Måste man ha en höanalys?? :confused:

Sv: Måste man ha en höanalys?? :confused:

Länge sen jag hörde det det där om hästar från Gotland. Borde inte gälla idag, men om man inte har koll på vad fodret innehåller så visst.
Extra vitaminer på bete är garanterat onödigt.
På häst är normalt sett ett rimligt överskott på mineraler inte något problem så länge balansen är rimlig (annat gäller på hund där även ett balanserat överskott är skadligt för växande hundar). Ett väldigt stort överskott skulle kunna tänkas öka risken för urinsten men detta orsakas på häst oftast av kisel som en häst på grovfoderstat alltid har ett stort överskott av.
PL

*KL*

Har länge funderat på att göra en analys men hur gör ni som har hö från olika håll? Olika vallar, olika i ålder ger ju vitt skilda näringsinnehåll. Gör ni EN analys eller flera?

I år SKA jag göra en analys då gamlingen lätt faller ur MEN hur gör jag bäst/enklast när jag har från flera olika skiften?

Man tar en analys per skörd/vall och använder ett parti åt gången. Ligger vallarna kant i kant och skördas samtidigt, hade jag dock kunnat tänka mig att ta ett samlingsprov :)

Det handlar inte om okunskap. Okunskap är när man inte vet något.
Jag har valt bort att analysera höet eftersom jag anser det onödigt. Det är inte riktigt samma sak....

Jag analyserar inte varje år eftersom det tas på min egen mark varje år.
Att däremot propagera för att analys är onödigt kan jag inte se som något annat än okunnighet!
PL

Hmmm..ingen höjdare då jag isf måste göra 8analyser. Om jag ändå drar ned på det & kör en samling på de som ligger ihop så är jag ändå uppe i 5 analyser :(

Man tar en analys per skörd/vall och använder ett parti åt gången. Ligger vallarna kant i kant och skördas samtidigt, hade jag dock kunnat tänka mig att ta ett samlingsprov :)

En sak som kan säga ngt utan analys är om det är välgödslat så stiger proteinhalten markant.

Min höbonde hade inte gödslat så väl förra året o fick bara 1/4 så högt värde som året innan. Han skulle inte göra om det i år. Även om gödslet numera är svindyrt. Energin går inte upp lika mkt. proportionellt sett- kvoten.

Länge sen jag hörde det det där om hästar från Gotland. Borde inte gälla idag, men om man inte har koll på vad fodret innehåller så visst.
Extra vitaminer på bete är garanterat onödigt.
På häst är normalt sett ett rimligt överskott på mineraler inte något problem så länge balansen är rimlig (annat gäller på hund där även ett balanserat överskott är skadligt för växande hundar). Ett väldigt stort överskott skulle kunna tänkas öka risken för urinsten men detta orsakas på häst oftast av kisel som en häst på grovfoderstat alltid har ett stort överskott av.
PL
Fast hö odlat på gamla korallrev innehåller ju mer dolomitkalk.

Här gör sig galopptränare omaket att köpa hö från öarna.

Beror på klöverhalt. Bra med klöver ger bra proteinhalt. Kraftig kvävegödsling dödar av klövern, om man då inte fortsätter att gödsla blir värdet riktigt lågt.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö jag vill ställa en fråga till just islandhäst kunniga, därför lägger jag tråden här. Varför ska man inte ge dem foder som har högt...
2
Svar
28
· Visningar
2 890
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: Korven
·
Foder & Strö Jag har ej tagit nån höanalys för höet min häst äter, dels för att vi har olika parier hö (rundbal) som kommer i från olika marker. Det...
Svar
1
· Visningar
764
Senast: fjordtokan
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar