Halt igen... Troligtvis samma skada?

Sv: Halt igen... Troligtvis samma skada?

Du får nog vara väldigt smörig- stryka hovisen medhårs för att den inte ska svara att det är såå mkt bättre.
Snälla du! Kan vi inte prova:love:

Säg för Guds skull inte att det är OK att den kan stå ett år eller mer.:devil:

Du får nog vara väldigt smörig- stryka hovisen medhårs för att den inte ska svara att det är såå mkt bättre.
Snälla du! Kan vi inte prova:love:

Säg för Guds skull inte att det är OK att den kan stå ett år eller mer.:devil:

haha, jag ska ta upp det med honom och be han förklara varför han anser si och så. :)

Nej jag tycker att det är jätte tråkigt att hästen ska stå ett år. Men veterinärerna säger att det förmodligen är det bästa för henne så att hon ska få en ärlig chans när hon sätts igång sen, eftersom hon har återkommande hältar, även om det ser bättre ut och hästen rör sig bättre, så blev hon ändå halt igen.. Om ett år ska hovarna ha varit bra ett bra tag, och hon har fått vila. Funkar hon inte då så får jag helt enkelt inse att hästen inte är hållbar alls.

Igår var hovis ut. Han förstod inte alls varför hästen ska ha heartbar? Men öppentåsko förstod han för det är ju typ vad hon har nu för att få bättre överrullning.

Tog några kassa bilder då han tagit av skorna och verkade. Hade den dåliga kameran i stallet så blev veeerkligen kassa vilder. Han sa att blödningarna inte var något att bry sig om att det formodligen kommer av att hon belastar annorlunda nu, tror jag om jag inte missförstod vad han sa.

Vid nästa besök av hovis kommer skrona tas av helt för då ska hon snart på betäckning. Så blir barfota en månad ungefär.

dsc_0189_197011042.jpg

dsc_0188_197011265.jpg

dsc_0187_197011347.jpg

Tån är fortfarande lite lång och trakterna "svaga", på bilden underifrån ser man att ena trakten är trasig. Men han sa att dom blir starkare.

Jag har inte skrivit att den kanske bör ha heartbar. Bilden på öppnatåskon som jag visade råkade dock ha det.

Hur blev det me skon nu då:confused:

nu har din hovis sänkt trakten åt skogen för mkt o då kommer tån aldrig att komma tillbaka:crazy:

Den överbelastar trakten OCH tån. Den första i stillastående o isättning o tån i överrullningen. När tån är lång o trakten låg blir hoven avlång- inte rund.

ja ja... jag sa ju att man måste stå på sig:crazy:

Så blödningar både i tå o trakt är inget att bry sig om? De uppstår ju av en anledning. Bortförklaringar anser jag. synd om dig o hästen bara.

Om hästen nu ska stå ett år hade jag nog hellre haft den barfota för att kunna hålla efter tån oftare. Nu när den är kapad i trakten.

titta på första bilden o den vinkeln- som nu.

hade man använt den andra bildens vinkel så hade trakten kunnat växa ut mer rakt ner.
Om hästen är för låg i trakten av varesig för lågt verkad eller understucken är skit samma. Svårt att få till.

Synd bara... när han hade lite material att jobba med.
img_1073_175495620.jpg

dsc_0138_189139214.jpg

Senast ändrad:

Nu har min häst flera nr större fötter, men jag ska se om jag kan fota så du kan få en uppfattning om hur nära strålspetsen bör vara tåväggen, för att få en bättre centrerad belastning över hovleden . jo t o m på en stor o tung häst med plattfotstendens. En häst med bättre hålfot/ skålad sula är ju lättare att få bra.

Senast ändrad:

Det är ett handikapp då jag själv inte är så kunnig... Hade varit lättare att se ett konkret exempel. Nu ska hon tas av barfota nästa gång. Kan ju höra vad han säger om att låta henne fortsätta gå barfota och jobba in tån med kortare intervaller?

Det är lite frustrerande då jag VILL VILL att det ska bli bra, men jag har inte kunskaperna för det och lägger min häst i hovis händer.

Nu skriver jag upp till nästa besök.

• trakten för sänkt svårt för tån att komma tillbaka
  • överbelastar trakte och tån
  • trakten i stillastående
  • tån i överrullningen

Han ville ha bilderna jag tagit så jag ska även ta med dem vid nästa besök, så man kan jämföra första skoningen med nuvarande resultat.

Du får gärna skicka bilder, kanske jag får skriva ut och ta med och visa hovis?

Blödningarna i tån, beror dom mest troligt på att hon överbelastar tån i trakten? Eller drog jag helt fel slutsats?

Jag har reagerat förr och frågat eftersom jag tycker att denna häst ofta har blödningar här och där, men har fått svaret av hovis och vet att man tänker på det mer bara för att det syns så väl på hennes ljusa hovar..

Nu menar jag inte att byta hovlsagare och vill inte göra. Men kan det vara en idé att visa henne för andra hovslagare och få mer kött på benen?

Isåfall får någon gärna ge tips på bra hovslagare i västerbotten och norrbotten. (hon ska ju till luleå en månad)

Jätte bra trådar. :)

Dock behöver jag någon som står och pekar och förklarar i verkligheten för att jag ska känna "AHA!"

(Hade varit kul om coari ville ge tips och åsikter angående bilderna på mitt stoas hovar :angel: )

Men jag ska söka upp lite olika hovslagare och se om jag hittar någon som kan kika på henne, så man får flera åsikter, främst för att jag själv ska lära mig något och kunna påverka min hästs hovars resultat själv. :)

Har bara några små synpunkter.

Har hon den brutna vinkeln pga dålig skoning förut eller är det ngt hon är född med?

Att ta föl på henne om hon är född med ovan och redan haft 2 konstaterade ledinflammationer vid 6 års ålder känns inte som ett bra beslut. Fölet ärver ju saker av sin mor..

Sen finns alltid en risk med att rätta saker så sent som vid 6, jag vet av egen erfarenhet att om man ska rätta till snedheter följer ofta komplikationer på andra ställen..

Senast ändrad:

Hon har gått barfota hela livet och inte blivit verkad tillräckligt regelbundet. Haft för långt mellan gångerna.

Hon är röntgad och ultraljudad, och veterinär säger att det är inget fel på hästen i sig och att det är "människans" verk och inte att hästen är "felbyggd".

Jag fel ska rättas till då dem är föl och fortfarande växer. Det är därför jag håller tummarna för denna häst nu. Veterinär har sagt att hon ska få ett år på sig med vila. Sen ska vi sätta igång henne, då hovar ser bra ut och hon fått gå med ok vinkel ett tag. Och jag HOPPAS att det ger resultat. Mer kan jag inte göra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 996
Senast: skuggi
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 311
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 438
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka