farligt med för mycket protein?

Sv: farligt med för mycket protein?

Vill bara tillägga ang. min egen som jag tog till klinik för att den skrittade sämre o var stel o halt vb.

Jag kom hem med en häst som var sprutad hb knä o som skulle skrittas i 14 dagar. Den var halt högt på hb, men HUR högt?

Satt upp o kände.,.Nej jag skrittar inte på en halt häst.

Såg i samma veva att hästen var sned över korset o hade en depå på hö. korshalva. ringde kiropraktorn o fick komma 2 dagar senare. SI-leden.

Hela hästen fick ett annat uttryck efteråt. jo jag känner den.

Den skulle longeras. Satt upp o hela hästen var en annan- ohalt, men den hade samtidigt fångkänning fram o åkte ngn vecka senare till S.

Den hade alltså flera saker på G samtidigt.

Har en väninna som for runt till diverse Vet.experter i ett par år totalt, med en massa unika sjukbeslag.

hon beskrev samma som jag kände. -Den går som på is. Den blev triangelmärkt. Vi är nu många år senare övertygade om att även den hade fång. Hästen är nu frisk sen flera år o har fått bort den konkava delen av den vita framhoven.

Fång kan vara väldigt lurigt o när inte ens de allra bästa Vet. kan hitta det så...
Hade jag bara varit bättre upplyst om faran med t o m en mindre övervikt så hade jag kunnat bespara både hästen o mig själv en jäkla massa lidande. För man lider när ens bästa vän mår dåligt.

Senast ändrad:

Apropå akademiker här... Jo du har åtskilliga ggr o även F A menat att ni har större kunskaper om häst bara för att du läst etologi o den andra om biologi. mästrat i termer som inte har ngn faktisk betydelse med molekylärbiologi. Det går att förenklat förklara, men vill man briljera- som inte ens de vanliga studierna består av så...
Nästan som om hela fånggåtan var löst. Det skiner igenom när det fattas mkt om kunskapen om häst- som varelse. Man har läst sig till hur de funkar.

Vill folk fördjupa sig så gör man det på annat sätt.
På dressyr vad det liknande där man diskuterade muskler på latin- bara för att visa.....musklerna:rofl:

Jo jag fräser om etologerna som menar att de ska äta mat i 20h/ dygn..
Tycker du fortfarande så när du ser på din egen.:confused:

Bara för att man är Agronom som CM innebär det inte att man kan Vet. medicin- hela förloppet i hästens kropp.. Det saknas bitar. Viktiga såna.

Nu är du tramsig axel!!

Jag har aldrig någonsin varit ute efter att ha försökt trycka till någon användare. Men av någon anledning så stör det ett antal av er andra att jag ifrågasätter de som ifrågasätter den forskning som finns. Ett exempel är denna tråden som enligt min mening helt har spårat ur.

Vem är du som i ett stycke kan såga CM kunskaper om utfording och samtidigt anklaga mig för att vara mästrande?

Vet du hela det medicinska förloppet vid ett fånganfall/hos en IR häst? Jag antar att det är det du är ute efter. Man skulle nästan kunna tro det när man läser det jag citerar.

Om jag förstår dig rätt så har jag menat att fånggåtan är löst.
Om det är så du menar förväntar jag mig att du länkar till det påståendet.

Nähä, jag tycker hon beskriver fångproblemet sakligt och vetenskapligt ;):
...

Därför kan många hästar som är insulinresistenta, men inte lider av fång eller haft fångkänning, tillåtas beta ett fåtal timmar per dag. För att minska betesintaget kan hästen förutom att beta endast ett fåtal timmar per dag hållas på en begränsad betesareal, eller vara försedd med munkorg.

...

...och HÄR är hon ute på hal is ;)

Studier har visat att ponnyer som endast får beta ett par timmar per dag, ökar hastigheten i sitt intag så pass att de får i sig så mycket som 2/3 av det som ska vara det dagliga intaget av föda på 3h!

Det effektivaste sättet är att ha munkorg.

http://www.horsetalk.co.nz/news/2011/03/090.shtml

http://www.horsetalk.co.nz/news/2011/06/121.shtml

Senast ändrad:

Från ditt brev #60:
Det enda jag gjörde fel......
Kom ihåg vad jag sa "too error is to be human"? vi kan aldrig lär oss att gå om vi inte fäller non gång i försöket.
Den kloka lär sig av sina misstag, då kan vi bli ett bättre person, i det har fäll En Bättre Horseman/Horsewoman :)

Den kloka lär sig av sina misstag

Och den intelligenta lär av andras misstag, livet är för kort för att göra alla misstag själv.:D
O.W

Sorry, kunde inte låta bli;)

Rolle
IpL

KL

Jag kan inte kalla mig expert (låångt ifrån) men nu har jag testat mig fram på vår ponny som när vi köpte henne hade ca 70 kg övervikt.

Hade ingen aning om kvoter osv (har inte haft häst sen början av 90 talet)så första månaderna matade jag på med höet som ingick i hyran och bara lite krubbskrammel, havre (som även det ingick). Fastän hon fick så lite hö (bara så hon klarade magen) så behöll hon sin övervikt. Vi motionerade henne ca 1,5 timme varierat 6 dagar i veckan.

Började sen läsa på och insåg att analys var nödvändigt. Kvoten på höet det året var inte ens på 4 visade sig....Började då ösa på med lucern och soja och kom upp i en kvot på 6 och då började det hända grejer. Vikten var efter ett halvår bra!

Har sedan dess alltid tagit analys och legat på kvoten 6. Nu denna vinter ville jag trimma ner henne liiite till och ökade kvoten till 6.5 men då blev hon för tunn så då sänkte jag tillbaka till 6 och då tar hon sig igen. Är väldigt fin just nu, hög ridbarhet och harmonisk.

När jag pratar kvoter med andra som har överviktiga hästar och delger dom min erfarenhet blir jag väldigt konstigt bemött. I mångas värld ska man ligga på låg kvot på såna hästar, inte hög som jag gör.
Av protein blir man tjock :confused: Well, alla gör ju som dom vill men när man ser att deras metod inte fungerar, hästarna står på väldigt låg Ts, minska, minska och återigen minska grovfodret är lösningen enligt många tyvärr. Kraftfodret är ofta redan bortprioriterar och lucern ger man till tunna hästar är en vanlig uppfattning.

Så kan någon kunnig förklara varför hög kvot på överviktiga fungerar för jag kan själv inte riktigt förklara varför? Jag vet bara att det fungerar på våran:)

Jag diskuterar väl i de diskussioner jag har lust med. Och protein har jag diskuterat om och om igen på detta forum.

Din diskussionsteknik bygger på att hitta på egna historier efter vad du antingen tror du har läst i andras inlägg, eller missförstått. När folk då svarar med fakta om vad de faktiskt har skrivit så får de antingen inget svar från dig eller ett nytt påhopp. Inte så konstigt att man slutar diskutera med dig då.

Jag beundrar de som fortsätter i evighet. Jag kunde inte låta bli att lägga mig i nu iallafall eftersom du är så fantastiskt nedvärderande och spydig mot folk. Jag gillar inte sånt. Kan ibland inte låta bli att lägga mig i då. En liten egenhet jag har.

Ditt inlägg förstår jag som vanligt ingenting av. Mina hästar mår alldeles utmärkt om det var det du undrade. Tack för omtanken.

Vet inte om kvoten säger allt, ex 5 Mj/ 45 smrp = 9 i kvot och 8,3 Mj/75 smrp = 9
Är fundersam på hur de olika förhållandena påverkar hästens hull.

Har räknat ut att mina hästar klarar sig på 45 Mj och c:a 320 smrp om det inte jobbar överdrivet hårt som ger en kvot på c:a 7
Hade i vinter 5Mj/54 smrp i hösilaget vilket gör c:a 11 i kvot. De håller väldigt bra hull båda valackerna och unghingstarna.
Jag tror man kan ligga högt i kvot, särskilt om det är smrp som drar upp kvoten

Rolle
IpL

Nä kvoten säger ju inte allt men jag vet att hennes energiintag inte bör passera 60mj/dagen och helst lite under, sen får jag anpassa proteinet till den siffran så kvoten blir ca 6. Allt hö jag haft har krävt proteintillskott av något slag för att uppnå den kvoten. Men energiintaget jag vet hon klarar av styr resten.

Jag vet inte vad damn hay betyder annat än jäkla hö. Din engelska är tydligen inte så bra den heller.
PL

Är inte säker på författarens kunskap och kompetens i frågan, har varit inne på sidan förr. Däremot har jag stort förtroende för SLU och Cecilia Müller som i sin avhandling
SLU

bl.a. skriver:
Härvid bör det dock påpekas att en överutfodring av protein via vallfodret normalt inte har befunnits ha några direkta nackdelar med avseende på hälsa och prestation, då det gäller måttliga proteinöverskott. Det är bättre att ha ett vallfoder med lite för högt proteininnehåll än ett vallfoder som är grovt och förvuxet, eftersom ett förvuxet grovfoder har lägre smältbarhet för alla näringsämnen. Om proteininnehållet i vallfodret är extremt högt kan högpresterande hästar behöva använda mycket energi till att göra sig av med proteinöverskottet, vilket kan ta sig uttryck i ett något sävligare temperament (Miller & Laurence, 1988).

Rolle
IpL

Åh! Var finns "Gilla-knappen" när man behöver den! :D

Så kan någon kunnig förklara varför hög kvot på överviktiga fungerar för jag kan själv inte riktigt förklara varför? Jag vet bara att det fungerar på våran:)

Kvoten är ju proteinet/energin. Om du ger mkt protein och lite energi får du en hög kvot. Om du ger lite protein och mycket energi blir kvoten lägre.
Hur konstigt det än kan verka så innebär detta att ett foder med hög kvot innebär mindre energi än ett foder/en foderstat med låg kvot.

Proteinbehovet är ofta det samma för olika hästar av samma storlek. Däremot kan energibehovet variera. En lättfödd häst (oftast en ponny) har ofta samma proteinbehov som en normalfödd/svårfödd häst men ett lägre energibehov. För denna lättfödda häst blir kvoten då högre.

Sedan ska man inte glömma bort att detta handlar bara om kvoter och inte om mängden foder man verkligen ger hästen. Ärligt talat förstår jag inte vitsen med kvoträkning, tycker det är bättre med proteinbehovet för sig och energi behovet för sig.

Men när jag ökade proteinet så ökades kvoten (låg kvar på samma mj eftersom det med det usla höet första året så var det omöjligt att ge henne mindre pga ts halten) . Då gick hon ju äntligen ner.
Samma sak nu i vintras när jag ville trimma henne lite till så låg jag kvar på samma mj och ökade bara proteinet så kvoten vart högre. Dock föll hon ur för mycket så jag minskade då proteinet igen.

Är det bara en tillfällighet att det blivit så?

Men när jag ökade proteinet så ökades kvoten (låg kvar på samma mj eftersom det med det usla höet första året så var det omöjligt att ge henne mindre pga ts halten) . Då gick hon ju äntligen ner.
Samma sak nu i vintras när jag ville trimma henne lite till så låg jag kvar på samma mj och ökade bara proteinet så kvoten vart högre. Dock föll hon ur för mycket så jag minskade då proteinet igen.

Är det bara en tillfällighet att det blivit så?

Intressant fråga som jag är osäker på om jag kan/ har lust att svara på, speciellt i den här tråden med alla tråkiga kommentarer och alla som tycker att de vet bäst.

men med risk att genast bli attackerad så (bryr mig inte alls egentligen tycker bara det är urtrist):

Kvoten är bara ett förhållande mellan mängden protein och energi i foderstaten. Den säger egentligen ingenting om huruvida du ger för mkt eller för lite av tex energi. Energimängden i fodret är dentotala andelen av energi som du tillför. Och det är nog just det här sista som är svårt att förstå. Men det innebär att om du ökar proteinet i en foderstat så ökar inte mängden energi utan bara proteinet. Då kommer inte hästen att kunna bli tjockare.

Detta med protein är svårt vilket sthu redan har skrivit om. Vad som händer med proteiner och om det blir ett proteinöverskott eller inte beror på vilken slags proteiner man tillför. Proteiner är uppbyggda av aminosyror. Det finns ca 20 st aminosyror och hästen behöver ha en viss andel av varje aminosyra. (Om den får för mkt av ngn av dem så kommer den att utsöndra detta överskott. Detta innebär i praktiken att en häst kan ha ett proteinöverskott som den kissar ut samtidigt som den har ett underskott av enn annan aminosyra.) I vilket fall som så kostar det energi för hästen, i form av bla svett och andra ämnen, att göra sig av med detta överskott vilket innebär att det kan bli så att det kostar mer än vad den får in.

Nu är ju alla foderberäkningar inte något som man kan räkna med som ngn exakt "vetenskap" som alltid stämmer på varje MJ/g smbprotein. Det är endast uppskattningar av hur stor del smältbart energi/protein som fodret innehåller och hur mkt av detta som just din häst verkligen kan tillgodogöra sig samt på de behov som finns hos en speciell häst. Detta bygger på tidigare mallar för beräkning och inte på ngt exakt påstående. Alla dessa beräkningar bör hela tiden ses som en vägledning. Därmed inte sagt att man inte kan använda dem.

Den som inte tror mig rekommenderas att läsa ngt av följande

M Rundgren C Planck: Hästans näringsbehov och utfodring
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127356019
eller mer ingående
A Ellis The Nutritional physiology of the horse
http://www.amazon.com/Nutritional-Physiology-Horse-Andrea-Ellis/dp/1897676468

Den första ger en bra sammanställning av utfodring av hästar
den andra mer ingående om hur det verkligen fungerar

Kan rekommendera boken "Hästens Näringsbehov och utfodring" av Christina Planck och Margareta Rundgren.

Finns på de flesta bibliotek (ett ställe man lånar böcker kostnadsfritt). :D

Vilket är säkrare än att fråga på BUKE även om det finns kompetens även här, men hur avgöra?

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Gilla - Kan man det på Buke eller är det bara på fb ;);)
Det är ingen bok - haha - det är en bibel :rofl:

Är inte säker på författarens kunskap och kompetens i frågan, har varit inne på sidan förr. Däremot har jag stort förtroende för SLU och Cecilia Müller som i sin avhandling
SLU

bl.a. skriver:
Härvid bör det dock påpekas att en överutfodring av protein via vallfodret normalt inte har befunnits ha några direkta nackdelar med avseende på hälsa och prestation, då det gäller måttliga proteinöverskott. Det är bättre att ha ett vallfoder med lite för högt proteininnehåll än ett vallfoder som är grovt och förvuxet, eftersom ett förvuxet grovfoder har lägre smältbarhet för alla näringsämnen. Om proteininnehållet i vallfodret är extremt högt kan högpresterande hästar behöva använda mycket energi till att göra sig av med proteinöverskottet, vilket kan ta sig uttryck i ett något sävligare temperament (Miller & Laurence, 1988).

Rolle
IpL
Jag skulle tippa att ingen här varken har presterande eller HÖGpresterande hästar.

återigen.

Vilka hästar, vilken åldersgrupp, kön mm utgår hon ifrån? Under hur lång tid har studierna gjorts?

Jag har för mig att jag har läst den o att det handlar om travhästar från Wången o en tidsperiod på 2 v.

alltså rätt unga presterande hästar, men inga Olympiatravvinnare.

Det var väl även hon som påstog att alla högpresterande hästar kan gå på enbart vallfoder. Farligt att dra alla över en kam...

Fråga vilken proffstränare som helst. Visst finns det finns säkert undantag.

Och om du nu har läst allt så ingående så förstår du hur forskning är uppbyggd. Man kan inte byggs forskning på undantag, man kan inte beskriva varenda en av alla individer i hela världen.
Ja, forskningen har i många fall gjorts på travhästar i träning. Varför? För att det är enkelt att standardisera, det är många hästar på samma ställe med samma miljö, samma foder och samma typ av träning. Det är enklast så.

Vidare påstås det inte att alla (varenda existerande häst i hela vida värden) fungerar på enbart grovfoder, utan att de flesta klarar sig utmärkt på enbart grovfoder.

Jag står fast vid att hästar har ett tuggbehov och att de i det naturliga äter cirka 15-20 timmar om dygnet (beroende på vilka studier man läser, vilket djurunderlag och var i världen. Snittar på 18 h för det mesta). Jag vet att du skyr min yrkeskår som elden (frågar mig fortfarande varför, vet du ens vad etologi är?), men det är inte jag som skriver forskningen. Jag förmedlar den bara. Men det är klart, har man inget annat än personangrepp att komma med kanske man ska anse diskussionen ganska så meningslös.. Jag tror jag ger upp nu, varför kasta pärlor för svin och ständigt tala för döva öron?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Atletix