omg vintertäcke på när det är 15+ och strålande sol!!

Sv: omg vintertäcke på när det är 15+ och strålande sol!!

KL

Efter att ha läst flera inlägg i denna tråd blir jag lite fundersam. Om vi bortser från alla klippta och/eller frusna hästar, och ruskväder (blåst/nederbörd), tycker folk verkligen att 0 ner till några minusgrader är kallt (ur hästsynvinkel)?

Nä jag tror inte att det är någon fara. Vi har nio hästar och bara en som är täckad (inte sommartid om det inte är kallt=regn, blåst). Den som är täckad är helklippt så det är därför hon har täcke. Nu går hon i hagen utan täcke, men hade täcke i morse när det var dimmigt, fuktigt och ishinna på vattenbaljan. Men hade jag varit borta hela dagen hade jag ju inte kunnat ta av täcket.

Sen håller jag med om att man inte behöver ha de tjockaste täckena nu, men jag tycker ändå inte om att man alltid förutsätter att hästägarna är djurplågare utan att veta mer än vad man kan få reda på genom att gå förbi en hästhage.

Sen håller jag med om att övertäckning överlag är ett problem, men det behövs nog upprepade artiklar av respekterat kunnigt yrkesfolk för att det ska bli ändring. Tror det är svårt att påpeka det, många hästmänniskor tar inte till sig det och tror att det dom gör är det enda rätta.

KL

Efter att ha läst flera inlägg i denna tråd blir jag lite fundersam. Om vi bortser från alla klippta och/eller frusna hästar, och ruskväder (blåst/nederbörd), tycker folk verkligen att 0 ner till några minusgrader är kallt (ur hästsynvinkel)?
Jag undrar detsamma! Och att hålla hästar i vintertäcke när det är 15 grader i skuggan, sol och vindstilla är att utsätta hästen för onödigt lidande oavsett om det är en gång (vilket knappast är troligt om ni tänker efter, eller hur) eller om det var 0-gradigt på morgonen. För 0-gradigt är ingen temperatur för ens en klippt häst. Och med tanke på den stora mängd "frusna" hästar som man i annat fall ser med vintertäcken vid plusgrader och solsken, så måste det vara något kapitalt fel på väldigt många hästars ämnesomsättning.

Min helklippta häst kan inte gå ute i nollgradigt utan täcke. Då fryser hon faktiskt, att hon ska stå och spänna sina muskler är att utsätta henne för onödigt lidande. Dessutom är det faktiskt inte bara att titta på temperaturen och avgöra. Det kan vara saker som blåst och regn som spelar in. Det kan regna och blåsa mitt i sommaren så att man behöver täcka sin häst. Hästar är individer och det måste man faktiskt ta hänsyn till. Jag tycker inte det är rätt att helklippa en häst och släppa ut den i nollgradigt väder utan täcke. Vad tror ni att pälsen har för funktion?

Har gått förbi hagen nästan varje dag i en månadstid, staketet är precis vid vägen. Hästarna är inte klippta och man ser att dom är svettiga under och hur tjocka täckena är! Nu snackar vi tjocka varmfodrade täcken på alla 5-6 hästarna som går där..
Alla mina 3 har gått nakna sen våren kom när tempen är över 0.

Jag tycker det är orimligt att låta en häst gå med vintetäcke nu. Täcken av olika andledningar,( skada mm) ok visst men inte det tjockaste vintetäcke man har på 500gr när det är 15+ i skuggan. inte okej..

Jag skulle aldrig anmäla nån så förstår inte varför det kom på tal? tycker det är djurplågeri för en häst att stå och svettas när dom borde få njuta av vårsolen nu!

Vi har haft +10 de senaste dagarna med sol. Varit riktigt varmt och skönt. Och på morgonen har det varit +5 och fortfarande varmt. En häst klarar utmärkt att vara otäckad vid +5. Mina hästar går ute på nätterna, otäckade, den ena har knappt vinterpäls. Och de klarar sig utmärkt!
Är det +15 mitt på dagen så blir det inte -10 på morgonen. Fast en häst klarar att vara utan täcke även i -10 också.

Jag reagerar oxå på när hästar går med tjocka vintertäcke nu när det är så varmt ute. Räcker med ett fodrat regntäcke.

Att ha vintertäcke i sådan hetta är inte bra för hästen. Tänk dig själv om du står med vinterkläder hela dagen i solen. Tror du hade tyckt det varit väldigt jobbigt.
Djurplågeri? Ja i en liten skala. Hästen få plågas i hettan.

SUCK. Det är inte så enkelt! Vad säger man till hästen om den står och skakar i minus 10 grader eller +5 grader med sol, men lite blåst?

-Hörru hästen, du är en HÄST och en häst klarar sig utan täcke både i -10 grader och +5 grader. Det är mani på att inte täcka hästar nu när det kommit in en liten skrift i djurskyddslagen att man inte får övertäcka, så du får allt stå och frysa lite. Ev. att du kan få ett ofodrat regntäcke som ligger som ett kallt skal över ryggen. Om du inte dör av att frysa lite så klarar du dej!

Eller? Man ska inte täcka hästar så de står och svettas och blir blöta under täcket, absolut inte! Men man måste vara lite mer vidsynt än att tro att alla hästar klarar sig utan täcke. Eller jo, klarar sig gör ju de flesta, har inte sett någon dö av kyla än ;). Men är det så trevligt att frysa eller bli kall och spänd?

Och jo, jag har fortfarande min vinterjacka som jag hade vid -20 grader. Det är kalla vindar på våren och i skuggan är det inte så varmt och skönt. Står man i lä i solen mot en vägg så visst, då kan man plocka av sig jackan en stund.

Har man täckat rejält hela vintern eller har klippt sin häst så får man successivt minska till tunnare täcken. Som någon sa - Hästens päls försvinner ju inte heller över en natt när det blir varmare.

Viktigaste den här tiden måste väl ändå vara att om täcket är lite för varmt för topptemperaturen mitt på dagen, att hästarna får vatten.
Undvika kolik..
Dock har jag varit med om en häst som fick kolik av att stå och frysa och spänna sig.

Kolla på din egen häst och bedöm om den svettas eller fryser. Man KAN inte dra alla hästar över en kam och tro att alla fungerar lika och har samma tolerans och förutsättningar. Var det så hade det ju varit enkelt att man i djurskyddslagen kunde skriva vilka täcken som får och ska användas vid olika temperaturer och årstider.

Då förstår jag att du reagerar, oklippta hästar med tjocka vintertäcken i 15 grader och sol är inte okej. Svettas de dessutom under är det riktigt illa. Detta kan ju leda till överhettning. Men om du nu gått förbi så länge och är så säker på din sak, varför tar du inte tag i det? Du hjälper ju knappast hästarna genom att skriva på ett internetforum.

Är man säker på att något är djurplågeri och att hästarna faktiskt lider så tycker jag att man ska anmäla. Men du skrev första inlägget som om du bara gått förbi en gång. Men varför har du nu ignorerat det så länge när hästarna uppenbarligen lider?

Nej, man kan inte dra alla hästar över en kam. Vi har t.e.x en häst här med regntäcke på idag, regnet hänger i luften och det är inte mer än några få plusgrader.

MEN, anser du, efter ditt långa inlägg, att det i det fall TS berättar om är OK? Att ha tjocka vintertäcken på pälsade hästar i soligt väder och +15? Det är ju det tråden handlar om. Inte huruvida hästar behöver/inte behöver täcke i diverse olika typer av väder.

För som Biggan skriver, om en av hästarna i TS exempel hade varit påpälsad i sådant väder så, ja, hästen behöver det förmodligen av någon anledning. Men allihop? Nja...

kl

Samma diskussioner utspelar sig år efter år... Samma argument dyker upp hela tiden :angel:

Det finns ett talesätt att "man ska frysa in hösten och svettas in våren", det undviker många förkylningar på både häst och människa.

Jag är inte för att övertäcka hästar, MEN ifall hästen har haft x antal tjocka täcken på sig på vintern, är det faktiskt inte bara att plocka av dem.
En gradvis invänjning är nödvändig, annars står man kanske där med en häst som är kall om ryggen, spända muskler, förkyld och i värsta fall kolik.

Det är svårt att klä sig den här tiden på året, själv har jag overall o vinterstövlar på morgonen, vid lunch jeans, långkalsonger och vanlig vinterjacka, för att sen eftermiddag plocka fram dunjackan...
Man svettas och fryser om vart annat.

Min helklippta häst kan inte gå ute i nollgradigt utan täcke. Då fryser hon faktiskt, att hon ska stå och spänna sina muskler är att utsätta henne för onödigt lidande. Dessutom är det faktiskt inte bara att titta på temperaturen och avgöra. Det kan vara saker som blåst och regn som spelar in. Det kan regna och blåsa mitt i sommaren så att man behöver täcka sin häst. Hästar är individer och det måste man faktiskt ta hänsyn till. Jag tycker inte det är rätt att helklippa en häst och släppa ut den i nollgradigt väder utan täcke. Vad tror ni att pälsen har för funktion?

Om hästen fryser vid den milda temperaturen kanske man ska fundera på om man bör klippa hästen då.

Det är ju givetvis inte bra alls. Hittils har det ju för det mesta varit kallt, men om de fortsätter vara så tjockt täckade framåt när det är 15 plus i skuggan så borde du faktisk anmäla det.

Men vi vet ju inget om hur många grader det var när hästarna blev påklädda eller hur? Det kanske var minus 5 då, och molnigt.
Man har koll på vederleksrapporten. Om någon av hästarna är känslog och behöver ett täcke lägger man på ett tunt täcke. I övrigt så stiger ju värmen snabbt och en timme eller två i minusgrader är ju ingenting för en frisk häst i kondition. Behöver man ha hästen täckt så får man helt enkelt ha koll på väderleksrapporterna för att kunna välja rätt täcke. Det handlar inte om att folk skulle ha dåliga avsikter för mig utan att de har haft för dålig koll. Man måste respektera hästarna mer än så tycker jag.

Jag skrev att det absolut inte var okej att hästarna står och SVETTAS i sina täcken. Jag svarade varmblod90 som var så säker på sin sak att hästar klarar sig utan täcke i både -10 och +5.

Det beror på vad det är för häst, min häst har riktig ponnypäls och om jag klipper av pälsen så är det väl klart att hästen fryser. Det är en omöjlighet att hålla henne igång om hon inte är helklippt, klipper man så får man ju täcka. Hade hon varit oklippt vid de temperaturerna så hade hon haft MYCKET päls och den pälsen får jag naturligtvis ersätta med täcke.

Min häst är inte övertäckad och jag har full koll på att täcka så hon håller en bra temperatur, så jag behöver inte råd och kommentarer om varesig täckning eller klippandets vara, jag är helt övertygad om att jag klarar av att ta de besluten själv.

Men på vårkanten kan hon bli lite för varm mitt på dagen, precis som de hästar som inte har släppt sin vinterpäls blir. Mina shettisar var svettiga en dag när jag tog in dem, men min täckade helklippta häst var alldeles lagom sval. F-n då måste jag ju klippa av vinterpälsen på shettisarna:grin:

Men snälla berätta för ägaren att hästen är svettig då?? Ta en bild på¨den om hon inte tror dig! :crazy:

Jag känner på mina vid lunch och byter isf täcke men hittils har det inte behövts.

Jag har inte skrivit att jag inte gör något åt det, tar tillomed av täcket ibland vissa dagar, skickar ett sms eller ringer och säger att jag inte kan lämna stallet när hästen är såpass varm. Och ibland har inte hästen blivit direkt blöt men känner man under täcket så är det otroligt varmt där under. Men inte hindrar det att inte ägaren går och sätter på täcket igen, det blir mera att va snällt att du tar av täcket ungefär. Nästa dag är det samma grej igen.

kl

Nu har vi inte haft några 15+ eller svettiga hästar här, men jag kan gott erkänna att min häst några dagar varit lite för varm i sitt vintertäcke när solen skinit rejält någon timme på dagen, och jag kan lika gott erkänna att det är OK för mig. Inte optimalt, men OK.

Ni som anser att alla hästar minsann kan gå nakna ner till vissa grader, ni är alla jättevälkomna att dagligen åka upp till mitt stall mitt på dagen och byta täcke, för att någon timme senare åka tillbaka och byta igen inför kvällen - min chef uppskattar nog nämligen inte om jag gör det. Eller så kan jag lägga på ett tunnare täcke, bara ni är beredda att betala mina extra räkningar från ET:n, som jag kommer behöva ringa ut väldigt ofta till en häst med ryggont efter att ha stått och spänt sig pga. kylan i fler timmar. Eftersom den något svårfödda hästen även bränner direkt av muskler och hull för att hålla värmen får ni naturligtvis också stå för de extra foderkostnaderna som blir när jag tvingas fodra upp henne.

Så hör gärna av er så kan vi säkert komma fram till något!

/ Stundtals övertäckande hästägare som ALDRIG kommer att glömma paniken i min hästs ögon när hon en gång släppts ut utan täcke i några plusgrader och regn, och hade så ont, så ont i musklerna att hon inte visste var hon skulle ta vägen. :cry:

Senast ändrad:

Jag har två hästar, den ena är dräktig, otäckad och den andre är rakad hela vintern, täckad. Båda står i utebox på nätterna med fri tillgång på hö dygnet runt. Den rakade har börjat få knölar över hela kroppen igen troligast pga värmen, han har stått med ett Bucas 300g fleecefodrat klart som tusan de blri varmt. Båda mina står utan täcken nu på dagarna, den rakade får ett tunnare täcke på sig på natten.

Håller med i allt du skriver :bow::bow:

Jag är ingen täckesmotståndare alls, dressyrhästen har haft täcke hela vintern, både ute och inne (kallstall). Övriga har dock varit nakna och mått prima, delklippta som oklippt, oavsett temperatur.
Det jag vänder mig emot är oövertänkt täckande, av t.ex. den typ som tråden handlar om. Eller när stallets samtliga hästar går med dubbla täcken oavsett om det är minusgrader eller +20. Uppenbarligen har dagens hästmänniskor fått allt svårare att hitta välanpassade täcken, TROTS den allt större marknaden av täcken, och ser sig tvingade till lager på lager. Det förekom inte i de stall jag jobbat i (trav och dressyr), där gick ingen häst med mer än ett täcke på, vare sig inne eller ute.
Jag vänder mig också emot oövertänkt klippande av hästar. Somliga klipper sina hästar bara för att "det är snyggt". Andra klipper för att alla andra gör det.
Istället för att ta sig en funderare: Behöver hästen klippas? Helklippning? Klippa bringan? Hals och bog? Behöver hästen täcke? Vilket täcke passar ute vid respektive väderlek? Behövs täcke inne?

Jag har väldigt svårt att tro att friska hästar inte skulle klara av någon plusgrad eller rentav någon ensataka minusgrad på morgonen, när de äter sitt frukosthö ute i hagen. Jag har också svårt att tro att Sverige skulle krylla av hästar med så dåliga ryggar och så svaga, känsliga muskler att det skulle behöva se ut som det gör i hagar runt om i hela landet som det gör. Faktiskt.

*kl*
Min miniatyr går med täcke på sig nu. Han få vara naken de dagar vi har sol och vindstilla (då runt 10-15 grader) ett par timmar när det är som varmast.
Klippte honom för ett tag sedan för att få hum om hans hull då jag ska börja få honom snygg till utställningarna, men hade jag vetat han är så frysen som han är hade jag ALDRIG klippt honom >___< Minsta vindpust och moln så skjuter han rygg och skakar som ett asplöv. Men anpassar iaf täcket efter vädret :) Så han får varmare på sig på kvällen sedan byter jag till ett tunnare på morgonen, och är det fint väder plockas det tunna av någon timme senare :D

Bra skrivet.

Jag är seriöst orolig för den svenska hästens framtid om den är så ömtålig som många ägares hästar verkar vara.

Hästen har fö väldigt fina funktioner för att kompensera kyla men i princip inga funktioner för att kompensera värme.

yr.no med timme för timme väderleksrapport är en fin rekommendation. :laugh: Används dagligen av alla i stallet vid den här tiden på året för att så långt det går försöka välja rätt täcke/icke täcke för dagen efter.

Kirre - också ägare till "rygghäst" men som aldrig skulle få för sig att ha täcke på vid 5-7 plusgrader, lugna vindar och SOL dvs 25-30 grader minst. Idag är det dock tunt täcke på, 7+, molnigt och dis.

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 390
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: muppia
·
Foder & Strö min varmblodsdonna är ju otroligt lättfödd och blir fan fet av luft. :crazy: hon fick ju fång här för ca 5-6 veckor sedan för att ha...
2
Svar
32
· Visningar
3 412
Senast: Tuvisen
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 778
Senast: Hannah0407
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka