Bra värden men faller ur ändå

Sv: Bra värden men faller ur ändå

Du kan alltid prova att ge nåt seniorfoder eller foder till fullblod, vet att D&H har en del tex. Såna färdigfoder brukar ha större koncentration av vitaminer o en sammansättning som passar hästar som har svårt att hålla hullet.

Fast enligt mitt program som jag använder (jag kan tyvärr inte räkna själv...) så ska E-vitaminbehovet vara täckt men selen ligger lite i underkant, och enligt det ska ca 50% av E-vitaminen komma från grovfodret. Dock är jag själv inte tillräckligt duktig för att kunna avgöra om detta stämmer eller ej.
Men jag ska prova att ge honom lite tillskott av dessa få se om det blir bättre.

Selen finns överhuvudtaget inte alls i våra marker, varken i spannmål eller grovfoder. Så här är det stor ide att kolla så behoven täcks.

Jag har nu gett ganska mycket betfor och olja, samt lite Hippo Alfa (för smakens skull) sedan trådstarten, och tycker redan det går åt rätt håll! :)

Hej! Jag skrev en liknande fråga för en tid sedan, och fick bland annat tips om en studie... hmm, ska se om jag kan länka.

Där var det så att man hade studerat äldre hästars ätbeteende, och när jag hade läst det gick jag ut och studerade själv, och insåg att trots bra hösilage, fri tillgång, så gör mitt äldre sto precis som forskarna skrivit om. Alltså går iväg och står och filosoferar och står och drömmer eller vad hon nu gör, men hon äter färre timmar än de yngre hästarna. Jag hade inte tänkt på det så, bara i bakhuvudet noterat att hon står och solar sig ofta iväg från de andra hästarna.

Med linfrö, luzern och havre som tillskott till färdigpelletsen som krafft har hon satt mer hull nu!

Vilken olja och hur mycket olja ger du? Jag har försökt få i min häst olja, men han gillar den inget vidare...

Jag ger vanlig majsolja som man köper i affären, 1,5 dl per mål och blandar den med betfor och Alfan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
440
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
644
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar