Det här med salt...

Sv: Det här med salt...

Hästar reglerar inte sitt saltbehov själva. Finns individer som gör det men det finns även de som aldrig rör saltstenen och så finns det de som knaprar i sig 2kg på kort tid.
Det har gjorts undersökningar på detta på bla trav- och distanshästar. SLU och Anna Jansson.
Helst ska det vara ren NaCl (utan Jod). Jag brukar köpa kraffts 10kg saltsäck på granngården.
Underhållsbehovet ligger på ca 20g per dag. Sen svettas hästar ut 9g per liter svett.
// Linda

Helt korrekt, håller med. Inte ens dyrt att köpa och fodra till, räcker i evigheter för en billig penning.

TS: salt behöver tillsättas i fodret, ingen risk för ngt då överskott kommer ut med kisset. De känner inte själva om de har saltbrist, och ju mer brist desto mindre dricker de. enklaste sättet att lura i dem det, är blandat i lite betfor som svällt i vatten. då jämnar salt/sött balansen ut sig rätt bra smakmässigt och brukar slinka ner utan problem alls.

Senast ändrad:

Hehe, ska testa om han går på det! Fast lär bli svårt att få i honom rätt mängd genom att rulla morötter kanske.

Hehe, ska testa om han går på det! Fast lär bli svårt att få i honom rätt mängd genom att rulla morötter kanske.

jo.. det tror jag med.. hehe och kommer nog ta tiiiid... var mest ett skämt men kan ju gå?

Hehe, ska testa det med betforn. Fast vill ju helst inte att det står svälld länge. Men är oftast där på kvällsfodringarna så får försöka med det:)

Prova att börja med bara lite. Några saltkorn första dagen o öka sakta.
// Linda

Inte så konstigt att de inte vill dricka saltvatten.. :p

Jag blandar det i maten, tex med lusernpellets. :)

Skulle tippa på att något tjockare vore bättre i det fallet, kanske honung eller olja borde kunna snappa upp mer salt så slipper man rulla lika många morötter ;)

Helt korrekt, håller med. Inte ens dyrt att köpa och fodra till, räcker i evigheter för en billig penning.

TS: salt behöver tillsättas i fodret, ingen risk för ngt då överskott kommer ut med kisset. De känner inte själva om de har saltbrist, och ju mer brist desto mindre dricker de. enklaste sättet att lura i dem det, är blandat i lite betfor som svällt i vatten. då jämnar salt/sött balansen ut sig rätt bra smakmässigt och brukar slinka ner utan problem alls.

And just where do you think salt goes before it comes out in the piss!!!
THE KIDNEYS!!
Know of several cases where the owners where in the very same mental state as some of the people on this site, over sweaty horses, horses with diarea, force feeding salt, after two years the horses where dead from kidney failure.

Wild horses find salt licks within their grazing terratory,
if horses didn´t feel the need for salt why would they bother licking on a salt stone?

Killing ones own horse is one thing, giving advise too others on how too kill theirs is something else.

Nä nu är du ute och cyklar. För att överdosera på salt för en häst ska det till kopiösa mängder. Det är däremot konstaterat att underskott på salt är väldigt vanligt och de får det lätt, då de som sagt INTE känner av salt brist på egen hand dvs de reglerar inte sitt saltintag själva.

Trots det vet jag många som gör det;)

Detta fick jag lära mig på kurs
"Distanshästen kan ha en vätskebrist på ca 20-40 liter efter en tävlingsritt. En stor del av detta beror på att den svettats och med svetten avgår också elektrolyterna (natrium, salt och kalium). Elektrolyterna styr vätskans fördelning i kroppen och bristen på natrium kan göra att blodvolymen minskar.
Studier har gjorts för att fastställa hur återhämtningen av vätske- och saltförluster kan förbättras genom att ge hästen tillskott av elektrolyter. Om man ger en häst tillskott av salt direkt i fodret efter en tävling återhämtar de sig visserligen bra men det tar flera dagar.
Hästar som får tillskottet direkt i munnen under tävlingen har ingen skillnad i återhämtningen jämfört med hästar som inte fått något salttillskott alls. Istället för att tillgodogöra sig det extra saltet så utsöndrar hästen överskottet, troligen pga av att kroppen registrerat det som just ett överskott och därför gör sig av med det.

Det bästa sättet att återställa salt- och vätskebalansen är en fysiologisk koksaltlösning (9 gram/liter). Hästen dricker då motsvarande sin saltförlust.

Ju varmare vädret är vid ritten desto större bör saltgivan vara."

Nä nu är du ute och cyklar. För att överdosera på salt för en häst ska det till kopiösa mängder. Det är däremot konstaterat att underskott på salt är väldigt vanligt och de får det lätt, då de som sagt INTE känner av salt brist på egen hand dvs de reglerar inte sitt saltintag själva.

Go back to school and read Biologi 101, workings of the body.

*KL*

Som nämnts är kanske inte Buke den bästa platsen att få ett entydligt och rätt svar då det rätta svaret kan försvinna i alla teorier som finns.
Varför inte gå in på de sidor som har mer entydliga och vetenskapliga svar som SLU, SVA och alla utländska veterinärsidor? Man kan ju börja här:
Hippocampus

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

*KL*

Som nämnts är kanske inte Buke den bästa platsen att få ett entydligt och rätt svar då det rätta svaret kan försvinna i alla teorier som finns.
Varför inte gå in på de sidor som har mer entydliga och vetenskapliga svar som SLU, SVA och alla utländska veterinärsidor? Man kan ju börja här:
Hippocampus

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Tack för länken om salt och hur viktig det är, nåt som jag fick lära mig som liten utan en akademisk studia :grin:
Och som vanlig SLU report säger ingenting om det andra siden.

Tur vi har ett bibliotek på knä.
Har kan du läsa den andra siden:
http://www.livingfood101.com/sideeffects/side-effects-of-excess-salt.html

Islandsfullblod? x-ning?

Senast ändrad:

Det var inte riktat till dig speciellt utan en reflektion på att man sätter tilltro på vad som sägs på Buke innan man kollar vetenskaplig fakta.
Viktigt i sammanhanget är att om det överdoseras med salt måste det kompenseras med att dricka annars kan följden bli uttorkning som när det är för lite salt.

Fullblod enligt Wikipedia:
För att räknas som fullblodshäst måste hästarna uppvisa en näst intill perfekt renrashet.
Inte många raser som är så renrasiga som islandshästen med sluten stambok i c:a 1000 år :D

Rolle
IpL

Det var inte riktat till dig speciellt utan en reflektion på att man sätter tilltro på vad som sägs på Buke innan man kollar vetenskaplig fakta.
Viktigt i sammanhanget är att om det överdoseras med salt måste det kompenseras med att dricka annars kan följden bli uttorkning som när det är för lite salt.

Fullblod enligt Wikipedia:
För att räknas som fullblodshäst måste hästarna uppvisa en näst intill perfekt renrashet.
Inte många raser som är så renrasiga som islandshästen med sluten stambok i c:a 1000 år :D

Rolle
IpL

Jag har förståt det Rolle.

Med www har vi så mycket information till hands, ibland kan det vara för mycket mot stridig info att man blir förvirad.
Man bli lite :mad: på båda TR och svar folk som? och dela utt frikostig hälso kur som tillhör vetrenären.

Visst inte isis klasses som fullblodhäster, då jag förstå vad du mena.
Fjordis skulla har samma, då dom härstamma tillbaka till dom första häster.

Tack för länken om salt och hur viktig det är, nåt som jag fick lära mig som liten utan en akademisk studia :grin:
Och som vanlig SLU report säger ingenting om det andra siden.

Tur vi har ett bibliotek på knä.
Har kan du läsa den andra siden:
http://www.livingfood101.com/sideeffects/side-effects-of-excess-salt.html

Vi människor får oftast i oss för mycket salt (NaCl). Vi saltar vår mat och äter för mycket färdigmat som innehåller salt för att förstärka smaken.
Hästarnas naturliga föda innehåller väldigt lite NaCl. Dock får hästen i sig via grovfodret Ca, Mg och för mycket K här i Sverige.
Vår svett innehåller inte lika mycket salt som hästarnas så vi gör inte av med lika mycket vid ansträngning.

Därför kan man inte jämföra en människas saltintag och saltförlust med hästens.
Hästen svettas ut 9g NaCl per liter svett. Det är detta + underhållsbehovet som man ska ersätta.
// Linda

På hippocampus hemsida kan man läsa:
"Hästfoder är normalt mycket fattiga på salt varför man bör ge alla hästar ett tillskott. Det har visat sig att många högpresterande hästar inte får i sig tillräckligt mycket salt via en saltsten, och därför rekommenderar forskarna idag att man blandar salt i kraftfodret. Gör man det är det dessutom lätt att hålla koll på om behovet uppfylls."

Salt lagras inte i kroppen utan hästen kissar ut överskottet, viktigt är bara att den alltid har fri tillgång till vatten. Så jag skulle nog våga påstå att det är mindre farligt att tillsätta salt än att inte göra det..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Min häst rör inte sin saltsten, men svettas heller aldrig. Svettas lite vid ridning på sommaren när det är som allra varmast men är inte...
Svar
15
· Visningar
1 499
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Mitt islandssto har börjat okynnesäta av sin saltsten. Därför har jag plockat bort den och tänker ge henne salt bland krubbskramlet...
Svar
2
· Visningar
1 491
Senast: smedsussie
·
Foder & Strö Sommar, värme och successiv upptrappning av träningen. Och fröken häst vägrar att äta mat med salt i. Jag har haft henne i snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 079
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar