Det här med salt...

Sv: Det här med salt...

På hippocampus hemsida kan man läsa:
"Hästfoder är normalt mycket fattiga presterande hästarå salt varför man bör ge alla hästar ett tillskott. Det har visat sig att många högp inte får i sig tillräckligt mycket salt via en saltsten, och därför rekommenderar forskarna idag att man blandar salt i kraftfodret. Gör man det är det dessutom lätt att hålla koll på om behovet uppfylls."

Salt lagras inte i kroppen utan hästen kissar ut överskottet, viktigt är bara att den alltid har fri tillgång till vatten. Så jag skulle nog våga påstå att det är mindre farligt att tillsätta salt än att inte göra det..[/
QUOTE]

Och hur månge "hög presterenda häster" känner du som behöve extra salt utöver en saltsten?

Med såna påståenda kan du like liten som macken om vad njuren är till.

Vi människor får oftast i oss för mycket salt (NaCl). Vi saltar vår mat och äter för mycket färdigmat som innehåller salt för att förstärka smaken.
Hästarnas naturliga föda innehåller väldigt lite NaCl. Dock får hästen i sig via grovfodret Ca, Mg och för mycket K här i Sverige.
Vår svett innehåller inte lika mycket salt som hästarnas så vi gör inte av med lika mycket vid ansträngning.

Därför kan man inte jämföra en människas saltintag och saltförlust med hästens.
Hästen svettas ut 9g NaCl per liter svett. Det är detta + underhållsbehovet som man ska ersätta.
// Linda

You´v never seen a horse die of kidney failure Linda.

På motsätt siden varken jag eller non annan som jag känna som har haft hårt arbeteda häster har sett non häst dö av salt brist.

Men Leafhill.....INGEN håller med om att du skulle ha rätt i tråden. INGEN. Och inte källhänvisningarna heller, som är baserade på just häst - inte människa. Var inte så sjukt envis ;)

You´v never seen a horse die of kidney failure Linda.

På motsätt siden varken jag eller non annan som jag känna som har haft hårt arbeteda häster har sett non häst dö av salt brist.

Nej, jag finns bland distanshästar där salt är en naturlig sak att ersätta. Hästar med saltbrist åker ur tävlingar tidigt pga hudturgor, kapillär återfyllnad eller metaboliska orsaker. Som kan bli livsfarliga.
Jag ser Na som en lika viktig sak att få i hästen som Ca eller Mg (som också är salter).

Svenska hästar får inte i sig tillräckligt med salt om de inte får det separat.
Förklara gärna för mig hur man ska ersätta saltförlusterna om man inte ger dem salt?
Saltstenar är värdelösa för de flesta hästar och naturligt finns det knappt något salt.
De flesta färdigfoder innehåller 8g per kg. Då får man ge hutlöst mycket.
Mineralfoder innehåller så pass lite att hästen inte ens får i sig underhållsbehovet på en "normalgiva".
Hur ska jag ersätta saltförluster utan att ge salt?
// Linda

Leafhillranch;14879130Och hur månge "hög presterenda häster" känner du som behöve extra salt utöver en saltsten? Med såna påståenda kan du like liten som macken om vad njuren är till.[/QUOTE skrev:
Jag vet inte vad för typ av hästar du känner, men jag känner nog ett hundratal hästar (främst inom travsporten) som har ett högre saltbehov än vad de får i sig via en saltsten (som de flesta hästar jag känner inte ens slickar på, någonsin!!)

Vi pratar ju inte om kg- vis med salt, så ja jag vågar nog påstå att ett par gram salt i maten är ofarligt... och detta helt i enlighet med vad riktiga experter också anser!

Men du som kan allt om njurar, varför delger du inte oss exakt vad som händer om man ger sin häst lite för mycket salt..
Jag är mycket nyfiken på vad har du för belägg till att hästen du sett dö av njurproblem var orsakade av just för mkt salt?

Jag tycker faktiskt att du ska läsa på vad saltbrist kan orsaka, innan du basunerar ut att det på något vis skulle vara farligt att tillsätta lite salt för att säkerställa att hästen inte drabbas av saltbrist..

Lite info kan du få redan här ;)
Hästens blod har en högre halt av koksalt än vad människan har. När hästen svettas förlorar den därför förhållandevis stora mängder koksalt. Dessa mängder tas i första hand från blodet.

Koksalt består av till en del av natrium, som är en sk elektrolyt - dvs ett ämne som påverkar kroppens vätskebalans. Det är natrium som reglerar den viktiga vätskebalansen mellan blodet och kroppens celler. Brist på natrium kan leda till minskad blodvolym. Vid långvarig brist påverkas kroppens förmåga att hålla kvar vatten och kroppsvikten sjunker.

Hos en människa som svettas mycket kommer svetten att innehålla allt mindre salt. Hos hästen är salthalten i svetten däremot konstant - och dessutom svettas hästen i förhållande till sin kroppsvolym mer än människan. Därför förändras blodets salthalt inte särskilt mycket hos hästen.

Nej, jag finns bland distanshästar där salt är en naturlig sak att ersätta. Hästar med saltbrist åker ur tävlingar tidigt pga hudturgor, kapillär återfyllnad eller metaboliska orsaker. Som kan bli livsfarliga.
Jag ser Na som en lika viktig sak att få i hästen som Ca eller Mg (som också är salter).

Svenska hästar får inte i sig tillräckligt med salt om de inte får det separat.
Förklara gärna för mig hur man ska ersätta saltförlusterna om man inte ger dem salt?
Saltstenar är värdelösa för de flesta hästar och naturligt finns det knappt något salt.
De flesta färdigfoder innehåller 8g per kg. Då får man ge hutlöst mycket.
Mineralfoder innehåller så pass lite att hästen inte ens får i sig underhållsbehovet på en "normalgiva".
Hur ska jag ersätta saltförluster utan att ge salt?
// Linda

Hi mahmlt:
Nice of you too get back, we can take this in english as I know your pretty good at it.

Yes i know you are a distance rider, so was I many years ago. Dehydrashion was something we keeped an eye on, we brought our own water from home too elliminate the chance the horses would not drink. Electrolyt fluids had not really cought on, nor puls meters. Beside the mandatory vetrenär control we stayed tuned to the horses condition by watching it´s respitroy "heavy breathing" and fluid content "checking the neck skin for elasktisity".
Neither I nor my horses have read "The Great Swedish Study Of Extra Salt For Horses". (just how the hell does some yahoo up at SLU know if my horses are low on salt without doing a blood test?)
My horse did just fine and i never gave him extra salt, nor my work horses when I drove timber. I guess ignorance is bliss.

Replaceing Salt:
Salt stone, the horse fill´s it´s needs.
Salting the feed or water, that´s good, unless the horse refuses too eat or drink due too the salt.
Puttting in an IV, if your good with needles.

Now we have been talking about hard working horses which is maybe 1-2% of the horses in this country, the other 98%+- just stand around doing nothing.
I find it hard too believe these horses need more salt than what they lick off a stone! (I don´t understand what you mean that salt stones are worthless?)

The filtration systom in humans and animals is the same regardless of elekrolyt density, excess waste is only excreted after the blood cells have gotten theirs and the filters are saturated, this being the kidneys and liver, (i have already contected you too a link on "Excess Salt".

In this "tråd" the horse mentioned as far as the information we have gotten is an old hot blood racer with a sweating problem without doing any work and does not feel a need in itself too eat up the salt stone!
This tells me it´s a vetrenarian case were blood and urinary test need too be taken to find out what the problem is, disease, infection, stressed or damaged kidneys which is not uncommen in race horses.

To me the whole "hästhållning" mentality here is screwed up with all these ideas "more salt-more protien-more yeast- more-more-more!

Well, one thing we do know for certain, all these sick Swedish horses we see and hear about is not due too them being starved and over worked!

Nice talking too you, see you farther down the trail as this one is rode out.

Denna sida känns ju tyvärr inte som en direkt pålitlig källa att hänvisa till. Den är avsedd för människor och den är skriven av en helt anonym människa..
och än mindre trovärdig blir den när man kan läser under disclaimer:
"I am simply here to share with others what I have learned in my personal journey to better health and better eating habits. The information on this website is that of my opinion, studies, and/or personal experience."

Tror att en yahoo på SLU är en betydligt mer säker källa att hämta kunskap från.. det har ju faktiskt gjorts en hel del studier på hästar och saltförlust vid svettning..

Och människor och hästar är inte ett dugg lika när det gäller saltförlust vid svettning, hänvisar till mitt tidigare inlägg...

Hi mahmlt:

Yes i know you are a distance rider, so was I many years ago.

Tiderna förändras och forskning får fram intressanta resultat.
Jag har varit med om att aldrig ge salt.
Sen skulle man trycka det i hästens mun med en spruta under tävlingen.
Nu är det testat vad som ger det bästa resultatet genom försök på distanshästar = fysiologisk koksaltlösning.

Jag tycker du hänger upp dig på att man ska ösa i hästen xkg med salt och det ska man givetvis inte.
20g per dag i underhåll och 9g per liter svett.
// Linda

Tiderna förändras och forskning får fram intressanta resultat.
Jag har varit med om att aldrig ge salt.
Sen skulle man trycka det i hästens mun med en spruta under tävlingen.
Nu är det testat vad som ger det bästa resultatet genom försök på distanshästar = fysiologisk koksaltlösning.

Jag tycker du hänger upp dig på att man ska ösa i hästen xkg med salt och det ska man givetvis inte.
20g per dag i underhåll och 9g per liter svett.

// Linda

? my god, you realy don´t have a clue :crazy:

kl

väcker tråden och frågar om det är någon som hittat salt utan klumpförebyggande medel? Det blir lite dyrt att ge hästen flingsalt :)

Jag har alltid gett vanligt bordssalt med jod. Har aldrig funderat på klumpförebyggande medel. Varför är det ett problem?

KL Bry er inte om surret o saltets farlighet.
Se till att hästen får i sig tillräckligt med salt för det jobb den gör.
Njurarna tar inte skada av att utsöndra salt, det är en del av deras naturliga jobb.
För lite salt till individer som dricker mycket kan faktiskt leda till att njurarna inte klarar av att återvinna vatten.
Jämförelser med människa är inte helt relevanta.
Även hos oss är det naturligt för njurarna att utsöndra salt men högt saltintag kan bidra till högt blodtryck vilket bla kan skada njurarna.
PL

Ok, jag förstår.

Var rädd att det kommit nån studie där det framkom att klumpförebyggande medel var jättegiftigt för hästar.

Jag köper mitt på ica, kan fota någon dag när jag är där! Billigast i hyllan och utan klumpförebyggande medel! Det är en papplåda har för mig att den kostar runt 7:-/kg eller st för det är en kilo i förpackningen!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Min häst rör inte sin saltsten, men svettas heller aldrig. Svettas lite vid ridning på sommaren när det är som allra varmast men är inte...
Svar
15
· Visningar
1 499
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Mitt islandssto har börjat okynnesäta av sin saltsten. Därför har jag plockat bort den och tänker ge henne salt bland krubbskramlet...
Svar
2
· Visningar
1 491
Senast: smedsussie
·
Foder & Strö Sommar, värme och successiv upptrappning av träningen. Och fröken häst vägrar att äta mat med salt i. Jag har haft henne i snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 079
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar