07:orna del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Litet klipp från oss då vi fick lite programridningsträning i laget som egentligen inte blev något lag.
Mina händer lever sitt egna liv:devil:, och jag har väldigt svårt att komma ner på henne..Men vi kämpar på. Var väldigt ofokuserad då min förkylning fortfarande sänker mig också.
Vart träning idag med för min ordinarie instruktör. Lite samma och jag är ganska missnöjd med min prestation. Bådar inte gott inför lördagen men det är väl bara att försöka ha roligt på tävlingen då och göra sitt bästa:). Ska rida la:1 gånger två då den ena är förklass och den andra lagklassen.
Men iom att vi pga både skadade hästar och ryttare inte fick ihop lag första omgången så har vi ju liksom inget att hämta som lag egentligen..Men det är roligt ändå.

Kan ju inte vara riktigt så nördig och ambitiös som jag skulle vilja då ekonomi och tid sätter p.
Men nästa vecka blir det faktiskt två tillfällen för instruktör igen. På tisdag ska min ordinarie rida henne först, blir roligt och jag hoppas hon får igenom lite det som behövs. Den svåra vänstersidan där jag inte hittar bärigheten i tex galopp och inte får till bakdelsvändningarna.
Sen på fredag ska jag prova en ny som jag inte ridit för. En rutinerad dam med mycket meriter. Ska bli intressant:)..

Har också tränat idag. Gick helt okej men vi är inte bästa kompisar just nu. Hon är inte supernöjd med att jag kräver mer och mer hela tiden så hon är lite meckig i munnen och jag har inte så superbra känsla. Nåväl bara att träna på.

Liten film från ikväll. Flera småklipp som jag satt ihop

Har också tränat idag. Gick helt okej men vi är inte bästa kompisar just nu. Hon är inte supernöjd med att jag kräver mer och mer hela tiden så hon är lite meckig i munnen och jag har inte så superbra känsla. Nåväl bara att träna på.

Hon är verkligen superfin, blir också väldigt ridsugen! Men vad är det hon gör med höger bog/manke? Har hon alltid trixat med den?

@polly p och @Jfrelin vilka flotta hästar ni har :) Jag ser verkligen fram emot att få träna i helgen. Känns som en evighet sedan trots att veckotränaren var här i måndags... :o Ser verkligen fram emot vinterns träning nu och längtar till våren ddå man får se vad man åstadkommit de här månaderna. Första tävlingen är planerad v10.

@Jfrelin Hon är en superhärlig häst men just det att få henne mycket rundare det är inte helt plättlätt för mig:p..
Ibland blir hon mer bara uppåt och inte helt igenom.
Eller så blir hon dykig/framtung i ffa vänster varv.
Ibland känns det som om jag aldrig hittar ihop med henne men vissa dagar och träningar känns bättre men inte dessa två som jag lite skyller på ofokus och trötthet iom förkylning.

@stjarnfrugt Vad kul med helgträning! Härligt ambitiös du är:)!
Jag längtar nästan till att tävlingarna är "över". Ska rida den 10/10 också, en La:4 vilket känns överkurs men, men.
Sen blir det skönt att fokusera mer på träning bara..
Även om det liksom går hand i hand så gör det ändå inte det på ett sätt..

Ledig underbar fredag. Dags att städa och ta itu med allt eftersatt.
Nu ställer jag tidtagaruret så jag blir klar med städ, tvätt, ridning, mock, duscha,
äta innan ett när jag ska handla..

Fast rideriet kanske hamnade på eftermiddagen istället, när jag handlat och så..:D

@Habina Jag föredrar ju att vinna pengarna själv, så att ingen har nån hållhake på mig ;) Jag är en fullblodscyniker och tror att självständigheten övervinner allt. Det är väl därför jag är ensam. Ingen står ut med min översjälvständighet.

Fast det problemet har ALLA hästtjejer! Dvs vi behöver inte någon karl för att klara vårt dagliga liv, vi tycker t om att de är påhäng men "plötsligt händer det"! Kolla @Fiorano m fl....;) därmed inte sagt att man måste träffa någon för att fylla sitt liv men chansen finns nog ändå i Norrland...

Händer det så händer det, men jag tänker inte leta. Av vad jag sett här i nejderna det här dryga året jag nu bott här så verkar det aningen obefolkat med den varan som kan tänkas intressant för mig.

Jag har definitivt nån form av höstkris vad gäller allting, tur att min häst iaf går bra när vi får till det. Hon går iaf inte dåligt så vår lägstanivå är rejält höjd här under det här halvåret hon gått att rida. Får påminna mig om det.
I vanlig krisanda så såg jag till att planera in en resa till mina fd hemtrakter nu i november. Just nu känns det som att jag kan stanna där sen ><

Kommer du ihåg hur mycket du vantrivdes med att vara ifrån din familj o att det var största anledningen till Norrlandsflytt? Fast jag tror ditt största problem var ditt dåliga förhållande o pengabrist just då. Antagligen kunde du löst det med ett jobbyte och pojkväns deportering...:D dvs flytt var kanske inte nödvändigt. Men sen du flyttade och din häst blev frisk har du fått en helt annan syn på livet, du gör FLERA glada, nåja nästan glada iaf;) inlägg om hur bra din fina häst går o det gör mig så glad!:bump: Så stanna du kvar i Norrland ett tag till o rota dig för du är helt klart gladare där.:up:

Alltså jag brukar ju inte ge dig några tips o råd direkt men here goes! :D Jag tycker det ser ut som du behöver rida upp manken mycket mycket mer, framförallt på vänster sida. Och engagera den lilla lata kossan (:o) mycket mer i övergångarna så hon blir mer aktiv bak, verkligen RIDA in bakbenen. Tror att din munmeckningar skulle försvinna då. I vänster varv kanske rida förvänd sluta o "kicka upp" manken o sen försiktig bolla över henne rättställd men då se till att yttersidan fortfarande är kort och aktiv annars förvänd igen. Liksom bolla bogarna mellan skolor tills hon är med. Samtidigt som du kräver mer bakbensengagemang. Plätt lätt.:angel:

@Novali01 det är ju det jag försöker göra :angel:
Resultatet är varierande :p
Mecket med munnen är för att hon inte är igenom och framme för skänkeln. Plus att hon inte gillar att jag dragit ner tempot och försöker få henne kortare.
Fronten är ju mycket mer uppe när hon får gå i sin bekväma arbetstrav och galopp men det får hon inte nu. Stackarn.

Jag är lite dålig med handen just nu för jag håller på att träna på att bli mer aktiv där och då blir det lite mycket hand ibland. Jag har nämligen en tendens att bara sitta still och låta henne bli lång/låg i fronten för jag är livrädd att bli för hård i handen. Jättedålig idé tycker Divan. Hon vill att allt ska vara som vanligt.

Tyvärr missade syrran att filma när jag fick upp och igenom henne. Ingen film är längre än typ 1 min så väldigt korta snuttar som är ihopsatt. Men jag har ju aldrig varit rädd för att visa lite sämre ridning på Buke :D
Ska tänka på dina tips när vi tävlar idag.

Vad fin hon är! Jag vill också ha ett fuxsto! :angel:

Jag är verkligen inte den som ska komma med ridtips men när min hand levde som mest rövare fick min tränare longera mig så jag bara kunde tänka på sitsen. Först fick jag inte hålla alls i tygeln för att rida hästen för sitsen och hålla min egen balans i sätet och inte i hästens mun. Sen fick jag ett handtag att hålla mig i så jag kom ner i sadeln lite bättre.

När jag sen kunde hålla balansen själv så fick jag ta tygeln. Det var väldigt bra. Ett tag började jag lektionerna så för att inte störa mer än nödvändigt. Kan säga att jag fick väldigt mkt träningsvärk i bålen för det var tydligen där jag saknade stabilitet.:yuck: Sen var det "bara" att börja träna de muskler som jag behövde..

jaha. nu har jag för lugnt på jobbet igen och då börjar tankarna snurra. Jag köper ju in eget hö till Caspian nu och jag har bestämt mig för att ta en hygienanalys för att vara på den säkra sidan att det är bra saker för honom. MEN jag har tänkt att jag ska byta leverantör, för senast igår vägrade C äta en av balarna som jag hängde upp till honom. De flesta balarna har har varit toppenfina, men jag vill inte vara orolig för det OCKSÅ.

Så nu funderar jag på två saker. Höanalys kostar ju en del. Skulle ni ha tagit den på höt han har nu (för de har mer hö att köpa om jag vill... Och jag kanske bara är sjåpig?

Eller skulle ni kolla upp hö från den eventuella nya leverantören? Ev. fråga denne om hen kan tänka sig att göra en deal med mig om jag kollar upp (för då kan ju hen ta mer betalt av andra också...). Leverantören har jag fått kontakt med genom Halmbonden och halmen är jag toppennöjd med!

@Novali01 Hygienanalyser är nästan dubbelt så dyra tyvärr, och ja, om man kan berätta att höt är testat med bra kvalitet på hygienen och bra värden så är folk beredda att betala mer. (speciellt i år när allt hö häromkring är ganska dåliga värden på).

Fast 600 kr är ju en piss i havet om man säljer ett par ton hö?
Det tycker jag också, men jag tänker att jag kan få dem att betala det (eller ge mig rabatt om jag gör provet) för att de kan ta lite mer betalt.

I vilket fall är problemet om jag ska testa höt han får, eller det han troligen ska få...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 352
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 876
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 147
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar