Jag har inte sett något släp som är 2 m brett invändigt, de bredaste jag sett är 185 cm (Böckmann Big Portax).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sant! Och man ska inte glömma att kolla skicket på axlarna. Kostar typ 18-20 tkr att byta på boggie och det var dödsstöten för mitt gamla släp.Se till att du skaffar transport med aluminium eller kompositgolv som är hållbart och underhållsfritt.
Golvbyten är inte vare sig roliga eller enkla, och med ett dåligt golv så lär transporten bli stående tills man hunnit byta.
Kolla också vad som är max totalvikt och möjlig lastvikt för transporten du skaffar.
Det hjälper inte med BE kort, om transporten inte kan klassas upp till för dig/dina hästar rätt lastvikt.
Det finns väl äldre transporter så som Star Trailer XR3000. Och några Ume.Jag har inte sett något släp som är 2 m brett invändigt, de bredaste jag sett är 185 cm (Böckmann Big Portax).
Tack för tips! Vad jag kan hitta så är bredden på Oblic 180 cm invändigt. Verkar svårt att få bredare än så.Jag har ett Fautras Oblic från 2005 som jag kör mitt stora kallblod i (ca 750 kg, bred) med mellanväggen i smalt läge och det är fortfarande luft på sidorna. Hade utan problem kunnat lasta en till lika stor häst bredvid.
Jag skulle nog säga att du har väldigt svårt att hitta en transport som erbjuder minst 1 meter i bredd. Vad är det för kallblod du har? En meter är vääldigt brett på en vanlig raklastad transport. Tror du har stört chans att hitta en diagonallastad för 3 hästar och bygga om mellanväggarna till 2 stora fack istället. Men såna släp tenderar att kosta betydligt mer än 50k.Tack för tips! Vad jag kan hitta så är bredden på Oblic 180 cm invändigt. Verkar svårt att få bredare än så.
Smart! Kanske bäst att göra via Facebook?
Trådkapar lite, vad var det för släp? Och hur tog ni reda på vilken axel som passade? Den på bilden påminner väldigt mycket om min.Sant! Och man ska inte glömma att kolla skicket på axlarna. Kostar typ 18-20 tkr att byta på boggie och det var dödsstöten för mitt gamla släp.
Värmlandsvagnen boggie som har levt ett hårt liv på grusväg och stått på gräs. Lite lurigt med dåliga axlar för den går igenom besiktningen trots att den främre är helt slut. Min vanliga bilverkstad justerade bromsarna och gav prisförslag. Axlarna är relativt standard eftersom det bara finns två tillverkare - Alko och Knott.Enligt verkstaden är det trixigt att byta så därav dyrt och svårt att fixa själv om man inte har egen verkstad och kunskap. Om du kryper under kan du nog se märkningen på axlarna.Trådkapar lite, vad var det för släp? Och hur tog ni reda på vilken axel som passade? Den på bilden påminner väldigt mycket om min.
Jag kommer ev. behöva byta på min snart men vet inte hur man tar reda på modell. Jag hittar axlar för ungefär 10k styck och är nog beredd att lägga det på mitt släp när det väl är dags..
Då du lastar diagonalt i Oblic blir ju spiltorna bredare.Tack för tips! Vad jag kan hitta så är bredden på Oblic 180 cm invändigt. Verkar svårt att få bredare än så.
Sant!Då du lastar diagonalt i Oblic blir ju spiltorna bredare.
XR3000 lastutrymme är bara 170, det är yttermåtten inklusive hjulen som är över 2m brett.Det finns väl äldre transporter så som Star Trailer XR3000. Och några Ume.
Hmmm… Jag har använt copilot+google när jag har sökt, men det kan ju förstås vara fel. Jag har inte mätt i verkligheten.XR3000 lastutrymme är bara 170, det är yttermåtten inklusive hjulen som är över 2m brett.
Bra! Böckmann Big Portax verkar ha ett innermått på 185 cm. Lägger till den på listan över tänkbara alternativ.Jag har Big Portax, det skulle lätt ta två kallblod, det är stort som ett lastfartyg.
Jag hade XR3000 innan jag köpte Big Portax, XRn är pyttigt i jämförelseHmmm… Jag har använt copilot+google när jag har sökt, men det kan ju förstås vara fel. Jag har inte mätt i verkligheten.
Vad är innermåtten för Boj/Forzab som är extra breda och höga?Du bör söka efter de BOJ som kallas "EH" eller de med de större chassit, de kallades 220, samma om de "bytt namn" till Forzab, de finns med större eller mindre chassi.
Det är genomgående hög kvalitet på släpen, och om de spolats av och vårdats så är de ofta fina även om de är lite till åren.
Sidan med skötardörren är en del som kan bli dålig, det stänker mer där på högersidan. Man kan köpa en färdig sida, med eller utan skötardörr och byta relativt enkelt (det är ju alltid lite bökigt att reparera saker).
Jag går igenom och drar åt muttrar och liknande någon gång om året, mockar och spolar rent efter skithögar efter användning, spolar av grus om jag kört på grusväg när det regnat och en gång om året så stortvättar jag noga inne och ute, samt använder båtpolish.
Jag har bytt flaklåsen till baklämmen, samt ett par positionsljus som blivit åtgångna av grus, och några muttrar, annars är allt inne i släpet samt ramp, dörrar, överlucka etc original sedan den var ny.
Bromsarna har fått nya belägg någon gång, och så har jag valt att låta göra om elkopplingen till bilen så att den har "lös sladd" som på hyrsläp. Då byter jag sladd beroende på vilken anslutning dragbilen råkar ha, och har extremt lite problem med att "elen inte vill (lampor som inte lyser)", eftersom sladden kan förvaras torrt inne i bilen eller garaget.
Vi kör släpet i genomsnitt 2 ggr/vecka (alla årstider), periodvis ofta, men ibland står släpet stilla tre veckor i sträck, och så följer en vecka eller så där det körs dagligen....
Ahh, tack! knott har jag, men det verkade finnas skillnader även där. Men det kanske går att klura utVärmlandsvagnen boggie som har levt ett hårt liv på grusväg och stått på gräs. Lite lurigt med dåliga axlar för den går igenom besiktningen trots att den främre är helt slut. Min vanliga bilverkstad justerade bromsarna och gav prisförslag. Axlarna är relativt standard eftersom det bara finns två tillverkare - Alko och Knott.Enligt verkstaden är det trixigt att byta så därav dyrt och svårt att fixa själv om man inte har egen verkstad och kunskap. Om du kryper under kan du nog se märkningen på axlarna.