Halt igen... Troligtvis samma skada?

Sv: Halt igen... Troligtvis samma skada?

Rid sedan på raka spår.

Tvära svängar är aldrig bra.

Lycka till nu o har du bild på den bättre verkningen/ skoningen?

Ja det är mest raka spår som gäller för henne, och stoora volter. De "tvära" svängarna tog jag bara för att se om jag märkte någon skillnad i stegen då jag tyckte att hon tog hörnen i ridhuset lite konstigt i höger varv och man inte märkte något på rakt spår. :)

Japp det finns det, imorgon när jag har fotat! Har ju inget bättre för mig med henne nu.

Va skönt att du fick det diagnostiserat så snabbt! :)

Med väldigt försiktig och korrekt ridning och bra skoning ska du se att hon blir bra och håller!! :)

Ja :) Dock säger veterinär att man nog alltid kommer behöva vara extra noggrann med henne. Dom vågade inte säga ännu men efter att hon gått med föl något år så trodde dom att man kunde ge bättre diagnos för vad hon kommer hålla för. Och sa att det gäller att ta det försiktigt nu och att hovslagare får till hennes hovar.

Det är ju inte direkt någon dröm att bära på föl med den vinkeln, en ännu större belastning är ju inte en given hit i det här fallet.

Den vinkeln existerar inte längre. :) Ska lägga in en bild så fort jag kommer ihåg, så syns det att det är mycket bättre. Och veterinär säger att det inte gör någon skada att bära föl utan bara är bra för henne att få gå och vara mamma ett tag.

Är det två månader sen hästen sattes igång? Hur länge hade den vilat innan det? Jag kanske missförstår, men får uppfattningen om att du ridit den i två månader och i fem veckor för tränare sen igångsättning?

Min spontana tanke om jag fattat rätt är att ge det mera tid, skador tar tid att läka och sen tar det tid att sätta igång igen. Konditionen kommer tillbaka snabbt, och det är så lätt att bli ivrig när man kommit igång med ridningen och öka kraven för snabbt.

Det är lätt att glömma hur ömtåliga hästar är, det tar tid för deras kroppar att vänja sig vid tex förändring av hovens vinklar, lång tid. Ledinflammationer läker också långsamt, tre veckor känns kort. Om jag var du skulle jag i samråd med veterinär och hovslagaren låtit hästen vila så länge det behövs och sen satt igång den långsamt. Det låter i det du skriver som att du känner och vill din häst väl och har en bra dialog med vet och hovslagare, hoppas ni tillsammans kan få henne att bli bra :)

Jag rider alltid lite mindre än vad jag tror hästen tål, tar lite längre tid men håller bättre.

Senast ändrad:

Helt OT, men vilken hingst tänker du betäcka henne med? Det finns ju inte så många bedömda curlyhingstar med bra poäng i Sverige och tar tacksamt emot tips på sådana!

/Moonwalk

Är det två månader sen hästen sattes igång? Hur länge hade den vilat innan det? Jag kanske missförstår, men får uppfattningen om att du ridit den i två månader och i fem veckor för tränare sen igångsättning?

Min spontana tanke om jag fattat rätt är att ge det mera tid, skador tar tid att läka och sen tar det tid att sätta igång igen. Konditionen kommer tillbaka snabbt, och det är så lätt att bli ivrig när man kommit igång med ridningen och öka kraven för snabbt.

Det är lätt att glömma hur ömtåliga hästar är, det tar tid för deras kroppar att vänja sig vid tex förändring av hovens vinklar, lång tid. Ledinflammationer läker också långsamt, tre veckor känns kort. Om jag var du skulle jag i samråd med veterinär och hovslagaren låtit hästen vila så länge det behövs och sen satt igång den långsamt. Det låter i det du skriver som att du känner och vill din häst väl och har en bra dialog med vet och hovslagare, hoppas ni tillsammans kan få henne att bli bra :)

Jag rider alltid lite mindre än vad jag tror hästen tål, tar lite längre tid men håller bättre.

Precis vad jag gjort. :) Sattes igång med 20min promenad turer per dag i två veckor, efter en månads vila ungefär. Sen började jag tömköra henne, började även köra in henne, dra skacklar och så c. två veckor och efter det började jag rida i skogen och runt travbanan i skritt och lite trav, (detta är ungefär då jag inte vet om det är 13, 14 eller 16dagar osv. :) ) Veterinär kikade på henne igen och sa att det såg bra ut, hovslagaren sa att vinkeln inte gjorde någon skada längre. Och då började jag rida lite på bana, inte mycket och max 30min, det var i början eller mitten på dec tror jag. Började rida inför tränare för 5,6 veckor sedan en gång i veckan i 40, 50min. Och så blev hon halt igen. Inte alls lika halt som förr, och veterinär sa att det denna gång förmodligen berodde på att 1. Hon hade tappat en brodd på utsidan som jag missat :crazy: 2. Hon var utfluten på insidan och slet mer på utsidan syntes på skon. Så då kom inflammationen.

Men hon sa att hon trodde att en längre vila på ett år med föl skulle göra henne gott! Så du har nog rätt att hon behöver längre vila än hon fått. :)

Helt OT, men vilken hingst tänker du betäcka henne med? Det finns ju inte så många bedömda curlyhingstar med bra poäng i Sverige och tar tacksamt emot tips på sådana!

/Moonwalk

Hej!

Jag ringde runt lite och hon var ju typ släkt med 90% av alla hingstar jag hittade... Men så hittade jag via fb Inger Oja som har BB Eagle Dancer.
Jag tänkte fara och kika på honom inom en snar framtid då jag inte bestämt mig 100% ännu. Du får gärna skriva om du vet någon nyttig fakta om honom! :)

Måste ju ändå vara positivt att du upptäckte det så tidigt.

Uppdatera gärna tråden efterhand, håller tummarna för solskenshistoria :)

Ja, har fotat vinkeln nu så ska lägga in den "nya" vinkeln snart. :) Skriver efter återbesök med och ser vad dom säger.

Två dåliga mobilbilder.
Men såhär ser det ut idag

dsc_0137_189139161.jpg

dsc_0138_189139214.jpg

Och såhär såg det ut efter första skoningen

img_1073_175611709.jpg

Tån är lite bättre, men trakten är fasen mer understucken:confused:

titta på kronranden. Den är samma, men böjer ner sig bakåt på den senare.

hur många skoningar har gjorts?

jag skulle vilja att de ställde den så mkt som det går på tån o sen har ännu mer stöd bak för att den inte ska kunna trampa igenom.. i synnerhet när det gått 4 v.
Det borde gå med tanke på hur mkt lägre tån är än på den första skoningen.

Sålänge trakten är för låg i förhållande så kommer den inte att växa ut rätt.
Den står i bakvikt- ej centrerad över hovleden.

I såna här fall är det inte en långsam korrigering som ger resultat, utan ekorrhjul. ser det alltför ofta.

Man måste våga sänka tån så mkt som det går o öppentåsko är mkt bättre- att undersidan nöts- inte bara ngt framtill..

Är h f bättre?

Senast ändrad:

Med tanke på att hästen inte är så gammal så är det ju en stor chans att hon blir fullt ridbar längre fram. Men tyvärr måste du vara mkt mer försiktig i nuläget. Du skriver försiktiga pass på Max 30 minuter, det är ganska mkt. Och i min värld så är ett pass för tränare på 40-50 min för en häst i full kondition. Kanske bara skritta tills hovarna är helt klara? Tyvärr kan du nog inte rida alls om hon tappar sko eller får på fel sko. Under igångsättning, beroende på skada, så när jag börjar i paddocken så kör jag 10 minuter, lägger på 5 minuter per vecka, men vid från 20 minuter lägger jag på 5 min per 2 veckor, alltså mkt försiktigt. Är jag uppe i 30-40 min så är jag nöjd med det länge, flera månader, och kan då ev ta ett tränar pass/månad i 30 minuter.
Glöm inte att lägga in ngn skritt vecka ibland under igångsättning så muskler o leder får vila o samla krafft.
Var JÄTTE försiktig med böjda spår, även stora volter, bara ett par varv för mkt kan skada. Även här ökar jag på med antal varv, och 4-5 varva anser jag vara MKT.
Detta med mkt erfarenhet av igångsättning pga av KS, kotleds inflamationer, pålagringar o dålig rygg i allmänhet. Flera olika hästar dock, inte samma.

Är inte mkt för boxvila, om inte något är av vill säga, lindade ben o ut i hage!

Med tanke på att hästen inte är så gammal så är det ju en stor chans att hon blir fullt ridbar längre fram. Men tyvärr måste du vara mkt mer försiktig i nuläget. Du skriver försiktiga pass på Max 30 minuter, det är ganska mkt. Och i min värld så är ett pass för tränare på 40-50 min för en häst i full kondition. Kanske bara skritta tills hovarna är helt klara? Tyvärr kan du nog inte rida alls om hon tappar sko eller får på fel sko. Under igångsättning, beroende på skada, så när jag börjar i paddocken så kör jag 10 minuter, lägger på 5 minuter per vecka, men vid från 20 minuter lägger jag på 5 min per 2 veckor, alltså mkt försiktigt. Är jag uppe i 30-40 min så är jag nöjd med det länge, flera månader, och kan då ev ta ett tränar pass/månad i 30 minuter.
Glöm inte att lägga in ngn skritt vecka ibland under igångsättning så muskler o leder får vila o samla krafft.
Var JÄTTE försiktig med böjda spår, även stora volter, bara ett par varv för mkt kan skada. Även här ökar jag på med antal varv, och 4-5 varva anser jag vara MKT.
Detta med mkt erfarenhet av igångsättning pga av KS, kotleds inflamationer, pålagringar o dålig rygg i allmänhet. Flera olika hästar dock, inte samma.

Är inte mkt för boxvila, om inte något är av vill säga, lindade ben o ut i hage!

Jo man blir ju lätt förhastad. ;/ Tycker jag tagit det lugnt, och jag har ju endast satt igång henne enligt veterinärs ordnation. Dock tyckte ju vetten att det var bra att ge henne en chans till en lång vila nu, och då går ju tiden i alla fall fortare för mig om jag betäcker henne. :) Jag hoppas du har rätt med att hon kommer bli fullt ridbar, hon är en sån underbar häst! Och det har ju faktiskt gått framåt väldigt mycket! Tror hovis har skott henne, 5 gånger på detta sätt? Hon skulle nog ta ihjäl sig av boxvila, lugnare ute i hagen än i box, hon står ju i väldigt stor box också så dom har väldigt mycket utrymme att snurra runt på och det känns skadligare.

Mina veterinärer (har varit till 3 olika) har alla sagt samma sak efter behandling bf knäna inflammation. Skritt direkt efter behandling. Nu sist sa hon skritta 1 h om dagen i två veckor sen forts som vanligt. Har själv varit av den åsikten att borde inte hästen VILA. I vanlig hage då, inte box. Näe det är sgs som "farligt" låter det som. Har dock inte gjort som vet. sagt utan kört 30 min prom eller tömkörn varannan dag.

Tån är lite bättre, men trakten är fasen mer understucken:confused:

titta på kronranden. Den är samma, men böjer ner sig bakåt på den senare.

hur många skoningar har gjorts?

jag skulle vilja att de ställde den så mkt som det går på tån o sen har ännu mer stöd bak för att den inte ska kunna trampa igenom.. i synnerhet när det gått 4 v.
Det borde gå med tanke på hur mkt lägre tån är än på den första skoningen.

Sålänge trakten är för låg i förhållande så kommer den inte att växa ut rätt.
Den står i bakvikt- ej centrerad över hovleden.

I såna här fall är det inte en långsam korrigering som ger resultat, utan ekorrhjul. ser det alltför ofta.

Man måste våga sänka tån så mkt som det går o öppentåsko är mkt bättre- att undersidan nöts- inte bara ngt framtill..

Är h f bättre?

Veterinär kollade på hovarna, och jämförde med hur dom hade sett ut, då det var vetten som tidigare sagt att jag måste skaffa hovis som faktiskt reder ut hovarna ordentligt! Hovslagaren innan hadde sagt att "hästen ser ut sådär" och inte tagit så mycket av tån. Dom tyckte att han hade gjort ett jättebra jobb han jag har nu. Han jobbar ju fortfarande på det, det där är ju bara 5 skoningar, trakterna är fortfarande understuckna men inte mer understuckna, är nog bilderna som luras då. :) Hf är den hon har kronledsinflammation i nu, den är lite utfluten på insidan och hon sliter mer på utsidan. Kan ta ett kort på den hoven när jag åker ut idag, framifrån och från sidan. (nu har jag ju i alla fall något att göra i stallet förutom att ge medicin, haha)

Hon har ju en tåriktande sko nu, vad är det för skillnad på öppentåsko? Är dålig på skor och hovar i allmänhet, lärt mig mer nu tack vare att jag har en häst som har problem, så något kommer ju av det i alla fall. Veterinär sa att han hade gett bra stöd bak.

Mina veterinärer (har varit till 3 olika) har alla sagt samma sak efter behandling bf knäna inflammation. Skritt direkt efter behandling. Nu sist sa hon skritta 1 h om dagen i två veckor sen forts som vanligt. Har själv varit av den åsikten att borde inte hästen VILA. I vanlig hage då, inte box. Näe det är sgs som "farligt" låter det som. Har dock inte gjort som vet. sagt utan kört 30 min prom eller tömkörn varannan dag.

Veterinär tyckte att hage och box nu, sen när jag kommer på återbesök om tre veckor får vi se om hon ska börja tas på promenader. Hon står ute 12h om dagen ibland mer med två andra ston.

De ÄR mer understuckna.
titta på lutningen av trakten vs tån. Titta på bild 2.

Trakterna hänger i luften o lyfter man upp hoven är troligen trakten långt framme när de bör sluta vid strålen ände. Även kronranden lutar mer bak vid ballarna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 996
Senast: skuggi
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 311
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 438
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18