Måste man ha en höanalys?? :confused:

Sv: Måste man ha en höanalys?? :confused:

Vi , som det flesta andra har flera fält på olika platser där det skördas vid olika tidpunkter.
Ni- hökunder- har ingen aning om hur detta blandas i de flesta fall. Men visst självklart- just eran höbonde kan säkert skörda exakt rätt mängt på samma plats så det räcker precis hela vintern. Ni som har hästar i stora stall med många hästar kan lika gärna gissa

Hur gör ni på sommaren? Analyserar ni betesgräset också? Det borde ni kanske göra- tänk om det ligger lite fel i någon vitamin någonstans? Eller kanske bäst de står i en grushage så inte kvoterna blir helt ur balans!

Här är det 30 hästar vintertid och det är analys på alla partier. Inga problem. När ett parti tar slut så börjar man på ett nytt.
Stallägaren tar eget silage.

Sen så har ju olika hästar olika behov så de partier som passar avelsdjuren och unghästarna går till dom och de partier som passar
ridhästarna går till ridhästarna.

*delvis kl*

Jag förstår inte hur man kan vara så urbota korkad att man "bara för att det alltid funkat" inte tar hjälp av den enkla hjälp som finns?

En människa känner om den mår dåligt och kan därmed ändra sin kost. En häst kan inte det utan är utelämnad åt att dens människa kan läsa av den korrekt. Varför tar då inte människan hjälpa av sådana enkla medel för att ha ett hum om vad hästen stoppar i sig?

Det handlar inte om att slaviskt räkna på vartenda gram, eller att slaviskt följa tabellvärden. Och framför allt så klart inte om att sluta använda sina vanliga medel att kontrollera hästens välmående!

Det handlar om att använda fler verktyg till att lära känna sin häst. Varför vill man inte det?

Då är det ju onödigt att skaffa en bra hovis, för man märker ju när hästen blir halt av felaktigt benställning och åtgärdar det då. Eller att se till att hästens vatten är av livsmedelskvalite, för man märker ju om hästen blir sjuk. Eller att ta hjälp med sin träning av hästen för man märker ju efter ett tag om man är på väg åt fel håll. Eller att åka på allmänkoll till vetten för väntar man ett tag till så märks det ju om något litet utvecklats till en skada.

Jag fattar verkligen inte resonemanget "så har jag alltid gjort och det går så bra!". Snacka om att man anser sig fullärd :confused:

Nu lämnar jag tråden för jag blir bara sjukligt förbannad.

Vi , som det flesta andra har flera fält på olika platser där det skördas vid olika tidpunkter.
Ni- hökunder- har ingen aning om hur detta blandas i de flesta fall. Men visst självklart- just eran höbonde kan säkert skörda exakt rätt mängt på samma plats så det räcker precis hela vintern. Ni som har hästar i stora stall med många hästar kan lika gärna gissa

Varför skulle partierna blandas? Vad tjänar bonden på att försöka luras? Alla bönder jag känner har mycket bra koll på vilket parti som kommer ifrån vilket fält och vart det ligger i ladorna.
Den bonden jag köper hö ifrån kör hem mitt hö direkt ifrån fältet. Menar du att han åker hem, blandar upp det med lite andra balar och skrattande åker och lämnar det till mig för att det är roligt att ljuga och luras? Så behåller man inga kunder, iallafall inte kunder som vet vad de vill ha.
Min häst tål inte klöver och skulle min bonde blanda ut mitt hö med klöver hö så skulle jag ju märka det. Då skulle jag ju dels kräva pengar tillbaka och jag skulle ju inte handla mer ifrån honom. Det skulle ju vara tråkigt för alla parter. För mig för att han alltid har levererat bra hö och för honom för att jag är en bra kund som betalar in pengarna när han är påväg hem och dessutom tar det direkt ifrån fältet så han slipper åka hem, lasta av, lasta in och sedan lasta på igen.

Om man står i ett större stall går det förmodligen åt flera partier under en säsong men då skickar man också en analys på varje parti. Svårare än så är det inte.

Vilka frågor?
Mina hästar har presterat bra och har inte haft någon brist. Fina och glansiga i pälsen, bra i hull och äter varierat.
Tre meningar med frågetecken efter! Tre tydliga frågor. Svårt?
Så länge allt fungerar så är väl allt OK.
Men den dagen du får ett grovfoder med ordentlig brist i något avseende ser du inget förrän skadan är skedd o då kan du inte utan analys säga vad som är fel.
PL

Men den dagen du får ett grovfoder med ordentlig brist i något avseende ser du inget förrän skadan är skedd o då kan du inte utan analys säga vad som är fel.
PL

Jag svarade ju på dem.
Jag anser inte att man behöver en analys.
Jag har haft egna hästar i 25 år och inte ett enda av de stall jag har haft hästarna i har haft analyser.
Har man bara en häst så är det kanske mysigt att sitta och räkna men när man har flera hästar så ser man till att skaffa ett hö som man ser att hästarna mår bra av.

Och när man bara har en häst är det inte så noga att ha ett hö hästen mår bra av? Det är liksom det som är vitsen med att analysera ... Att vara säker på att hästen verkligen mår bra av maten den äter. Istället för att gissa.

Fast ärligt talat.. Jag tittar hellre på min häst och ser hur den har förändrats med nya fodret den äter istället för att sitta och räkna och analysera på ett papper. Hästen är framför mig! Varför kan jag inte lika gärna titta och se på hur den mår, om den har ändrats etc.

Blir likt sjukvården. "här fyll i ett papper med dina symptom så tar vi reda på vad som är fel" och det funkar ju aldrig. Men går man till ex. en homiatriker så tittar dem på dig i ögon, på huden och känner igenom dig för att se vad som är fel :) Det är bara min åsikt.

Hur klarade sig bönderna förr förresten? Analyserade dem allt då med?

Kruxet är ju det här med mineralerna. Du kan inte se på utsidan om hästen är benskör. Det märks kanske inte förrns den får en fraktur, tex.

Man räknar OCH tittar på hästen såklart. Och precis som MonteRose säger så kan du inte se på utsidan om hästen har mineralbrist förrän det är försent. Men det kanske inte är så noga?

Din sista fråga har jag och flera andra svarat på på första didan

Jag svarade ju på dem.
Jag anser inte att man behöver en analys.
Jag har haft egna hästar i 25 år och inte ett enda av de stall jag har haft hästarna i har haft analyser.
Har man bara en häst så är det kanske mysigt att sitta och räkna men när man har flera hästar så ser man till att skaffa ett hö som man ser att hästarna mår bra av.
Nej du svarade inte på en enda av de tre frågorna!
Jag skiter i om du riskerar en svacka pga dåliga värden i fodret.
Däremot stör det mig att du i din okunnighet sitter här o talar om för andra att det bara är okunniga hobbyhästägare som bryr sig om analys.
PL

Däremot stör det mig att du i din okunnighet sitter här o talar om för andra att det bara är okunniga hobbyhästägare som bryr sig om analys.
PL

Fast det är det ju? Därmed inte sagt att hobby/skogsmulleryttarna är de som är okunniga i detta fallet.

Dom allra flesta tävlingsryttare jag vet om på väldigt hög nivå analyserar inte sitt hö/hösilage. Dessutom får deras hästar inte ens hälften av det höet dom kanske borde få så där är en analys bortkastad ändå. Många många får ju dubbelt så mkt kraftfoder än vad dom får hö.

Jag tycker det är fantastiskt att all hästhägare här har så homogent hö att en analys verkligen ger en rättvis bild.
Allt deras hästar äter på en hel vinter har skördats under samma tidpunkt, bestått av samma gräs och växt i samma jordmån

Helt amazing.

Eller så är det så att man ger hästarna ett parti, när det tar slut så börjar man på ett nytt. :idea:

Här är det endast 3 st höproducenter som analyserar o som har kommit fram till att det varierar stort på ett o samma fält. Man får ett hum om hur det ser ut år från år. Den ene har analyserat i många år.

Hur räknar ni som ger fri tillgång eller på betet?

Jag tycker att det är svårt o fodrar fortfarande mest med ögat o lägger in hur träning o klimatet är.

Är det någon som räknar lika noga eller alls med sina barn som ska leva 4-5 ggr längre:angel: eller med sig själva för den delen.

Inte sällan ser man hästmänniskor som själva inte är direkt ...fit.;)

PL

Jag skulle vilja ha en gilla knapp till dina inlägg, det är enkelt och det är självklart men jag orkar inte skriva fler argument här för folk som vill hitta argument för sin okunskap därför gör jag bara :bow::bow::bow: till dina korta och tydliga inlägg.

När det går så långt att man kan SE en brist då har det gått för långt tycker jag. Märkligt att man kan lägga tusentals kronor på täcken, borstar och matchande grimmor men man kan inte lägga ett par tusenlappar på att ta reda på vad man stoppar i hästen. Dumsnålt kan man tycka....:angel:

Jag citerar mig själv från första sidan:

Som vuxen människa kan man själv välja vad man vill äta. Vill man leva på gelehallon och pomes så får man skylla sig själv. Har vi däremot skaffat ett djur har vi skyldigheten att se till att det får bästa möjliga foder för att djuret ska må bra på samma sätt som vi ser till att djuret bor i en hälsosam miljö. Att ge sitt djur skitmat och skylla på att mäniskor äter obalanserat är bara korkat.

Dessutom äter vi människor (och våra barn) en (för hoppningsvis) varierad kost, så vi hinner jämna ut det vi äter för lite/för mycket av och det blir ofta bra på lång sikt (annars får man som sagt skylla sig själv). Hästen (under uppstallningsperioden) äter samma sak dag ut och dag in och har ingen chans att jämna ut brister så som vi kan göra. Dessutom är de utlämnade till vad vi fodrar dem med, och de kan inte säga till om de börjar må dåligt pga mineralbrist, så som vi själva kan göra.

Betet består förhoppningsvis av olika gräs/örter så hästen får i sig de mineraler den behöver, hästen väljr själv vad den äter och det jämnar ut sig precis som med den kosten vi människor äter. Det är inte heller praktiskt möjligt att analysera betesgräset, vilket det är med hö! Går hästen på fri tillgång får man se till att man har ett hö som passar för det. Ett hö med rätt värden. Vilket man får reda på genom att kolla analysen. De flesta kan nog på en höft säga vad hästen får i sig på fri tillgång, och då kan man tillsätta det hästen behöver utefter det.

Senast ändrad:

Prover skall tas ut så att de representerar ett genomsnitt för fältet ifråga.
Fri tillgång: Vet man att man har ett grovfoder med balanserat innehåll så är det enkelt. Vet man tex att protein är för lågt får man höfta hur mycket proteintillägg man behöver ge.
Bete täcker normalt utan annat tillskott än saltsten. Är man osäker på mineralerna i marken är en mineralbalja inte fel.
Själva äter vi varierat men har ett hum om vad som skall till.
Hästen äter ofta samma grovfoder hela stallsäsongen så en brist kan bli katastrofal.
PL

Ang. betet så har vi alltid gett extra vit o mineral. Hur ser ett sämre bete ut på den fronten. Om man tänker så skulle en mineralbalja i boxen ge samma funktion- att hästen själv känner av. Gör vi det? Då fattas det nog väldigt mkt.

Vad händer med ett överskott av mineraler som då intas vid fri tillgång- om behovet täcks av halva mängden? Varför räknar man än idag på att hästar o hö från Öland- gotland som en bättre grund pga det kalkrika höt- uppväxten.
Fungerar var individ på samma sätt- upptaget detsamma.:confused:

Nej jag är inte helt övertygad när man beroende av analys o foderprogram vill absolut hävda att behovet är täckt.

jag garderar mig hellre:cool:

Svårt det här.

Liknande trådar

Foder & Strö jag vill ställa en fråga till just islandhäst kunniga, därför lägger jag tråden här. Varför ska man inte ge dem foder som har högt...
2
Svar
28
· Visningar
2 890
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: Korven
·
Foder & Strö Jag har ej tagit nån höanalys för höet min häst äter, dels för att vi har olika parier hö (rundbal) som kommer i från olika marker. Det...
Svar
1
· Visningar
764
Senast: fjordtokan
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia