omg vintertäcke på när det är 15+ och strålande sol!!

Sv: omg vintertäcke på när det är 15+ och strålande sol!!

Alltså, det är ju inte lätt? Här har det varit flera minusgrader på morgonen, och hur varmt det har varit på dagen det vet jag inte, jag jobbar liksom och är instängd inomhus. :crazy:
Svårt att kvällen innan veta hur kallt det kommer vara nästa morgon eller ännu hellre nästa dag. Jag har ingen möjlighet att åka ut till min häst på morgonen eller mitt på dagen. Min är rätt frusen och jag var tvungen att lägga täcke på henne i juli när det var +18 grader, regn och blåst, hon stod och frös så hon hoppade, trots bete.

Jag hoppas stallpersonalen talar om för mig om hon verkar för varm, så får hon ha ett annat täcke ute.
Det är inte så lätt som inackordering om vädret fluktuerar väldeligt.
Man får väl bara se till att hästen inte blir blöt o kanske följa prognosen.

Sen kan 2 täcken isolera mot den svaga solvärmen o om det dessutom blåser Nordan..Mina hästar har stått i lä i 2 dagar nu. Stoppar inte ut ens näsan i blåsten.
Idag få de sola.

Men var är det 15 plus i skuggan nu? Och vindstilla? Inte här iaf, det är visserligen ca 15 på min trappa där solen skiner direkt på termometern hela dagen, men tyvärr är det inga 15 grader i luften för det, runt 7 mitt på dagen. 0 på kvällen.

De flesta hästar som har tjocka täcken nu bor förhoppningsvis inte i sydligaste Skåne.

Det här är inte riktat till dig, men jag blir så sjukt trött på alla som sitter här och skriver om den stackars plågade hästen i deras stall som har dubbla vintertäcken i 15 grader och svettas floder. GÖR NÅGOT istället för att sitta här och klaga! Är helt övertygad om att ingen hästägare vill att deras hästar skall plågas och svettas mitt på dagen, men om de bara är där på kvällen och sitter instängd på ett konto hela dagen, hur skall de veta att deras häst varit jättesvettig kl 13 om ingen ens ids säga till dem? :crazy:

Men var är det 15 plus i skuggan nu? Och vindstilla? Inte här iaf, det är visserligen ca 15 på min trappa där solen skiner direkt på termometern hela dagen, men tyvärr är det inga 15 grader i luften för det, runt 7 mitt på dagen. 0 på kvällen.

De flesta hästar som har tjocka täcken nu bor förhoppningsvis inte i sydligaste Skåne.

Det här är inte riktat till dig, men jag blir så sjukt trött på alla som sitter här och skriver om den stackars plågade hästen i deras stall som har dubbla vintertäcken i 15 grader och svettas floder. GÖR NÅGOT istället för att sitta här och klaga! Är helt övertygad om att ingen hästägare vill att deras hästar skall plågas och svettas mitt på dagen, men om de bara är där på kvällen och sitter instängd på ett konto hela dagen, hur skall de veta att deras häst varit jättesvettig kl 13 om ingen ens ids säga till dem? :crazy:
:bow::bow:

Igår hade jag 15 plus mitt på dagen i skuggan och vindstilla, klockan sex på kvällen var det 9 grader i skuggan, men idag är det kallt som attan och blåser nordlig vind så jag fick plocka fram vinterstövlarna igen, höll på att frysa sönder alldeles. Svensk vår kallas det visst :crazy:.

Här i Kalmar har vi +16 i skuggan (23 i solen!) i måndags, men nu är det kallare, snarare 6-7 plusgrader kanske. Men visst förekommer det.

Detta är sådant jag blir så trött på. Du går förbi en gång och gör en bedömning hur hästarna sköts. Det var kanske kallt på morgonen? Eller är det så att dessa hästar alltid går övertäckade? Att vara så snabb med att haspla ur sig ordet djurplågeri blir jag så djävla trött på. Man får allt ha lite mer på fötterna om man ska komma med sådana anklagelser än bara ha gått förbi en gång. Dessutom går vissa steget längre än dig och anmäler, vilket leder till att att inspektörerna ska fara runt på skitärenden istället för att lägga tid där det verkligen behövs.

Jag tycker också att det är synd om hästar som går övertäckade, men den bedömningen kan jag omöjligt göra efter ha gått förbi ett stället en gång när vädret dessutom är nyckfullt.

:bow: :bow: :bow:

Detta är sådant jag blir så trött på. Du går förbi en gång och gör en bedömning hur hästarna sköts. Det var kanske kallt på morgonen? Eller är det så att dessa hästar alltid går övertäckade? Att vara så snabb med att haspla ur sig ordet djurplågeri blir jag så djävla trött på. Man får allt ha lite mer på fötterna om man ska komma med sådana anklagelser än bara ha gått förbi en gång. Dessutom går vissa steget längre än dig och anmäler, vilket leder till att att inspektörerna ska fara runt på skitärenden istället för att lägga tid där det verkligen behövs.

Jag tycker också att det är synd om hästar som går övertäckade, men den bedömningen kan jag omöjligt göra efter ha gått förbi ett stället en gång när vädret dessutom är nyckfullt.

Vi har haft +10 de senaste dagarna med sol. Varit riktigt varmt och skönt. Och på morgonen har det varit +5 och fortfarande varmt. En häst klarar utmärkt att vara otäckad vid +5. Mina hästar går ute på nätterna, otäckade, den ena har knappt vinterpäls. Och de klarar sig utmärkt!
Är det +15 mitt på dagen så blir det inte -10 på morgonen. Fast en häst klarar att vara utan täcke även i -10 också. Brukar mina få vara så länge det är vindstilla och inte snöar.

Jag reagerar oxå på när hästar går med tjocka vintertäcke nu när det är så varmt ute. Räcker med ett fodrat regntäcke. Att skylla på att hästägaren inte visste hur vädret skulle bli tycker jag är bullshit. Vi har tillgång till att kolla vädret både på datorn och tvn. Och jag kollar vädret på datorn 2 dagligen för att ha koll på vädret och se när jag ska ha täcke på mina hästar och när dem kan gå utan.
Jag har en häst som inte få lägga ner mycket energi på att hålla värmen pga att han ska hålla hullet, samt får han ont i ryggen om det blåser kallt, samt regnar. Men jag behandlar fortfarande han som en häst och jag vet vad han klarar av och inte klarar av.

Är det +15 på dagen så är det fortfarande varmt på kvällen. Så med andra ord anser jag att hästar kan släppas ut utan täcke på morgonen även om det kanske är en aning kyligt. Men det blir snabbt varmt så fort solen kommit upp på himlen.

Att ha vintertäcke i sådan hetta är inte bra för hästen. Tänk dig själv om du står med vinterkläder hela dagen i solen. Tror du hade tyckt det varit väldigt jobbigt.
Djurplågeri? Ja i en liten skala. Hästen få plågas i hettan.

Då ska ni komma till Australien. här är folk idioter.

jag rider i ett stall där hästarna står uppstallade dygnet runt.

det kan vara 25 grader, hästen står skyddad inomhus, inga flugor, inga hudsjukdommar, ingen sol som kan förstöra pälsen, ingen tävling inbokad nästa dag och hästen har på sig sån här!!!

minicraft%20cotton%20hood%20horse%20nv%2006.jpg

jag blir galen varje gång jag ser det!! ibland ser man att svetten rinner under täcket och ner på benen!! :confused:

de gör det verkligen bara för att visa att deras häst är dyr och finare än vanliga hästar.

Senast ändrad:

Inte mycket bättre i Nya Zeeland kan jag meddela även om de flesta hästar här aldrig sett ett stall. Men täcken till förbannelse har de. Många har fodrade täcken året om, dygnet om. Det finns gott om hästar där jag bor och förutom westernmannen på hörnan är det bara jag som har mina otäckade de flesta dagar.

Ena hästen jag köpt fick med sig skötselråd: "på vintern har han alltid fem täcken". Ja, det rådet åkte ju rätt ned i papperskorgen. Jag brukar viska i hans öra att han hade frusit ihjäl om han hade varit i Sverige...

hahaha!!

jag fattar inte vad det är med dom? men i och för sig så kan inte folket klä sig själva här, så man kan ju inte förvänta sig att de ska kunna klä en häst i rätt täcken! de har på sig dunjackor när det är 20 grader på "vintern."

hahaha!!

jag fattar inte vad det är med dom? men i och för sig så kan inte folket klä sig själva här, så man kan ju inte förvänta sig att de ska kunna klä en häst i rätt täcken! de har på sig dunjackor när det är 20 grader på "vintern."

Samma här! Dunjackor, shorts/kort kjol och flipflops... :angel:

Då ska ni komma till Australien. här är folk idioter.

jag rider i ett stall där hästarna står uppstallade dygnet runt.

det kan vara 25 grader, hästen står skyddad inomhus, inga flugor, inga hudsjukdommar, ingen sol som kan förstöra pälsen, ingen tävling inbokad nästa dag och hästen har på sig sån här!!!

minicraft%20cotton%20hood%20horse%20nv%2006.jpg

jag blir galen varje gång jag ser det!! ibland ser man att svetten rinner under täcket och ner på benen!! :confused:

de gör det verkligen bara för att visa att deras häst är dyr och finare än vanliga hästar.

Faktum är att jag flera gånger varit uppriktigt orolig för överhettning. Det är faktiskt hemskt att se de fyrbenta inlindade i alla lager. De flesta har tjockare täcken än vad mina hade uppe i Sverige mitt i vintern.

KL

Det är konstigt hur sådana här trådar alltid blir, där så många känner sig tvungna att försvara både sitt eget och andra okända människors täckesanvändande.
I TS fall verkar det handla om att samtliga hästar går med tjocka vintertäcken i härligt solsken och +15. Hur kan man tycka att det är OK? Om man försvarar något sådant så går man förhoppningsvis själv omkring i dylikt väder i fleecetröja, tjockaste dunjackan, mössa och vantar. Eftersom det råkar vara på nollan på morgonen när man ska till jobb/skola och kanske blir lite svalare när man ska hem igen. Eftersom det kan vara lite svalt på morgon/kväll så går man självklart omkring i samma rejäla mundering också mitt på dagen på lunchrasten t.ex. Inte det?

kl

Jag försvarar inte övertäckning, tvärtom, jag tycker det är alldeles galet. Men jag tycker också att det är alldeles galet att göra en bedömning genom att gå förbi en hage en gång.

Här i Skåne kan det visst vara svinkallt på morgonen, gå upp mot lite varmare mitt på dagen (dock har vi inte haft 15 grader här i sydligaste Skåne än) för att sedan vända en stund senare och bli regningt och blåsigt. Det är nyckfullt väder vid denna årstiden. Min häst får hellre stå ut med att bli lite för varm en stund mitt på dagen än att bli frusen och få svåra muskelproblem.

Att döma efter att ha sett hästarna en gång, inte varit inne och känt på dem, inte pratat med ägarna tycker jag är så himla dumt. Hur kan man veta att det är djurplågeri utan att veta hur hästarna mår?

Jag hoppas, hoppas, hoppas.. att du är ironisk, med dina tidigare inlägg inräknade...? En generalisering likt din kan inte vara allvarligt menad..
Lika lite den generalisering och snabba domen som TS kom med från början..

Om inte, tja.. Då är det nog dags att se lite mera vidsynt på hästtillvaron för er båda..

// Mvh - J
Jag har inte generaliserat och inte varit ironisk. Jag tycker man måste ha en vid syn på hästhållning så där är vi överens. Hade det handlat om en enstaka häst som gått med tjockt täcke i värmen så hade man kunnat räkna ut att denna häst har något problem som gör att det behöver mycket extra värme. Men när 5-6 hästar i samma hage alla är klädda i vintertäcken i 15 plusgrader (och hur varmt var det i solen då tror du?), då förstår man att något inte stämmer. Hästar har en fantastisk förmåga att reglera sin egen temperatur om de har sin päls kvar. Om de är klippta måste man täcke. Det är inget konstigt, men i så hög värme är det inte bra djurhållning att lägga på ett fodrat vintertäcke. Hästen har inte en chans att reglera sig egen kroppstemperatur då. Det handlar om okunskap och kan också vara så som någon annan skrev att om några i ett stall använder täcken väldigt ofta så blir det lätt att andra hakar på. (gör som andra istället för att tänka själva) Som hästägare tycker jag man är skyldig att sträva efter att öka sin kunskap. Hur hästar fungerar och vilka behov de har är viktigt att lära sig för att kunna ge hästarna en bra tillvaro. Att vara ironisk eller dömande i en sådan situation hjälper ingen. Varken ägarna eller hästarna. Man får informera, hänvisa till studier, faktaböcker och liknande för att öka kunskapen. Vi är alla på olika utbildningsstadier och har olika mycket erfarenhet. Om vi alla hjälps åt kommer vi mycket längre. Men det som också är viktigt är att man är öppen och vågar/vill ta till sig av information. Man ska vara kritisk och följa upp, kontrollera källor, fakta osv och inte bara lyssna på alla och ta deras ord för en sanning. Men är vi inte öppna för att lära mer så låser vi oss själva. Viljan att lära är grundläggande.

Men om man täcker så väljer man ju ett täcke som passar årstiden. När det är plusgrader så behöver inte en frisk häst ett vintertäcke.Då verkar det ju som om ägaren inte har en tanke bakom. Det finns ju tunnare täcken att lägga på i sånt här vårväder. Man får ju anpassa täcket efter årstiden och vädret.

Men vi vet ju inget om hur många grader det var när hästarna blev påklädda eller hur? Det kanske var minus 5 då, och molnigt. Är det då ingen hemma på dagen så kan det vara en rätt så rimlig förklaring. Det måste ju faktisk inte vara så att ägaren ser på gradstocken, och tänker jaha 15 plus då blir det dubbla vintertäcken.... Det har jag svårt att tro att någon gör! Förutom de där galningarna down under då tydligen....

Håller med Minstral, man kan inte döma någon för att man gått förbi en hage en gång. Ägaren kanske kom hem kl 16 och blev jätteledsen när hon såg hur varmt det var och att hästarna hade alltför tjocka täcken. Varför förutsätta att folk alltid har värsta tänkbara avsikter?

dom kanske har täcke på sig för att inte bli leriga nu när hagarna ser ut som dom gör???
"täckar bara min nordis när han är riden och svettig och det är jätte kallt ute

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 390
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: muppia
·
Foder & Strö min varmblodsdonna är ju otroligt lättfödd och blir fan fet av luft. :crazy: hon fick ju fång här för ca 5-6 veckor sedan för att ha...
2
Svar
32
· Visningar
3 412
Senast: Tuvisen
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 778
Senast: Hannah0407
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka