blötlägga hö

Sv: blötlägga hö

Jag antar att du har ett annat höparti nu än för tre år sedan? Har du sockeranalyser på ditt hö för tre år sedan samt även nu?

Nej, hade inte sockeranalys då, men har det nu eftersom Eurofins numera inkluderar det i sin "vanliga" analys. I år ligger sockerhalten på lite drygt 12 %, vilket ju egentligen är för högt för en ev. IR-häst.

Vet du hur stor effekt blötläggningen har? Det vore intressant, för forsknings skull också, att veta vilka sockervärden din häst tål, vilken belastning hennes kropp orkar med och hur mycket foder (socker) hon kan äta utan att bli sjuk.

Men hur menar du att jag skulle ta reda på det? Jag hade gärna också sluppit blötlägga, för mitt i vintern är det inte alltid så kul, men jag kan ju inte börja utsätta henne för allt större sockermängder och se vid vilken nivå hon får fång igen:crazy:.

Är det sockret som är största boven, eller hjälper tillskottet mer än vad blötläggningen gör? Det vore bra om man vet vad som gör vad.

Ja, det hade självklart varit idealiskt. Men praktiskt sett fortsätter jag att blötlägga mitt hö och ge henne Happy Hoof som jag "alltid" gör, för jag vet verkligen inte hur jag ska ta reda på vilket det är som fungerar, utan att utsätta min lilla häst för risken att bli sjuk igen.

Vilken föreläsning har Rimfaxe varit på där foderrådgivare och veterinärer säger att man ska blanda in halm i höet? Halm är defentivt inte bra för det innehåller en hel del socker.

Det bästa är faktiskt att blötlägga höet i minst en timme för att sänka sockerhalten. Självklart vore det ännu bättre om man har ett hö med ett lågt värde på sockerhalten, men ibland har man inte ett eget val. Man får ta det som finns i det stallet man är, det är svårt att ha ett eget hö. Enklaste lösningen är att blötlägga höet. Samt som fler säger så försöker man göra så gott man kan, kan man sänka halten lite desto bättre. Många bäckar små......

Woah:eek:

Förutom god blötläggning var det strassertänk. Ingen NSAID vid fång- "den ska ligga ner" o "låt den röra sig":mad:

Rimfaxe.

Bara för att din foderrådgivare påstog ngt så är det knappast allmänt vedertaget . Gör test själv.

Som de flesta har skrivit räcker 1 h.´s blötläggning gott o väl för att få bort det värsta sockret o utan att laka ut så mkt mineraler. Å andra sidan är de lätt tillförda.

På lång sikt kan jag hålla med dig, men om det är akut eller om man inte ser det som ett stort problem så...

Hästarna är kvittot

Nej och nej jag håller defenitivt inte med Strassertänket, där gjorde jag fel som la in den studien. Det var Kathryn Watts studier som är bra. Jag tänkte inte på att det stod så eftersom jag tar avstånd från Strassermetoden. Klumpigt gjort av mig:crazy:
Jag läser det som är det mest logiska i alla forskningsstudier och plockar ut det som verkar bra. Jag är absolut inte för att inte ge smärtstillande. Det var det första min häst fick förra sommaren när han fick ett fånganfall.

Däremot tycker jag Kathryn Watts har mycket bra att komma med, men det gäller att sålla, och hitta det som passar min häst bäst.

Men hur menar du att jag skulle ta reda på det? Jag hade gärna också sluppit blötlägga, för mitt i vintern är det inte alltid så kul, men jag kan ju inte börja utsätta henne för allt större sockermängder och se vid vilken nivå hon får fång igen:crazy:.

Jag undrar ifall du mätte sockerhalt före och efter blötläggning, dvs hur mycket socker som lakades ur. Vilken halt blev hon sjuk av och till vilken nivå sänktes halten för att hon skulle må bättre? Dessa 10% som det talas om är ju inget vetenskapligt vedertaget egentligen, vad jag förstått. Man kan inte generellt sätt säga att om grovfodret innehåller max 10% NSC så kan hästen äta obegränsat av det. Ju högre halt av NSC, ju mindre foder kan hästen äta utan att bli sjuk. För en EMS-häst är väl målet så nära 0% som möjligt bäst.
Jag menar inte att du skulle ha ökat på sockermängden för att utröna någon slags gräns och se var din häst blev sjuk igen!

Om man visste hur stor mängd socker inom en viss tidsrymd ens häst klarar av att belastas av, så är det ju lättare att veta hur mycket foder man har möjlighet att ge dem utan att de blir dåliga.

Alltså när man blötlägger sitt hö för att laka ur sockret så gör man ju oftast allt för att ta bort alla riskfaktorer man kan komma på.

Ofta står man då med en akut sjuk häst, inte helt ovanligt har sjukdomen slagit ner som en blixt från klar himmel, hästen har akuta symptom och inte sällan vet man inte vad som utlöst sjukdomen. I många fall får man aldrig veta det heller till 100% och i de flesta fall är det många faktorer som spelat in för att just den hästen blivit sjuk just då.

En enstaka åtgärd kommer sällan orsaka att anfallet klingar av eller sjukdomstillståndet vänder. Utan det är en kombination av allt man gör. I det läget är det inte ens stor sak att ställa sig och blöta hö't och minsta lilla det gör kan tillsammans med andra åtgärder vända hela förloppet.

När hästägaren står med en sjuk häst och denne inte någonsin har tänkt på tex sockeranalyser och liknande tidigare går det inte på en millisekund att ordna fram det. Detsamma gäller med nytt foder, som man då ska kräva är sockeranalyserat och låghaltigt samtidigt som det är rätt näringsvärden, bra hygienisk kvalitét och möjligt att få hem pronto. Det funkar inte. Det är inte ovanligt att man inte ens kan hitta ett lämpligt grovfoder till vintersäsongen ens med gott om tid, frisk häst och utan sockeranalys.
Alltså är det en bra sak att blötlägga sitt hö i det läget, och del flesta ägare tänker nog att det är värt det om det kan göra den minsta nytta. Det är ju knappast farligt. Och många upplever sig ha fått bra resultat när dom blötlagt, om det är enbart pga det eller troligare, pga att dom gör ALLT dom kan för att vända sjukdomsförloppet, spelar ju mindre roll.

Vidare... om man då har tagit specifika åtgärder och det FUNKAR så är det ju bara att gratulera och det klart att inte en hästägare i det fallet funderar på att sluta med de åtgärder man vidtagit. Oavsett vad forskning och experter säger! (även om det ju faktiskt stöder just blötläggning i detta fallet)

Du är medveten om att du länkar till en sida som hävdar att man ska bryta mot lagen genom att använda sig av djurplågeri? Smärtstillande är inte kontroversiellt.

Jag har läst många artiklar om fång (på engelska) av K Watts och D Walsh och tycker att de verkar vara mkt väl insatta i fång problematiken. D Walsh har vad jag förstår vigt hela sitt yrkesverksamma liv som veterinär åt att bekämpa denna otäcka sjukdom. Han har ofta mkt bra ideer och har dessutom en stor förståelse för hur det kan vara att ha en fånghäst. K Watts har egna erfarenheter av fånghästar och har forskat en hel del på bla socker innehållet i olika växter. Jag tycker att deras artiklar på safergrass sidan är mkt bra.

Jag håller inte med dig om att det står att man ska bryta mot lagen (utan att känna till exakt vad det står). Fånghovar försämras om hästen stöder på dem och ännu värre om den går omkring. Det är klart att det borde vara bättre för den att ligga ner/hålla sig i stillhet. Det minskar antagligen skadorna i hoven så att hästen snabbare blir bra igen. Varför är det djurplågeri? Jag tycker inte att det är det. Jag tolkar inte heller texten så att man inte ska ge dem ngt NSAID alls, bara minska det så att den håller sig i stillhet. För att veta exakt hur de formulerade sig måste man naturligtvis gå tillbaka till orginaltexten, jag har nog den i min dator, annars finns den säkert kvar på safergrass hemsidan.

Min erfarenhet av att ansvara för en fånghäst är att det finns aldrig några givna svar, aldrig några bra råd, aldrig ngn instruktionsbok där det står hur man ska göra. Man tvingas hela tiden att välja mellan två eller flera dåliga alternativ och får vara glad om man tror att man kan gissa sig till vilket som är minst dåligt.

Blötläggning av hö är nog ett av undantagen från mitt påstående. Det skadar knappast att blötlägga höet till hästen. Om man har hittat ngt som fungerar tror jag att man ska fortsätta med det.

Håller absolut med. Det finns faktiskt studier där för mycket visat sig NSAID förhindrar läkning.
Lagom är bäst :-)
(Veterinärer här i Sverige brukar också säga att det är bra att de ligger mycket och att man inte bedövar för mycket)

Det bryter mot svensk lag att utsätta hästen för onödigt lidande. Sen får de forska hur mycket de vill. Det finns fler smärtstillande medel än Fenylbuttason. Jag anser att det är vidrigt att låta en häst ha ont om man kan göra något mot smärtan. Har de inte hört talas om boxvila i USA?

Det bryter mot svensk lag att utsätta hästen för onödigt lidande. Sen får de forska hur mycket de vill. Det finns fler smärtstillande medel än Fenylbuttason. Jag anser att det är vidrigt att låta en häst ha ont om man kan göra något mot smärtan. Har de inte hört talas om boxvila i USA?

Jag förstår inte vad du menar.
Varför skulle man utsätta hästen för onödigt lidande?
Vem gör det? Är det den som ger så mkt NSAID till sin akut sjuka fånghäst så den kan studsa omkring och fången blir värre? Eller är det den som ger lite mindre så hästen blir bättre snabbare?

Fång är en fruktansvärt plågsam sjukdom. Det gäller att begränsa skadorna.

Vad har valet av smärtstillande medel för betydelse?

Varför skulle de inte ha hört talas om boxvila, det är ju just vila de menar är viktigt. Har du läst artikeln över huvudtaget, eller mina inlägg?

Kopierar direkt ur artikeln: "Även om smärta orsakar stress för både häst och ägare, är det viktigt att tillstå att
smärta har en viktig funktion. Den förhindrar en häst med fång från att gå omkring för mycket
under en period då fötterna är fara att råka ut för hovbensrotation."

Med andra ord låt hästen ha ont så den står stilla. Det är det jag reagerar på.

Så du är för att hästen ska ha så ont att den lägger sig o avlastar fötterna. Kan inte äta,dricka eller utföra sina behov. Men sen kan man börja rida på den så fort den travar självmant:mad:

Sen är det ett inflammatoriskt tillstånd när "lamellklistret" släpper. Givetvis måste man samtidigt få bort orsaken till fånganfallet. Om det beror på fettdepåerna måste den bantas raskt några kg. Å nej. inte "svält" en längre period!!!!men tillräckligt för att sätta igång fettförbränningen på en häst som står stilla.

du hänvisar hela tiden till den ytterst ovanliga sjukdomen som SVÄLT kan ge ponnies. Jag tror knappt att vi har haft ett enda fall i S. Däremot har vi en norm till att runda hästar är ett tecken på välstånd- som i svältens S. på 1800-talet.

tittar man på människan nuförtiden är fetma en norm för brist på karaktär o understimulans. En vältränad häst borde vara normen. Slank, vältränad, pigg o alert.

Så du är för att hästen ska ha så ont att den lägger sig o avlastar fötterna. Kan inte äta,dricka eller utföra sina behov. Men sen kan man börja rida på den så fort den travar självmant:mad:

Sen är det ett inflammatoriskt tillstånd när "lamellklistret" släpper. Givetvis måste man samtidigt få bort orsaken till fånganfallet. Om det beror på fettdepåerna måste den bantas raskt några kg. Å nej. inte "svält" en längre period!!!!men tillräckligt för att sätta igång fettförbränningen på en häst som står stilla.

du hänvisar hela tiden till den ytterst ovanliga sjukdomen som SVÄLT kan ge ponnies. Jag tror knappt att vi har haft ett enda fall i S. Däremot har vi en norm till att runda hästar är ett tecken på välstånd- som i svältens S. på 1800-talet.

tittar man på människan nuförtiden är fetma en norm för brist på karaktär o understimulans. En vältränad häst borde vara normen. Slank, vältränad, pigg o alert.

som vanligt så fattar jag inget av det du skriver, detta om svält är fullständigt obegripligt. Men du kan kanske förklara vad du menar, Jag vet inte heller vad det är för sjukdom som ponnyer kan få och vem du anser svälta sina ponnyer eller inte

men tillbaka till anledningen att jag gick in i tråden
om man läser artikeln noga så står det inte att hästen inte ska kunna äta dricka eller utföra sina behov, det står egentligen inte heller att man inte ska ge den smärtstillande utan bara att man ska observera den när den har fått smärtstillande så att den inte rör sig för mkt:

"Even if your veterinarian chooses to prescribe short time medication in an attempt to limit inflammation, always confine a horse while on pain killing drugs so moving around does not cause more damage"

Precis, det är helt fel att protein och mineraler sjunker vid blötläggning. Det enda som bevisligen sjunker är socker samt kalium. Vattenlösliga vitaminer sjönk inte heller nämnvärt.

Mitt hö har under 10% socker+stärkelse men jag blötlägger ändå. Stor murarbalja full med vatten och sen en full 20l hink på toppen som tynger ner. Häller av vattnet som blir melassfärgad och fylle så upp med nytt vatten som jag häller av igen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 429
Senast: Görel
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Det är nu inte särskilt länge kvar tills jag får hem min lilla retrievervalp :heart Jag försöker att förbereda mig och läsa på så mycket...
2
Svar
37
· Visningar
1 469
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar