Måste man ha en höanalys?? :confused:

Sv: Måste man ha en höanalys?? :confused:

När du ser att ngt inte stämmer är det lite sent att ta analys om du har hästar du kräver en del av.
När ser du att proteinet ligger för lågt?
Hur ser du att mineralerna är fel, ffa till en växande häst?
PL

När du ser att ngt inte stämmer är det lite sent att ta analys om du har hästar du kräver en del av.
När ser du att proteinet ligger för lågt?
Hur ser du att mineralerna är fel, ffa till en växande häst?
PL

Snack.
Jag har haft tävlingshästar i många år och flertalet av dem blev och är riktigt gamla.
Det är oftast de som har en häst och som de rider på skogsmullenivå som sitter och analyserar i evinnerliga tider. Jag vet ingen tävlingsryttare som gör det.

Snack.
Jag har haft tävlingshästar i många år och flertalet av dem blev och är riktigt gamla.
Det är oftast de som har en häst och som de rider på skogsmullenivå som sitter och analyserar i evinnerliga tider. Jag vet ingen tävlingsryttare som gör det.

:bow::bow:

Snack.
Du kunde väl svarat på frågorna i mitt inlägg istället för att dissa kunskap om vad man ger rättav!
PL

Jag tycker det är fantastiskt att all hästhägare här har så homogent hö att en analys verkligen ger en rättvis bild.
Allt deras hästar äter på en hel vinter har skördats under samma tidpunkt, bestått av samma gräs och växt i samma jordmån

Helt amazing.

Vad menar du? Är det bättre att gissa tycker du? En analys kan aldrig ge ett exakt svar på vad fodret innehåller,nej, det är ju därför man måste ta prover från flera olika ställen så man får ett genomsnitt av näringsinnehållet. De år jag fodrat med hö från flera skördar/fält har jag tagit flera analyser.

Jag tycker det är fantastiskt att all hästhägare här har så homogent hö att en analys verkligen ger en rättvis bild.
Allt deras hästar äter på en hel vinter har skördats under samma tidpunkt, bestått av samma gräs och växt i samma jordmån

Helt amazing.

Ja det har vi, ett enda fält skördat samma dag.

Ja det är väl klart. Hur gör du när du skördar hö? Tar en snutt här och där eller? Hoppar runt på olika fält och tar lite här och där?
Jag köper givetvis hela årsförbrukningen på en gång och bonden kör hem allt direkt ifrån fältet. Skördat på samma dag och växt på samma jordmån.

Kul att det inte bara är jag som inte har analys ;)

Köper mitt hö från en man som säljer sina höbalar till en ridskola. Har aldrig analyserat höet och förstår inte varför man borde göra det. Tycker bättre om att prova mig fram :)

På ridskolan jag red så analyserade dem bannemej aldrig höet!! Alla hästarna fick samma mängd och märkte dem av att någon behövde lite mer så fick den det :) funkade för dem och det funkar för mig och säkert dig också!

Snack.

:bow::bow:

Bra sagt ;)

Vilka frågor?
Mina hästar har presterat bra och har inte haft någon brist. Fina och glansiga i pälsen, bra i hull och äter varierat.

Fast en häst som blir bukig av för lite mat har inte fläskmage den ser bukig ut för att den tappar hull och muskler på överlinjen så jag skulle inte kalla det för fläskmage. Att de drar upp magen när de rids är ju bara normalt då musklerna börjar jobba och lyfter upp magen. en del hästar kan ju "släppa ner" megen extremt magen direkt när de sedan får stå igen men betyder ju inte att de blivit fläskiga för det...

Jag pratar inte om en häst som är bukig, det har jag full koll på vad det är.
Jag pratar om hästar som får väldigt lite grovfoder så magen blir fläskig(de fåren liten 'bulle' längst bak på magen) eller uppsvälld pga att magen blir förstörd.
Dvs hästar som är bra i hullet i övrigt men bara där magen är fel.

Det du pratar om är något helt annat.

Jag kan ju börja med att säga att jag är inte vidare insatt alls.

Men det jag tänkte på är att det är väl som så med oss människor också; Tränar man inte behöver man vara noggrannare med vad man äter för att inte gå upp (eller ner). Tränar man regelbundet kan man däremot hålla vikten/gå ner även om man är slarvigare med vad man äter eller äter mer än man gjorde innan.

Läste även en artikel i skolan på Ekologi-lektionen för en vecka sedan att kycklingar som får solljus istället för lysrörsljus blir piggare, men äter mindre än i vanliga fall. Till stor del pga när de mår bättre kan de ta vara på fodret bättre.

Kroppen är anpassningsbar och med ordentlig motion/träning så behöver vi sällan fundera så mycket över vad vi stoppar i oss. Och jag tror inte det beror på att vi äter varierat, många äter väl tvärt om samma rätter ganska ofta. Utan för att så länge vi inte behöver högprestera (alá elitidrottare) så fungerar det bra ändå. Men tränar man inte är det svårare, likaså om man ska högprestera, då måste man verkligen vara noggrann för att kunna bygga muskler/träna så ultimat som möjligt.

Nu är ju vi och hästar inte likadana alls fysiskt sett, men jag tror ändå att på den biten så är det ganska lika.

Nej, ni pratar om exakt samma sak ... en häst som får för lite grovfoder kan bli bukig. Den får alltså en svullen "fläskmage" (varför kallar du det fläskmage?), men är tunn i övrigt.

För att citera en gammal stallägare "vad konstigt att man kan känna revbenen på fjordingen fast hon är jättefet över magen". hästen i fråga fick ALLDELES för lite grovfoder.

Senast ändrad:

skulle vara kul att se ett test med ögonfodrarna och se hur många rätt dom har om värden på hö

Om hästen är "perfekt" i hullet så kan man väl knappast ha fel nånstans?
Ang protein/energi då.

Eller du kanske menade vad man tror att maten innehåller?

Nej inte riktigt.
Bukig = uppblåst mage, dålig överlinje. Pga för lite protein.
Uppsvälld=förstörd mage där hästen ser högdräktig ut, resten av kroppen bra. Pga för lite grovfoder under lång tid, inte för lite näring.
Fläskig mage=hästen ser fin ut om man inte vet vad man ska kolla efter. Det blir en liten fläskklump längst bak på magen. Pga för lite grovfoder, inte för lite näring.

Och det där har du hittat på själv? Jag, och alla jag pratat med om bukighet, kallar en häst med stor mage (med dålig överlinje eller fin överlinje) bukig oavsett vad det beror på (för lite grovfoder eller mycket grovfoder (som tar plats i magen)).

det verkar som att jag egentligen inte behöver bry mig så mkt med tanke på att det finns delade åsikter.

Men jag gör några analyser (så gott det går) ett par gånger och så får vi helt enkelt se om jag har blivit frälst eller ej. :)
(och ser till att få hjälp med att läsa av dem:o )

tack alla för era tips och åsikter!:bow:

Liknande trådar

Foder & Strö jag vill ställa en fråga till just islandhäst kunniga, därför lägger jag tråden här. Varför ska man inte ge dem foder som har högt...
2
Svar
28
· Visningar
2 890
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: Korven
·
Foder & Strö Jag har ej tagit nån höanalys för höet min häst äter, dels för att vi har olika parier hö (rundbal) som kommer i från olika marker. Det...
Svar
1
· Visningar
764
Senast: fjordtokan
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar