Halt igen... Troligtvis samma skada?

Sv: Halt igen... Troligtvis samma skada?

Det låter som den skotts med vanligt beslag o visst kan det funka om han nu lägger ner sin själ. Han tror kanske att ngn "expert" följer hans arbete:devil::rofl::angel:
Haha, ja. Dock så följer ju också veterinärerna hans arbete då jag regelbundet varit in med henne där. :) Men dom har varit nöjda!

Nu har jag pratat med veterinär som säger. Hästen ska stå ett år med endast promenader. Hon rådde att låta henne gå och vara mamma och inte göra annat. Hon ska masseras idag, ska även ta kort på hovarna och lägga in bilderna här då. Funderar om jag ska börja trickträna med hästen (det måste ju vara ok?) , för att få utlopp för min egen skull då det känns så fruuuktansvärt tråkigt att åka till stallet mocka, mata, borsta och sen hem.

Om veterinären uttryckligen har sagt att hästen bara ska få gå och vara mamma - varför i all sin dar måste du då hålla på och trickträna och ha dig? Lyd veterinären istället, för din hästs skull.

Om veterinären uttryckligen har sagt att hästen bara ska få gå och vara mamma - varför i all sin dar måste du då hålla på och trickträna och ha dig? Lyd veterinären istället, för din hästs skull.

Alltså..... lugn! Veterinär sa "att promenader varje dag gör ingenting", så varför skulle lite huvudträning skada? Det är inte så att hon ska springa runt. Kanske lära sig nicka, och sådant... Har inget med hennes ben att göra hoppas jag.. Jag har bott hos veterinär senaste året, jag far dit för minsta lilla för att jag är rädd om min häst! Jag har sett till att skaffa en ordentlig hovslagare som veterinär är nöjd med. Jag är extremt noga med att min häst ska må bra. Så inga sådana där kommentarer tack!

Min ponny var skadad och vilade i ungefär ett år (senskada) Vi tog små promenader och på slutet tricktränade jag henne lite för
hennes mentala hälsa, hon var så frustrerad över att inte få göra något.

Jag lärde henne saker som att flema och lyfta på hovarna när jag pekade på dom.

Min ponny var skadad och vilade i ungefär ett år (senskada) Vi tog små promenader och på slutet tricktränade jag henne lite för
hennes mentala hälsa, hon var så frustrerad över att inte få göra något.

Jag lärde henne saker som att flema och lyfta på hovarna när jag pekade på dom.

Ja det var något sådant jag tänkte mig. :) Så att hon inte bara går ut i hagen, står, går in i boxen, står. Utan umgås och ha lite hjärngympa nu och då :) Hon kan ju redan lite som, lyfter på hovarna när jag pekar, backar, flyttar bakdel osv. Blir roligare för mig också om jag har något att träna på med hästen. :) Sen lär det ju bli roligare då magen börjar växa! Hon åker iväg i början av juni på betäckning!

Vad består skadan av egentligen?

Om den nu står så mkt bättre så varför ska den stå mer än 1 år? Jag trodde att hon var dräktig nu:angel: Har de behandlat?

Tänker såhär. den har just varit på rymmen, är ung, har utlagda skor.
Det var väl efter turen på stan som du åkte in? Om den har varit fräsch i 2 mån borde det inte finnas ngt som säger att den kan bli bra med behandling vila o nu mkt bättre skoning????

Risken är stor att den får en massa andra skador.

Det låter nä'stan som din Vet har dömt ut henne. Jag skulle låta den gå på bete o sen motionsrida om den då är fräsch. Fast den värsta tiden är väl nu fram till sommaren- innan den växt i sina skor. Du har väl boots på?

Senast ändrad:

Vad består skadan av egentligen?

Om den nu står så mkt bättre så varför ska den stå mer än 1 år? Jag trodde att hon var dräktig nu:angel: Har de behandlat?

Tänker såhär. den har just varit på rymmen, är ung, har utlagda skor.
Det var väl efter turen på stan som du åkte in? Om den har varit fräsch i 2 mån borde det inte finnas ngt som säger att den kan bli bra med behandling vila o nu mkt bättre skoning????

Risken är stor att den får en massa andra skador.

Det låter nä'stan som din Vet har dömt ut henne. Jag skulle låta den gå på bete o sen motionsrida om den då är fräsch. Fast den värsta tiden är väl nu fram till sommaren- innan den växt i sina skor. Du har väl boots på?

Hon har en kronledsinflammation. Samma som ho hade för om jag gissar, 6 månader sen. Kan vara mer. Veterinär sa att allt berodde på hovvinkeln, för hon hade haft inflammation innan det med, fasten jag knappt börjat träna hästen eftersom hon var under inridning. Skaffade hovis som jag har nu, stoooor skillnad på hur hästwn började röra sig, hästen blev friskförklarade jag började rida mer och mer successivt. Så blev hon halt (ytterst lite) igen för var det lite över en månad sen? Åkte in, och veterinär sa att det var bra att jag märkte det så tidigt med tanke på hennes tidigare problem. Hon åkte hem, fick metacam, åkte tillbaka till vet för återkoll dagen efter dom hade rymt och sprungit runt på stan. Vet sa att det såg värre ut efter den springturen (1mil på asfalt i full fart) hon var även hängig och stel i kroppen efter den turen, förståeligt. Vet sa att hon skulle hem och vila, (vad jag förstod det skulle vi på återkoll) åkte hem stod i box en vecka, och började sen gå ut i hage och stå box natt. Kikade hennes hälta nu i söndags och då var hon halt men inte lika mycket som hon varit senast hos vet efter springturen. Jag ringde vet och hon sa att det bästa jag kan göra är nog att bara ta promenader med henne, betäcka henne, och prova sätta igång henne försiktigt efter att hon fått föl. Hon tyckte att detta var det säkraste kortet för att jag ska få en häst som inte har återkommande inflammation.

Hon skickas på betäckning i slutet på maj, början av juni. Beroende på hur långt våren har kommit. Vill få fölet när det hunnit torka upp någorlunda på backen och så det har hela sommaren på sig att växa och blir lite starkare.

Vad blev det för hingst? *Jättenyfiken*

Var ju helt inne på Vegas i Frankrike, men efter att ha pratat med ägaren aline så visade det sig att han bara handbetäcks iår och att det inte finns frusen semin förrns nästa år. Var även nyfiken på hennes spartacular splashes även om han inte är gaitad men även han gick inte iår då hon fått neka flera i europa. Nu blir det Eagle som är en nätt och fin kille, lite sportigare i utseende vilket är bra. :) hans avkommor får även blir reggad trots fullblodet i honom. Nästa år om allt går vägen får vi se om det blir ett andra på vegas eller ej. :) Sen blir det nog lättare med inseminering om hon tidigare haft föl och är van vid ultraljud osv. :)

img_2664_193477127.jpg

img_2666_193477323.jpg

img_2668_193479210.jpg

img_2669_193479630.jpg

img_2670_193480092.jpg

dåligt tagna bilder, var där och tempade henne för lymfangiten, hon har 37,8 så imorgon komemr veterinären. suck.. anntingen är jag världens sämsta hästägaren eller så har jag bara mest oflyt i hela världen med min häst...

Passar på att lägga in detta. Lymfangit? :/

img_2672_193486760.jpg

img_2674_193489700.jpg

Gul för att hon haft jodopaxomslag. Såret fick hon då hon för 3,4 veckor sen var på rymmen och gissning från min sida är att hon trampat sig med brodd, jag rengjorde med koksaltlösning och sårtvätt, la jodopaxomslag, nästa dag kikade veterinär och tyckte det såg bra ut. Låt det va sen allt läkte och såg bra ut, men så nu för några dagar sen kom lite genomskinlig kletig vätska ur det, jag rengjorde då och la jodopaxomslag igen, men nu ser det ut såhär ändå och hon har 37,8 i feber. Veterinär kommer ut och tittar imorgon..

37,8 kan man inte räkna som feber hos en häst. En häst kan mycket väl ha 38,2 som normal temperatur. Det har jag haft en häst som hade som normal temp. 37,8 skulle jag inte ha hetsat upp mig över.

Broddskada där uppe? :p

Låter mer som att såret är infekterat. Det är ju bara en liten svullnad runt själva såret, och kletig vätska kan tyda på infektion.
När min hade lymfangit var hon svullen i HELA benet, från hov till knä.

Min nuvarande häst fick ett nästan identiskt sår för ett par veckor sedan, fast lite längre ner och hon blev svullen runt om från kotan till hasen., så då misstänkte jag lymfangit men det gick över.

Det är klart det kan räknas som feber. En av mina hästar hade väldigt låg normaltemp. Hade hon närmare 38 var hon rätt dålig...

håller med. alla mina djur har en temp på 38,2 dagtid.
Varenda tiondel över 38,3 innebär ngt fel.

37,8- 38,3 är helt normalt.

runt 38 har alla djur om vi inte pratar kallblodiga krokodiler...

Men....:confused:

Den vita ser betydligt högre ut o visst var det den svarta som det var illa med?
Det ser bra ut.. om det vore... bak.

Han har tagit ner trakten men inte tagit riktigt så mkt i tån som jag skulle vilja. Den är låg i trakten nu o vi får väl se.

Är den renskuren i sula o stråle?

Tänk på att nu skuva ur åtminstone tåbrodden o sen alla för att inte göra skadan värre.
Prova att springa med brodd- benen får sig en omgång varav det extrema fästet.

37,8 kan man inte räkna som feber hos en häst. En häst kan mycket väl ha 38,2 som normal temperatur. Det har jag haft en häst som hade som normal temp. 37,8 skulle jag inte ha hetsat upp mig över.

På min häst är det lite högre än vanligt. Men inte högt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 996
Senast: skuggi
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 311
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 438
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka