Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Foder & Strö Hej! Min häst är väldigt pigg och jag har börjat fundera på om det beror på all havre hon får? Hon får 0,5 kg havre på morgonen och 1...
Svar
19
· Visningar
2 016
Senast: r_freddy
·
Foder & Strö Finns här nån som har ett hum om hur mycket socker man kan räkna med finns i lucernpellets, typ Kvarnbyfoders, som ej innehåller melass...
Svar
12
· Visningar
1 524
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Om man önskar att hästen skulle gå ner ett kg eller två:angel: vilket är bättre att ge då? Har flyttat och för första gången kan jag...
2
Svar
30
· Visningar
3 910
Senast: Korven
·
Foder & Strö Jag ska snart beställa hem hö till min nya gård och jag skulle gärna vilja ha balar runt 300 kg. Problemet är att jag inte klarar av att...
2
Svar
20
· Visningar
5 319
Senast: CK
·
Foder & Strö Jag har funderingar på att så in ett ställe i hästhagen med sådant gräs som används av vägverket vid vägslänter och annat där gräset...
Svar
2
· Visningar
996
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 047
Senast: axel
·
Foder & Strö Ja det finns väl hundra sådana här trådar och jag är, om jag får säga det själv, rätt bra på foder men nu när jag inte har analys på...
2
Svar
37
· Visningar
8 637
·
Foder & Strö Hur ser jag om det är proteinbrist eller energibrist på hästen. Jag menar rent generellt. Har för mig att tunn över revbenen= behöver...
Svar
18
· Visningar
1 729
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Jag blir mer eller mindre halshuggen och kallad för djurmisshandlare när jag säger att jag inte har analyserat mitt hö. :cry::eek: I...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
10 559
Foder & Strö Nu är det så att ''mitt'' halvblod är i full kondition, försöker variera ridningen så mycket det går fast det är kallt och hårt. Rider i...
2
Svar
31
· Visningar
3 776
Senast: svea
·
Foder & Strö Har nu i vinter köpt hö för första gången till min lilla raggsocka. Innan har vi stått i stall där hö ingår. Jag har ringt runt till...
Svar
16
· Visningar
1 953
Senast: Malin123
·
Foder & Strö Tänkte att jag skulle lägga till lite protein till kosten, men går det att ge för mycket protein, och vad är det som skulle bli farligt...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
18 647
Foder & Strö Det här med att blötlägga hö för att få ur socker, hur går man enklast till väga? Jag har förstått att det inte räcker att bara vattna...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 608
·
A
Foder & Strö Hej, är nyfiken på hur alla andra gör inför sommarbetet? På hur lång förhand börjar ni beta in hästen? Hur länge får hästen äta i...
Svar
4
· Visningar
1 228
Senast: queenz
·
Foder & Strö Att man på tävling, vid tillfällig boxvila etc. kan lura i hästarna mer vatten genom att ha lite betfor i det måste ju vara en...
Svar
4
· Visningar
1 180
Foder & Strö Hej! Har skaffat lusern igen men eftersom det var ett tag sen jag använde det så kommer jag inte riktigt ihåg hur mycket vatten man ska...
Svar
15
· Visningar
1 722
Senast: Pathmaker
·
Foder & Strö Jag har fodrat mina fölis med ett och samma analyserade hösilage hela vintern men nu fick vi nog då vi har fått kassera nästan hälften...
Svar
4
· Visningar
1 157
Senast: Masse
·
Foder & Strö Nu börjar ju gräset komma i hagarna. Under vintern har hästarna stått på uträknad foderstat och varit jättefina i hullet. Nu kommer ju...
Svar
6
· Visningar
1 021
Senast: Totola
·
Foder & Strö Är det skadligt att ge en skvätt sockerfri saft (äppelsmak ;)) på kraftfodret till en häst som inte äter sina mineraler? Min häst har...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 159
Senast: Praefatio
·
Foder & Strö Hej! Ska eventuellt köpa eget hö till min ponny då jag betalar "för andra" i nuläget. Står dvs. i ett stall där fodret ingår, men min...
Svar
14
· Visningar
2 411
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025