Sv: Måste man ha en höanalys??
En analys behövs dels för att man ska veta vad hästen får i sig det finns brister som inte syns förrän efter låång tid, dels för att få veta den hygieniska kvaliten, speciellt i plastat foder, det kan finnas skadliga sporer och bakterier som inte syns. Det finns forskning som påvisar att sjukdomar i luftvägarna och hosta hos äldre hästar kan orsakas av att de fodrats med undermåligt (hygieniskt) foder under uppväxten. Hästar med dåliga hovar, som är svårmusklade, dålig tillväxt på unghästar, temperament mm mm KAN påverkas genom utfodringen. En analys hjälper till att optimera förutsättningarna för en häst. MEN för en gammal pensionerad skogsmulle häst som är i gott hull, inte visar några problem och som är pigg och glad i blicken skulle jag inte påstå att det är livsnödändigt så länge fodret luktar/smakar gott och hästarna ser det som smakligt och fortsätter hålla sig i gott hull.
Det är inte bara på hästsidan man använder sig av analyser i ALL annan djuruppfödning är det självklart för att optimera tillväxt och välmående hos djuren. Däremot så är det bara på hästsidan jag träffar på folk som ifrågasätter nyttan med foder analyser.
Anledningen till att jag analyserar:
Det sparar PENGAR.
Jag har hästar med olika behov och vill kunna optimera foderstaterna
Det gör det lättare att räkna ut fodertillgången inför vintern
Jag kan komplettera upp mot ev brister i tid.
Det ger mig en övergripande koll även på markerna och året och hjälper mig att planera inför kommande år, gödsling, omsådd osv...
Jag har genom analyserna också fått en grundläggande praktisk kunskap om hur foder ser ut i olika stadier och vad de brukar ha för världen. Jag har också lärt mig att det inte alltid stämmer med vad man tror.