Måste man ha en höanalys?? :confused:

Sv: Måste man ha en höanalys?? :confused:

Jag har sparat flera hundra kronor i vinter då analysen visade mycket bättre värden än åren förut. Vi behövde inget extra annat än mineraler i år.

Ännu bättre är analysen när man ska köpa hö! Jag hade tur och fick tag på dels billigt hö (hade räknat med 1-2kr mer/kg) och dels bra hö som kommer spara mig 1-300kr varje månad i tillskott jag slipper ge. :)

Hur gör ni som står innackoderade i ganska stora stall? Går åt ca 6-7 rundbalar i veckan i stora lösdriften, tas från flera olika fält, dom håller inte reda på vilken bal som kommer från vilket fält, hämtar med traktor långt bort där dom har fälten och fyller på när vi oftast inte är där= dagtid, hur gör man då med analys och foderstat då? Har ett svårfödd fullblodsvallack och analyserar inte.

Ja man gav mest hö och havre förr, men det betyder inte att de höll sig i gott skick året runt. Det var en himla massa hästar som var i dåligt skick när våren kom på de ställen skörden gick dåligt, fanns oftast ingen möjlighet att leverera nytt foder mitt i vintern om skörden blev liten osv.

I riktigt gamla hästböcker kan man hitta instruktioner på hur en ridhäst skulle fodras också, 4-5 kg hö och 4-5 kg havre står det i nån typ wrangelsk hästbok. Genom att ge mindre hö och mer kraft kunde hästarna hålla bättre hull om höet blev proteinfattigt. Dessutom var det lättare att få in tillräckligt med havre än stora volymer hö för hela vintern. Numera kan man ju ge mer hö så håller sig magen gladare, om man bara ser på analysen att protein ärret var tillräckligt.

En analys behövs dels för att man ska veta vad hästen får i sig det finns brister som inte syns förrän efter låång tid, dels för att få veta den hygieniska kvaliten, speciellt i plastat foder, det kan finnas skadliga sporer och bakterier som inte syns. Det finns forskning som påvisar att sjukdomar i luftvägarna och hosta hos äldre hästar kan orsakas av att de fodrats med undermåligt (hygieniskt) foder under uppväxten. Hästar med dåliga hovar, som är svårmusklade, dålig tillväxt på unghästar, temperament mm mm KAN påverkas genom utfodringen. En analys hjälper till att optimera förutsättningarna för en häst. MEN för en gammal pensionerad skogsmulle häst som är i gott hull, inte visar några problem och som är pigg och glad i blicken skulle jag inte påstå att det är livsnödändigt så länge fodret luktar/smakar gott och hästarna ser det som smakligt och fortsätter hålla sig i gott hull.

Det är inte bara på hästsidan man använder sig av analyser i ALL annan djuruppfödning är det självklart för att optimera tillväxt och välmående hos djuren. Däremot så är det bara på hästsidan jag träffar på folk som ifrågasätter nyttan med foder analyser.

Anledningen till att jag analyserar:
Det sparar PENGAR.
Jag har hästar med olika behov och vill kunna optimera foderstaterna
Det gör det lättare att räkna ut fodertillgången inför vintern
Jag kan komplettera upp mot ev brister i tid.
Det ger mig en övergripande koll även på markerna och året och hjälper mig att planera inför kommande år, gödsling, omsådd osv...
Jag har genom analyserna också fått en grundläggande praktisk kunskap om hur foder ser ut i olika stadier och vad de brukar ha för världen. Jag har också lärt mig att det inte alltid stämmer med vad man tror.

Hur gör ni som står innackoderade i ganska stora stall? Går åt ca 6-7 rundbalar i veckan i stora lösdriften, tas från flera olika fält, dom håller inte reda på vilken bal som kommer från vilket fält, hämtar med traktor långt bort där dom har fälten och fyller på när vi oftast inte är där= dagtid, hur gör man då med analys och foderstat då? Har ett svårfödd fullblodsvallack och analyserar inte.

Jag hade tyvärr det problemet flera år. På sätt och vis är det ju en fördel om det går åt många balar eftersom man då hinner ta från flera balar innan proverna blir dåliga, (tar en liten tuss från en nyöppnad bal och lägger i kylen el. frysen och tar sen från fler allteftersom det öppnas nya) så får man iaf ett hyfsat genomsnittsvärde.
Problemet jag pratar om var att jag bad om analys men fick ingen (fast lite vaga svar om att det kanske kommer), fick en gammal bara från året innan jag flyttade dit och svaret att det brukat vara ungefär samma, kan ändå variera mellan balarna.
Ville inte gärna stöta mig med dom heller vilket det kändes risk för när det är stallägarens hö. Men till slut lyckades jag få en analys iallafall.
Visade sig att värdena faktiskt var väldigt lika den gamla, men proteinet var lägre- små skillnader i proteinmängden kan göra ganska stor skillnad i en foderstat. Hade jag följt gamla analysen så hade jag haft proteinunderskott i foderstaten på det här årets silage, förra året t ex vet jag inte eftersom det inte funnits analys.

Blev lite nyfiken - menar du att man ska analysera varje bal efter hygienisk kvalitet? Eller att man skulle kunna räkna med att är en bal dålig är alla dåliga?
Har aldrig hört någon använda hygienisk kvalitets-prov som standard på hösilage, bara att man skickat in om det varit tvist huruvida en bal man köpt är tjänlig eller ej (men det kan ju inte vara så lönsamt med tanke på vad en bal vs. ett prov kostar?).

Jag tror inte du förstår mig, jag ska försöka förklara lite tydligare.

Jag ger mina hästar mkt grovfoder, betydligt mer än de flesta (iaf härikring). Hur många kg foder/ts jag ger hästen beror på hur fort hästen äter och hur långt det är mellan fodringarna.
Sen lägger jag till ex lusern om det ser ut att behövas.

Om jag jämför analys 1 med analys 2 så kan det bli två helt olika resultat om man kollar på antalet kg jag ger i praktiken.
Den där skillnaden som blir mellan två analysresultat (på samma häst, i samma hull) brukar vara så pass stor att analysen och beräkningarna känns onödiga.

Räkna efter "tabellhästen" har jag aldrig gjort hur lr hur eftersom mängden grovfoder som brukar rekommenderas brukar vara extremt liten.

Men du pratar ju om att "värderna slår i taket", så räknar man ju på tabellhästen.

För mig har det inte varit speciellt olika resultat när jag tagit flera analyser.

Jo det är klart. Men jag menar att jag aldrig har beräknat/gett enligt tabellhästen.

En gång på skoj räknade jag på smal stor häst i hårdträning på min lättfödda ponny och det skrek ändå överskott. ;)

Fast då är ponnyn knappast lättfödd om den håller sig smal på en diet med stort överskott mot normalhästen.

Nej jag har ingen analys på vårt höesilage eller hö. Tycker det är lite överdrivet om man inte tävlar hästarna i dom lite högre klasserna där man kanske måste vara lite mer specifik med foder osv..
Sen är det ju inget negativt med att ha en analys!!!!
:):)

Jag har kört både med och utan analys. När jag fodrade med analys och räknade foderstat lärde jag mig väldigt mycket om utfodring och innehåll i olika foder, som gör att jag blivit bättre på att fodra utan analys. Den lärdomen skulle jag inte vilja vara utan.

Jag föredrar ett analyserat grovfoder, men det som jag tycker är viktigast är nästan analys på mineraler, inte energi och protein, för det är lättare att se på hästen. Kalcium-fosfor-kvot däremot, är inget man upptäcker med ögat.

Sammanfattningsvis tycker jag inte man måste ha analys. Men jag rekommenderar varmt att prova en period i alla fall, och köra hela linan med foderstatsberäkning, för man lär sig mycket.

*kl*

Anledningen till att jag gärna vill ha analys är just Ca/P-kvoten. I och med att det "perfekta" grovfodret till min häst inte finns att köpa så får jag ofta tillsätta ganska mycket lusern. Jag försöker vara noga med att Ca/P-kvoten ska ligga mellan 1,2-1,8 (efter läst SpaderÄss' inlägg). Alltså måste jag ha analys för att ha koll på läget.

Lättfödd i jämförelse med vad? Jag håller med IronWill, en häst som inte blir tjock av att äta stort överskott på MJ jämfört med "normalt" skulle jag inte kalla lättfödd.

Jag tycker ingenting om det :p
Jag minns faktiskt inte hur siffrorna såg ut, det var drygt 6 år sen.
Om man ska jämföra så var hon som min/en typisk fjording.

Men det är lite där min poäng ligger. Skillnaden mellan mängd 1 (där hästen blir smal) och mängd 2 (där hästen blir tjock) brukar vara mkt större än de flesta tror.
Någonstans går ju givetvis gränsen, men den gränsen brukar vara rätt hög.
Eller låg för den delen, för de som inte vill ge sina hästar tillräckligt med grovfoder. :p

Då har du nog inte haft samma erfarenheter av lättfödda ponnyer som jag. Här talar vi om att hästen blir för tjock av 1-2 kg för mycket mat.

Ja folk brukar påstå det om de lättfödda hästar jag haft också.

Jag kan ju ta min fjord som exempel (fast helt utan analysresultat). Innan jag köpte henne fick hon extremt lite foder och höll sig i normalt hull (dock blir ju såna hästar fläskiga/uppsvällda om magen och därmed ser de 'tjocka' ut).
När jag köpte henne (samma stall samma foder första halvåret) ökade jag foderstaten så hon fick det tredubbla, plus ett par kg havre när hon reds.
Hennes hull höll sig lika bra då, fast minus den där fläskmagen de får på för lite grovfoder.

Själv tittar jag inte på magen när jag tittar på hur hullet ser ut.

Jag skulle inte kalla en det du beskriver för en lättfödd häst.

Liknande trådar

Foder & Strö jag vill ställa en fråga till just islandhäst kunniga, därför lägger jag tråden här. Varför ska man inte ge dem foder som har högt...
2
Svar
28
· Visningar
2 890
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: Korven
·
Foder & Strö Jag har ej tagit nån höanalys för höet min häst äter, dels för att vi har olika parier hö (rundbal) som kommer i från olika marker. Det...
Svar
1
· Visningar
764
Senast: fjordtokan
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar