Hjälp! Häst rullar fast! Regel på vägg?

Dino2018

Trådstartare
Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild.
Han är ca 170 och box i minsta godkända lagret..

Jag vet inte vad för reglar du pratar om men jag har en bponny som lätt rullar fast, jag har god erfarenhet av att göra "strö-bankar" vid väggarna. Det stoppar egentligen inte de från o rulla fast men de uppmuntrar dem att rulla längre bort från väggen och då minskar risken att de hamnar för nära.
Jag har iaf märkt skillnad. Men tänk på att skifta ströet så de inte blir dåligt samt lufta väggarna, det drar gärna åt sig fukt av att göra så.

Dock om boxen är gränsfall till för liten tror jag nog snarare att problemet ligger där och att du nog kommer fortsätta få problem med att hästen rullar fast. Minimikraven är just minimi, det är rätt trångt redan om en stor häst vill rulla runt. Sen är inte en större box en garanti, har sett hästar rulla fast i hagen. 🤷‍♀️

Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild.
Han är ca 170 och box i minsta godkända lagret..
Det jag vet är att de sätter en regel vågrätt på väggen så hästen får stöd för hovarna och inte bara halkar med dem på väggen när de försöker rulla tillbaka, men jag har ingen aning om hur högt/lågt du behöver sätta dem. Testa istället som redan föreslagits att bygga upp bädden mot väggen så han inte kan rulla för nära och fastna.

Bygg höga vallar av ströet längs med sidorna, då ”stoppas” de lite från att kila fast. Klart de kan fastna ändå, men det minskar risken lite åtminstone. Överrullningsgjord kanske också kan vara ett alternativ? Och ett boxbyte👍

Har sett foton där reglar har suttit vågrätt på olika höjder, så hästen får fäste i någon höjd.

Inte provat själv, utan ströar högt mot väggarna som förebyggande.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 173
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
457
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 523
Senast: Bregen
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
1
· Visningar
292
Senast: Groen_Ullis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Retrievertråden
  • Reagerar era hundar på varg?