Foderstat till islandshäst, åring

Well, jag är ingen expert men som jag förstått det så ska man räkna på att unhästen behöver lika mkt protein som den kommer behöva när den når sin förväntade vuxenvikt. I mitt fall runt 350 kg.
Samt en kvot på minst 7. Islandshästar är väl som regel lättfödda, så har räknat på lättfödd häst, och då har jag fått fram ett behov av smb rp på 240, och ett energibehov på 40.
Skulle jag fodra med hö till proteinbehovet är uppnått så behövs drygt 6,5 kg hö, vilket ger 50% överskott av energi pch en urusel kvot på 3,85.
Så det känns inte som ett bra alternativ.
Har ockå hört, dock ej verifierat, att islandshästar mår bra av en hög andel protein i sitt foder generellt och att de håller sig bättre i hull då....
Snabbkoll i SLUs pdf, 40 MJ låter lite lågt oavsett om man kollar i tabellen för snabb eller långsam tillväxt?


IMG_1377.webp


https://www.slu.se/globalassets/ew/...ekommendationer-for-hast_2013_rapport_289.pdf

De skriver kvot 7 vid 13-18 månaders ålder, men kvoten är ju egentligen inte det viktiga sålänge behovet (MJ behov x 7) är uppfyllt. Jag hade försökt fodra på med så mkt grovfoder som möjligt och utvärderat hullet allt eftersom. Bättre det än att direkt hålla nere på grovfoder om du inte ens vet ifall den har lätt eller svårt att lägga på sig.. 6,5 kg hö är ju väldigt lite, även för en mindre häst!
 
Well, jag är ingen expert men som jag förstått det så ska man räkna på att unhästen behöver lika mkt protein som den kommer behöva när den når sin förväntade vuxenvikt. I mitt fall runt 350 kg.
Samt en kvot på minst 7. Islandshästar är väl som regel lättfödda, så har räknat på lättfödd häst, och då har jag fått fram ett behov av smb rp på 240, och ett energibehov på 40.
Det är vanligare med lättfödda än svårfödda islandshästar, men jag har haft båda sorterna så man kan egentligen inte förutsätta något förrän man lärt känna hästen lite. De behov du räknar med är ungefär de som jag räknar med för vuxna islandshästar i lätt till medelhårt arbete. Du ligger möjligen lite lågt på energi.

Skulle jag fodra med hö till proteinbehovet är uppnått så behövs drygt 6,5 kg hö, vilket ger 50% överskott av energi pch en urusel kvot på 3,85.
Har du någon som helst möjlighet att byta hö? Som jag skrivit tidigare så skulle jag helst ge fri tillgång på grovfoder till så unga hästar, men det förutsätter nästan en kvot på 7-8 i alla fall.

6,5 kg hö är den ungefärliga dagsgivan för våra vuxna hästar när de inte har gräs i någon större utsträckning. Jag hade gärna gett mer för tuggtidens och fibrernas skull, men då blir de för runda. För en unghäst låter inte den givan som särskilt mycket.

Så det känns inte som ett bra alternativ.
Har ockå hört, dock ej verifierat, att islandshästar mår bra av en hög andel protein i sitt foder generellt och att de håller sig bättre i hull då....
Jag har fodrat flera vintrar med ett hösilage med kvot uppåt 10-11 (vuxna islandshästar i träning). De höll sig otroligt fina på det och så är det enklare/billigare att fodra med extra energi för dem som behöver än att behöva komplettera med protein!
 
Kvot på 10-11 får i alla fall inte jag tag på häromkring vad jag sett🙈.
Men jag har 6.4 per kg foder i år om jag minns rätt. Täcker det mesta av proteinbehovet med det på en rimlig giva 😀
 
Kvot på 10-11 får i alla fall inte jag tag på häromkring vad jag sett🙈.
Men jag har 6.4 per kg foder i år om jag minns rätt. Täcker det mesta av proteinbehovet med det på en rimlig giva 😀
Säger absolut inte att man måste ha så hög kvot som 10-11, men det var vad jag hade under några år när jag stod inackorderad och hästarna åt av gårdens hö. Nu har jag mer "normala" kvoter och det fungerar det med. För unghästar hade jag dock gärna haft en ganska hög kvot, i alla fall 7-8.

Tillägg: Missar jag något du försöker säga? 6,4 vad per kg foder? Kvoten blir ju i enheten smbrp/MJ
 
Säger absolut inte att man måste ha så hög kvot som 10-11, men det var vad jag hade under några år när jag stod inackorderad och hästarna åt av gårdens hö. Nu har jag mer "normala" kvoter och det fungerar det med. För unghästar hade jag dock gärna haft en ganska hög kvot, i alla fall 7-8.

Tillägg: Missar jag något du försöker säga? 6,4 vad per kg foder? Kvoten blir ju i enheten smbrp/MJ
Äh. Det var nog jag som tänkte fel. spelar ju ingen roll om man räknar per kg foder eller kg ts. Har jobbat hela helgen 12h pass så hjärnan är mos. Kvoten är 6,4 iaf.
 
Tack, ska kolla upp det.

När jag räknar på kostnaden av foder, så verkar det alltid vara billigare med att ge rent potatisprotein, soja eller dylikt.
Vad är fördelarna med att istället ge en pellets med högt protein, som tex de från Kraft och Hippo?

(jag ger ett mineralfoder, just nu Granngårdens Balans, också så det behovet täcks)
Jag upplever att soja lätt ger svullna ben och måste tillsättas extremt försiktigt.

Sen såg jag det som positivt att där var linfrö och vetekli i Hippo P P och smakar mycket bättre (åtminstone enligt min häst)
 
Jag upplever att soja lätt ger svullna ben och måste tillsättas extremt försiktigt.

Sen såg jag det som positivt att där var linfrö och vetekli i Hippo P P och smakar mycket bättre (åtminstone enligt min häst)
Jag har aldrig märkt det av soja (till fjord- och islandshäst) men jag har fasat in det vilket rekommenderas vad jag vet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 761
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 532
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej bukisar! Nu är snart fjolårets hösilage slut och det är dax att börja på årets skörd. Har fått analysen och har försökt sätta ihop...
Svar
4
· Visningar
838
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
935
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp