganska mkt för nu står han på fri tillgång sedan han kom hem, har boxvila så det är inte mkt motion och jag känner fortfarande revbenen (även om de är ganska bra maskerade.).

Sen kommer han få lite havre tids nog, och troligen kommer jag ge mash också. Så jag räknar med 1500 i månaden för foder. utöver de dryga 5 tkr jag betalar i stallhyran...

Men @stjarnfrugt vaddå sporthäst ??? Ska de inte kunna skrittas ut eller ridas ut öht utan att det är förvåning att det funkar ? Vad har du för folk omkring dig som gett dig anledning att öht tycka det är en grej att en "sporthäst " kan ridas ut ? :(

Kl
Ang foder så alla hästar här hos oss står på 95% grovfoder med analys och grovfodret håller jämn kvalitet och ingår i stallhyran , ingen maxgräns de får vad de behöver och äter upp . Havre och korn ingår i hyran om man vill ha det . Sen får man själv köpa annat om man vill ha . Sällan några stora givor behövs.
Om man behöver protein tillskott är det ju inga stora givor öht man behöver ge om man har behov att fodra extra . Typ 5-10 dl/dag om det är ngt av de kända pelleterade - annars ngn dl om det är soja .

Senast ändrad:
Det bästa hade varit att du hade fått stanna kvar i 07- tråden med den hästen :D

Så himla synd att den blev såld men jag förstår ju det.. jag tänkte på dig direkt när du hade rumplat omkull att DEN hästen hade varit perfekt till dig.

Ja Gud vad mycket du själv deltar med din 07 här i tråden ;) Skämt åsido ;)

@Jfrelin Det står på tur ;) jag gav det till min ponny tidigare och på henne funkade det sådär. Men det är ju värt att testa. Tyvärr är det nog så att jag behöver rida varje dag för att han ska bli lite lugnare, men det hinner jag inte.

Jag betalar 700 för grovfoder och ca 300 för kraftfoder och mineraler då jag bara ger lite groov 125 för att han gillar de, havre, mineraler selen och b-vitamin.
Min vräker i sig enorma mängder grovfoder under vinterhalvåret men jag får ta hur mycket jag vill för den summan. Väldigt lyxigt och värdena är kanonbra. Lite för höga egentligen men min häst har aldrig varit så fin i kroppen så han verkar behöva de!

@mackan Det är ett begrepp jag använder istället för att skriva "ädlare häst med en del temperament, i tävlingskondition" vilket vi även diskuterat flertalet ggr i denna tråd genom åren. Därför mkt enklare att uttrycka det så och folk vet vad man menar.
Jag har då varit med om förhållandevis få hästar i den kategorin som man rider ut på samma sätt som de som i dagligt tal kallas promenadhästar och kan lunkas ut av vem som helst i alla gångarter både ensam och i grupp. Inte nödvändigtvis då att man inte alls kan rida ut dem, men att man helt enkelt får vara lite mer rutinerad och alert då de ofta är betydligt snabbare och mer dramatiska i sina reaktioner.

Är nog inget speciellt ovanligt, speciellt inte bland dressyrhästar. Där jag stod i Mälardalen var jag en fridlyst art som red ut min dressyrhäst, tom flera dagar i veckan, och som kämpade på med det trots att hon inte var helt enkel. Här uppe är det mer vedertaget att man rider ut, antagligen för att träningsmöjligheterna i ridhus/bana är sämre men samtidigt eftersom det är en betydligt större andel skogsryttare bland hästägare.

*kl

Jag kan ang foderdiskussionen konstatera två saker:
1. Ha ponnyer
2. Bo där det finns bete under en längre betesperiod

;)

@mackan Det är ett begrepp jag använder istället för att skriva "ädlare häst med en del temperament, i tävlingskondition" vilket vi även diskuterat flertalet ggr i denna tråd genom åren. Därför mkt enklare att uttrycka det så och folk vet vad man menar.
Jag har då varit med om förhållandevis få hästar i den kategorin som man rider ut på samma sätt som de som i dagligt tal kallas promenadhästar och kan lunkas ut av vem som helst i alla gångarter både ensam och i grupp. Inte nödvändigtvis då att man inte alls kan rida ut dem, men att man helt enkelt får vara lite mer rutinerad och alert då de ofta är betydligt snabbare och mer dramatiska i sina reaktioner.

Är nog inget speciellt ovanligt, speciellt inte bland dressyrhästar. Där jag stod i Mälardalen var jag en fridlyst art som red ut min dressyrhäst, tom flera dagar i veckan, och som kämpade på med det trots att hon inte var helt enkel. Här uppe är det mer vedertaget att man rider ut, antagligen för att träningsmöjligheterna i ridhus/bana är sämre men samtidigt eftersom det är en betydligt större andel skogsryttare bland hästägare.

*kl

Jag kan ang foderdiskussionen konstatera två saker:
1. Ha ponnyer
2. Bo där det finns bete under en längre betesperiod

;)
Vi får konstatera att vi bor på olika planeter helt enkelt .

Kan ju tillägga att kraftfoderkostnaden gäller den här vintern, då jag fodrar med fjolårshösilage med dåliga värden, hoppas lite fåfängt att årets skörd (som jag kommer börja ge efter årsskiftet) är bättre...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 329
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 868
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 144
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar