omg vintertäcke på när det är 15+ och strålande sol!!

Sv: omg vintertäcke på när det är 15+ och strålande sol!!

Jisses xD Ja det gäller ju att vara på den säkra sidan, eller vadå?

Har en islänning med grym päls så han har aldrig täcke på sig :)

Men nu känns det ju onödigt, vi har nästan 20 + hemma hos oss så där går det bannemej ingen nöd på pållarna. Så länge mat finns så klarar dem sig ^^

Jag förutsätter att du inte såg att hästarna var HELKLIPPTA och att det var NOLLgradigt när de kom ut?

Dkl
Det där är så otroligt löjligt att ursäkta sig med att det är nollgradigt på morgonen. Det blir otroligt varmt otroligt fort, redan vid halv 8 tiden här var det 7 grader varmt. Sen är det inte bara sol någon timma på dagen utan en väldigt lång stund och hästarna blir väldigt varma idag. Så kommentarerna att hästen minsann får stå ut med att vara kokhet under nån timma på dagen är väldigt galna. Det är varmt betydligt längre än någon timma på dagen.

Sen verkar folk heller inte ha en tanke på att om man kommer lite senare när solen och värmen börjar försvinna att hästarna faktiskt torkar till då och man märker inte hur varma dom egentligen har varit under dagen.

Är en häst i våran hage som har täcke på sig som svettas när jag kommer dit, när ägarn kommer så är hästen torr och den får ha på sig täcket iallafall. Att hästen svettas och flåsar när det är som varmast, det är inget att ta hänsyn till.

Folk lär sig aldrig.

Fast vad tror du inte mina shettisar är som fortfarande har full vinterpäls? Jo just det dom är kokheta om det blir för varmt. Det blir lite hipp som happ i början av våren. Jag har min häst helklippt och hon är nog lite för varm ibland nu när det är övergångsväder. Visserligen har jag gått över till bara regntäcke. Vet jag att väderrapporterna är de minsta tveksamma så händer det att jag övertäckar lite. Vill inte riskera att hon blir spänd och stel, vilket hon blir om hon fryser. Sen kan jag tycka att man övertäckar över lag, men det gäller hela året. Vid denna årstiden är det svårt och jag tror ändå att de flesta gör sitt allra bästa.

Håller helt med, här är det -5 på morgonen och det är det helt säkert i större delen av landet. Det är endast någon timme mitt på dagen att temperaturen i solen går upp till 12-15 grader, dessutom blåser det friskt. Sen blir de snabbt kallt igen när solen försvinner bakom åsen.

Jättesvårt att klä på dem såhär års. Mina har mellantjocka utetäcken nu och har hittils ej varit för varma.

Om du nu verklgen tycker att hästarna verkar lida så får du ju kontakta djurskyddet så de kan avgöra om hästarna är överupphettade.

Men snälla berätta för ägaren att hästen är svettig då?? Ta en bild på¨den om hon inte tror dig! :crazy:

Jag känner på mina vid lunch och byter isf täcke men hittils har det inte behövts.

Gick förbi ett stall idag där hästarna hade vintertäcke på sig, ca 5-6 hästar i samma hage med fri tillgång på hösilage.. Hur fan rent ut sagt kan folk tro att hästarna fryser nu??
15+ och strålande sol.. ingen vind.. En häst hade TVÅ täcken på sig :eek::eek::eek:

Bara jag som tycker det är djurplågeri? utsätta hästen för onödig överhettning på detta viset? :devil:

Nej, jag tycker inte att det är djurplågeri. Det beror helt och hållet på individ och behov.

För min 28-åriga dam som står och mår bra på lösdrift, går mkt av energin i fodret åt till att hålla hull och ska då en stor del av energin gå åt att hålla värmen när det blåser över närkesslätten, behöver hon sitt täcke, särskilt som att det kan vara 19-15 grader varmt på dagen och neråt 8-§0 grader kallt på natten.

Jag är i stallet två gånger om dagen, lyfter av täcke och luftar pälsen och min häst har hittlls inte varit överhettad de gånger det varit "värmebölja". Men snart kommer vintertäcket bytas till något mindre fodrat. Men än så länge, när temperaturen går ner under nollan om nätterna, samt vinden blåser över slätten får hon ha den täckning hon behöver.
-
Täcke på enligt inrådan av veterinär, equiterapeut och kiropraktor.

Man måste se till helhetsbehovet. :)

Mvh

IngelaH

Två av "våra" är fortfarande täckta, jag bor i Blekinge så det är långt söderut och runt 15 plus. Båda dessa är dock inte mina, så det är inte jag som bestämmer om de ska vara täckta eller inte. Den ena är klippt, hon har två täcken (hade det varit min hade jag slopat det understa, det hon har över är rätt tjockt, men som sagt, det är inte min häst och ägaren bestämmer). De går ut vid nio, och in nio på kvällen, så kvällstid blir det ju automatiskt kyligare.

Jag är en sån som generellt sett inte täcker mina hästar (två ponnyer med grizzlypäls), har ett tunt täcke på skimmeln just för att hon blir så skitig annars. Men har haft en häst med ryggont tidigare, som fick ha täcke även sommartid om det kom det minsta lilla regn eller temperaturen sjönk under 20, annars fick hon ont.

Känner man inte till anledningen till varför hästen har täcke så tycker jag inte man kan uttala sig om att det är onödigt eller inte. Det kan finnas en anledning till att hästen har täcke.

Jag håller med dig. Hur kan kunskapen vara så låg? bedrövligt!

Men detta handlade ju om fodrade vintertäcken i 15 plusgrader och flera hästar dessutom.

Jag förutsätter att du inte såg att hästarna var HELKLIPPTA och att det var NOLLgradigt när de kom ut?

Helklippt frisk häst med fri tillgång till stråfoder klarar sig utmärkt utan täcke. Även om det är nollgradigt när de kommer ut så blir det ju väldigt snabbt varmare. Tänk på hur varmt det är i solen när det är 15 grader i skuggan. En känslig häst/häst med ryggproblem eller liknande kan behöva täckas ändå, men inte med vintertäcke i den värmen. Det finns ju tunna, smidiga täcken att använda i sådana fall. Nä. Okunskapen är stor hos vissa.

KL

Åkte förbi ett shettisstall där en shettis hade på sig ett tjockt vintertäcke och alla de andra nakna.Denna shettisen har gått med detta täcket hela vintern. Dock vet ja ju inte om den slipper täcket på kvällen men tror inte det. Kändes lite sådär, vindstilla 14+!
Ingen av hästarna är rakade, går bara i hagen och inte gör något höhö.....

Alltså jag blir lite kluven här... I många fall beror det på okunskap. Många resonerar som så att om man själv fryser så fryser hästen också, vilket inte alltid är fallet.

Hade det varit en eller två som haft täcke hade man säkert kunnat hitta någon rimlig förklaring, t.ex. att de har problem någonstans, lätt blir stela osv, men 5-6 hästar där samtliga har problem som gör att de behöver tjocka vintertäcken (eller dubbla sådana) när det är +10 och upp, tveksamt..

Något som jag fått erfara är att om man står i samma stall som andra är det lätt att om en person är täckeshysterisk så smittar det av sig på de andra i stallet. I vissa stall är det även så att det är någon form av norm att täcka hästarna upp över öronen och gör man inte det anses man som en dålig hästägare vilket gör att folk täckar för att "det är så man gör" och för att de inte vill bli tittade snett på.

Idag har det varit +17 grader i solen, vindskilla. Båda hästarna har gått nakna och båda två låg och sov i solen efter att ha ätit sitt lunch-hö. Vid utsläpp vid 8.30 i morse var det +4 grader och bara ett par timmar senare hade temperaturen stigit till det dubbla.

Jag tycker inte heller att det är djurplågeri! Att ha 400g på en oklippt häst (känner en som har det) tycker jag däremot är att ta i ordentligt!
Min går på lösdrift och har ganska känsliga muskler över lag efter att ha haft en lång borreliainfektion. Hans päls har inte hunnit växa ut sen jag klippte honom sist, så den är väldigt kort och tunn.
Han är även lägst i rang = får äta sist. (Absolut inte undernärd, men han har ingen möjlighet att äta hela tiden)
Så att lämna honom utan täcke i minusgraderna på natten bara för att jag inte hinner ut på förmiddagen och ta av det, DET hade varit djurplågeri!
Hellre att han är lite varm på dagen och att jag får lufta honom när jag kommer ut än att han fryser hela natten och har spänt sig så han är öm i hela kroppen dagen efter.. Har aldrig upplevt att han någonsin har varit för varm heller.

Tycker detta med täcken har blivit lite hysetri
Visst mina varmblodstravare samt araben har gått med täcke i lösdriften hela vintern, men nu när det är uppehåll o fint väder går de utan täcke dygnet runt. O har gjort det ett par veckor, blir det skitväder får dom regntäcken på (ofodrade) En frisk häst med tillgång till grovfoder ska kunna klara sig utan täcke även om det blir nån enstaka -grad i nån timme. Att utsätta en häst för tjocka vintertäcken i + 15 grader är för mig djurplågeri, om än i nån timme, måste hästen ha täcke för att det är lite kallt morgon o kväll så finns det tunnare övergångstäcken att ta till, man måste inte ha tjockaste täcket som hästen hade när det var -20, tänk på att det är en temperaturskillnad på 35grader. O att ha dubbla täcken nu är inte heller befogat.

Helklippt frisk häst med fri tillgång till stråfoder klarar sig utmärkt utan täcke. Även om det är nollgradigt när de kommer ut så blir det ju väldigt snabbt varmare. Tänk på hur varmt det är i solen när det är 15 grader i skuggan. En känslig häst/häst med ryggproblem eller liknande kan behöva täckas ändå, men inte med vintertäcke i den värmen. Det finns ju tunna, smidiga täcken att använda i sådana fall. Nä. Okunskapen är stor hos vissa.

Jag hoppas, hoppas, hoppas.. att du är ironisk, med dina tidigare inlägg inräknade...? En generalisering likt din kan inte vara allvarligt menad..
Lika lite den generalisering och snabba domen som TS kom med från början..

Om inte, tja.. Då är det nog dags att se lite mera vidsynt på hästtillvaron för er båda..

// Mvh - J

Jag hoppas, hoppas, hoppas.. att du är ironisk, med dina tidigare inlägg inräknade...? En generalisering likt din kan inte vara allvarligt menad..
Lika lite den generalisering och snabba domen som TS kom med från början..

Om inte, tja.. Då är det nog dags att se lite mera vidsynt på hästtillvaron för er båda..

// Mvh - J

Men vad är det som är så fasligt med det som bigganl skriver? Hon pratar om sol, vindstilla och 15 grader mitt på dagen. Att de flesta hästar kan gå otäckade då trots att det är lite kallare ett par timmar på morgonen, men att det finns känsligare individer som ändå behöver täcke. Jag håller med helt och hållet.

KL

Det blir lätt lite extrema åsikter åt olika håll. Jag tycker att det är lite överdrivet att kalla det för djurplågeri för att man gått förbi en hage en gång och tyckt att hästarna har för mycket täcken. Man vet inte orsaken till att just de individerna är täckade på det sättet, eller så kanske det helt enkelt blev fel den dagen. Jag har också ångrat täckesval ibland, både för varmt och för kallt.

Men rent generellt tycker jag att det verkar vanligt med övertäckade hästar just på vårkanten när värmen kommer ganska plötsligt. Man tycker att det är tidigt på året och "vågar" inte ta av täckena än, ibland tänker man nog bara inte på att det faktiskt är lika varmt som det var tidigt i höstas när hästen gick utan täcke.

Individer ÄR olika och har olika behov, men det är även tydligt att alla känsliga individer av någon anledning har hamnat i samma stall. Ibland kan det ju bero på att man har liknande raser/hästtyper, men när man ser stall där alla 20 hästar står med tjocka täcken i strålande sol och 10-15 grader så tror jag att en del hade mått bättre av tunnare eller inga täcken.

Glömde sätta en Quote på Westernhorsemanships fråga längst upp i början på tråden. ;)

Visst om hästarna är klippta så kan man göra det ^^

Lånar sista knappen.

Det är nog väldigt individuellt huruvida täcken behövs eller inte, man måste också tänka på hur omgivningen ser ut, är det öppet och blåsigt eller kan hästen stå i lä och sol.

Men visst är det svårt nu när det är nollgradigt på morgonen och sedan dryga 15 grader fram på dagen. Själv brukar jag ta av täckena på morgonen men jag har en ligghall och öppningen vetter åt söder så där blir det lä och riktigt varmt i hagen.

I ett stall jag stod inackorderad i så löste vi det faktiskt så att vid lunchfodringen så togs täckena av om vädret var tillräckligt bra. Kanske inte funkar i många stall men hos oss funkade det utmärkt, de flesta hästarna var halvklippta och de verkade njuta av att få lite middagssol.

Alltså, det är ju inte lätt? Här har det varit flera minusgrader på morgonen, och hur varmt det har varit på dagen det vet jag inte, jag jobbar liksom och är instängd inomhus. :crazy:
Svårt att kvällen innan veta hur kallt det kommer vara nästa morgon eller ännu hellre nästa dag. Jag har ingen möjlighet att åka ut till min häst på morgonen eller mitt på dagen. Min är rätt frusen och jag var tvungen att lägga täcke på henne i juli när det var +18 grader, regn och blåst, hon stod och frös så hon hoppade, trots bete.

Jag hoppas stallpersonalen talar om för mig om hon verkar för varm, så får hon ha ett annat täcke ute.

kl
I mitt stall så gör vi så att vi sammarbetar lite. Vi är fem pers i stallet och 8 hästar. Vissa av dom går helt utan och vissa med. Vi kommer helt vid olika tillfällen oftast. Och kommer jag dit och det är fint drar jag av dom täckena. Om inte ägaren till någon av hästarna sagt att hon vill att täcket ska vara på alltid (som en av hästarna)
Funkar fint för oss. Men nu har nästan alla gått över till att ha täckena av helt. Bor i skåne. Min är halvklippt men vi har även ett helklippt fullblod som går utan täcke dygnet runt :)

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 390
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: muppia
·
Foder & Strö min varmblodsdonna är ju otroligt lättfödd och blir fan fet av luft. :crazy: hon fick ju fång här för ca 5-6 veckor sedan för att ha...
2
Svar
32
· Visningar
3 412
Senast: Tuvisen
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 778
Senast: Hannah0407
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.