Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Apropå akademiker här... Jo du har åtskilliga ggr o även F A menat att ni har större kunskaper om häst bara för att du läst etologi o den andra om biologi. mästrat i termer som inte har ngn faktisk betydelse med molekylärbiologi. Det går att förenklat förklara, men vill man briljera- som inte ens de vanliga studierna består av så...
Nästan som om hela fånggåtan var löst. Det skiner igenom när det fattas mkt om kunskapen om häst- som varelse. Man har läst sig till hur de funkar.
Vill folk fördjupa sig så gör man det på annat sätt.
På dressyr vad det liknande där man diskuterade muskler på latin- bara för att visa.....musklerna
Jo jag fräser om etologerna som menar att de ska äta mat i 20h/ dygn..
Tycker du fortfarande så när du ser på din egen.
Bara för att man är Agronom som CM innebär det inte att man kan Vet. medicin- hela förloppet i hästens kropp.. Det saknas bitar. Viktiga såna.
Nähä, jag tycker hon beskriver fångproblemet sakligt och vetenskapligt :
...
Därför kan många hästar som är insulinresistenta, men inte lider av fång eller haft fångkänning, tillåtas beta ett fåtal timmar per dag. För att minska betesintaget kan hästen förutom att beta endast ett fåtal timmar per dag hållas på en begränsad betesareal, eller vara försedd med munkorg.
...
Den kloka lär sig av sina misstag
Är inte säker på författarens kunskap och kompetens i frågan, har varit inne på sidan förr. Däremot har jag stort förtroende för SLU och Cecilia Müller som i sin avhandling
SLU
bl.a. skriver:
Härvid bör det dock påpekas att en överutfodring av protein via vallfodret normalt inte har befunnits ha några direkta nackdelar med avseende på hälsa och prestation, då det gäller måttliga proteinöverskott. Det är bättre att ha ett vallfoder med lite för högt proteininnehåll än ett vallfoder som är grovt och förvuxet, eftersom ett förvuxet grovfoder har lägre smältbarhet för alla näringsämnen. Om proteininnehållet i vallfodret är extremt högt kan högpresterande hästar behöva använda mycket energi till att göra sig av med proteinöverskottet, vilket kan ta sig uttryck i ett något sävligare temperament (Miller & Laurence, 1988).
Rolle
IpL
Så kan någon kunnig förklara varför hög kvot på överviktiga fungerar för jag kan själv inte riktigt förklara varför? Jag vet bara att det fungerar på våran
Men när jag ökade proteinet så ökades kvoten (låg kvar på samma mj eftersom det med det usla höet första året så var det omöjligt att ge henne mindre pga ts halten) . Då gick hon ju äntligen ner.
Samma sak nu i vintras när jag ville trimma henne lite till så låg jag kvar på samma mj och ökade bara proteinet så kvoten vart högre. Dock föll hon ur för mycket så jag minskade då proteinet igen.
Är det bara en tillfällighet att det blivit så?
Kan rekommendera boken "Hästens Näringsbehov och utfodring" av Christina Planck och Margareta Rundgren.
Finns på de flesta bibliotek (ett ställe man lånar böcker kostnadsfritt).
Vilket är säkrare än att fråga på BUKE även om det finns kompetens även här, men hur avgöra?
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
Jag skulle tippa att ingen här varken har presterande eller HÖGpresterande hästar.Är inte säker på författarens kunskap och kompetens i frågan, har varit inne på sidan förr. Däremot har jag stort förtroende för SLU och Cecilia Müller som i sin avhandling
SLU
bl.a. skriver:
Härvid bör det dock påpekas att en överutfodring av protein via vallfodret normalt inte har befunnits ha några direkta nackdelar med avseende på hälsa och prestation, då det gäller måttliga proteinöverskott. Det är bättre att ha ett vallfoder med lite för högt proteininnehåll än ett vallfoder som är grovt och förvuxet, eftersom ett förvuxet grovfoder har lägre smältbarhet för alla näringsämnen. Om proteininnehållet i vallfodret är extremt högt kan högpresterande hästar behöva använda mycket energi till att göra sig av med proteinöverskottet, vilket kan ta sig uttryck i ett något sävligare temperament (Miller & Laurence, 1988).
Rolle
IpL