Måste man ha en höanalys?? :confused:

Sv: Måste man ha en höanalys?? :confused:

Men jösses :crazy: Jag undrar samma sak som Beckie.

Jag har under alla mina år med egen häst (och analyserat grovfoder!) aldrig kunnat använda någon av de "vanliga" allroundmineralerna och aldrig följt instruktionerna på burken. Första året med min unghäst till exempel, fick jag ge både miner vit OCH extra kalk för grovfodret innehöll för lite av både kalcium och fosfor och kvoten var helt galen (det var för övrigt det året vi tot TRE analyser eftersom vi hade tre olika partier hö, och alla var väldigt olika vad gällde mj och smrp). Detta året fick jag enbart ge extra fosfor.

Jag skulle aldrig våga chansa på att hästens skelett kanske blir urkalkat, eller att hästen blir sjuk på annat vis pga mineralbrist, bara för att jag är för lat/snål för att ta en höanalys. Att hästen får rätt foder är ju bland det allra viktigaste i hästhållningen.

Hos mig handlar det inte om lat/ snålet utan att jag faktiskt aldrig har tänkt på det. Har alltid haft mycket fint hö/höensilage och ger alltid så mycket dom orkar. Har ALDRIG haft en sjuk häst i stallet!!!!!!!!! Men visst det skadar inte att ta en analys. Kanske tar en analys på höet vi hämtar hem nu till sommar/höst.:):D

Det räcker kanske för dig. Men det räcker inte för dina hästar. Att mineralbehovet är uppfyllt är inget du kan se. Sådant märks inte förrän hästen blir sjuk.

Det räcker kanske för dig. Men det räcker inte för dina hästar. Att mineralbehovet är uppfyllt är inget du kan se. Sådant märks inte förrän hästen blir sjuk.

Ok har haft min ena i 14 år och hon har ALDRIG varit sjuk.(aldrig några analyser)
Folk jag känner som har tävlingsstall/utbildningsstall som ej tar analys på sitt foder, så man får nog vänja sig vid tanken på att alla gör olika:)

Har aldrig haft analys på mitt foder när hästarna stått hemma i stallet mitt. När jag haft hästarna inackoderade har det varit analys på höet jag köpt där. Men inget jag direkt kollade in super super noga. Utan väger mitt hö så jag ser att dom får exakta mängden varje dag , ser att mina hästar är välmående , bra i hull osv, det räcker för mig !! Sen när ja gett vitamin/mineral så har det varit analys som sagt men inget jag kollade in särskilt noga.

Jag menar inte att man inte klarar sig utan analys, om hästen mår bra och har bra hull är det en bra indikation på att hästen får i sig tillräckligt med energi och protein. Däremot reagerade jag på att du valde att ge dem mineraler när du hade analys, men att du valt att inte göra det när du inte har haft analys. Personligen hade jag tyckt det vore viktigare med mineraltillskott när jag inte har någon aning om hur mkt mineraler själva fodret innehåller.

Oj såg att de kunde kanske missuppfattas , alltså det hängde inte ihop med analysen ....:)
Det var mer slumpen men hade analys på höet när jag stallade in mig..

känns tyvärr bara lite surt att jag måste flytta till ett nytt stall nu om jag måste göra en analys.. jag älskar stallet som jag står i nu!:cry:
Så flytt känns inte så högt på listan.

Men där så finns det ingen plats för höet.:crazy:
kan bara ha en storbal hö åt gången hemma, så när det är slut så hämtar man en ny bale hos bonden.

Närmsta ställe som säljer analyserat hö finns en timme bort! :eek:
så den lösningen går tyvärr inte heller.:mad:

några ideér?:)

halvt OT:
Kan vet. ta blodprover på hästen för att se vad som saknas?
Så som de gör på oss?
Jag vet att det inte går att räkna ut hur mkt hästen behöver av det som den saknar. men ändå?:)

köp analyserat direkt från bondens så är problemet löst. Be bonden att analysera grovfodret helt enkelt . Är det en stor producent så kanske det redan är analyserat?

Visst går det att ta blodprover.Men det blir långt mycket dyrare än att ta en grovfoderanalys redan från början. :)

Jag vet inte exakt när man började med grovfoderanalyser ,men jag räknade då ut foderstater utefter analys redan på 90-talet.

Senast ändrad:

Varför måste du byta stall för att få analyserat hö? Är det för att de inte köper in analyserat eller för att de inte vill göra en analys eller är det för att de tar ifrån olika fält?
Om det är för att de tar ifrån olika fält så hade det för mig räckt som orsak till att flytta. Det är absolut inte bra att byta grovfoder med varje bal. Varje gång du byter grovfoder rakt av så utan invänjning riskerar du att hästens tarmflora blir obalanserad och då finns risken att hästen får kolik eller fång. Om man måste byta grovfoder så ska man göra det under minst två veckors tid, gärna under längre tid om det är genomförbart. Man bör också ge mag-tarmstabiliserande medel exempelvis vanlig bakjäst och börja med det två veckor innan bytet påbörjas. Jästen kan på inget sätt sättas in istället för sakta invänjning men det skadar givetvis inte att hästen får den lilla hjälp den kan få när man sitter i din sits med byte av grovfoder utefter varje bal.

Om det är så att du kan påverka att grovfodret iallafall tas ifrån samma fält så kan du skicka in ett prov själv så vet du vad det innehåller iallafall. Om stallägaren inte fattar grejen med analys så kanske hen fattar att hästar med fång och/eller kolik är dyrt både känslomässigt och pengamässigt. Även om ni har haft tur hitills så kanske ni inte har det nästa höst. Du får väl i värsta fall skicka analysen i smyg. Bara hästarna slipper de ständiga bytena så skulle jag varit nöjd med det om stallet förövrigt är bra och skickat analys själv. Men jag skulle aldrig riskerat min hästs hälsa genom att byta grovfoder så.
Nu ska väl hästarna snart ut på bete så du behöver ju inte känna att du måste flytta nu hals över huvud utan prata med stallägaren för ska man ha ett bra parti grovfoder så bör man beställa det nu.

Höet från bonden kommer från samma fält men olika skörder.

den andra människan som säljer analyserat hö bor långt bort och säljer endast årsvis.

Jag har ingen plats i nuvarande stall för ett större parti hö och om jag flyttar hästen så blir det 60min bussresa + 30min promenad. :crazy:
Och det stallet har ett 20-tal hästar och det funkar inte för min.
Han klarar inte ett stökigt stall med många hästar.
fler stall nära finns inte.
Och om det tar två(?!)veckor för foderbytet(aldrig hört talas om den längden) så blir det svårt att ta en analys

jag har dragit i alla trådar utan lösning:cry:

Är jag en dålig ägare om jag inte tar en analys, utan att jag fortsätter som jag alltid har gjort i 20år? :confused::cry:
eller är det försäljning som gäller?
eller i mitt fall: avlivning då hästen är gammal och en före detta "problemhäst":cry:

Höet från bonden kommer från samma fält men olika skörder.

den andra människan som säljer analyserat hö bor långt bort och säljer endast årsvis.

Jag har ingen plats i nuvarande stall för ett större parti hö och om jag flyttar hästen så blir det 60min bussresa + 30min promenad. :crazy:
Och det stallet har ett 20-tal hästar och det funkar inte för min.
Han klarar inte ett stökigt stall med många hästar.
fler stall nära finns inte.
Och om det tar två(?!)veckor för foderbytet(aldrig hört talas om den längden) så blir det svårt att ta en analys

jag har dragit i alla trådar utan lösning:cry:

Är jag en dålig ägare om jag inte tar en analys, utan att jag fortsätter som jag alltid har gjort i 20år? :confused::cry:
eller i mitt fall: avlivning då hästen är gammal och en före detta "problemhäst":cry:
Mitt förslag är att du gör en analys på en av skördarna så att du för ett hum om framförallt mineraler. Protein och energi kan man se hyggligt när man "fodrar med ögat" men mineraler är svårare att förutse. Jag kan ta mina analyser som exempel. De har varje år legat oerhört lågt när det gäller fosfor och högt avseende kalcium. Hade jag inte analyserat så hade det varit stor risk för fosforbrist som i sig kan ge ganska otrevliga följder i längden. mineralerna brukar inte skilja jättemycket mellan skördarna eftersom man inte brukar gödsla vallen mellan skördarna (inte där jag bor i alla fall). Så en analys om året under några år så ska du se att du får hygglig kläm på vad fodret innehåller om du köper från samma fält varje år.

Be bonden hålla koll på vilka balar som kommer från vilken skörd, och ge dig samma skörd tills den är slut och sedan gör du en analys på båda.

Kan han säga till när han ska slå så kan du ta provet direkt från fältet :)

Senast ändrad:

Mitt förslag är att du gör en analys på en av skördarna så att du för ett hum om framförallt mineraler. Protein och energi kan man se hyggligt när man "fodrar med ögat" men mineraler är svårare att förutse. Jag kan ta mina analyser som exempel. De har varje år legat oerhört lågt när det gäller fosfor och högt avseende kalcium. Hade jag inte analyserat så hade det varit stor risk för fosforbrist som i sig kan ge ganska otrevliga följder i längden. mineralerna brukar inte skilja jättemycket mellan skördarna eftersom man inte brukar gödsla vallen mellan skördarna (inte där jag bor i alla fall). Så en analys om året under några år så ska du se att du får hygglig kläm på vad fodret innehåller om du köper från samma fält varje år.

skulle vara kul att se ett test med ögonfodrarna och se hur många rätt dom har om värden på hö

skulle vara kul att se ett test med ögonfodrarna och se hur många rätt dom har om värden på hö
Jag fodrar med ögat själv på det sättet att jag måste anpassa foderstaten individen även om jag utgår från analysen och tabellhästen i första läget. Men det är lite lättare att se om hästen behöver mer protein om den t ex. blir lite bukig eftersom det visar sig ganska fort. Detsamma gäller ju energibehovet. Mineralerna tar längre tid innan det visar sig och då kan det vara helkört sedan eller hur? Bättre att få ett hum om vad fodret normalt innehåller än inte alls tycker jag i alla fall.

Jag fodrar med ögat själv på det sättet att jag måste anpassa foderstaten individen även om jag utgår från analysen och tabellhästen i första läget. Men det är lite lättare att se om hästen behöver mer protein om den t ex. blir lite bukig eftersom det visar sig ganska fort. Detsamma gäller ju energibehovet. Mineralerna tar längre tid innan det visar sig och då kan det vara helkört sedan eller hur? Bättre att få ett hum om vad fodret normalt innehåller än inte alls tycker jag i alla fall.

Jag är redan analysfrälst så mig behöver du inte övertyga:)

" Är jag en dålig ägare om jag inte tar en analys, utan att jag fortsätter som jag alltid har gjort i 20år?
eller i mitt fall: avlivning då hästen är gammal och en före detta "problemhäst"
"

Det skall väl inte behöva bli så dramatiskt att hästen skall säljas eller avlivas för att du inte analyserar ditt hö. Mår den bra så har du väl troligtvis lyckats ganska bra. Det är helt ditt eget val hur du vill göra med analys eller inte.

Du kan ju annars göra som a1agnlju föreslår: ta en analys från någon av skördarna så kan du få en aning hur värdena ser ut.

Ett annat alternativ, är att ta prover från båda skördarna och blanda ihop dem. Det svaret blir ju lite mer användbart än att bara analysera en skörd. När man tar en analys av ett fält och en skörd får man ju ändå inget exakt svar utan bara ett genomsnitt på vad fältet har för näringsvärden.

Du behöver absolut inte ha någon analys. Det har gått lite hysteri i detta med analyser och jag anser dem hyfsat onödiga förutom i specialfall. Jag har haft hästar i 25 år och aldrig haft några analyser. Man ser på hästen om man måste lägga till eller ta bort något.

Liknande trådar

Foder & Strö jag vill ställa en fråga till just islandhäst kunniga, därför lägger jag tråden här. Varför ska man inte ge dem foder som har högt...
2
Svar
28
· Visningar
2 890
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: Korven
·
Foder & Strö Jag har ej tagit nån höanalys för höet min häst äter, dels för att vi har olika parier hö (rundbal) som kommer i från olika marker. Det...
Svar
1
· Visningar
764
Senast: fjordtokan
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar