farligt med för mycket protein?

Sv: farligt med för mycket protein?

Fast du axel, du borde väl veta att det sedan länge är känt att det inte är protein som orsakar fång i de flesta fall? Protein- och sockernivåerna följs åt i gräs, varför det kan vara svårt för gemene man att veta vad som är orsak och verkan. Dock har man i studier visat att socker är värre än protein när det handlar om fång.

ALLTING är farligt i för stora doser. Frågan är hur stor dos är för stor och vad har ämnet för ursprung. Upptaget av vissa ämnen påverkas av andra ämnen och ämnenas ursprung. Biologi är inte enkelt! Vi vet inte allt och har inte alla svar, något som alla biologer jag har träffat är väldigt noga med att påpeka.

När man läser om protein måste man vara medveten om hur otroligt många olika proteiner det finns! Allt protein bygger inte upp vävnader, de fungerar även som signalsubstanser och immunförsvar med mera.
Därför kan man inte säga att protein orsakar inflammation, det kan lika gärna vara tvärtom (dvs kroppen utsöndrar cytokiner vid en inflammation). Det innebär inte att inflammatoriska processer skapas av ett högt proteinintag.

Om jag få Stu:
Vi vet ett ienaffär? (approxamatly) närings behov för häster i olika vikt klass (+- för olika ras, arbetes intensatit, hingst, diggenda mamma och föl)
Vi diskutera Protein i sitt helhet, inte dom olika proteiner.
Det mesta som komma från grovfoder, tillsättning med olika medel.
Vi vet att mamma milk ligga på 18%+- protein och droppa ner till 12%.
En vuxen häst ska inte behöva mer protein än ett diggenda baby! snärar mindre!
Protein kommer inte ensam i uttfodering, man kan få socker, mineral och annan spår amnen på köpet, du få pannkaka på pannkaka av allt som kroppen kan inte ta händ om och lagres i kroppen med diversa sjukdom som fjold.
Arbete är det sätt att rensa kroppen och då är protein och annan närring substanse av stor vikt.

kan jag fråga hur mycket protein % få dina häster?

Jag har inte diskuterat friska sport/ avelhästars intag.

vi vet inte alls vad som händer när de redan har fått ett för stort överskott av båda delar.

Det är inte alltid samma kvot på gräset.

Vet man alla gånger vad som händer i kroppen på en häst med övervikt?
Varför upplevs de som så lättfödda o svåra att banta?

Jag tror att de är "experter" på att överleva o kan omvandla även protein till fett. Tidigare har alla avfärdat det med det förloppet som en frisk häst har- att det går åt mer energi till att bryta ner proteinet- en smal häst blir ännu smalare. De får antagligen mer blodfetter iom att insulinet inte kan ta hand om sockret ens.
Ingenstans i studien står det att en IR-häst ska ha många små mål mat. Då håller sig en IR-häst på bra insulinnivå o kommer då att få ett normalt ätbetéende då suget som en sdn har hela tiden oftast upphör när cellerna får sitt behov.. En smal kommer att kunna äta mer då den funkar som den ska.

motion är dock A o 0

Jag ger hellre havre än betfor v.b. Där har vi ett foder där en slank häst får ökad energi som den oxå därmed kan förbruka= mer ork o prestanda;)
Men jag är givetvis försiktig o gör hela tiden avvägningar. Jag har alltid gett soja vb, men föredrar havren än koncentrat- balans:angel:
VAD det är i just havre som ger den extra energin vet väl ingen:confused:
Kanske finns det en anledning till att även elitidrottare är havregrynsgröt med mjölk till. *Mer spåneri*

Allt detta gör även att de kan ha fri tillgång på hö. Inte vet jag om de känner sig mer mätta av havren:o o inte äter hela tiden. De rör sig mer i hagen oxå.

När vi kommer till betesdags försvinner den.

Jag har inte diskuterat friska sport/ avelhästars intag.

vi vet inte alls vad som händer när de redan har fått ett för stort överskott av båda delar.

Det är inte alltid samma kvot på gräset.

Vet man alla gånger vad som händer i kroppen på en häst med övervikt?
Varför upplevs de som så lättfödda o svåra att banta?

Jag tror att de är "experter" på att överleva o kan omvandla även protein till fett. Tidigare har alla avfärdat det med det förloppet som en frisk häst har- att det går åt mer energi till att bryta ner proteinet- en smal häst blir ännu smalare. De får antagligen mer blodfetter iom att insulinet inte kan ta hand om sockret ens.
Ingenstans i studien står det att en IR-häst ska ha många små mål mat. Då håller sig en IR-häst på bra insulinnivå o kommer då att få ett normalt ätbetéende då suget som en sdn har hela tiden oftast upphör när cellerna får sitt behov.. En smal kommer att kunna äta mer då den funkar som den ska.

motion är dock A o 0

Jag ger hellre havre än betfor v.b. Där har vi ett foder där en slank häst får ökad energi som den oxå därmed kan förbruka= mer ork o prestanda;)
Men jag är givetvis försiktig o gör hela tiden avvägningar. Jag har alltid gett soja vb, men föredrar havren än koncentrat- balans:angel:
VAD det är i just havre som ger den extra energin vet väl ingen:confused:
Kanske finns det en anledning till att även elitidrottare är havregrynsgröt med mjölk till. *Mer spåneri*

Allt detta gör även att de kan ha fri tillgång på hö. Inte vet jag om de känner sig mer mätta av havren:o o inte äter hela tiden. De rör sig mer i hagen oxå.

När vi kommer till betesdags försvinner den.

Axel :bow: En läddning Axa på mörgon mmmm :p
Kan det vara söcker i havre?
Hitta den här:
www.pet-health-advisor.com/naturalhorsegrain.html

Jag tror att man för länge länge sedan kom på att hästarna presterade bättre med just havre. Korn har ju en för hög stärkelsehalt för häst o jag begriper inte varför man idag på 2000-talet ger ko-mat för att bättra på hullet:confused:. Även om det kan fungera...
Dessa hästar vill man ju inte ha som högpresterande, utan tjocka o därmed lugna:p flegmatiska. Ett bra hö torde räcka plus betfor- socker.

eller vänta här nu. Hästar som har ett ambitiöst hett temperament samt avlad för prestation är det svårt att få hull på samt att få en häst i sina bästa år att beté sig som en 25-åring.
Det första rådet som folk får om hästen är lite busig, är- ta bort allt kraftfoder!
Inte -Lär känna din häst o motionera hästen! Då kan den fortfarande få äta det den är van vid. Inte precis allt nytt i sin nya miljö, ägare, ryttare hästkompisar.....

Inte tusan hjälper det. Har den dessutom kondis så.... Då hamnar den kanske i kolumnen där "problemhästar" "tas om hand".

Så!
Nu ska jag andas o rida lite.

Kram på er:love:

Nänä, nu pratar vi nog förbi varandra. Jag har inte en susning om vart det är ni vill komma.

Ingen har väl sagt att man ska överutfodra protein, eller att de rekommendationer (märk väl; rekommendationer inte absoluta tal!) bör höjas.
Däremot kvarstår faktum att det är skillnad på protein och protein, allt protein påverkar inte kroppen lika och har inte samma funktion (vilket jag försökte påvisa i ett tidigare inlägg).

Vi har ju ett annat system att mäta protein i Sverige än i USA, vilket gör att det är svårt att jämföra. I Sverige räknar vi i gram och på det smältbara proteinet, USA räknar råprotein i procent. Det går alltså inte översätta rakt av.
Men om ni tvunget vill veta vad min ponnyskrutt äter så är det nu 55 MJ och 460 smb rp ;) Tidigare blev han smällfet på över 40 MJ, trots daglig motion. Nu är han så slank och fin, trots mindre motion. Problemet i hans fall var just nedsatt sköldkörtelfunktion, men vad som kom först (problem eller fetma) låter jag vara osagt. Ingen vet och vill ni tro att det beror på protein så gärna för mig.

Jag tror inte havre i för sig påverka hästens "sprälighet", det har jag inte markt med mitt VB, havre eller ej, han är sprälig, bussig och ren barnslig som ett 2 åring dock han är 10, han kan gå mig och gammle maren på nerverna ibland.
Söcker? du kanske vet bättre än jag, Barnens Lordags Goodis :d hur lång tid ta det att få dom i sängen?:bump:

Förlåt Stu, jag glomt...olika uppräkning USA v Sweden.
Jag tror inte vi prata så mycket om varan, månge av oss fätta att "lagom är bäst".
Som tråden handla om Too Much Protein?
Om TS visst att Too Much är inte bra då skulla det inte vara non tråd alls.

There are people who do not know how too care a horse and need help..
And then there are those who think they know :grin:

Frågan i trådstarten:
men går det att ge för mycket protein, och vad är det som skulle bli farligt då?

Svaret på den första är busenkelt: Klart man kan ge för mycket! Det svåra är att veta vad som är för mycket.
Vad blir farligt? Ja, det finns inga svar på det. Det finns mycket som kan bli fel helt beroende på hästens övriga foderstat, miljö och genetik.

Man behöver inte vara rädd för protein till en normal frisk häst, en frisk häst är väldigt bra på att ta hand om proteinöverskott. Det finns ingen anledning att ge mer protein än vad hästen behöver, men hur vet man vad hästen behöver? Man kan utgå från en rekommendation och man kan chansa. Tyvärr ser man inte under/överskott utanpå hästen på mycket lång tid och då kan det (om man har otur) vara för sent.
Så att utgå från rekommendationerna är en mycket bra start. De är i stort sett de samma om man utgår från svenska normer eller NRC. Skiljer några gram hit och dit, knappast livsavgörande.
Saknar hästen muskler trots bra träning kan man prova öka proteinet, men givetvis ha i åtanke att muskeluppbyggnad tar tid. Och det tar tid att se effekter av en foderstat.

Jag antar att den sista kommentaren var en pik till mig?
Maybe so. Jag vet att jag inte vet allt, men jag vet också att jag har både praktisk och teoretisk kunskap i ämnet samt är öppen för nya forskningsrön.

På sätt o vis jag med. Men LFH hör till de som tror att de vet fast de inte ens kan läsa en artikel utan väljer mumbojumbo för att det är lättare.
PL

Jag håller helt med dig.
Mitt svar till LFH var ironiskt, kunde inte låta bli.

kl
Denna diskussionen är verkligen en "favorit" i repris.

Jag ger min fångponny som troligen har varit IR både lusern och soja och jag tänker fortsätta med det.

Nej! det var inte rikted till dig Stu, har aldrig tänkt så om dig.
Sorry if you got that impression :(

Jag sätt in en link för TS och alla andra om Protein Wow´s, vad hander med Too Much.
Jag kan inte hjälpa att vissa bli så hystraisk så fort jag komma in i rummet :eek:

Jag tänkt du, Axel eller non kan hjälpa mig:
Ni gjöra foder analys på grov foder, räkna ni proteinet i sin helhet eller delar ni i RP (råprotein) och SMP (smältbarprotein), minns det var trådar om det men komma inte ihåg.
Saj hästen behöver 10% i sitt dalig bov, är det de total? i så fall kan det inte vara svårt att räkna:
hö + krafft + befor + soja + + + = ?%

Var aldrig bra på siffer, kallories kunde jag något. Behöv aldrig tänke på överskott med ett arbetenda häst, snärar tvärtom.

Jag kan inte hjälpa att vissa bli så hystraisk så fort jag komma in i rummet :eek:

Jag tänkt du, Axel eller non kan hjälpa mig:
Ni gjöra foder analys på grov foder, räkna ni proteinet i sin helhet eller delar ni i RP (råprotein) och SMP (smältbarprotein), minns det var trådar om det men komma inte ihåg.
Saj hästen behöver 10% i sitt dalig bov, är det de total? i så fall kan det inte vara svårt att räkna:
hö + krafft + befor + soja + + + = ?%

Var aldrig bra på siffer, kallories kunde jag något. Behöv aldrig tänke på överskott med ett arbetenda häst, snärar tvärtom.

Smältbart råprotein är den andel av proteinet (råproteinet) som hästen kan ta upp i kroppen. Resten av proteinet passerar ut ur kroppen igen. Man behöver inte några avancerade matte kunskaper för att räkna på proteinet. jag är tex ganska säker på att mina matte elever i högstadiet klarar av det.

Däremot så behöver man ha en viss förståelse för hur hästens näringsfysiologi fungerar för att förstå att den inte kan spjälka allt den äter (inte vi heller).

Jag anser nog att om man inte har insett detta så ska man ligga lite lågt i diskussioner om ev protein överskott. Jag förstår inte hur du kan så bestämt och aggressivt kan driva vad du anser om detta om du inte ens har tillräckligt med kunskaper för att känna till skillnaden mellan smältbart protein och råprotein. Om du tex tror att man ska lägga ihop dessa två proteinmängder så blir ju proteingivan ganska så stor dvs mer än dubbelt så stort som i verkligheten. Jag har full förståelse för den som reagerar på detta. Däremot så ifrågasätter jag om det är den som reagerar på andra användares brist på kunskap som är hysterisk eller om det är den som fortsätter att envist driva sin linje, uppenbarligen helt utan saklig grund.

Om du inte förstår detta på svenska kan jag översätta till engelska senare.

Smältbart råprotein är den andel av proteinet (råproteinet) som hästen kan ta upp i kroppen. Resten av proteinet passerar ut ur kroppen igen. Man behöver inte några avancerade matte kunskaper för att räkna på proteinet. jag är tex ganska säker på att mina matte elever i högstadiet klarar av det.
Däremot så behöver man ha en viss förståelse för hur hästens näringsfysiologi fungerar för att förstå att den inte kan spjälka allt den äter (inte vi heller).

Jag anser nog att om man inte har insett detta så ska man ligga lite lågt i diskussioner om ev protein överskott. Jag förstår inte hur du kan så bestämt och aggressivt kan driva vad du anser om detta om du inte ens har tillräckligt med kunskaper för att känna till skillnaden mellan smältbart protein och råprotein. Om du tex tror att man ska lägga ihop dessa två proteinmängder så blir ju proteingivan ganska så stor dvs mer än dubbelt så stort som i verkligheten. Jag har full förståelse för den som reagerar på detta. Däremot så ifrågasätter jag om det är den som reagerar på andra användares brist på kunskap som är hysterisk eller om det är den som fortsätter att envist driva sin linje, uppenbarligen helt utan saklig grund.

Om du inte förstår detta på svenska kan jag översätta till engelska senare.

Say´s the math teacher with the founderd ponny :grin:
Det behövs ett viss högskol kundskap för att gjöra sin häst sjuk,
den skolan har jag inte gott :bow:

Har du inga andra argument att ta till än att försöka trycka till andra användare så förstår jag inte varför du ger dig in i diskussionerna.

Men jag blir lite nyfiken på vad du menar med ovanstående.
Menar du att alla hästägare med sjuka hästar har en akademisk utbildning?

Jag tror inte att det finns så många personer i Sverige som skulle passa in på det så att ditt påstående ens är rimligt. Detta är antagligen ytterligare bara ett av dina hopkok av egna tankar.

Jag tänkte inte svara något mer i tråden, men jag kan inte låta bli. Det är så absurd nivå på diskussionen att den knappt kan kallas diskussion!
Jag är fortfarande helt övertygad om att vi inte pratar om samma saker. Det kan vi omöjligt göra med tanke på vilka goddag yxskaft-svar som dyker upp.
Varför detta akademikerhat? Varför så anti forskning?

Ska göra ett sista försök att förklara en liten del av hur det fungerar:
Protein är ett samlingsnamn på alla de substanser som byggs upp av aminosyror. Alla proteiner har inte samma funktion. Det finns otroligt många olika sorters proteiner, några harmlösa, några livsviktiga, andra livshotande.
När man pratar om utfodring av häst använder vi oss i Sverige av termen smältbart råprotein. Det är den del av fodrets råproteininnehåll som hästen kan spjälka och tillgodogöra sig. Olika fodermedel har olika smältbarhet.
I och med att protein är "byggstenar" i kroppen behöver hästen ett visst intag av protein för att överhuvudtaget kunna fungera. Var denna gräns går är högst individuellt. För att göra det enklare för sig kan man använda de rekommendationer som finns (dessa är ungefär de samma över hela västvärlden).
Proteinet spjälkas ner till aminosyror och "byggs om" till de proteiner som behövs i kroppen. Vissa aminosyror är essentiella, dvs hästen kan inte syntetisera dem från andra aminosyror. Exempel på det är lysin. Om hästens foder inte innehåller tillräckligt med lysin uppstår proteinbrist även om proteinbehovet i stort är täckt. Lysin brukar kallas för den första begränsande aminosyran.

Olika fodermedel har olika sammansättning av aminosyror. Det är bland annat det som avgör om det är ett lämpligt foder eller inte. Givetvis spelar innehållet av andra ämnen in.

Hästar är väldigt bra på att ta hand om överskott från grovfoder. Deras utsöndringssystem är inte uppbyggt på samma sätt som hos oss människor. Tyvärr kan jag inte tillräckligt om fysiologi för att gå in på några detaljer. Jag gör ändå ett försök:
Protein omvandlas till energi (det blir alltid energi när kemiska bindningar bryts) och urea (urinämne). Energin tas upp och används som just energi och urea utsöndras med njurarna. Att detta skulle innebära att njurarna tar skada stämmer dock inte. Allting pekar på att underskott är mycket farligare än överskott, i och med att hästen inte kan "spontantillverka" protein ur tomma intet. Saknas de essentiella aminosyrorna kommer hästen få en brist.

Som med all biokemi och biologi i stort har vi inte alla svar. Inga svar är definitiva.

Hej!

Jag brukar inte skicka "hålla med" inlägg men måste ändå skicka en eloge tiill ditt tålamod och sakliga framställan. Det är viktigt att ha en motpol gentemot de som mer godtyckligt accepterar overifierade "sanningar".

Keep up the good intentions :D
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Säger den som fodrar med rundbal torrhö som han skyddar med en filt och tycker det är helt normalt och okej att skala bort det övre mögliga/blöta lagret för på insidan är hö't grönt och torrt och jättebra. :confused:
Att DU inte har haft en sjuk häst är nog en större tillfällighet än att någon välutbildad hästägare har haft det.

Sluta nu bara.

Nu tror jag sällan att vi har proteinbrist eller har hästar i för lågt hull här i S.. snarare tvärtom. Det är ju därför som det tas upp o är lika viktigt eller just pga det.. mer viktigt att vi inte orsakar våra hästar vällevnadssjukdomar om vi kan undvika det.

Heinike skalan är ju inte heller ett svenskt påfund:crazy:

Vad som är normalhull här kan variera stort. Min häst hade t,ex aldrig setts som tjock, mer än av hovis på Strömsholm- när det var för sent.

Det som jag gjorde fel var att ge för mkt mat i hagen bara för att den andra hade ett stort behov o vem åt? Jo den som inte behövde. Det var även kallt, men de hade bra täcken o behövde därmed inget extra- med facit i handen.

Att den var halt var det som puttade den över kanten. sålänge den tränades kunde den ha ett visst överhull.

Jag hade endast träffat på en häst som fått fång när jag var väldigt ung. en stor o tung häst. Nu hör man talas om massor med hästar som får skiten.

Apropå akademiker här... Jo du har åtskilliga ggr o även F A menat att ni har större kunskaper om häst bara för att du läst etologi o den andra om biologi. mästrat i termer som inte har ngn faktisk betydelse med molekylärbiologi. Det går att förenklat förklara, men vill man briljera- som inte ens de vanliga studierna består av så...
Nästan som om hela fånggåtan var löst. Det skiner igenom när det fattas mkt om kunskapen om häst- som varelse. Man har läst sig till hur de funkar.

Vill folk fördjupa sig så gör man det på annat sätt.
På dressyr vad det liknande där man diskuterade muskler på latin- bara för att visa.....musklerna:rofl:

Jo jag fräser om etologerna som menar att de ska äta mat i 20h/ dygn..
Tycker du fortfarande så när du ser på din egen.:confused:

Bara för att man är Agronom som CM innebär det inte att man kan Vet. medicin- hela förloppet i hästens kropp.. Det saknas bitar. Viktiga såna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 326
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 021
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
407
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama