farligt med för mycket protein?

Sv: farligt med för mycket protein?

Då svarar jag igen med att hästhållare som hållit på i decennier med stora antal hästar säger annat. Det är skillnad på teori o praktik.

Så nu insinuerar du att jag inte kan så mkt om hästars betéende o liv. OK!
När det är s.k proffs med kunskap på papperet även om de inte har så stor erfarenhet själva o är 20+ får väl använda bättre sätt att uttrycka sig. att äta 20h. är inte samma sak som att stå vid foderbordet denna tid. Tyvärr tror folk det o vi ser resultatet.

Även den snedvridna bilden av vad en häst i normalhull är. Har du lärt dig ngt om hur smällfeta hästar ser ut o vilka följdsjukdomar de kan få?

Du hade hundra ursäkter till att inte se till att banta din häst. tid, pengar i det oändliga...Om man då struntar i det fysiska välmåendet så sätter man även etologin ur spel. Att ha häst är inget självändamål eller bör inte vara så.

Så nu insinuerar du att jag inte kan så mkt om hästars betéende o liv. OK!

men axel - ser du inte att det är just detta du ständigt gör själv?
Du sågar många andra användare, tillsammans med dina kompisar här på forumet, och så anser du att det är du som vet bäst - hela tiden?

Varför skulle inte sthu vara den som vet bäst?
H*n anser kanske inte det själv men du och dina anhängare blir galna om ni inte får vara de som är bäst!

Det handlar inte om vem som vet bäst utan om vem som kan styrka sina påståenden med referenser. DET GÅR INTE ATT HÄVDA ATT MAN HAR HAFT EN HÄST EN GÅNG SOM..... INTE NÄR DETTA SEDAN SKA JÄMFÖRAS MED VETENSKAPLIGA STUDIER. men jag vet, ni fattar inte vad jag menar

supertrist

Jag antar att detta kommer att rapporteras och raderas så jag ber den moderator som ev kommer att göra detta att läsa denna tråd och tråden om blötläggning en gång till.

Nej, hon insinuerar att bara för att man har läst etologi så kan man bättre o när man kritiserar vissa sanningar så hatar man etologer eller nu akademiker...Hon skriker ständigt att man etolograsist för att jag anser att de cyklar med att alla hästar ska äta MAT 16-20h.
Vetenskapliga studier som är försök på ett litet antal på några veckor vs. hästhållare som haft ständigt ett stort antal under decennier.( inte EN som du vill insinuera). Vi pratar ca 100 hästar.

vissa saker kan man ju utvärdera genom provtagning mm, men när det handlar om individer... Man kan få ett hum om saker, men inte få det till ren o skär fakta- av en Agronom.

Axel -- Det finns de som har högpresterande hästar som läser denna tråd ;)

Jag har hästar som startar/tränas för start på galoppbanan. Vi söker ett foder på minst 100 MJ och 1000 smbp...

Så nej, inte bara hobbyryttare läser;)

Vetenskapliga studier som är försök på ett litet antal på några veckor vs. hästhållare som haft ständigt ett stort antal under decennier.( inte EN som du vill insinuera). Vi pratar ca 100 hästar.

vissa saker kan man ju utvärdera genom provtagning mm, men när det handlar om individer... Man kan få ett hum om saker, men inte få det till ren o skär fakta- av en Agronom.

Vet du hur en vetenskaplig studie är upplagd?
Varför är de så värdelösa?

I en studie utgår man från en teori med en frågeställning. Den som planerar detta är väl insatt i det som ska studeras, ex hästens förmåga att spjälka proteiner och kväve metabolismen i kroppen. Sedan försöker man utforma studien så att man minskar antalet andra faktorers (än de man vill undersöka) påverkan. Det vanligaste är att man gör en serie försök där varje häst deltar i samtliga försök, för att reducera de enskilda individernas påverkan av resultatet. Man jämför alltså varje häst med sig själv vilket gör att begränsningen av antalet försöksdjur inte är så negativ som man först kan tro.

Det går inte att jämföra en sådan studie med det man som hästhållare kan uppfatta när man utfodrar sina hästar. Du har inte samma koll på alla parametrar och inte heller (vill jag nog påstå i de flesta fall) samma möjligheter att dra några slutsatser av det du uppfattar.

Senast ändrad:

Jag har hästar som startar/tränas för start på galoppbanan. Vi söker ett foder på minst 100 MJ och 1000 smbp...

Här finns en hobbyhäst, 26 årig islänning på 70-72 Mj och en kvot av 10,5-11

Fodrar du enbart med grovfoder? Skulle inte tro det:grin:

Nej det blir inte vetenskapligt, men man kan heller inte dra generella slutsatser av små kortvariga studier. Det ger trots allt en bättre bild , men som troligen inte är mätbar. Allt påverkar. När har studien genomförts?
Under sträng kyla, täcke på ... ja det finns massor med parametrar att ta hänsyn till. Vi kan t. ex inte jämföra helt o hållet med studier från andra kontinenter.

Fullblod. De har säkerligen både en helt annan metabolism samt ett temp. som bara det kräver sitt.

Tänkte att jag skulle lägga till lite protein till kosten, men går det att ge för mycket protein, och vad är det som skulle bli farligt då? Det jag funderar på är lusernhack.

Hästen går nu på havrefri müsli, hö och halm (9kghö+2kg halm som pyssel), tänkte mest på vad man kan hjälpa till med i muskeluppbyggande syfte, om det finns något.

Hej mitt råd till dig är att plocka bort muslin ge fri tillgång på ett bra hö,mineraler och OM det inte räcker komplettera med lucern. Det finns ingen bra anledning att ge hästar spannmål. Som jag ser det är korn grismat och fyller ingen funktion som hästmat förutom att det ökar risken för kolik och ger ägaren tillfredställelsen att få dutta lite med hästmaten. Det finns absolut ingenting i din musliblandning som inte kan ersättas med snällare fodermedel, ge tex lucern, olja och mineraler ev lite betfor men mitt första råd är att analysera grovfodret och utgå från det. Hästen kan omvandla överskott på protein till energi men kan inte fylla en brist med för mycket energi.

Och om du nu har läst allt så ingående så förstår du hur forskning är uppbyggd. Man kan inte byggs forskning på undantag, man kan inte beskriva varenda en av alla individer i hela världen.
Ja, forskningen har i många fall gjorts på travhästar i träning. Varför? För att det är enkelt att standardisera, det är många hästar på samma ställe med samma miljö, samma foder och samma typ av träning. Det är enklast så.

Vidare påstås det inte att alla (varenda existerande häst i hela vida värden) fungerar på enbart grovfoder, utan att de flesta klarar sig utmärkt på enbart grovfoder.

Jag står fast vid att hästar har ett tuggbehov och att de i det naturliga äter cirka 15-20 timmar om dygnet (beroende på vilka studier man läser, vilket djurunderlag och var i världen. Snittar på 18 h för det mesta). Jag vet att du skyr min yrkeskår som elden (frågar mig fortfarande varför, vet du ens vad etologi är?), men det är inte jag som skriver forskningen. Jag förmedlar den bara. Men det är klart, har man inget annat än personangrepp att komma med kanske man ska anse diskussionen ganska så meningslös.. Jag tror jag ger upp nu, varför kasta pärlor för svin och ständigt tala för döva öron?

Jag har markt att min äter 1-2 tim. sen gå och jäser ett par - 3 timmer med ett 8-9 timmer vila sträck på nätten....vinter tid allså.
Summern bli det lite mer pilenda men det mesta av det är tidig morgon och sen kvällen.
Jag har aldrig sett dom ägna sig åt 15-20 timmer :confused:

Se inte det som "pärlor för svin" alltid följer din och Axels tråd med intress...studia v hands on.
Oh, tack för Protein beräkning :bow:

Hoppas du fick in lite Trail Time med det finna väder.

Jag diskuterar väl i de diskussioner jag har lust med. Och protein har jag diskuterat om och om igen på detta forum.

Din diskussionsteknik bygger på att hitta på egna historier efter vad du antingen tror du har läst i andras inlägg, eller missförstått. När folk då svarar med fakta om vad de faktiskt har skrivit så får de antingen inget svar från dig eller ett nytt påhopp. Inte så konstigt att man slutar diskutera med dig då.

Jag beundrar de som fortsätter i evighet. Jag kunde inte låta bli att lägga mig i nu iallafall eftersom du är så fantastiskt nedvärderande och spydig mot folk. Jag gillar inte sånt. Kan ibland inte låta bli att lägga mig i då. En liten egenhet jag har.

Ditt inlägg förstår jag som vanligt ingenting av. Mina hästar mår alldeles utmärkt om det var det du undrade. Tack för omtanken.

The only reason you came in here Wrangler was too dump on me...and that´s ok:)
I guess it´s hard for you too understand that when disscussing with others "Expertis" they drop the bomb and add "oh...and I got the sick horse too prove it" I kinda loose interess in those people, as far as I´m concern they should not be anywhere near a horse.

If you don´t like my letters....don´t read em.

And Yes, I am very happy your horses made it through the winter.

De äter inte konstant i 18 h, utan den genomsnittliga födosökstiden blir 18 h/dygn. Tänk på att siffran 18 h är från statistiken och alltså inte anger ett exakt och konstant värde (ingenting i biologin är väl konstanta värden?). Tänk också på att det inte är just "tugga - svälj"-beteendet som har uppmätts, utan foraging behaviour (det som på svenska kallas födosök, dvs både själva ätandet och "insamlandet" av föda). Frivilliga födosöksuppehåll på 8 h är inte normalt för en häst. Intervallerna brukar gå på ungefär 3-5 h. Hästen producerar ständigt magsyra och för långa uppehåll utan mat kan ge magsår.

Rekommenderar boken Equine behaviour av Paul McGreevy.

Och axel. Jag har aldrig utgett mig för att vara bättre än någon på grund av min utbildning. Däremot har jag flera gånger påpekat att forskning väger tyngre än "jag"-upplevelser i en diskussion, vilket alltsomoftast kontras med ett "etologernas fel" och ett "forskning blaha!", förstår inte detta akademikerhat från din sida. Du vet om att jag också haft både hästar och andra djur väldigt länge? Det går alldeles utmärkt att kombinera teori och praktik, även inom etologin ;)
Prova att läsa några studier och sedan upprepa dem själv så får du se att det ligger en hel del arbete bakom dem. Kan tipsa om Anna Lundgren och Maria Andersson på SLU (avdelningen för husdjurens miljö och hälsa, HMH) om du har några bekymmer.

Det står ingenstans det du nu skriver- sök av föda, utan just att de är "gjorda" för att ÄTA dessa timmar. Det är det jag hakar upp mig på o vad jag har skrivit åter o åter igen. Det är väl samma sak där som med hovglasyret. folk som ska vara experter kan inte översätta som du gjorde nu:bow:

Akademikerhat:confused::rofl: försök inte vara ngt offerlamm. Nej, det är när man här försöker gömma sig bakom en titel o därmed vara allvetande- BW. Man ser större tolerans hos de äldre som har erfarenheter- egna såna.

Samma sak med läkare som anser att många är hypokondriker. de allra skickligaste är lyhörda o det hänger ihop med större kunskap o även intresse att inte tro att man är fullärd. Det är en jäkla skillnad.

gissa varför jag har en Vet som numera är pensionär....En Docent.

Senast ändrad:

Och som vanligt skriver du mest en massa smörja.. Jag är hemskt ledsen, men det är inte bara jag som upplever att du spottar galla på alla som håller fram att det finns forskning som pekar på saker du inte håller med om. Må så vara, som vi sagt flera flera gånger är biologi ingen exakt vetenskap och undantag finns alltid.
Du är ju verkligen rätt person att tala om tolerans :grin:

Nej du axel, vi får nog än en gång ge upp diskussionen och helt enkelt enas om att vi inte pratar samma språk.

Vi kan väl enas om att denna förrut så intressanta diskussion har spårat ur!

Ja de hysteriska kunskapsfientligheten har dräpt denna liksom så många andra utfodringstrådar.
PL

Nej det blir inte vetenskapligt, men man kan heller inte dra generella slutsatser av små kortvariga studier. Det ger trots allt en bättre bild , men som troligen inte är mätbar. Allt påverkar. När har studien genomförts?
Under sträng kyla, täcke på ... ja det finns massor med parametrar att ta hänsyn till. Vi kan t. ex inte jämföra helt o hållet med studier från andra kontinenter.

Fullblod. De har säkerligen både en helt annan metabolism samt ett temp. som bara det kräver sitt.

Hur menar du, vilket är bättre än vilket?

Det är klart att det finns massor av faktorer att ta hänsyn till. Det är ju just en av fördelarna med en vetenskaplig studie, där dessa begränsas. Eller du menar att kunskaper byggda från erfarenheter av hästhållning inte alls är påverkade av yttre faktorer? Hur kan du begränsa antalet påverkande faktorer i ett sådant kunskapsinhämtande? Eller du menar att det bara är i vetenskapliga studier som hästar utsätts för olika yttertemperaturer mm?

i ett av dina senaste inlägg skriver du bla följande

"Akademikerhat försök inte vara ngt offerlamm. Nej, det är när man här försöker gömma sig bakom en titel o därmed vara allvetande- BW. Man ser större tolerans hos de äldre som har erfarenheter- egna såna."

Jag håller inte med dig alls utan tycker definitivt att det är helt tvärtom. De som saknar teoretiska kunskaper om hästhållning verkar ha kört fast totalt i gamla hjulspår och vägrar att inse att det finns ett nytänkande. Dessutom är föraktet för kunskap skrämmande. Den som har studerat biologi, medicin, hästhållning mm inser ganska lätt hur mkt det finns att lära sig och har oftast lättare för att ta till sig nya ideer.

Vem är det som gömmer sig bakom en titel? Detta är ju ett forum där de flesta skriver anonymt.

Nej axel, du har svårt för att inse att det finns en del som kan mer än vad du kan i vissa frågor. Detta leder till att du försöker slå ner den som kommer med förklaringar/beskrivningar/påståenden grundade på vetenskapliga referenser. Dessa inlägg kan du inte bemöta och då ger du dig på den som svarat.

Jag antar att jag är en av dem du syftar på. Jag känner mig inte alls som ett offerlamm trots att du så ofta sågar mina inlägg med att jag bara ser allt på molekylnivå - utan att bemöta ett enda av dem sakligt.

Jag visste ingenting om fång, insulinresistens och hade inte så stora kunskaper om utfodring av hästar när jag gick med i detta forum för fem år sedan. Jag har lärt mig massor genom att läsa inlägg här på forumet och har sedan dess fortsatt att läsa in en del på egen hand. Jag tycker att det är tråkigt att se att så många trådar blir förstörda av dessa tråkiga kommentarer. Det är supertrist att en del bara lägger ner tid på att bråka i stället för att bidra till att öka kunskapsnivån.

Men det är kanske så det ska vara på forum? Det är möjligt.

De äter inte konstant i 18 h, utan den genomsnittliga födosökstiden blir 18 h/dygn. Tänk på att siffran 18 h är från statistiken och alltså inte anger ett exakt och konstant värde (ingenting i biologin är väl konstanta värden?). Tänk också på att det inte är just "tugga - svälj"-beteendet som har uppmätts, utan foraging behaviour (det som på svenska kallas födosök, dvs både själva ätandet och "insamlandet" av föda). Frivilliga födosöksuppehåll på 8 h är inte normalt för en häst. Intervallerna brukar gå på ungefär 3-5 h. Hästen producerar ständigt magsyra och för långa uppehåll utan mat kan ge magsår.

Rekommenderar boken Equine behaviour av Paul McGreevy.

Och axel. Jag har aldrig utgett mig för att vara bättre än någon på grund av min utbildning. Däremot har jag flera gånger påpekat att forskning väger tyngre än "jag"-upplevelser i en diskussion, vilket alltsomoftast kontras med ett "etologernas fel" och ett "forskning blaha!", förstår inte detta akademikerhat från din sida. Du vet om att jag också haft både hästar och andra djur väldigt länge? Det går alldeles utmärkt att kombinera teori och praktik, även inom etologin ;)
Prova att läsa några studier och sedan upprepa dem själv så får du se att det ligger en hel del arbete bakom dem. Kan tipsa om Anna Lundgren och Maria Andersson på SLU (avdelningen för husdjurens miljö och hälsa, HMH) om du har några bekymmer.

Hi Stu, been on the trail.
Tänkt vi hade tugget sunder den har protein diskusion :D
Bra att vi är överens om hästen "eating time", den SLU 18tim. kan vara lite missvisenda för den oinvigd.

Hästens behov att tugga och producera saliv för att nutralisera acid i magen har varit känt sen länge.

Som Kenneth sa har det spåret ur. För den allman syn av Protein Överskott kan vi säjer:
Man behöver inte vara för orolig med Protein överskott med en arbeteda häst ;)

Precis vad vi försökt förmedla hela tiden :D För en icke-arbetande häst är det mesta för mycket, både energi och protein. Tror som sagt att vi pratat förbi varandra.
Man ska givetvis inte sträva efter att ge mycket protein, men överskott är inte farligt (beroende på varifrån det kommer, koncentrat kan vara farliga om man ger för mycket på en gång).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Atletix