Halt igen... Troligtvis samma skada?

Sv: Halt igen... Troligtvis samma skada?

Broddskada där uppe? :p

Låter mer som att såret är infekterat. Det är ju bara en liten svullnad runt själva såret, och kletig vätska kan tyda på infektion.
När min hade lymfangit var hon svullen i HELA benet, från hov till knä.

Min nuvarande häst fick ett nästan identiskt sår för ett par veckor sedan, fast lite längre ner och hon blev svullen runt om från kotan till hasen., så då misstänkte jag lymfangit men det gick över.

Hon är svullen hela vägen, syns bara inte på bilden. Svullnaden går ned till kotan och hon är varmare i det benet, haltar och ville inte stå på det.

Men....:confused:

Den vita ser betydligt högre ut o visst var det den svarta som det var illa med?
Det ser bra ut.. om det vore... bak.

Han har tagit ner trakten men inte tagit riktigt så mkt i tån som jag skulle vilja. Den är låg i trakten nu o vi får väl se.

Är den renskuren i sula o stråle?

Tänk på att nu skuva ur åtminstone tåbrodden o sen alla för att inte göra skadan värre.
Prova att springa med brodd- benen får sig en omgång varav det extrema fästet.

Hon står ju som hon gör... Ska försöka ta en bild då hon står jämt med båda fram. För tycker inte det såg så ojämt ut. Ja den svarta är hon halt på. Ska ta bild från både höger och vänster så blir det nog rättvist.

Nu har det ju hunnit gå en två veckor sen hovis var här, och jag borstade inte av hovarna innan bilden. Men han brukar ta det som är dåligt under hoven och inte mer.

Trakten har ju kommit längre bak, och man ser att det kommer närmare och närmare skon. Men jag ska fråga om det går att ta mer av tån, och vad annledningen är varöfr han inte gör det i sådana fall.

Förstod inte vad du menade med brodden. :/

Hon är svullen hela vägen, syns bara inte på bilden. Svullnaden går ned till kotan och hon är varmare i det benet, haltar och ville inte stå på det.

Tillägg,

Ja det är vad jag gissar en broddskada efter rymmning. Men har ju ingen aning eftersom jag inte såg. Det var det där såret, och ett längre ned.

Veterinär kommer i alla fall idag. Jag är så less på skador och vill inte riskera något. Vill ha en FRISKT häst nu!

Hon står ju som hon gör... Ska försöka ta en bild då hon står jämt med båda fram. För tycker inte det såg så ojämt ut. Ja den svarta är hon halt på. Ska ta bild från både höger och vänster så blir det nog rättvist.

Nu har det ju hunnit gå en två veckor sen hovis var här, och jag borstade inte av hovarna innan bilden. Men han brukar ta det som är dåligt under hoven och inte mer.

Trakten har ju kommit längre bak, och man ser att det kommer närmare och närmare skon. Men jag ska fråga om det går att ta mer av tån, och vad annledningen är varöfr han inte gör det i sådana fall.

Det är inte bra att ha brodd på en häst med ledproblem o i synnerhet om de inte ens behövs- barmark.

hmm här uppe är de nog inte så mycket barmark! Astfaltsvägar har tinat fram på en del ställen men annars är det is överallt! Och 1 meters plogkanter...

Jo då behövs de ju, men de allra flesta är oerhört lata med att se till att ta av dem o har man ledproblem ska de definitivt tas av.

Man ser hovisar sko av broddade skor i slutet av Maj /juni när sista isen fanns i Feb.

Jo då behövs de ju, men de allra flesta är oerhört lata med att se till att ta av dem o har man ledproblem ska de definitivt tas av.

Man ser hovisar sko av broddade skor i slutet av Maj /juni när sista isen fanns i Feb.

Jag skulle ju kunna ta av brodden, vill dock inte att hon fläker sig. Hon står på lösdrift nu, det är inte halt i hagen, djupsnö och stigar som inte är så hala. Det är halt till och från stallet men eftersom jag leder henne kan jag gå försiktigt. Men hovis kommer i början av april, kanske att man tar av brodden då? Eftersom hästen inte rids eller jobbar på annat vis är ju inte brodden superviktiga på så vis.

Såhär ser hennes hage ut, för halt utan brodd?

img_2790_193744574.jpg

img_2743_193746052.jpg

Brodd är väl i och urskruvbara? :cool:

dessutom finns det inget som säger att det blir is när det börjar smälta. beror helt på marken, vilken typ av mark det är, vilken tjäle, och om solen ligger på eller om det ligger i skugga osv.

men om hästen vilar och har sån där mjuk hage så sjunker ju brodden ändå ner i snön om får inte så stumt fäste. Sen den korta bit hon går på blank-is med lite hårdare fäste för brodden tycker jag det är värt. Inte kul om hon halkar eller går och spänner sig för rädsla att halka på isen..

Sålänge det finns halkrisk ska de givetvis sitta kvar. jag menar som det ser ut söderöver- barmark.

Då väntar jag tills hovis kommer i april. :) Jag är ny på stallet jag står på nu, men vad det ser ut och verkar som så tar dom bort rätt mycket i hagarna med traktor eftersom.

Din hovis har gjort som de flesta menar att man måste göra med understuckna trakter- ta ner dem.

Visst har han lagt ut skorna, men hästen hamnade nu återigen i bakvikt o då börjar som regel ekorrhjulet med att tån då drar framåt igen.

Hur ska man då förhindra att tån drar iväg igen? När vinkeln är rätt, kommer den då inte växa mer rätt då med underhållning? Eller kommer den alltid vilja skjuta framåt så hon ser ut som en anka?

I mitt lekmannatycke skulle han bara ha ställt den mer på tå o lagt på en utlagd sko. Då är vinkeln en annan o trakten växer då ut mer rätt ner med början från ballarna.

Jag kan mkt väl ha fel, men en låg trakt är alltid svår att få upp igen i synnerhet om den står i bakvikt varesig den är låg pga understuckenhet eller nedverkad.
Då gäller det att ta massor i tån men iom att de blir väldigt låga totalt sett kan de bli ömma..

Vi hoppas på att det går vägen o den rids ju inte, men å andra sidan hade den kanske blivit frisk fortare o kunnat träna lite.

Hur ofta skulle den skos om? Nu när den är så låg skulle den nästan hellre vara barfota när isen är borta. Men sänkt o kortad tå. Det gäller ju att hålla rätt på tårna.

Jag ska inte kritisera o som kund så får man vara glad för det man får.

Jag har sett mer plattfotade understuckna hovar på ponnies som inte heller har blivit bättre trots de bästa hovisarna, varav kilsulor får sättas på.

Föreslog du öppentåsko?

Jag tycker nog at dessa hovar ska behandlas lite som fånghovar. Bettysmattes häst fick heartbar o verkades skitbra o den ser jättefin ut idag o är brukbar.

I mitt lekmannatycke skulle han bara ha ställt den mer på tå o lagt på en utlagd sko. Då är vinkeln en annan o trakten växer då ut mer rätt ner med början från ballarna.

Jag kan mkt väl ha fel, men en låg trakt är alltid svår att få upp igen i synnerhet om den står i bakvikt varesig den är låg pga understuckenhet eller nedverkad.
Då gäller det att ta massor i tån men iom att de blir väldigt låga totalt sett kan de bli ömma..

Vi hoppas på att det går vägen o den rids ju inte, men å andra sidan hade den kanske blivit frisk fortare o kunnat träna lite.

Hur ofta skulle den skos om? Nu när den är så låg skulle den nästan hellre vara barfota när isen är borta. Men sänkt o kortad tå. Det gäller ju att hålla rätt på tårna.

Jag ska inte kritisera o som kund så får man vara glad för det man får.

Jag har sett mer plattfotade understuckna hovar på ponnies som inte heller har blivit bättre trots de bästa hovisarna, varav kilsulor får sättas på.

Föreslog du öppentåsko?

Jag tycker nog at dessa hovar ska behandlas lite som fånghovar. Bettysmattes häst fick heartbar o verkades skitbra o den ser jättefin ut idag o är brukbar.

Ja alltså min häst har ju rört sig bättre och bättre tack vare detta, även veterinärerna säger att hon ser mycket bättre ut. Och hon har hållt bättre än vad hon gjorde innan, men som sagt, hon har ändå inte hållt fullt ut, utan blir ju fortfarande halt...

Vi har haft cirka 5 till 6 veckors mellanrum, hon växer ju inte så snabbt heller så kommer han tidigare finns inget att ta.

Jag vill ha henne barfota tids nog om hon kommer att hålla för det, men som det är nu verkar hovis vara för att använda skor för att få till hennes vinkel.

Nej, öppentåsko tog jag aldrig upp. Ska göra det, han kommer igen 4 april. Ska försöka komma ihåg att höra med honom då. Har tagit upp barfota med han förut och det är han inte emot, men som läget är nu verkar han tycka skor är bäst.

Jag är ju så dålig på det här med skor osv i allmänhet. Lärt mig en massa tack vare att jag haft en häst med problem nu, men är fortfarande ganska vilsen i djungeln.

Skrev upp under tiden nu att ta upp om dessa alternativ, så får vi se vad han säger. :) Jag litar dock fullt ut på det han gör eftersom det ändå gett utdelning hittills.

Hästen blev ju halt igen o nu ska den vila mer än ett år:confused:

Då anser inte jag att det är bra. Nu står den sämre i mitt tycke, men den vilar ju men.. rymmer.

Jag tycker nog att de skulle ha kollat den antingen senare eller igen. Dvs tagit med rymningen i diagnosen.

Hästen blev ju halt igen o nu ska den vila mer än ett år:confused:

Då anser inte jag att det är bra. Nu står den sämre i mitt tycke, men den vilar ju men.. rymmer.

Jag tycker nog att de skulle ha kollat den antingen senare eller igen. Dvs tagit med rymningen i diagnosen.

Ja, men det var mycket mindre än det varit, och veterinär tyckte ändå att eftersom skadan fortfarande kommer tillbaka om än mindre och att hon kunnat ridas ett tag utan att visa något så behövde hästen en längre vila eftersom hon har felbelastat nästan hela sitt liv och behöver få ett år till att vila och få hovarna att se bra ut, och föl ger lagom belastning eftersom och det ska hon fixa.

Sen rymmer min häst inte, utan hon stod i en hage med ett tinkersto som sprängde och då stack flocken, så en gång har dom rymt. Nu har jag flyttat henne så inga fler rymningar. Och hon har aldrig rymt tidigare.

Både veterinär och hovslagare tycker att hästen står bättre. Men det är ju inte färdigt ännu. Och rymmningen blev medtagen, hon var hos veterinär dagen efter, och veterinär var ut senast i måndags och kikade på hästen då hon hade lymfangit och hästen haltade inget i skritt på rakt spår.

Ska dock ta upp de olika alternativen du föreslagit och se vad hovslagaren tycker, men säger han att det inte funkar eller att det han gör nu är bättre litar jag på det. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 996
Senast: skuggi
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 311
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 438
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka