Halt igen... Troligtvis samma skada?

Sv: Halt igen... Troligtvis samma skada?

De ÄR mer understuckna.
titta på lutningen av trakten vs tån. Titta på bild 2.

Trakterna hänger i luften o lyfter man upp hoven är troligen trakten långt framme när de bör sluta vid strålen ände. Även kronranden lutar mer bak vid ballarna.

Du kan ha rätt. :) Jag kanske ska skriva ut bilderna på hur hovarna såg ut tidigare och ta med till vet på återkoll, och även då hovslagaren kommer så dom får jämföra skillnaden lite mer konkret? Så har dom något att jämföra med istället för sitt eget minne av anteckningar. :)

Jag som är lite bråkig..:cool: Skulle be om öppentåskor o att de sänker tån det som går- mer.

annars är det där skitsvårt att få till.

Den måste nästan stå lite brant för att det ska bli en förändring.

I de här lägena måste man korrigera så mkt som det går,annars blir det sällan ngn förbättring.

Jag accepterar inte att få höra att det inte går/ den är sdn...eller att man påstår att det är skillnad om än lite.

Tån är bättre men inte trakten o därmed inte hller belastningen.

Senast ändrad:

Jag som är lite bråkig..:cool: Skulle be om öppentåskor o att de sänker tån det som går- mer.

annars är det där skitsvårt att få till.

Den måste nästan stå lite brant för att det ska bli en förändring.

I de här lägena måste man korrigera så mkt som det går,annars blir det sällan ngn förbättring.

Jag accepterar inte att få höra att det inte går/ den är sdn...eller att man påstår att det är skillnad om än lite.

Tån är bättre men inte trakten o därmed inte hller belastningen.

Kan du inte skicka en bild på öppen tåsko och förklara skillnaden? Vill ju kunna argumentera med hovis och se vad han tycke roch tänker om det. Men då måste jag ha något i bakfickan med. :)

Sen är jag orolig att eftersom hon är van att gå i ett läge, kan det inte bli en påfrestande belastning att ändra vinkel för fort?

Kan du inte skicka en bild på öppen tåsko och förklara skillnaden? Vill ju kunna argumentera med hovis och se vad han tycke roch tänker om det. Men då måste jag ha något i bakfickan med. :)

Sen är jag orolig att eftersom hon är van att gå i ett läge, kan det inte bli en påfrestande belastning att ändra vinkel för fort?

Det där är ren BS.

Ju fortare du får ordning på hovarna o därmed benställningen ju mindre risk är det för framtida felaktigt slitage.

det tar bara ngn dag för dem att vänja sig att .. gå rätt.

Googla på öppentåsko.

den gör att tån slits även underifrån o att skon ligger kvar baktill- dras inte framåt när tån som växer mest drar skon framåt- trakten har hela tiden det understödet som den behöver. Den behöver då ej heller skos om med samma täta intervall.

Senast ändrad:

Det där är ren BS.

Ju fortare du får ordning på hovarna o därmed benställningen ju mindre risk är det för framtida felaktigt slitage.

det tar bara ngn dag för dem att vänja sig att .. gå rätt.

Googla på öppentåsko.

den gör att tån slits även underifrån o att skon ligger kvar baktill- dras inte framåt när tån som växer mest drar skon framåt- trakten har hela tiden det understödet som den behöver. Den behöver då ej heller skos om med samma täta intervall.

Googlade på nätet och på bilder, men hittade inget som gjorde mig klokare. Är det ok om jag "kopierar" din info och ser vad min hovslagare och vet säger angående det? :)

Du letar som en kratta:devil:

Colleoni%20Open%20Toe%20FCA.jpg
Här är en fast avancerad med stråltryckare.

Det räcker som regel med en lite modifierad vanlig sko.

Du kan visst lägga fram det som jag har skrivit.

Jag har sett såna som din, som skotts av de allra bästa med vanligt beslag o ingen förändring har skett- status qou. År ut o år in o sen har skadorna kommit med Posten

Du letar som en kratta:devil:

Colleoni%20Open%20Toe%20FCA.jpg
Här är en fast avancerad med stråltryckare.

Det räcker som regel med en lite modifierad vanlig sko.

Du kan visst lägga fram det som jag har skrivit.

Jag har sett såna som din, som skotts av de allra bästa med vanligt beslag o ingen förändring har skett- status qou. År ut o år in o sen har skadorna kommit med Posten

Svårt att leta när man inte vet hur det man söker ser ut, fick upp en massa olika skor! :)

Jag ska ta upp det du sagt och se vad vet och hovis tycker. :)

Det tycker jag o sen skulle hästen må bra av att gå i hage o då kanske med boots på. Eller åtminstone promenera.

Ingen häst mår bra av onödig boxvila. Vet inte riktigt hur statusen var i lederna:confused:
Titta på den tyska stjärnhingsten som brallade o bröt kronbenet på flera ställen o nu är avlivad.

Hovisen ska oxå fasa av skon i bakkant. så om den trampar på sig- att den då halkar av istället för att få fäste o trampa av skon. Edit. Såg nu att det görs.

Som en parentes så om man tittar på nitningen är den inte gjord som proffsen gör nuförtiden o jag vet inte om jag tycker att den är bättre. mina hästar har inga såna fula skador av nitningen. Jag smörjer efter skoning o sedan ca 1 g/ v. i synnerhet under vintern då hovarna frystorkas o det är den utväxten som blir spröd på sommaren.

Senast ändrad:

Hon går i hage från 6 på morgonen till 19 på kvällen med två andra ston, dom är inte jätte aktiva. Utan går mest och snusar i backen osv. På natten står hon i stor box, fölbox.

Jag ska på återbesök om två veckor nu, tills dess var det bara hage och box.

Ja visst ser det väldigt fult ut? Jag ska kolla på andra hoven, kan ha att göra med att hon hade en spricka, förmodligen en ytlig hovböld som spruckit och vuxit ut och därav tappade hon en del och det blev lite att fästa skon i. Men ska kolla på de andra tre hovarna, har för mig att det var denna hov hon hade denna spricka i?

Jaha. Jag missuppfattade fallbeskrivningen.

du!
När man tittar på de övre bilderna ser det ut som blödningar från kronranden i 2 omgångar. kanske luras bilden men....

Är den överviktig eller har stått på samma foderstat trots vila för 2 mån sen?

Känns en aning fångaktig o även hovens utséende- axel med fångest:angel:

Hon har ofta blåmärken på bakhovarna, frågade hovis, har frågat två olika hovslagare* och dom sa att det inte var någon fara, på de vita hovarna 3 av 4, så syns blåmärken när dom slår i stenar eller liknande. Dock satt ju det här lite högt upp faktiskt, men ska kika noggrannare i verkligheten dag om det är bilden som luras eller om det är blåmärken.

Alltså, överviktig vet jag inte :( kanske rund men inte smällfet :o men tycker mest hon är överbyggd, framtung alltså. Lägger in två bilder jag tog igår. (visste inte att jag skulle ta på kulan så dom är ju inte i så bra vinkel.. Hon äter endast hö.

img_2495_189660378.jpg

img_2501_189660821.jpg

Hon var dock väldigt överviktig då jag kikade på henne första gången, början av sommaren/våren 2010.

Här är två bilder framifrån på båda framhovarna, det är den svarta hoven hf, som har kronledsinflammation. Hon vill gärna rotera hf lite utåt som man ser på första bilden.

img_2604_189661184.jpg

img_2608_189661245.jpg

Fin häst:love:

Nu ser man att det inte är som ringar runt om- som min hade när den hade en leverförgiftning.

Men de får inte blödningar i kronranden som sen växer ner på sidan av slag eller sten.

Framifrån ser den ju fin ut... när man inte ser trakten

hoppas att det reder sig:laugh:

Fin häst:love:

Nu ser man att det inte är som ringar runt om- som min hade när den hade en leverförgiftning.

Men de får inte blödningar i kronranden som sen växer ner på sidan av slag eller sten.

Framifrån ser den ju fin ut... när man inte ser trakten

hoppas att det reder sig:laugh:

ja visst är krulltottan fin :) huh då, hur får dom leverförgiftning?

Jag ska ta det du skrivit nu och se vad hovslagare och veterinär säger om det, och så får du svar sedan på tråden. :)

Det verkar ha gått bra, alla bin var lite varmare än vanligt men det var ju inte så konstigt. Annars verkade hon rätt nöjd utan skador som tur var! :) Vi får hoppar att hf inte led mer av denna springtur.

Två dåliga mobilbilder.
Men såhär ser det ut idag

dsc_0137_189139161.jpg

dsc_0138_189139214.jpg

Och såhär såg det ut efter första skoningen

img_1073_175611709.jpg
Är det samma hovis som skott första gången o senare?

nitningen/ signumet ser inte lika ut. Ej heller fasningen av skorna.
Hur är hon skodd nu?

Kan du ta bilder o även underifrån:bow:

Är det samma hovis som skott första gången o senare?

nitningen/ signumet ser inte lika ut. Ej heller fasningen av skorna.
Hur är hon skodd nu?

Kan du ta bilder o även underifrån:bow:

Det är samma hovis. Jag ska ta bilder idag :) efter förra skoningen kom trakterna säkert bak minst en cm, han visade och pekade före och efter.

Det låter som den skotts med vanligt beslag o visst kan det funka om han nu lägger ner sin själ. Han tror kanske att ngn "expert" följer hans arbete:devil::rofl::angel:

såg 2 fd fånghästar igår som såg för:devil: ut i fötterna. Platta med lång tå o understuckna trakter. Helt orörd tåvägg. Ser ut som om de tar emot sig med frambenen i trav o galoppen oren.

en annan duktig hovis som intalat sina kunder att man inte får röra "hovglasyret" har nu börjat raspa på utsidan, men det hjälper inte som det nu utförs. Undrar vad han nu säger till kunderna?
De har låtit arroganta i sina lättköpta kunskaper om detta. De har sidokappor även fram, men...status qou= ingen förbättring.

Inget utlägg baktill görs o man skor om med för långa intervaller plus att man inte vill få tappskor. inte ens utlägg bak för hästar mad bakknäproblematik. Hästägarnas val.
Man borde ha mkt mer tappskokurser eller intressera sig för det o be hovis hjälpa till med det, vilket jag tror att de gladeligen gör. Numera vill ju hovisarna t o m ha semester....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 645
Senast: Freazer
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 996
Senast: skuggi
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 311
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 438
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18