farligt med för mycket protein?

Sv: farligt med för mycket protein?

Det var i höstes i RIDSPORT jag läs hennes artikle om "hästens fodering", att dom var gräs äter och inte benägen att söka andra växter. Det var i samband av uttfodering av örter som tillskott.
Jag hål med henna, det är inte mycket visst att ger örter om man vet inte för vad, det vet hästen själv, och det är där vi går isär, mina häster har inte läs hennes studia för värja höst och vår är dom utt i skågen och äter "ört växter".
Jag fätta inte vart hon få sitt påståenda ifrån när mina häster vissa tvärt om värja år.

CM är en aktiv foderforskare, GT har en grundläggande examen i hästkunskap o har därefter ägnat sig åt alternativmedicin.
PL

Fast att hästar är gräsätare innebär inte att de inte äter någonting annat än gräs, utan att deras huvudföda är gräs.
De livnär sig på gräs men kan äta örter med. Men jämför med ex rådjur som i första hand söker sig till örter. De fungerar inte på samma sätt som en häst och skulle inte må speciellt bra på hästföda, och en häst skulle inte må speciellt bra på rådjursföda. De skulle överleva, men frågan är hur bra systemet skulle må.

Har CM sagt att man ska ge för mycket protein? Nej, det har jag svårt att tänka mig. Däremot att det inte är skadligt att ligga över rekommendationerna, det kanske hon har sagt. Men det är för att en rekommendation är just en rekommendation, inte ett exakt värde. Rekommendationerna och tabeller anger ofta ett minimivärde.
Jag vet inte riktigt vart det är du vill komma med diskussionen? Som jag förstår det verkar problemet vara att du inte riktigt förstår hur vetenskap och statistik fungerar..?

Muller kommer utt med ett för enkle påståenda "det är ingen fara med "too much", då dra jag oren åt mig, mitt biologi studia i skolen och sunt förnufft tala om för mig att så enkle är det inte.
Om vi vet att ett föl behöva 12% protein för sina tillväxt då vad är det för mening att pumpa in mer an 12% på en häst som är redan färdig växt?

Jag förstår inte alls hur man kan jämföra sina egna biologikunskaper från skolan och sunt förnuft med kunskaperna hos en forskare på SLU. Då saknar man nog insikt om hur mycket det finns att lära sig.

Jag delar inte alls din uppfattning om Cecilia Muller. Jag har läst en del av hennes forskning studier och också lyssnat på ett par av hennes föreläsningar om grovfoder till hästar och annat. Det var mycket intressant att lyssna på hennes föreläsningar.

Begreppet sunt förnuft i detta sammanhang gör mig ganska bekymrad och illa till mods. Vad är det för ngt? Man gör som man själv tycker är bäst utifrån ett eget hopkok av lite man hört här och där?

Senast ändrad:

Fast att hästar är gräsätare innebär inte att de inte äter någonting annat än gräs, utan att deras huvudföda är gräs.
De livnär sig på gräs men kan äta örter med. Men jämför med ex rådjur som i första hand söker sig till örter. De fungerar inte på samma sätt som en häst och skulle inte må speciellt bra på hästföda, och en häst skulle inte må speciellt bra på rådjursföda. De skulle överleva, men frågan är hur bra systemet skulle må.

Har CM sagt att man ska ge för mycket protein? Nej, det har jag svårt att tänka mig. Däremot att det inte är skadligt att ligga över rekommendationerna, det kanske hon har sagt. Men det är för att en rekommendation är just en rekommendation, inte ett exakt värde. Rekommendationerna och tabeller anger ofta ett minimivärde.
Jag vet inte riktigt vart det är du vill komma med diskussionen? Som jag förstår det verkar problemet vara att du inte riktigt förstår hur vetenskap och statistik fungerar..?

Morning Stu:
Man förvanta sig vissa saker av dessa experterna, man vet att "they are human and it is human too be wrong" men när en expert komma med ett påståenda som jag vet är rena BS då bli jag funderensom på dess kundskap.

Det var inte frågan om hästen huvud grovfoder, det var att hästen inte söka andra växter för sitt behov.

"TOO MUCH"
Är huvudämnen när det gäller den Svenska Hästhållning!
Bevis läsa du har på foder siden, 15-20-25kg grovfoder till en häst, häst folk som vet inte vad dom hålla på med!
Resultet av Too Much finns på Hästvård siden i form av IR, fång, mag/tarm störning, tänd, hud egzem med mer.
En del av experternas uppgift skulla vara att "bromsa upp det Too Much överfodering som finns!

Jag läsa bägge USA och Svensk förskning Stu och jag finna att den Americanska är mer införmativ givenda när det gäller "Cause and Effekt"
När det gäller det Svenska bli jag bara mer :confused:

Smaker kaffee gott?

Vilken intressant artikel:bow:

Det stämmer med en hel del av mina erfarenheter. Intressant att läsa om alkaloider o även Mg behovet .

När man har följt bantningstrådarna så har man fått för sig att det tar energi att bryta ner överskottet av protein. Ja på de smala som får för lite enrgi. de tjocka som knappt går ner bygger nog på sig istället.

I dagens hästvälfärdssamhälle där många hästar numera dras med övervikt o inte används på samma vis borde man istället uppmana till att inte skapa övervikt o alla dess följdsjukdomar som kommer med Posten.

Vikten av att behovet av energi o protein har ett samband/ balans för vuxna hästar. De som knappt gör ngt har litet behov av de båda.

Våra etologer som snackar om tuggbehovet 16-20h är rena slaktare på lång sikt. Att gnaga efter millimeterkort gräs är inte att äta. De borde skriva sök av ätbart.

vi borde följa våra europeiska grannar som har med halm i foderstaten. Hästarna äter då inte bara för att det är gott o med en helt annan ättakt. Här räknas det som sängkläder.

Här släpper man inte unghästar på bete för att de blir "tjocka". Det är knappast betet som de blir tjocka av, utan snarare att man stödfodrar ( vinterkvällshö) inne nattetid plus att man har lagt grunden övriga året.

Har aldrig sett så många hästar äta upp så mkt avföring.:crazy:

Lite OT... som vanligt:angel:

Jag tycker att du ska läsa artikeln då hon beskriver exakt den sjukdomen som din har fått. Hypothyroid. Läsvärt kanske o beskrivningen av det vi kallar för depåer o fångnacke skriver inte CM om alls. Hon skriver endast om friska sporthästar. Dvs ej alla de som har metaboliska störningar oftast orsakade av felaktig... för stor kost.

Nähä, jag tycker hon beskriver fångproblemet sakligt och vetenskapligt ;):

Den klassiska orsaken till utfodringsrelaterad fång är ett abrupt betessläpp, det vill säga en snabb övergång från stallfoderstat till betesgräs, eller andra plötsliga foderbyten, där skillnaden mellan det gamla och det nya fodret är stor.

I sådana lägen är det inte ovanligt att akut fång uppstår på grund av att mikroorganismerna i hästens grovtarm inte hinner ställa om till den nya foderstaten eller betesgräset tillräckligt snabbt.

Fång annan tid på året
På senare år har man uppmärksammat fång även i andra situationer, till exempel då hästar som redan gått på bete ett bra tag drabbas, eller då fångsymptom eller ”fångkänning” uppstår utanför betessäsongen och utan samband med foderbyten.

Ofta är det då inte fråga om samma akuta tarmstörning som orsak till fång, utan att hästen gradvis ökat i vikt och ansamlat fett, särskilt vid mankammen, runt svansfästet och runt manken. Hästen har också fått en förändring i regleringen av sin ämnesomsättning, särskilt med avseende på glukos och insulin.

Sådana här hästar kallas ofta, litet slarvigt och utan föregående undersökning och utredning, för IR-hästar eller EMS-hästar. EMS står för Equine Metabolic Syndrome, på svenska ”ekvint metabolt syndrom”, och IR står för InsulinResistens. Ibland pratar man också om nedsatt insulinkänslighet istället för insulinresistens.

Frisätter mer insulin
Insulinresistens eller nedsatt insulinkänslighet innebär bland annat att hästen frisätter mer insulin än normalt efter utfodring och upptag av glukos till blodet.

Glukos (druvsocker) finns i hästens foder och används som näring av kroppens celler. Vissa vävnader är helt beroende av glukos för att få energi.

Insulin från bukspottkörteln har till uppgift att stimulera glukosupptaget från blodet, vilket gör att insulinfrisättningen styrs av blodets glukoshalt.

En häst som är insulinresistent har en nedsatt känslighet för insulin. Insulinet stimulerar då inte cellernas glukosupptag. När insulinkänsligheten försämras leder det till att kroppen kompenserar med att producera mer insulin. Fånghästar har höga nivåer av insulin i blodet till skillnad från friska hästar.

Ökat insulin gör hästen fetare
I försök har man injicerat insulin i blodet hos unga, friska ponnyer (utan någon tidigare historia av fång) och på så sätt kunnat framkalla fång. Den ökade insulinfrisättningen och insulinhalten i blodet stimulerar till fettsyratransport in i cellerna och hämmar fettsyratransport ut ur cellerna, vilket resulterar i en större fettansättning hos hästen.

Det finns olika metoder för att mäta insulinkänslighet hos hästar. Hästens basala nivåer av glukos och insulin i blodet kan mätas. En enstaka mätning är dock inte tillräckligt för att kunna ställa diagnosen insulinresistens. Detta beror på att koncentrationen av glukos och insulin i blodet kan variera kraftigt över dygnet, bland annat beroende på utfodring och stress. Det finns flera mer eller mindre bra metoder för att mäta insulinresistens, och forskning pågår inom området för att utveckla tillförlitliga metoder.

Hästar som får diagnosen EMS har nedsatt insulinkänslighet och är oftast men inte alltid feta. Särskilt tydligt syns fettansättningen i mankammen, och har de inte redan haft fång, så är risken mycket stor att de får fång inom en snar framtid.

Det är inte ovanligt att sådana hästar har någon typ av förändring i sitt rörelsemönster eller en uttalad rörelsestörning, även om de inte har eller har haft uttalade fångsymptom från hovarna.

Varför insulinresistens?
Det finns forskning som visar att ston som utfodrats med foder med hög glukoshalt under dräktigheten kan få föl som är insulinresistenta. Det finns även forskning som visar att det finns en genetisk faktor som spelar roll för utveckling av insulinresistens.

Överviktiga hästar som utfodrats med en foderstat bestående av en stor andel stärkelse, till exempel havre, korn, majs, andra stärkelserika eller spannmålsbaserade kraftfodermedel, uppvisar också nedsatt insulinkänslighet och insulinresistens.

Det finns också forskare som anser att ponnyraser har en lägre insulinkänslighet än stora hästar.
En gammal sanning är ”en gång fånghäst alltid fånghäst”. Anledningen till det skulle kunna vara att hästar som tidigare haft fång har en lägre insulinkänslighet än hästar som aldrig haft fång. Sådana hästar svarar på ett högt glukosintag (till exempel utfodring med kraftfoder, mycket spätt bete, överutfodring som förvärrar fetma) med en kraftigt höjd insulinkoncentration.
Att ge hästen kortisonpreparat i samband med veterinärbehandling kan också ge en höjning av insulinnivån.

Överviktiga hästar i riskzonen
Hästar som fått diagnosen EMS kräver speciell omvårdnad för att fång skall kunna undvikas. A och O för en häst med EMS är korrekt utfodring och motion. För att minska fångrisken hos insulinresistenta hästar bör intaget av socker- och stärkelserika fodermedel begränsas, eftersom ett lägre intag av dessa minskar insulinfrisättningen i blodet.

Grunden i foderstaten till en häst med EMS bör därför vara analyserat vallfoder (hö, hösilage, ensilage). Vid en vallfoderanalys kontrolleras bland annat innehåll av energi som mäts i Megajoule (MJ) per kg och mängden smältbart råprotein (smb rp), som anges i g per kg. Önskvärt är att vallfodret till vuxna hästar ska innehålla 5-6 g smb.rp/MJ.

Kolla foderstaten noga
Ett sådant vallfoder kan täcka hästens behov av protein och energi utan att något kraftfoder behöver tillsättas och därmed även risken för att den insulinresistenta hästen drabbas av fång. En foderstat bör beräknas och noga följas, så att överutfodring undviks. Hästen får inte heller tillåtas bli fet utan skall hållas i normalhull. Genom att applicera samma princip på friska hästar minskar man också risken för att de utvecklar insulinresistens.

Att släppa en fånghäst på bete är något de flesta hästägare drar sig för, eftersom fång ofta är relaterat till bete. Betesgräset i sig är sällan ”farligt” utan det är den fria tillgången på gräs, det vill säga ett överintag av näringsrikt foder, som gör att insulinkänsligheten kan försämras hos en insulinresistent häst, med fång som följd.

Därför kan många hästar som är insulinresistenta, men inte lider av fång eller haft fångkänning, tillåtas beta ett fåtal timmar per dag. För att minska betesintaget kan hästen förutom att beta endast ett fåtal timmar per dag hållas på en begränsad betesareal, eller vara försedd med munkorg.

Inget bete för fånghästar med EMS
Hästar med kronisk fång som är kopplad till EMS bör inte gå på bete alls. En häst som tidigare drabbats av fång och dessutom är fet kan vara insulinresistent och bör inte hållas på bete på ett sådant sätt att den ökar i vikt och blir ännu fetare. I sådana fall kan insulinkänsligheten försämras med fång som följd.

Vad som fungerar bäst för den individuella hästen får man försiktigt prova sig fram till i samråd med sin veterinär och utfodringsrådgivare. Regelbunden motion har visat sig kunna förbättra insulinkänsligheten, och minskar även risken för att hästen blir överviktig. Nyare studier visar att 45 minuter daglig motion har stor betydelse för att minska risken för nedsatt insulinkänslighet, och kan även förbättra insulinkänsligheten hos hästar som är insulinresistenta.

Trots att samband finns mellan fetma, EMS och fång är det viktigt att notera att inte alla feta hästar är insulinresistenta, och att hästar som är insulinresistenta inte behöver vara feta.

Hett forskningsområde
Insulinresistens, EMS och fång är ett hett forskningsområde och det pågår flera studier runt om i världen. Den viktigaste praktiska slutsatsen i dagsläget är att inte överutfodra hästen, samt att motionera den regelbundet så risken minskar att hästen drabbas av insulinresistens, fetma och i förlängningen fång.

Läs studentarbeten vid SLU om EMS och IR.

Text: Cecilia Müller, husdjursagronom och forskare vid SLU 2012-03-12

Jag har läst den och har aldrig sagt något om att det som där står skulle vara BS. Jag har heller aldrig sagt att det CM säger är tillämpbart på sjuka individer. Varför jämföra äpplen och päron?

Jag har pratat med CM och andra forskare vid SLU om just utfodring av sjuka hästar och ingen har någonsin rekommenderat något annat än en balanserad foderstat som inte ger något överskott som leder till övervikt. Där är väl alla rörande överrens?
Att hypotyroida hästar inte ska äta lucern är välkänt inom forskningen. Att sockernivåerna ska hållas låga likaså.
MEN att det hänger ihop med protein är inte bevisat. Däremot är det växten alfalfa i sig som kan vara olämplig. Och för att gå tillbaka på ämnet hästar och örtätande; alfalfa är en ört och har som sagt visat sig vara olämplig till sjuka hästar.

Och axel, jag har inte gett lucern på något år. Jag vill påstå att jag är rätt väl påläst om just hypotyreos och foder, jag läser forskning från hela världen (inte bara svensk, utan även amerikansk och sydeuropeisk ;) ) och vet att såväl soja som lucern har visat sig olämpligt. Däremot är protein nödvändigt, men proteinkällan är viktig. Potatisprotein har visat sig skonsamt, men det bästa är protein från ett grovfoder med timotej och andra grässorter.

Ja men där är fångavsnittet ett för sig. Det finns ingen anledning att läsa det innan den fått fång... troligen. Det står heller inget om protein mer än kvoten o inget om halm...inget om blötläggning. Inget om andra följdsjukdomar.:crazy:

Det bör vara inbakat i en vanlig foderrekommendation för ponnys o promenad/ motionsridningshästar.

hon har ju haft mkt travhästar i full kondis som underlag- vad jag har sett.

T o m hennes mentor rekommenderar ju hö framför silage till fånghästar o inget om det heller....

Min pålle hade några proteinknölar när jag köpte honom. Han fick ingen soja, däremot lusern. Drog ner lite på det och de flesta har faktiskt försvunnit :-)

Tack Rolla för CM´s doktors avhändling.
Valdig ingåenda, men som jag sa tidigar :confused: på det faklig obegripplig spåk som kan passa till dom bok lärd med fång häster.
Too Much kött på benen för att kunna tugga på.

Som du se Topel gå till ett mer enkel begriplig sätt:
Ideal protein balance för häster, (det viktiga ord Balance, inte bara protein men i allt)

Symptoms från Too Much Protein:
Hypothyroidism (som Axel är in i) Thumps (hud uttslag) och Bad Attitude (sur temperment).

Tying Up, musklar som löser sig. (studia tagit av Colorado State University och "Sweden"!!

Kindney Problems, (njure problem) hästen kissa ovanlig mycket, uttorkning.
The amino acids are used to carry on necessary metabolic funtions, while the excess nitrogen forms urea (non-protein nitrogen), which is removed from the bloodstream by the kidneys. The horse will drink lots of water, urinating more frequently, leading to dehydration, especially in hot weather or while under more strenuous exercise. These horses typaically have THICK FOAMY SWEAT which does not cool them as effectively as the thin watery sweat, so they end up sweating more which dehydrates the body furhter.

Arthritis, (har igen var Axel in i, acidic alkaline kropp) inbalance som leda till artriosis där man kan hör klickenda i ledar och om rygg.

Nerbryttning från protein överskott marks inte föran hästen är upp i 7-9 års ålder (där våra häster var i sitt bäste åldern vid 10-15år har vi markt ett nergången av åldern)!

Som du se är det så mycket enklar för den som är inte så bok läs´d.

Senast ändrad:

Men att du fattar har ingenting med relevans att göra.
Om du inte fattar vad CM skriver kan du väl knappast kritisera o borde kanske tagga ner lite!
PL

Som du se är det så mycket enklar för den som är inte så bok läs´d.

Vad är det som är mycket enklare?
Ditt senaste inlägg är fullständigt obegripligt.

Du ska kanske lägga märke till att man bör skilja på ett protein överskott från grovfoder och ett rejält protein överskott från kraftfoder. Läs gärna igenom tråden en gång till. Hästar är vana vid att periodvis äta gräs som innehåller massor av protein. Men det står nog tidigare i tråden. Varför skulle det vara farligt?

Senast ändrad:

Svårt med förtroende för någon som vräker ur sig ngt sånt här
but an overload of protein will break down the tissues, organs, and structure of the body over time. Additionally, a horse that consumes too much protein will be at an even greater risk of contracting diseases and be predisposed to other symptoms such as hypothyroidism, tying up, kidney problems, and arthritis to name a few.
utan källor
PL

Hej!

Bara för att man inte orkar läsa långa vetenskapliga utredningar behöver man inte köpa det som någon sitter och tycker i sin lilla ankdamm även om det stämmer med sin egna ankdamm ;)
En vetenskaplig utredning har allt som hemmatyckaren inte har bl.a.

Redovisning av vetenskapligt arbete

Om hemmatyckarna kan presentera enligt länken kan det prövas för att se om slutledningarna är riktiga.
Att sitta och tycka för man har egen erfarenhet som oftast är väldigt begränsad sedd ur ett större perspektiv är väldigt osäkert eftersom bl.a. förhållandena är ganska okända från fall till fall.

Om man inte orkar läsa hela akademiska utredningar så kan man lita på den sammanställning som görs av arbetet.;)

Lycka till i ditt eventuella forskande i relevant och kontrollerbar information ;)

Vänligen
Rolle

Hej!

Bara för att man inte orkar läsa långa vetenskapliga utredningar behöver man inte köpa det som någon sitter och tycker i sin lilla ankdamm även om det stämmer med sin egna ankdamm ;)
En vetenskaplig utredning har allt som hemmatyckaren inte har bl.a.

Redovisning av vetenskapligt arbete

Om hemmatyckarna kan presentera enligt länken kan det prövas för att se om slutledningarna är riktiga.
Att sitta och tycka för man har egen erfarenhet som oftast är väldigt begränsad sedd ur ett större perspektiv är väldigt osäkert eftersom bl.a. förhållandena är ganska okända från fall till fall.

Om man inte orkar läsa hela akademiska utredningar så kan man lita på den sammanställning som görs av arbetet.;)

Lycka till i ditt eventuella forskande i relevant och kontrollerbar information ;)

Vänligen
Rolle

:bow:

:rofl:

Svårt med förtroende för någon som vräker ur sig ngt sånt här utan källor
PL
but an overload of protein will break down the tissues, organs, and structure of the body over time. Additionally, a horse that consumes too much protein will be at an even greater risk of contracting diseases and be predisposed to other symptoms such as hypothyroidism, tying up, kidney problems, and arthritis to name a few.
Jag har för mig att Sissu här på buke hade ngn teori om att fångbenägda hästar inte bara får ett inflammatoriskt förlopp i hovarna, utan även i hela kroppen. Jag tror på det.

tittar man på länddepåer så ser man inte sällan svullnade muskler- fast hästen inte är i träning. Typ... att musklerna är overload eller just inflammerade när dessa hästar ej kan till sig energi till cellerna, utan bildar fett.

Jag tycker att det är intressant att spåna o hitta en bättre helhet till varför fång uppstår- den typen där fettcellerna utlöser fång. IR.

Vad säger att en svensk skulle veta bäst även om det forskas. Tycker nog inte att det är hennes egen forskning, utan sådant som redan är vedertaget av andra. Uttrycket EMS kommer inte från S.
Britterna ligger före o jag har pratat med en sdn expert- Vet. medicinare o denna hjälpte mig mkt o det är en hel del år sedan. Jag går inte på vad sk foderrådgivare har för sanning o använder inte en fast foderstat utan en som följer hästens verkliga arbete samt allmänstatus.

I GB är man av den uppfattningen att de numera regn o vindtäta täckena är en stor del i den gradvisa ökningen av feta hästar.

Det verkliga behovet blir mindre.

Senast ändrad:

Vad är det som är mycket enklare?
Ditt senaste inlägg är fullständigt obegripligt.

Du ska kanske lägga märke till att man bör skilja på ett protein överskott från grovfoder och ett rejält protein överskott från kraftfoder. Läs gärna igenom tråden en gång till. Hästar är vana vid att periodvis äta gräs som innehåller massor av protein. Men det står nog tidigare i tråden. Varför skulle det vara farligt?

Trådens Huvudrubrik:
För Mycket Protein!
Alså protein giv i sitt helhet vid uttfodering.
Hanvisa till mitt sista inlägg, tecken som vissa ett överskött och den långsiktig effekt.
Känna ingen behov att prata av mej med Svenska "Redovisning av Vetenskapliga Forum"
Men vill hellar hålla mig till "Cause & Effect"
Sticka handen i elden blir man bränd,
Överfodering bli det en negative effekt.

Jag anser att det är lite farligt att anse att man vet allt o förkasta allt "nytt" även om det bara är på teoristadiet.

titta vad som hände med översättningen av "hovglasyret". Man har inte ändrat sig o därmed inte kunnat rädda en jäkla massa fånghästar förrän nu.. kanske 10 år tillbaka.

förr fick de ha bananfötter o fick då belastningsfång hela tiden just pga av den skrönan. Än idag finns det massor med hovisar som arbetar efter detta.

Troligen kan vi snart döpa om kronisk fång- till att vara latent.

CM har inte alls forskat på vad som händer i kroppen på en IR-häst som får mkt protein o vad som händer på LÅNG sikt. Hon är kunnig på odling o hantering av vallfoder o borde koncentrera sig på att hitta ett grässlag med lågt energivärde. Jag har försökt att hitta rent timotejhö o det är svårt.

Allt det som Leafhill- törsten, kissandet mm hänger ju ihop med ett tillstånd som vi inte kan så mkt om ännu. Vi kanske måste sluta att vara så jante o se när förändringarna o den större vetenskapen kommer i antågande.

I S. finns inte de pengarna eller intresset för den delen. Man VET redan....

Jag blir inte ett dugg förvånad när DEN dagen kommer.- Heureka!

Forest A.
Hästar är vana vid att periodvis äta gräs som innehåller massor av protein. Men det står nog tidigare i tråden. Varför skulle det vara farligt?
Ja o när får de flesta hästarna fång?

Om hästarna är slanka/ tränas , unga eller ger di behövs det. Knappast för alla de andra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 326
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 021
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
407
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama