Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Foder & Strö Hallå, ganska länge sedan jag köpte lucern och funderar på en del :) Min bonde hade inte så många höbalar till mig att det kommer att...
Svar
9
· Visningar
3 033
Senast: Masse
·
Foder & Strö Om man ska ge ensilagemängd som motsvarar 3 kg torrt hö, hur många kg ensilage ungefär blir det? Ganska blött men inte det absolut...
Svar
8
· Visningar
2 337
Senast: Enya
·
Foder & Strö Efter mycket om och men har vi nu fått tag på halm till ridklubbens tjocka ponnyer. Tanken är att byta ut en del av det ganska...
Svar
6
· Visningar
4 066
Senast: lewellyn
·
Hästvård Hur tänker ni om detta: Borde en långvarig hälta (inte nylig, utan en som funnits i flera månader) avspegla sig i form av spända...
Svar
5
· Visningar
1 028
Senast: larissaGroz
·
Foder & Strö Min häst har problem med musklerna efter en skada för ca ett år sedan. Finns det något fodertillskott som skulle kunna vara till hjälp...
Svar
10
· Visningar
2 046
Senast: Sar
·
I
Foder & Strö Ni som under vintern har era hästar på begränsad fri tillgång/slowfeeding. Hur kommer ni göra i sommar? Jag vet att pålle lägger på sig...
Svar
4
· Visningar
1 135
Senast: fjordtokan
·
Hästvård Vi har en ponny som är rätt överviktig, inget som någon normal ridhästmänniska reagerar på, men man kan inte känna revbenen och han har...
Svar
5
· Visningar
3 074
Senast: fjordtokan
·
Hästvård Jag har börjat oroa mi för min ponny. Har börjat Misstänka låsning/spänningar eller dyl som gör att det inte känns bra att rida alls...
Svar
1
· Visningar
740
Senast: SQT
·
Foder & Strö Hur vet man att hästen behöver extra salt i fodret, att den helt enkelt inte får i sig tillräckligt av saltstenen? Mitt sto svettas...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 380
Senast: miiiiiiia
·
Hästvård Red dressyr med min häst idag, mitt under passet vid ett varvbyte blev han jättekonstig. Satt av och kollade hovar, benskydd, sadel...
Svar
1
· Visningar
1 136
Senast: Luleå
·
Hästvård Har torvströ i mina boxar och tycker egentligen det är helt super!,,men har börjat fundera på det här med pellets..någon som har...
Svar
8
· Visningar
1 653
Senast: Tussemaja
·
Hästvård Lagom till påskhelgen kan jag konstatera att min häst är halt. Jag upptäckte för några dagar sedan att hon inte var ok när jag red...
Svar
0
· Visningar
713
Senast: seahawk
·
Hästvård Förra veckan, i torsdags, packade jag och pollan ihop allt och åkte till ridhuset för att rida inför tränare som vanligt. Denna gång när...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 842
Foder & Strö Hej! Min häst ska flytta in i ett stall där det finna rätt mycket gammalt gräs i hagarna (+lite nytt som börjar titta upp). Jag...
Svar
4
· Visningar
1 200
Senast: Glimris
·
Hästvård Gick förbi ett stall idag där hästarna hade vintertäcke på sig, ca 5-6 hästar i samma hage med fri tillgång på hösilage.. Hur fan rent...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 383
Senast: LucyShow
·
S
Hästvård Hej! Har en 7-årig valack som nu för någon vecka sedan börjat snora när jag rider. Alltså, det rinner ren klar vätska ur båda...
Svar
7
· Visningar
7 294
Senast: Mitrolle
·
Foder & Strö Jag har fri tillgång på ett hösilage med 6,5 MJ och 120 smp rp per kg ts, (runt 60 i ts) och nu börjar en av de äldre hästarna falla ur...
2
Svar
28
· Visningar
2 942
Senast: Trissa
·
Hästvård Vad finns det för anledningar till att hästar får röta och hovbölder? Min åring är inte ens tio månader gammal och har redan haft fem...
Svar
7
· Visningar
1 488
Senast: Tjotess
·
I
Hästvård Nu är det så att sköthästen har fått något konstigt strax ovanför svansroten, som både jag och de i stallet är väldigt osäkra på vad det...
Svar
2
· Visningar
1 349
Senast: moon
·
Hästvård Min häst har börjat krångla när man ska ta in bettet i munnen. När det väl är inne så "fibblar" han lite med det en stund men sedan är...
Svar
1
· Visningar
837
Senast: SQT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka