Saft till häst?

Sv: Saft till häst?

Det var så lite så! Underbart om det gav dig någon idé som kan vara till nytta i utfodringens dilemman :)

Har aldrig gjort själv, men en del häller ju äppelcidervinäger i vattnet till hästarna när de dricker dåligt. Vet dock inte om det skulle funka för dig :-P men funlight skulle jag nog skippa :-P

Ja varför inte?

Jag personligen hade nog valt att läsa på innehållet i saft/juice/whatever för att få en med (om möjligt) endast produkter man vet vad det är. Jag känner mig skeptisk till att ge människoprodukter med fejkade ämnen och smaker till djuren då det inte känns bra för mig. Jag har fått för mig att juice, åtminstone i koncentrat, är det mest "rena" men det var länge sedan jag kollade på sånt så jag kan inte styrka det.

Jag håller helt med om att ju mindre "jox" i produkten dessot bättre. Men det gäller ju till oss med :cool: Ska lusläsa utbudet på äppelsaft/juice-fronten och se om jag hittar något jag ge min häst med relativt gott samvete.

bättre då med en liten skvätt äppeljuice, man kan köpa sådan koncentrerad och spä ganska ordentligt så räcker det länge. inte mer onyttigt för hästen än attt få ett äpple :)

Kanske melass skulle hjälpa? Räcker ju med en liten skvätt. Hade det på höt förr åt min häst ibland för lite extra gott och hon älskade det!

Brämhults har ju färskpressad äppeljuice, inte en enda tillsats. Dock inte det mest ekonomiska kanske...

Men det bästa vore väl ändå att blanda med betfor som har andra fördelar. Vill man inte ha det söta så skölj den först. Förstår inte det här med saft? Om inte din häst äter mineraler men har gjort det förut, så är det väl ett tecken på att hästen kanske inte behöver det just nu!

Inte light iallafall. Det innhåller ju inte ens naturliga ämnen. Skiva lite äpplen o lägg i vatten då bara =) Häll i mineralerna i det o häll upp i krubban. Så fiskar han i sig både äppelbitar o mineraler.

KL

Det lär ju inte handla om några större mängder så jag hade inte oroat mig för att slänga på lite saft eller betfor om det får hästen att äta upp mineralerna.

Men det bästa vore väl ändå att blanda med betfor som har andra fördelar. Vill man inte ha det söta så skölj den först. Förstår inte det här med saft? Om inte din häst äter mineraler men har gjort det förut, så är det väl ett tecken på att hästen kanske inte behöver det just nu!

Blanda med betfor kan jag visst testa, kände mest att köpa 20-30 kg för att använda kanske 1 kg och sen äter han bara gräs, inte var helt ekonomiskt det heller. Men jag kan ju kolla med någon annan som har häst om de har en skvällt jag kunde köpa.

Är tveksam till att inte skulle behöva det längre. Samt att han skulle känna att "nu är selen- och magnesiumbalansen ok, nu slutar jag med mineraler" :cool: Skämt åsido, jag tror att han tycker att det finna annat som är godare att äta (gräs och hö till exempel) och inte är lika intresserad av kraftfodret som i vintras.

Delvis KL, svarar flera:
MrsPuff, något helt tillsats fritt låter ju vettigt.

Byange_stall, äpplen älskar han! Men är tveksam till om han skulle äta ändå om det blir för mkt vatten/går att sortera bort minerlerna. Just nu äter han andra pellets för att få i sig protein. Även om allt står i blöt tillsammans och jag blandar runt det, så skippar han mineralerna. Men jag ska testa med små äppelbitar, alternativt rivet äpple, och se om det kan tänkas hjälpa.

Tack för alla åsikter och tips!

Nej, din häst tycker säkert bättre om sina pellets än vad Trofés häst tycker om sina mineraler. Menar du att din häst känner av hur mycket Groov pellets den behöver och slutar äta dem när behovet är uppfyllt, trots att de är goda?

Jag menar att en häst kanske inte tröttnar på smaken, som sagts tidigare ang. mineraler. Det sägs att en häst brukar känna av behovet av mineraler, därför är det bra att t ex under sommartid ha en mineralsten ute i hagen då kan hästen själv välja när den vill ha mineraler.

Jo jag vet att det sägs så ibland, men det sägs också att det inte stämmer. Jag skulle iaf inte lita på att hästen känner av när rätt balans är uppnådd. Det finns ju tex massor av olika mineralfoder med olika sammansättningar (och med olika smaklighet) och jag tvivlar på att hästen verkligen kan känna vilken typ den behöver och hur mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
751
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 630
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar