farligt med för mycket protein?

Sv: farligt med för mycket protein?

Du är rolig du.

Även du märkte ju att ponnyn inte gick ner i vikt förrän du drog ner på proteinet.

nej man ska inte dra förhastade slutsatser av sina egna erfarenheter, men de kan vara bra att ha.
Tillägger. Följ de vedertagna normerna o vänta tills det händer ngt nytt.

Många slutsatser revideras eller t o m förkastas några år senare eller långt senare.

Förr sa man att proteinet allena gav fång, nu vet man annat.

JAG tycker att det är skitbra att man numera forskar runt hästens alla metaboliska störningar. Det ger utveckling.

Den bästa forskningen kommer INTE från någon svensk agronom .. helt säkert.

Man samarbetar världen över för att hitta en bättre sanning.

Det var inte förrän vi fick en brittisk med Vet på strömsholm som gjorde att utvecklingen ang. PPID, EMS mm fick sin spridning över landet. Man verkar inte samarbeta med övriga världen eller ta till sig den forskningen förrän många år senare.

Senast ändrad:

Att C. Planck är noga med att betona letandet är en sak.

Se i trådar här vad som händer... Se hästar stå dygnet om vid hösilagebalar- hästar som inte gör ngt eller är i avel o som sedan släpps på vallbeten.

sålänge proteinet kommer ur grovfoder funkar det på hästar som presterar- de som varit med i studier.

Om hästar ska äta 1,5- 2kg TS/ 100 kg kroppsvikt- det står heller inte optimalvikten..¨Så kommer ponnies att få 10 kg hö. Om det då innehåller medelvärdet 8 MJ så kommer den att få i sig 80MJ- vilket få 400 kg ponniesar gör av med. Många fodrar efter övervikten o inte efter vad de borde väga. Om ponnyn då har mer än 100kg övervikt är det lätt att fatta att de inte går ner i vikt trots tappra försök att rida mkt.

Sthu. jag dömer inte ut etologer som du vill påskina- bara att de inte kan rätt o slätt påstå att de ska ÄTA i alla dessa timmar. Din ponny var ju ett praktexempel på hur dessa ser ut. smällfeta. en sdn kan man ju heller inte rida ner i vikt.

Well Said Axel :bow:

Jag fick slå upp wiki/etologi, interesting!
Jag undra hur mycket tid dessa Studia Folk ägna sig åt själva studia och tugga på det dom har sett :)......alså sitta med ett kanna kaffee och titta på hästen betyenda 24/7?

Grejen är den att jag tjafsade med en massa människor i bantningstrådarna som inte fick ner sina ponnies i vikt alls på ett år eller mer. Flera fick under tiden fång .. igen. Bara för att de hela tiden hänvisade till tuggtid eller att magen "kraschade". En IRhästs mage är inte alltid bra eftersom den inte har en fungerande metabolism.
Hästarna "åt inte halm" etc. Ja när de får gott blött silage så det räcker o blir över finns det ingen anledning till att äta det.
Man underskattade betena grovt- vad hästar kan tillgodogöra sig på. Ja ponnies än mer. Livskvalitet= bete.

Blötläggning av höt var alldeles för meckigt o jobbigt.......

Sthu släppte sin på bete för att.......hon var en fattig etologstudent.:p

alla dessa ursäkter.

Senast ändrad:

Nu är vi helt ot, men du menar på största allvar att du vet bättre än en hel forskarkår? Inte bara en nu existerande svensk, utan över hela världen sedan etologins "födelse" på sjuttiotalet? Vissa beteenden är avgörande för djur, för en häst är foraging ett sådant. I det beteendet ingår tuggtid. Om sådana beteenden inte tillfredsställs utvecklas beteendestörningar, avvikande beteenden, stereotypier eller vad man nu väljer att kalla dem. Oftast resulterar brister i att utföra orala beteenden i orala beteendestörningar, som krubbitning, luftsnappning, träätning. Det är inte jag som säger detta, utan vilken beteendebiolog som helst skulle instämma. Samma principer gäller för människa.

Jag skulle kunna lägga upp en massa källor, men jag misstänker att du skulle hitta oerhört genomtänkta argument att avfärda dem med.
Har tipsat om en mycket uttömmande och bra bok tidigare, Equine behavior - A guide for vetrinarians and equine scientists av Paul McGreevy.

Morning Stu:
Jag vet inte hur långt vi kan komma med att argurmentera "forskarkår v egen erfarenhet".
Har Plank och dom andra förklaret att hästens Tugg Behov har med den Acid Production in i magen att göra? och att hästen måste tugga för att producera Saliv som i sin tur nutralisera dess Acid!
Och sen komma vi in den mängd av Saliv hästen kan producera berörenda på typ av foder.
Producera det lika mycket saliv av ett blott foder än en som är torr?
Och Fiber?? ett inplästet Ry gräs mot ett fält torket Timotey hö?

Tugg Tiden kan hänge ihopp med foderets Fiber/TS content, ett torr fiber rik foder kan lungna hunger känsla (signal av acid production) längre än ett blott foder med för lite fiber.

Har glidet bort från Protein tråden men jag försöka att se hela bilden...om hästens matt smältnings systom är ur balance ....hur påverka det hela närings upptagendet?
Coffee Time.

Man tänke att med så mycket information via www, kurser och allt vi skulla har jätta finna häster :confused:
Jag har inte sett dom!!!
Allt jag se är Fat - Lazy Horses/Ponny´s hanging around bails of rotten grass:crazy:
So Sad :cry:

Du är rolig du.

Även du märkte ju att ponnyn inte gick ner i vikt förrän du drog ner på proteinet.

nej man ska inte dra förhastade slutsatser av sina egna erfarenheter, men de kan vara bra att ha.

Jag har inte dragit ner på proteinet utan alltid varit noga med att ge protein efter behov. Du blandar nog ihop mig med ngn annan.

Sthu. jag dömer inte ut etologer som du vill påskina- bara att de inte kan rätt o slätt påstå att de ska ÄTA i alla dessa timmar. Din ponny var ju ett praktexempel på hur dessa ser ut. smällfeta. en sdn kan man ju heller inte rida ner i vikt.

Då vet du säkert också att min häst var fet när han kom till mig 2002, att jag aldrig någonsin har haft fri tillgång till honom, att han är sjuk, att jag har slitit som ett djur för att hitta halm av bra kvalitet att fodra med.
Du har säkert koll på hur sköldkörteln hos hästar fungerar? Du vet säkert om att min häst gick ner massvis så fort vi fick en medicin som fungerade? Det är absolut ingenting med etologi att göra. Men att hästar har ett beteendebehov att ständigt äta är ett faktum som är känt i hela världen, som finns väl dokumenterat och har i alla studier visat sig ligga på i snitt 18 h/dygn (olika snittider beroende på årstid och födotillgång).
Du som är så präktig och bra, hur skulle du göra om du inte har någon inkomst, ingen stallplats, ingen egen vall att odla foder på? Som student (oavsett om det är etologi, pedagogik, kärnfysiker eller sjuksköterska) har man inte mycket pengar och under sommaren har man inget alls. Om man då får sommarjobbslönen retroaktivt, står med dubbla hyror och inte har någonstans att ta vägen, vad föreslår du?
Nu har min häst inte gått på bete i bemärkelsen att jag släpper ut honom på högt välväxt gräs och låter honom gå där. Nej, han har gått på nedbetade naturbeten med munkorg och motionerats varje dag.
Gud så enkelt det måste vara att vara du. Jag blir lite avundsjuk, jag hade med velat ha ett helt okomplicerat liv med gott om pengar och alla lösningar i världen.
Kanske dags att komma med lite mer konstruktiva tips än att bara peka på alla andras fel och brister?

Har Plank och dom andra förklaret att hästens Tugg Behov har med den Acid Production in i magen att göra? och att hästen måste tugga för att producera Saliv som i sin tur nutralisera dess Acid!
Ja. Om det är precis Planck som beskrivit det vet jag inte, men det är väl dokumenterat att hästar kan utveckla magsår på så kort tid som fyra timmar om de inte får tillräckligt skrymmande foder (dvs grovfoder/bete). När hästar tuggar och sväljer frisätts gastrin och saltsyra. Om magsäcken är tom eller inte tillräckligt fylld finns det en risk att magsyra "svalpar" upp till fel del av magsäcken och orsakar magsår.

Har glidet bort från Protein tråden men jag försöka att se hela bilden...om hästens matt smältnings systom är ur balance ....hur påverka det hela närings upptagendet?
Det är komplicerat och svårt att förklara hela hästens matspjälkningssystem och näringsupptag. Med tanke på nivån i tråden i övrigt tror jag att jag lämnar det därhän och än en gång rekommenderar litteraturen. Det finns många bra böcker som förklarar det. Märk att jag är beteendevetare, inte agronom eller fysiolog.
Några intressanta länkar:
Hö, hösilage eller ensilage - inverkan på hästens grovtarm
Bara vallfoder till högpresterande hästar - fördelar och nackdelar
Smältbarhet på ensilage och hö hos hästar i träning

Det låter bra, tror jag följer ditt exempel! Fast om vi ska prata saker som inte är bra för magen... :D

Läs nu om smältbarhet mellan dess två...hö/ensilage.
Utanför ändnings problem (om det var hö kvalatit...stallmijö eller nåt var inte klart)
Och det äntal dods fall av kolik som har varit på främmarsh med ensilage häster....
ingen förklarning av det öked ir/fång häster.
No Skillnad mellan hö/ensilage, dock säjer dom att studia är "Inkonklusiv ??

Man ska vara klok av dessa studia...inte mer confused :confused:

1,5 kg TS/ 100 kg vikt... 400 kg ponny äter alltså knappa 5 kg hö med en TS på 80%.
2 kg TS/100 kg vikt... 400 kg ponny äter alltså 6,5 kg hö med en TS på 80%.

Felräknat, rätt svar är 7,5 respektive 10 kg om du menar 1,5-2 kg TS. Men det som jag fått lära mig som minimigiva är 1,2 kg TS vilket är 1,5 kg hö lika med 6 kg till en häst på 400 kg.
PL

Jag tyckte det såg konstigt ut men fick det inte till något annat...
Nu ser jag ju var det blev fel :)

Det rekommenderades tidigare 1,2 men är höjt till 1,5.
Jag brukar räkna 1,5 - 2 kg hö/100 kg för enkelhetens skull. Speciellt om det gäller tjocka ponnyer/hästar.

Usch ja, man borde kanske tänka mer på vad man själv stoppar i sig. Säger jag som sitter här med en kopp te och nybakade kakor :D

Jag har inte dragit ner på proteinet utan alltid varit noga med att ge protein efter behov. Du blandar nog ihop mig med ngn annan.

Nu lånar jag din tråd och hakar på, svaret är alltså inte riktat till dig utan en reflektion över lag i diskussionen.

Eftersom vi kan använda oss av våra erfarenheter som referensramar,;) så är den här min.

Jag har alltid bantat mina hästar med lägsta intag av energi och ett överskott av protein. Har funkat super, överskottet har främst kommit från grovfodret och i de flesta fall med hjälp av lucern. Jag har oftast legat på en kvot av 7-7,5.

Kan bara hålla med, i år hade vi 5.6 Mj och 70 smrp kvot på 12 ,5 :cool: Sockerhalten 4 %.
De är i stort sett i perfekt hull, även de gamla valackerna ;) och de går på fri tillgång hösilage, en bal på 450-500 kg går åt på c:a 3 dagar för 15 st islandshästar i åldern 3 till 27 år.
Detta trots att de inte hålls igång så mycket som jag skulle önska. :angel:

Rolle
IpL

Other than giving the little Loving Spoonfull now and then...
Why give more than what the hose need´s?

Jag skulle vilja påstå att det var precis detta som hästen behövde, allt går inte per tabell och eftersom resultatet blev vad som önskats så måste det ju har varit mitt i prick. Eller hur.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?