farligt med för mycket protein?

Sv: farligt med för mycket protein?

Kan bara hålla med, i år hade vi 5.6 Mj och 70 smrp kvot på 12 ,5 :cool: Sockerhalten 4 %.
De är i stort sett i perfekt hull, även de gamla valackerna ;) och de går på fri tillgång hösilage, en bal på 450-500 kg går åt på c:a 3 dagar för 15 st islandshästar i åldern 3 till 27 år.
Detta trots att de inte hålls igång så mycket som jag skulle önska. :angel:

Rolle
IpL

Och genom att du har en i förhållandevis hög kvot på rent grovfoder, så äter de mindre av den än te x ett grovfoder med betydligt lägre värden. Det hade gått åt mer grovfoder om du hade haft sämre värden i fodret, det är min krassa erfarenhet.

Jag har märkt genom åren att ju lägre värden desto "bukigare" blir de. Så jag skulle också dra slutsatsen att de äter mer av sämre foder.
Vill samtidigt påpeka att det inte är på något sätt vetenskapligt belagt från min sida så det gäller bara i min "ankdamm" ;)

Rolle
IpL

Och jag har märkt att de hästar som fått en högre kvot är mer belåtna, de hetsäter inte, de håller lagom hull. Även detta i min ankdamm.:D

Du har ju precis som jag en ras som ganska lätt lägger på sig i de flesta fall, med vissa få undantag. Jag har en häst som är oerhört krävande när det gäller mat, har skrivit det i ett tidigare inlägg.

Mitt sto som lätt lägger på sig med fel typ av foder, brukar hålla ett lagom hull med ett intag av 550 smrp per dygn och ca 55 Mj alltså en kvot på 10.

Om jag räknar bort spillet så äter de i snitt 9-10 kg/dygn så de får i sig lite mer än det du uppger, c:a 52 i Mj och c:a 600 smrp. Har ett snitt på de olika vallarna på 5,45 Mj och 60,5 smrp/kg foder.
Eftersom det är bra aktivitet i flocken 6 valacker och 9 st hingstar så gör de av med en hel del ;)
Men det är lugnt vid balen, det kan stå upp till 12 st. samtidigt och äta och ingen blir utan.
Bra grovfoder är grunden till allt, bra fysik och inget bråk.:D

Rolle
IpL

Jag skulle vilja påstå att det var precis detta som hästen behövde, allt går inte per tabell och eftersom resultatet blev vad som önskats så måste det ju har varit mitt i prick. Eller hur.

Du känna dina häster bäst, är dom frisk, vid gott hul och igen tecken av ett protein överskott då kan det inte vara tal om "översott". :bow:

Tabeler är ett "guide line" för dom okunniga.

Det finns okunniga som försöker skaffa sig kunskap tar analys o försöker räkna fram en foderstat. Dessa hamnar från början ofta i läget att räkna på grammet efter tabellhästen, inte bra men de är på rätt väg.
Sen finns det okunniga som skiter i all kunskap o struntar i vad fodret innehåller. Håller ibland o ibland inte. Jobbiga att få att ändra ståndpunkt när det inte håller o man faktiskt måste ta reda på var bristen ligger. Skitlågt protein eller total obalans på mineraler är vanligt på i svenska grovfoder.
PL

:laugh: och när jag begrep detta och bytte mitt lågvärdiga hö till högvärdigt hösilage med bra med protein och lågt MJ försvann bukmagen och 50 överviktskilo på den alltid feta hästen, på bara tre månader. Vilken skillnad! Pigg och glad häst som orkade hur mycket som helst utan kraftfoder! Grovfoder med bra protein och lågt MJ är guld värt.

Tänk, alltid fick jag höra att den feta hästen ska ha ett hö med lågt värde och han var alltid hungrig och sur. Den andra hästen som behövde mer fick plussas till med olika kraftfoder och annat tillägg för han orkade ju inte äta allt hö.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama