farligt med för mycket protein?

Sv: farligt med för mycket protein?

Precis vad vi försökt förmedla hela tiden :D För en icke-arbetande häst är det mesta för mycket, både energi och protein. Tror som sagt att vi pratat förbi varandra.
Man ska givetvis inte sträva efter att ge mycket protein, men överskott är inte farligt (beroende på varifrån det kommer, koncentrat kan vara farliga om man ger för mycket på en gång).
Nej men för en IR-häst kan det vara så.

KL
Vad ville ni med tråden?

Att devisen att ett överskott av protein inte är farligt ens för tjocka hästar? De som pga av processen inte får tillräcklig ork att prestera- flegmatiska hästar som bara äter för att få energibehovet tillfredsställt?

De som håller på med tävlande sporthästar vet nog om att man snarare har svårt att få i hästarna allt de borde äta.

OK. vi kan glömma bort alla de o då har vi nog botat fång

Trav, galopp o hopphästar får det sällan eller aldrig.

Nej men för en IR-häst kan det vara så.

KL
Vad ville ni med tråden?

Att devisen att ett överskott av protein inte är farligt ens för tjocka hästar? De som pga av processen inte får tillräcklig ork att prestera- flegmatiska hästar som bara äter för att få energibehovet tillfredsställt?

De som håller på med tävlande sporthästar vet nog om att man snarare har svårt att få i hästarna allt de borde äta.

OK. vi kan glömma bort alla de o då har vi nog botat fång

Trav, galopp o hopphästar får det sällan eller aldrig.

Avsikten med tråden vet väl bara ts?
Nu tycker jag att det framgår ganska tydligt i frågeställningen i första inlägget:
"Tänkte att jag skulle lägga till lite protein till kosten, men går det att ge för mycket protein, och vad är det som skulle bli farligt då? Det jag funderar på är lusernhack."

Dvs är det farligt att lägga till lite protein i form av lusern dvs protein från ett grovfoder. Denna fråga besvarades också klart och tydligt i början av tråden.

Om du läser de svaren en gång till så inser du att det inte är farligt att tillföra extra protein i grovfoder (lusern i detta fallet).

Högpresterande hästar inom trav, galopp och hoppning är oftast (alltid?) av andra hästraser där IR är ovanligt. IR hästar är vanligare bland inhemska ponnyraser vilket beror på att de har anlag för att få nedsatt insulinkänslighet eftersom de är anpassade till ett kargare klimat. Det är inte så konstigt att trav-, galopp- och hästar sällan får fång.

Ja TS frågeställning var en, men det går inte att påstå att alla fungerar så- även ponnys kan fodras lika. Användningsområdet är ett helt annat. Det är inte bara genetiskt om de ska ha en kroppsvikt på hälften av de som är granskade i studien.

Sen matar man gärna ponnyn i samma hage dvs lika mkt till den lilla. Är det konstigt att de blir tjocka? Man tycker även synd om den lilla som får "så lite" i jämförelse. Ponnysar ska gå med likasinnade- som de gör hos seriösa o även stora ridskolor. De gör sig illa som sällskapshästar.

Jag ser ponnys som ser ut som små ädla hästar, men de rids likadant oxå. De släpps heller inte på bete hela sommaren o rids när det är fint väder...lite grann till husbehov.

Senast ändrad:

Här har vi en bättre forskning ang IR som då givetvis inte är från S.

Fettvävnad är inte längre bara ser den som en energi- lagring organ, men en endokrint organ som producerar många hormoner (adipokines eller adipocytokines). 15 Adipösa tis- Sue dysfunktion (med eller utan fetma) är en viktig patofysiologiska inslag i MetS hos människor som kan resulterar i IR, systemisk inflammation, hypertoni, och en protrombotiska status. Adipokines frigörs från Ad- ipocytes och andra celler inom fettvävnader. De innefattar leptin resistin, adiponectin, visfatin och apelin samt inflammatoriska cytokiner som frisätts från makrofager och adipocyter såsom tumörnekrosfaktor alfa (TNFa), interleukiner 1 (IL-1) och 6 (IL-6), och makrofag kemoattraherande protein 1. De inflammatoriska adipokines kan sedan leda till en självförstärkande cykel av ökad fettvävnad inflammation, adipokine syntes, och sekundär akut fas proteinsyntes i levern. Därför fetma hos människor kännetecknas av ett tillstånd av kroniska låggradiga inflammation. 15 Få uppgifter finns på patofysiologiska Effekterna av fetma eller regionala fetma i EMS. Fetma har associerats med minskad insulinkänslighet i hästar och ponnyer, 3,5,10,11,16 även om vissa överviktiga hästar har normal insulinkänslighet. Huruvida fetma inducerar IR eller insulin-resistenta häst är mer benägna att fetma har inte fastställts. Ytterligare bidragande faktorer till fetma och IR kan innehålla förändrade kortisol metabolismen i vävnader 1 eller leptin motstånd, en situation tion där vävnader inte svara på leptin. 7 Hos människor, mesenteriska och omentala fettvävnad är tros spela en viktigare roll i utvecklingen ning av typ 2-diabetes mellitus än fettvävnad någon annanstans eftersom fettsyror och adipokines släppt från dessa viscerala ställen in i portalen cirkulationen och har en mer djupgående effekt på levermetabolismen och insulin clearance. 17 Denna situation är för närvarande granskas i hästar för att avgöra om fettvävnad från nacken krönet eller buken skiljer sig från vävnader

Mer.. om man vill läsa http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=sv&prev=/search%3Fq%3DIR%2Bems%26hl%3Dsv%26biw%3D1040%26bih%3D868%26prmd%3Dimvnsfd&rurl=translate.google.se&sl=en&u=http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1939-1676&usg=ALkJrhheW6tKvfF62vE7Pj22OLlUpfj_Ng

Senast ändrad:

Vad har den citerade texten med frågeställningen i tråden att göra?

Du glömde nog att ange artikeln namn, författare och tidskrift. Översättningen som jag antar är från engelska via Google translate till svenska är ganska så obegriplig eller i alla fall svår och irriterande att läsa. Men i vilket fall som helst så handlar den om hur fettvävnader påverkar kroppen på olika sätt bla genom att bidra till att orsaka IR. Det står ingenting om protein överskott i den. Jag tror inte att det gör det i ursprungs artikeln heller men jag kan läsa den om du anger källan.

Var nånstans står det att de ÄTER (=beta, tugga, svälja) 18 timmar/dygn och att det bara är själva ätandet som räknas in? Resterande 6 timmar ska alltså delas upp på födosök och övrig rörelse, vandra till och från vatten, lek och putsning och annat socialt beteende och annat... ? Hästar sover väl ca 4 timmar/dygn så då blir det alltså två timmar kvar till allt det andra. Det går inte ihop (såvida de inte står fastklistrade vid en rundbal möjligtvis).

Jag är helt inne på sthus linje på den punkten - dvs att de i runda slängar 18 timmar/dygn handlar om foraging behaviour - dvs födosöket och ätandet som en större helhet. Detta har ju dock många gånger säkerligen översatts lite snett och missuppfattats till att enbart handlat om själva det mekaniska ätandet som vi ser det. Ungefär "åka och handla, förbereda och laga maten, tid vid tallriken, disken efteråt" vs. enbart själva ätandet vid bordet.

Senast ändrad:

Skulle vilja namnet på artikeln, länken går bara till tidningens register.

Var nånstans står det att de ÄTER (=beta, tugga, svälja) 18 timmar/dygn och att det bara är själva ätandet som räknas in? Resterande 6 timmar ska alltså delas upp på födosök och övrig rörelse, vandra till och från vatten, lek och putsning och annat socialt beteende och annat... ? Hästar sover väl ca 4 timmar/dygn så då blir det alltså två timmar kvar till allt det andra. Det går inte ihop (såvida de inte står fastklistrade vid en rundbal möjligtvis).

Jag är helt inne på sthus linje på den punkten - dvs att de i runda slängar 18 timmar/dygn handlar om foraging behaviour - dvs födosöket och ätandet som en större helhet. Detta har ju dock många gånger säkerligen översatts lite snett och missuppfattats till att enbart handlat om själva det mekaniska ätandet som vi ser det. Ungefär "åka och handla, förbereda och laga maten, tid vid tallriken, disken efteråt" vs. enbart själva ätandet vid bordet.
Det står att denna ÄTTID är att rekommendera överallt!

ja t o m på SLU´s utbildning inom etologi.

Stort fokus på det lilla antalet hästar som får stereotypa betéenden mest- vilket är ganska ovanligt i dagen Sverige trots allt.

Hästar i bra kondis äter sig mätta o står sedan i vilar. Sen äter de eller bara pillar gottegott.

Du glömde svara sthu och mig.
Vi vill gärna läsa artikeln som du har kopierat en del av en googleöversättning.
Hur ska vi kunna diskutera med dig annars?

Det står att denna ÄTTID är att rekommendera överallt!

ja t o m på SLU´s utbildning inom etologi.

Stort fokus på det lilla antalet hästar som får stereotypa betéenden mest- vilket är ganska ovanligt i dagen Sverige trots allt.

Hästar i bra kondis äter sig mätta o står sedan i vilar. Sen äter de eller bara pillar gottegott.

Och fortfarande ser jag ÄTTID som hela beteendet, inte enbart det mekaniska ätandet. (och bara för att märka ord ännu mer så kan inte hästar känna mättnadskänsla ;) )

Vad har du för stöd för att överskott på protein skulle vara skadligt för IR hästar.
PL

Ja jag ser det likadant. Men inte alla gör det. De facto är det samma sak, men vem är jag att avgöra facktermer? Jag är ju bara en etolog från ett svenskt universitet ;)

Inget mer än tron...ännu:grin:

L.

Hästar kan inte känna mättnadskänsla i magsäcken som vi, däremot kan de nog få nog när hela systemet är fullt. Det brukar det vara efter ca 2-3 h.

Eller så är det hunger som stillas. Eller har de inte hungerskänslor heller måntro:D

Så du kallar att resan till affären, inhandlandet, tillagandet samt disken för ättid.

Rent BS. alla skriver om TUGGtiden. Det är inte är de gnager efter ngt som inte ger ngt att tugga med kindtänderna eller letande när det inte finns ngt.

Nu är vi helt ot, men du menar på största allvar att du vet bättre än en hel forskarkår? Inte bara en nu existerande svensk, utan över hela världen sedan etologins "födelse" på sjuttiotalet? Vissa beteenden är avgörande för djur, för en häst är foraging ett sådant. I det beteendet ingår tuggtid. Om sådana beteenden inte tillfredsställs utvecklas beteendestörningar, avvikande beteenden, stereotypier eller vad man nu väljer att kalla dem. Oftast resulterar brister i att utföra orala beteenden i orala beteendestörningar, som krubbitning, luftsnappning, träätning. Det är inte jag som säger detta, utan vilken beteendebiolog som helst skulle instämma. Samma principer gäller för människa.

Jag skulle kunna lägga upp en massa källor, men jag misstänker att du skulle hitta oerhört genomtänkta argument att avfärda dem med.
Har tipsat om en mycket uttömmande och bra bok tidigare, Equine behavior - A guide for vetrinarians and equine scientists av Paul McGreevy.

Så du kallar att resan till affären, inhandlandet, tillagandet samt disken för ättid.

Rent BS. alla skriver om TUGGtiden. Det är inte är de gnager efter ngt som inte ger ngt att tugga med kindtänderna eller letande när det inte finns ngt.

nej, det var mitt försök till en jämförelse med "foraging time" - vilket är det jag har läst och lärt mig. Människan har ju inte alls samma matsmältning och därmed andra behov än hästen så det blir givetvis en haltande jämförelse om man ska översätta det rakt över på oss.

I hästens näringsbehov och utfodring skriver för övrigt Planck om "ättid" i avsnittet födosöksbeteende. Hon skiljer även på "frekvensen ätande och tuggande" och den totala ättiden. Alltså skillnad mellan tuggtid och ättid.

Jag har för övrigt mest hört "tuggbehov" - inte tuggtid när det handlar om det basala behovet, matsmältningssystemet och instikten att söka föda. Tuggtider handlar mer om kraftfoder och mängdförhållanden mellan dessa och grovfoder. Ger man hästen 6 kilo havre så får den behovet uppfyllt snabbt, havren tuggas mycket snabbare än grovfoder och hästen får mindre grovfoder -> tugg- och ättiden förkortas drastiskt. Med "den andra ytterligheten", som t.ex. finmaskiga nät på flera foderstationer, ökar däremot ättiden då hästen måste flytta sig mellan dessa för att äta, och gör det under lång tid för foder som dessutom tar lång tid att peta i sig och lång tid att tugga -> både längre ättid och längre tuggtid)

Ingen har pratat om letande när det inte finns något, jag menar det för hästen naturliga födosökandet - dvs (mer eller mindre) selektivt betande, förflyttning mellan olika betes-ställen och växtarter osv. Inte att det går en hungrig häst i en hage och letar mat som inte finns - det är en annan sak.

För övrigt håller jag med om boktipset, jag har haft den som kurslitteratur och den är verkligen bra!

Vad gäller protein, som TS fråga handlade om, så har man ju sällan analys på betet. Dock kan man väl anta att många hästar går på ganska proteinrikt bete (högre smrp än sitt vanliga grovfoder) och klarar det bra. (Nej inte alla och nej jag har ingen källa på det)

Så länge proteinet kommer från grovfoder är det ingen fara är vad jag har lärt mig, och har inte sett några nya studier som motsäger det. Fast det kanske är rent BS det också?

Du är ju fullständigt makalös!

Varför sitta på ett forum och vräka ur sig det ena efter det andra utan att ha ngt att bidraga med alls!

inte för att jag blev förvånad - bara ännu mer irriterad
Du är rolig du.

Även du märkte ju att ponnyn inte gick ner i vikt förrän du drog ner på proteinet.

nej man ska inte dra förhastade slutsatser av sina egna erfarenheter, men de kan vara bra att ha.

Att C. Planck är noga med att betona letandet är en sak.

Se i trådar här vad som händer... Se hästar stå dygnet om vid hösilagebalar- hästar som inte gör ngt eller är i avel o som sedan släpps på vallbeten.

sålänge proteinet kommer ur grovfoder funkar det på hästar som presterar- de som varit med i studier.

Om hästar ska äta 1,5- 2kg TS/ 100 kg kroppsvikt- det står heller inte optimalvikten..¨Så kommer ponnies att få 10 kg hö. Om det då innehåller medelvärdet 8 MJ så kommer den att få i sig 80MJ- vilket få 400 kg ponniesar gör av med. Många fodrar efter övervikten o inte efter vad de borde väga. Om ponnyn då har mer än 100kg övervikt är det lätt att fatta att de inte går ner i vikt trots tappra försök att rida mkt.

Sthu. jag dömer inte ut etologer som du vill påskina- bara att de inte kan rätt o slätt påstå att de ska ÄTA i alla dessa timmar. Din ponny var ju ett praktexempel på hur dessa ser ut. smällfeta. en sdn kan man ju heller inte rida ner i vikt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?