Måste man ha en höanalys?? :confused:

Sv: Måste man ha en höanalys?? :confused:

Nej jag har ingen analys på vårt höesilage eller hö. Tycker det är lite överdrivet om man inte tävlar hästarna i dom lite högre klasserna där man kanske måste vara lite mer specifik med foder osv..
Sen är det ju inget negativt med att ha en analys!!!!
:):)
Så skogsmullehästar är inte värda en balanserad foderstat då? De har ju samma behov av att få i sig rätt mängd näringsämnen som vilken tävlingshäst som helst. Jäkligt snålt att inte lägga en femhundring på analys per år bara för att hästen inte tävlas.. Dessutom används den femhundringen väldigt snabbt upp av alla tillskott och grejer som man pytsar i hästen för att man inte känner till vad grovfodret innehåller...

det verkar som att det är bäst med en höanalys iallafall.:)

hur gör ni när balarna kommer från olika skörder?
är det ngn skillnad?

hur blir det till sommaren vid bete?
tar ni analys på själva betet också?

allt känns ju lite snurrigt:confused:
men jag vill ju min häst väl :love:

Jag ser till att köpa hö som kommer från samma fält och skörd. Det har dock hänt att jag tagit flera analyser om höt kommit från flera ställen.

Blev lite nyfiken - menar du att man ska analysera varje bal efter hygienisk kvalitet? Eller att man skulle kunna räkna med att är en bal dålig är alla dåliga?
Har aldrig hört någon använda hygienisk kvalitets-prov som standard på hösilage, bara att man skickat in om det varit tvist huruvida en bal man köpt är tjänlig eller ej (men det kan ju inte vara så lönsamt med tanke på vad en bal vs. ett prov kostar?).

Nu trodde jag vi pratade om grovfoder generellt men då vi provtar så gör vi det från flertalet balar från samma fällt och gör ett snitt. Nej självklart kan man inte dumpa en hel skörd för att en enstaka bal blivit dålig/påverkad av luft är extra blöt osv MEN det finns fall där man kan dra slutsatser om fodret och att kassera fodret. Vi har tex råkat ut för att få e-coli bakterier i ensilaget som då enligt analysen gjorde fodret otjänligt men det syndes inte på fodret och kändes inte på lukten. Vi kom aldrig fram till, varför det hade spridits på den åkern eller hur det kommit i fodret, troligtvis via lekage från ngt avlopp som kommit till åkern via ett dike. Det är ju skillnad på hygieniska fel som följer med vid produktionen och brister som uppstår pga skada på balen tex hål i plasten. man ska vara uppmärksam på feljäsning tex. Sen tar man inte ett prov för varje bal utan man tar ett prov antingen genom att borra i balarna eller att ta en tuss och lägga ihop till ett fåtal prover när man skickar in för analys. Ja det är dyrt, en analys kostar mellan 1200-1800 kr men det är betydligt billigare än att betala veterinären eller att förlora en häst pga dåligt foder;)

Ja folk brukar påstå det om de lättfödda hästar jag haft också.

Jag kan ju ta min fjord som exempel (fast helt utan analysresultat). Innan jag köpte henne fick hon extremt lite foder och höll sig i normalt hull (dock blir ju såna hästar fläskiga/uppsvällda om magen och därmed ser de 'tjocka' ut).
När jag köpte henne (samma stall samma foder första halvåret) ökade jag foderstaten så hon fick det tredubbla, plus ett par kg havre när hon reds.
Hennes hull höll sig lika bra då, fast minus den där fläskmagen de får på för lite grovfoder.

Fast en häst som blir bukig av för lite mat har inte fläskmage den ser bukig ut för att den tappar hull och muskler på överlinjen så jag skulle inte kalla det för fläskmage. Att de drar upp magen när de rids är ju bara normalt då musklerna börjar jobba och lyfter upp magen. en del hästar kan ju "släppa ner" megen extremt magen direkt när de sedan får stå igen men betyder ju inte att de blivit fläskiga för det...

När jag hade analyserat grovfoder och uträknad foderstat blev mina hästar smällfeta! Jag köpte kompletteringsfoder och annat som bara den! Det kändes ju bra för mitt samvete att ge hästarna de allra bästa förutsättningarna jag bara kunde...

Efter några år som hästägare slappnade jag av, slutade analysera höet och slutade med alla småpytsar med kosttillskott. Mina hästar höll sig lagom i hull, presterade bättre och jag upplevde dem som piggare.

Jag vet att jag ses som en "dålig" hästägare som inte analyserar höet och beräknar foderstaten, ner till tusendels gram av olika näringsämnen. Att fodra med "ögat" och använda syn, lukt och känsel för att bedöma fodrets kvalitet är inget man ska göra nuförtiden!

Nej, jag tycker inte att man måste ha en höanalys, särskilt inte om man har "skogsmullar". Om man har många hästar kan det vara ekonomiskt lönsamt med en analys, så att man inte överutfodrar etc, men om man har en eller två hästar jämnar analyskostnaden och överutfodringskostnaden ut sig i längden, tror jag.

Jag skulle inte kalla dig för en dålig hästägare bara för att du inte analyserar ditt hö, men jag skulle säga att du räknade på fel behov på dina hästar om de blev smällfeta av din uträknade foderstat. Analysen förändrar ju inte värdena på grovfodret. Om dina hästar är i lagom hull nu beror det ju på att du har hamnat rätt nu. Skulle du ta en analys av fodret du ger nu hade det hjälpt dig att ta reda på vad dina hästar har för behov vilket underlättar till nästa säsong osv.

Jag tycker det är lite tramsigt att säga att man inte ska använda ögat och lukt osv. Jag förstår inte varför man ska göra bara det ena eller det andra. Har du någonsin hört någon säga att man INTE ska titta på hur hästen och grovfodret ser ut bara för att man har analys? Jag ser inga som helst motsättningar där emellan.

det verkar som att det är bäst med en höanalys iallafall.:)

hur gör ni när balarna kommer från olika skörder?
är det ngn skillnad?

hur blir det till sommaren vid bete?
tar ni analys på själva betet också?

allt känns ju lite snurrigt:confused:
men jag vill ju min häst väl :love:

Analysen är viktigast för att hålla rätt på kvoterna som några redan skrivit. Eftersom hästen äter samma foderstat dag ut och dag in så är det viktigt att hålla koll på.

Man letar upp ett hö/en höbonde så att man får ett parti hö (från samma fält o samma skörd). Annars leder varje bal till ett foderbyte - inte alls bra för hästens mage! När man letar hö så ber man också att få titta på analyserna för de olika partierna så att man kan välja något som passar ens häst (dvs kvoterna).

Bete finns också ungefärliga tabeller för beroende på hur gödslat det är om jag inte minns fel?

Två lästips är:
Hästens näringsbehov och utfodring
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127356019

Utfodringsrekommendationer för häst
http://www.slu.se/husdjur-utfodring-vard

Så skogsmullehästar är inte värda en balanserad foderstat då? De har ju samma behov av att få i sig rätt mängd näringsämnen som vilken tävlingshäst som helst. Jäkligt snålt att inte lägga en femhundring på analys per år bara för att hästen inte tävlas.. Dessutom används den femhundringen väldigt snabbt upp av alla tillskott och grejer som man pytsar i hästen för att man inte känner till vad grovfodret innehåller...

Dum fråga tycker jag du ställer !! Klart, men tror att det är viktigare att en häst som går sex dagar i veckan med relativt hård träning kanske är i behov av det på ett annat sätt än en "skogsmullehäst". Tycker inte heller det är snålt att inte lägga dessa pengar på analys!! Många hästmänniskor har inte analys exempelvis jag(just nu)(men har haft analys) eftersom man ser om man har en välmående häst eller ej!! Förstod inte riktigt det sista du skrev......

Men själv resonerar jag på det visset, ett bra hö som man ska ge mycket av till sin/sina hästar. Grovfoder vid behov, personligen har jag inga tillskott kör på betfor, havre och lite vit/mineral eventuellt.

Problemet som jag ser det är att hästen mår relativt bra om den bara får tillräckligt med grovfoder med hyfsad balans mellan energi och protein.

Det är väldigt mycket "det som inte syns har jag inte ont av" och så drar man slutsatsen att analys är onödigt och överflödigt :cool:

Hur vet du om du måste ge hästen mineraler då?

Ger oftast enbart det till unghäst(växer) eller häst jag har i lite hårdare träning, då följer ja instruktioner på burk. Men ytterst sällan jag ger detta, som sagt.
Och när jag gett detta har jag även haft analys på hö/höensilage kanske jag ska stryka under.

På mina senaste grovfoder så har jag haft heltokig kvot på Ca/P. Då är det ju helt galet att gå efter rekommendationerna på mineralburken.

Ger oftast enbart det till unghäst(växer) eller häst jag har i lite hårdare träning, då följer ja instruktioner på burk. Men ytterst sällan jag ger detta, som sagt.
Och när jag gett detta har jag även haft analys på hö/höensilage kanske jag ska stryka under.

Kan inte riktigt förstå ditt resonemang då du enbart har gett din häst mineraler när du har haft analys. Då har du svart på vitt att hästen behöver mineraler men att du när du inte har analys struntar i det.

Men jösses :crazy: Jag undrar samma sak som Beckie.

Jag har under alla mina år med egen häst (och analyserat grovfoder!) aldrig kunnat använda någon av de "vanliga" allroundmineralerna och aldrig följt instruktionerna på burken. Första året med min unghäst till exempel, fick jag ge både miner vit OCH extra kalk för grovfodret innehöll för lite av både kalcium och fosfor och kvoten var helt galen (det var för övrigt det året vi tot TRE analyser eftersom vi hade tre olika partier hö, och alla var väldigt olika vad gällde mj och smrp). Detta året fick jag enbart ge extra fosfor.

Jag skulle aldrig våga chansa på att hästens skelett kanske blir urkalkat, eller att hästen blir sjuk på annat vis pga mineralbrist, bara för att jag är för lat/snål för att ta en höanalys. Att hästen får rätt foder är ju bland det allra viktigaste i hästhållningen.

Senast ändrad:

Men jösses :crazy: Jag undrar samma sak som Beckie.

Jag har under alla mina år med egen häst (och analyserat grovfoder!) aldrig kunnat använda någon av de "vanliga" allroundmineralerna och aldrig följt instruktionerna på burken. Jag skulle aldrig våga chansa på att hästens skelett kanske blir urkalkat, eller sjuk på annat vis pga mineralbrist, bara för att jag är för lat/snål för att ta en höanalys. Att hästen får rätt foder är ju bland det allra viktigaste i hästhållningen.

Och anledningen till att det är "viktigare"/inte riktigt jämförbart med människans kosthållning är ju just att hästen äter samma sak HELA vinterhalvåret. En liten brist hinner ju bli rätt stor på ett gäng månader. Och hästen har inte en chans att kompensera på något vis i en normal hage (om de ens kan känna brister utöver saltbehovet? Det vet jag inte).

Tillägg:

Och anledningen till att vildhästarna klarade sig hyfsat bra var ju just att de strövade över STORA arealer och på så vis fick i sig mat av varierande mineral och näringsinnehåll. Även om det säkert inte mådde så bra alltid/åt otimalt.

På mina senaste grovfoder så har jag haft heltokig kvot på Ca/P. Då är det ju helt galet att gå efter rekommendationerna på mineralburken.

Som sagt ytterst sällan jag använt vitamin/mineral och går inte på exakta mått men cirkus vad man ska ha.. sen spelar ju allt annat även in ..

Kan inte riktigt förstå ditt resonemang då du enbart har gett din häst mineraler när du har haft analys. Då har du svart på vitt att hästen behöver mineraler men att du när du inte har analys struntar i det.

Har aldrig haft analys på mitt foder när hästarna stått hemma i stallet mitt. När jag haft hästarna inackoderade har det varit analys på höet jag köpt där. Men inget jag direkt kollade in super super noga. Utan väger mitt hö så jag ser att dom får exakta mängden varje dag , ser att mina hästar är välmående , bra i hull osv, det räcker för mig !! Sen när ja gett vitamin/mineral så har det varit analys som sagt men inget jag kollade in särskilt noga.

Liknande trådar

Foder & Strö jag vill ställa en fråga till just islandhäst kunniga, därför lägger jag tråden här. Varför ska man inte ge dem foder som har högt...
2
Svar
28
· Visningar
2 890
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: Korven
·
Foder & Strö Jag har ej tagit nån höanalys för höet min häst äter, dels för att vi har olika parier hö (rundbal) som kommer i från olika marker. Det...
Svar
1
· Visningar
764
Senast: fjordtokan
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar