omg vintertäcke på när det är 15+ och strålande sol!!

Sv: omg vintertäcke på när det är 15+ och strålande sol!!

Håller med i allt du skriver :bow::bow:

Jag är ingen täckesmotståndare alls, dressyrhästen har haft täcke hela vintern, både ute och inne (kallstall). Övriga har dock varit nakna och mått prima, delklippta som oklippt, oavsett temperatur.
Det jag vänder mig emot är oövertänkt täckande, av t.ex. den typ som tråden handlar om. Eller när stallets samtliga hästar går med dubbla täcken oavsett om det är minusgrader eller +20. Uppenbarligen har dagens hästmänniskor fått allt svårare att hitta välanpassade täcken, TROTS den allt större marknaden av täcken, och ser sig tvingade till lager på lager. Det förekom inte i de stall jag jobbat i (trav och dressyr), där gick ingen häst med mer än ett täcke på, vare sig inne eller ute.
Jag vänder mig också emot oövertänkt klippande av hästar. Somliga klipper sina hästar bara för att "det är snyggt". Andra klipper för att alla andra gör det.
Istället för att ta sig en funderare: Behöver hästen klippas? Helklippning? Klippa bringan? Hals och bog? Behöver hästen täcke? Vilket täcke passar ute vid respektive väderlek? Behövs täcke inne?

Jag har väldigt svårt att tro att friska hästar inte skulle klara av någon plusgrad eller rentav någon ensataka minusgrad på morgonen, när de äter sitt frukosthö ute i hagen. Jag har också svårt att tro att Sverige skulle krylla av hästar med så dåliga ryggar och så svaga, känsliga muskler att det skulle behöva se ut som det gör i hagar runt om i hela landet som det gör. Faktiskt.
Huvudet på spiken!:bow::bow::bow::bow:

Det tycker jag är jätteviktigt, att man tar sig en funderare på om man behöver klippa, hur mycket man behöver klippa (helst så lite som möjligt) och att man har vetskapen om hur man behöver täcka en klippt häst. En helklippt häst blir mycket känslig och det krävs lite tankearbete för att den inte ska frysa. Att helklippa en häst och sedan slänga ut den utan täcke hur som helst är inte att rekommendera.

Tyvärr behöver min häst helklippas men som tur är har jag kunskapen om hur jag ska täcka henne:)

Jag har väldigt svårt att tro att friska hästar inte skulle klara av någon plusgrad eller rentav någon ensataka minusgrad på morgonen, när de äter sitt frukosthö ute i hagen. Jag har också svårt att tro att Sverige skulle krylla av hästar med så dåliga ryggar och så svaga, känsliga muskler att det skulle behöva se ut som det gör i hagar runt om i hela landet som det gör. Faktiskt.

:bow:

Om man är rädd för att vädret ska växla under dagen (nederbörd t.ex.) så borde det ju ändå räcka med t.ex ett fodrat regntäcke, och inte det tjockaste vintertäcket, för även om vädret är nyckfullt så är det ju knappast troligt att det kommer att växla från någon minusgrad till -30 grader på bara några timmar denna tid på året.

Jag kan bara ta torsdagen som ett exempel. när jag åkte till jobb 07.30 var -5C, när jag åkte från jobb +14C. Min häst är helklippt (har dock vuxit ut lite så hon är inte helt ren) har vintertäcke (japp!), har hittills aldrig varit minsta fuktig i pälsen. Är ute ca 8-10 h/dag.

Jag klipper för att hästen ska slippa scenariot "blöt häst med vintertäcke släpps ut". Att rida en häst svett och sen lägga på täcke som inte andas som ngn skrev ovan att de gör är i mina ögon helt horribelt. Torkas med t.ex. fleecetäcken som drar åt sig fukten, sen utetäcke.

Jag tycker det är en vansinnig massa raljerande här om att man har helklippta hästar utan täcke dygnet runt. Spelar ingen roll om det är i Skåne. En dag som idag med en jäkla blåst och några plusgrader.. Vansinne och något som upprör mig mycket mer än lite övertäckande.

Känn efter under täcket folk!

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 390
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: muppia
·
Foder & Strö min varmblodsdonna är ju otroligt lättfödd och blir fan fet av luft. :crazy: hon fick ju fång här för ca 5-6 veckor sedan för att ha...
2
Svar
32
· Visningar
3 412
Senast: Tuvisen
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 778
Senast: Hannah0407
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka