tips till extremt lättfödd glupsk häst

Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

nej hon är inte fet alls ,vad har du för ideal egentligen ?
jag har haft fång hästar som inte kunde äta ensilage/hösilage utan att fått känningar .så det stämmer inte att det inte spelar roll vad de får alltid.

Jag märkte också att vad jag använde för sorts halm spelade stor roll för att hålla fången borta , i havehalmen fanns det ofta havre kvar som de åt .
rågvetehalmen funkade bra ,jag har alltid strött med halm så de har haft fri tillgång under natten .:) men inte var de mer bukiga för det.

lucern och linfrö ger man väl till hästar som behöver lägga på hullet ?

mina ponnyer får mer hösilage än hon får nu :)
 
Senast ändrad:
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

Nä lucern ger man då grovfodret av någon orsak inte ger tillräckligt med protein. Vad äter din häst istället för hösilage och hö?:) Ger du bara halm är det väldigt troligt att den drabbas av muskelförluster över tid.

Till TS: du måste förstå att om du lägger upp en bild där hästen ser ut att vara slank och fin och i perfekt hull men säger att du tycker den är fet är det klart att folk reagerar. Inget illa menat från någon. :) Men vi har ju bara sett den bilden.

Tips angående stressen: Har ett kbltravsto som har väldigt lätt för att stressa upp sig. Om hästen som är över den i rang tas in jagar den upp sig och går eller springer fram och tillbaka maniskt tills den tas in. Samma sak med om den blir hungrig. Så råden jag kan ge är att låta den gå med en stabil och bra flock, och ge mkt grovfoder att tugga på. Halm är ganska energifattigt, så du kan ge några kilo till.
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

För om man vill hålla hästen frisk ska man blanda ut det!

Detta har jag lärt mig av en som kan fånghästar mkt väl, dessutom har många vetrinärer sagt till henne att tänk om alla hade varit som du då hade mkt fler hästar varit friska.
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

tror ni inte att jag själv kan avgöra när min häst är tjock eller ej??
Nej beviseligen kan du ju inte det, eftersom du visar upp bilder på en ICKE tjock häst och påstår att den är tjock.


detta är meningslöst. jag frågar efter tips hur vad jag kan göra för att kunna ge hästen mera mat men inte mera energi - för hon blir tjock om jag petar i henne mera MJ.
Varför är det meningslöst? Du har fått tips.
Ge hästen mer mat, öka träningen eller byt foder. svårare än så är det faktiskt inte. Kan du inte få ihop en bra mängd grovfoder (4 kgh är som sagt lagom för en mindre ponny!!!) så får du nog leta dig om efter ett nytt foder eftersom du uppenbarligen har ett som är på tok för kraftigt för din häst.

Vore intressant att se dina uträkningar och analysvärden...
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

Först får hästen äta 25-30 kg silage, och nu bara 2kg hösilage, 2 kg hö och 4 kg halm och 1 kg lusern dvs 9 kg. Det är en jättestor skillnad och om den då är glupsk från början blir den såklart knasig av det.
Din häst är inte fet, och den är bara 4 år. Du får ju helt enkelt ge den mer stråfoder, tänk dig hur din häst mår i skallen när den gräver vid grinden och blir elak! Den kommer ju bli helknasig tillslut.
Ge din häst mer mat och ha en annan skala för hullbedömning tycker jag!
Den är dessutom bara fyra, den kan se lite olika ut beroende på hur den växer.
Vad har du för "behov" på din häst, går du efter tabellvärden eller? Och vad har du för värden?
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

Nu ser jag att du ger lusern, men undrar ändå, vad är det för värden i höt/ensilaget?

Energimängden är kanske för hög i förhållande till proteinet.
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

KL

Har du funderat på om din häst ev är insulinresistent ? Sådana hästar lagrar fett på speciella ställen på kroppen. Dom har även en ökad risk för fång. Men fet eller överviktigt är inte hästen på bilden i alla fall.
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

tänkte mej väl kanske något mer vetenskapligt svar än så... Ser ingen anledning till varför en häst som haft fång inte skulle kunna äta hösilage...
Har inte själv haft en fånghäst men, har ganska bra koll på foder så...
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

jag pratar inte om min häst :crazy:
jag sa varför jag använde rågvete halm istället för havrehalm till de fånghästar jag en gång hade ,båda är borta nu.
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

tycker det låter som att hästen behöver något att göra i hagen .
hon äter gran skriver du.

jag lägger in ganska mycket gran till mina två ,lägg in mer och lägg även in mycket sly,asp tex är poulärt att tugga av de finare grenarna och skala av barken på stammarna.detta håller mina sysselsatta i hagen många timmar.

Mina får ca 10 kg hösilage /häst o dygn fördelat på 4 givor (oxå lättfödda tjockisar) med lunch mitt på dagen men det tar ju slut ganska fort och här går det inte att få tag i halm mera i vinter,så då får det bli sly i mängder.
lägger in ca två ggr/vecka och då är det ordentligt stora rishögar som släpas hem,
det som lämnas och blir kvar samlas till majbrasan i vår;)

värt att pröva kanske /k
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

okej verkar ju som att man inte kommit fram till att hö skulle vara bättre, det där om att fruktan kan orsaka fång har jag nog hört förut, men verkar ju vara hur man skördar och hela processen med hösilaget som spelar roll i så fall...

*kl*
Vad är det fruktanet gör? skapar det en störning lr?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
580
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 603
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 276
Senast: lovehorses
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp