Sv: Måste man ha en höanalys??
Hos mig handlar det inte om lat/ snålet utan att jag faktiskt aldrig har tänkt på det. Har alltid haft mycket fint hö/höensilage och ger alltid så mycket dom orkar. Har ALDRIG haft en sjuk häst i stallet!!!!!!!!! Men visst det skadar inte att ta en analys. Kanske tar en analys på höet vi hämtar hem nu till sommar/höst.
Men jösses Jag undrar samma sak som Beckie.
Jag har under alla mina år med egen häst (och analyserat grovfoder!) aldrig kunnat använda någon av de "vanliga" allroundmineralerna och aldrig följt instruktionerna på burken. Första året med min unghäst till exempel, fick jag ge både miner vit OCH extra kalk för grovfodret innehöll för lite av både kalcium och fosfor och kvoten var helt galen (det var för övrigt det året vi tot TRE analyser eftersom vi hade tre olika partier hö, och alla var väldigt olika vad gällde mj och smrp). Detta året fick jag enbart ge extra fosfor.
Jag skulle aldrig våga chansa på att hästens skelett kanske blir urkalkat, eller att hästen blir sjuk på annat vis pga mineralbrist, bara för att jag är för lat/snål för att ta en höanalys. Att hästen får rätt foder är ju bland det allra viktigaste i hästhållningen.
Hos mig handlar det inte om lat/ snålet utan att jag faktiskt aldrig har tänkt på det. Har alltid haft mycket fint hö/höensilage och ger alltid så mycket dom orkar. Har ALDRIG haft en sjuk häst i stallet!!!!!!!!! Men visst det skadar inte att ta en analys. Kanske tar en analys på höet vi hämtar hem nu till sommar/höst.