Sommar, värme och successiv upptrappning av träningen. Och fröken häst vägrar att äta mat med salt i. Jag har haft henne i snart två månader, och hon har fått ett par nävar lucern och lite linfröpellets blandat med lite salt. Nu när värmen slog till ökar ju även saltbehovet (inte minst för att hon helt enkelt svettas när hon motioneras). Men det håller hon inte med om: sedan någon vecka tillbaka lämnar hon helt sonika allt "bös" i krubban. Oavsett mängden salt - är det salt i maten så lämnar hon. Igår blandade jag lucern, linfröpellets, äpplebitar och salt med lite vatten: äpplet mumsade hon i sig, men sen gnuggade hon av mulen mot marken och vägrade att äta mer - glömda höstrån på marken var mycket godare .
Jag har inte ekonomi att köpa på mig halva landets utbud av foder bara för att. Så jag tänkte höra med er andra först. Någon som haft samma "diskussion" med hästen och hittat något som döljer "giftet" tillräckligt för att maten ska betraktas som ätlig?
Vad händer om du blandar saltet i vattnet istället? 2msk på 20 liter vatten blir inte särskilt salt och hästarna brukar tycka det är gott. Min häst får 2 msk salt 3 ggr per dag i fodret plus 0.5dl i vattenhinken. Han gillar vattnet bäst.