Är det fler än jag... (facebook)

Shaggy

Trådstartare
...som noterat att facebook nu sprider Trump och MAGA propaganda i en allt högre takt efter att Suckerberg böjde sig för mannan som vill bli (redan beter sig som) diktator i USA.

Jag har noterat samma sak! Lite har det väl med algoritmerna att göra, stannar man upp på ett inlägg för att försöka utröna om det är parodi eller korkat på riktigt så blir man genast bombad med riktigt sjuk MAGA-propaganda. Men det har verkligen eskalerat något sinnessjukt senaste månaden, och lett till att jag nästan helt slutat kolla facebookflödet för jag orkar inte se all skit.

Är i princip inte inne på FB öht. Brukar skriva ett inlägg varje år när jag fyller år att jag inte är död. Men har kompisar som har noterat det och blir extremt frustrerade på algoritmen för FB. De enda grupperna jag följer är Burmaägare och min lokala FB grupp. Och någon köp och sälj grupp jag inte orkat gå ur.

Världen börjar alltmer likna Farenheit 451 (Ray Bradbury har skrivit den, kan rekommenderas). Har gett upp om mänskligheten. Lika bra att homo sapiens försvinner så fort som möjligt. Men sedan tänker jag på vad min bonuspappa och mor gör och hur många de lyckats få ur fattigdom och det flimrar förbi en glimt av ljus.

Jag som är en riktig policy wonk har slutat läsa media, (även de som är Trump kritiska) eftersom jag inte orkar med var världen är på väg. Det enda som kan få mig ur min apati är 2026 svenska val. Men även SD med anhang vinner ju på att FB och twitter blir rasistiska misogyna instrument för högerextremister.

Senast ändrad:
Jag har noterat samma sak! Lite har det väl med algoritmerna att göra, stannar man upp på ett inlägg för att försöka utröna om det är parodi eller korkat på riktigt så blir man genast bombad med riktigt sjuk MAGA-propaganda. Men det har verkligen eskalerat något sinnessjukt senaste månaden, och lett till att jag nästan helt slutat kolla facebookflödet för jag orkar inte se all skit.
Aha, jag får aldrig upp sådana inlägg så jag är inte drabbad än. Försöker att bara titta på gullig tvättbjörns-klipp för att stå ut i den här sinnessjuka världen.

Min kompis som är amerikanska och anti-Trump blev automatiskt följare av honom två gånger i tiden runt då han svors in. 🤨 Hon blockerade för att slippa eländet.

Nä. Men jag läser inte mkt om Trump där så algoritmerna kanske inte ger mig något sånt.
Men visst det du föreslår skulle ju inte vara helt osannolikt dvs att ägaren påverkar innehållet.

På facebook har jag inte reagerat på det. Instagram, däremot, som jag aldrig ens är inne på längre, skickar notiser dagligen om att Trump lagt upp ett nytt inlägg eller liknande :confused: Jag har aldrig engagerat mig i amerikansk politik på Instagram, eller särskilt mycket någon annanstans heller för den delen, så varför det börjat förstår jag inte.

Nej men jag använder Facebook till internationella hästkontakter främst. Och är ärligt talat otroligt dålig på att ens "se" sådant som jag inte är där för att titta på. Så jag kanske får det som förslag utan att ens märka? Men tror inte det, för fastnar ganska ofta på hästförslag!

• Gilla
Reactions: Sel
Var tvungen att testa 😅 Kollade fem förslag. En grupp om hästhälsa (mitt intresse), två olika annonser för barfotaskor till människa (tror jag gillar/följer båda sidorna), ett inlägg om hästbootsen som precis kommit ut och jag köpt och interfererat lite om på sociala medier, annons för UNHCR (oklart om jag gillar dem men gillar liknande sidor). Allt relevant. Nästa var visserligen Tv4 men det gillar jag också 😁

Har jag otroligt smal smak så algoritmerna tycker jag är helt värdelös att lägga krut på? 😅

Jag ser inget sånt alls. Kanske hänger det ihop med vilka sidor jag följer? Typ blåbruna under luppen etc, så algoritmerna kanske inte fastnar på mig?

Kollar bara marketplace ibland och väldigt sällan övriga facebook men gjorde nu och inget om Trump eller MAGA, några konstiga inlägg om Tina Nordström och Mark Levengood men annars bara från den handfull grupper jag är medlem i.

Jag har inte märkt av det. Jag är inne på FB rätt ofta, men oftast i några få grupper. Följer inget politiskt på FB och stannar heller inte heller upp på något sånt inlägg, scrollar överlag sällan på "random" utan kikar igenom lite snabbt om nån vän lagt upp något och i övrigt brukar jag klicka direkt in i den grupp jag vill läsa i.

Hänger en hel del på Instagram också. Här slöscrollar jag en hel del, till skillnad från på FB. Där är nästan hela mitt flöde (inkl förslag som kommer upp när jag scrollar) typ mat, fika, smink, tatueringar, söta djur och hästar. Algoritmen har väl lärt sig att annat är ingen idé med mig :rofl:

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 789
Senast: Hedinn
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 174
Senast: valpköpare
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 996
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka