Hästtransport till 2 stora/grova hästar?

Se till att du skaffar transport med aluminium eller kompositgolv som är hållbart och underhållsfritt.

Golvbyten är inte vare sig roliga eller enkla, och med ett dåligt golv så lär transporten bli stående tills man hunnit byta.

Kolla också vad som är max totalvikt och möjlig lastvikt för transporten du skaffar.

Det hjälper inte med BE kort, om transporten inte kan klassas upp till för dig/dina hästar rätt lastvikt.
Sant! Och man ska inte glömma att kolla skicket på axlarna. Kostar typ 18-20 tkr att byta på boggie och det var dödsstöten för mitt gamla släp.

Bifogade filer

• IMG_0769.webp
    IMG_0769.webp
    161,2 KB · Visningar: 45
Jag har ett Fautras Oblic från 2005 som jag kör mitt stora kallblod i (ca 750 kg, bred) med mellanväggen i smalt läge och det är fortfarande luft på sidorna. Hade utan problem kunnat lasta en till lika stor häst bredvid.

Jag har ett Fautras Oblic från 2005 som jag kör mitt stora kallblod i (ca 750 kg, bred) med mellanväggen i smalt läge och det är fortfarande luft på sidorna. Hade utan problem kunnat lasta en till lika stor häst bredvid.
Tack för tips! Vad jag kan hitta så är bredden på Oblic 180 cm invändigt. Verkar svårt att få bredare än så.

Tack för tips! Vad jag kan hitta så är bredden på Oblic 180 cm invändigt. Verkar svårt att få bredare än så.
Jag skulle nog säga att du har väldigt svårt att hitta en transport som erbjuder minst 1 meter i bredd. Vad är det för kallblod du har? En meter är vääldigt brett på en vanlig raklastad transport. Tror du har stört chans att hitta en diagonallastad för 3 hästar och bygga om mellanväggarna till 2 stora fack istället. Men såna släp tenderar att kosta betydligt mer än 50k.

Sant! Och man ska inte glömma att kolla skicket på axlarna. Kostar typ 18-20 tkr att byta på boggie och det var dödsstöten för mitt gamla släp.
Trådkapar lite, vad var det för släp? Och hur tog ni reda på vilken axel som passade? Den på bilden påminner väldigt mycket om min.
Jag kommer ev. behöva byta på min snart men vet inte hur man tar reda på modell. Jag hittar axlar för ungefär 10k styck och är nog beredd att lägga det på mitt släp när det väl är dags..

• Gilla
Reactions: Elo
Trådkapar lite, vad var det för släp? Och hur tog ni reda på vilken axel som passade? Den på bilden påminner väldigt mycket om min.
Jag kommer ev. behöva byta på min snart men vet inte hur man tar reda på modell. Jag hittar axlar för ungefär 10k styck och är nog beredd att lägga det på mitt släp när det väl är dags..
Värmlandsvagnen boggie som har levt ett hårt liv på grusväg och stått på gräs. Lite lurigt med dåliga axlar för den går igenom besiktningen trots att den främre är helt slut. Min vanliga bilverkstad justerade bromsarna och gav prisförslag. Axlarna är relativt standard eftersom det bara finns två tillverkare - Alko och Knott.Enligt verkstaden är det trixigt att byta så därav dyrt och svårt att fixa själv om man inte har egen verkstad och kunskap. Om du kryper under kan du nog se märkningen på axlarna.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 978
Senast: shia
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att sälja min gamla Umebil och köpa en hästtransport eftersom jag inte åker så mycket längre. Totalvikt ca...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 551
Senast: rubytoo
·
Utrustning Ja, finns det något sådant täcke? Har googlat runt samt läst i massa olika trådar här på Buke, men får inget bra svar. I en tråd sökte...
Svar
12
· Visningar
3 034
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama