För mig är kostnaden och kommunikationen kring avtal och kostnaden två helt olika grejer.
Det som hade gjort mig nervös i denna situation hade varit om det kommer nya höjningar nupåengång framöver. Hur mycket kommer det höjas när elräkningen kommer? Det handlar inte om att jag inte tycker att det ska vara en ekonomisk gynnsam situation för hyresvärden, det handlar om att jag vill kunna planera min ekonomiska situation utifrån den stallhyra jag budgeterat för. Vill ju hellre att hyresvärden har buffert att kunna ta av vid sådana situationer och därmed ha en generellt högre hyra men stabil under året = jag räknar med att hyresvärden tar höjd för sånt när hen sätter priset. Jag vill inte som hyresgäst ta den smällen i efterhand helt enkelt.
Hade hellre haft stallhyra som automagiskt höjdes med x-antal pengar varje år baserat på någon slags generell inflation än att det helt plötsligt höjs med 600kr under året för att mina hyresvärdar inte räknat ordentligt.
Det är inte min uppgift att bedöma om priset är rimligt utifrån någon slags ekonomisk situation för hyresvärden, min uppgift är att bedöma om upplägg och kostnad passar mig.
I just denna situation hade jag hellre sett att man betalar kallhyra som grund, och sen köper till utefter behov; hö x antal pengar, strö y antal pengar etc. För att få det lite jämlikt utifrån hästarnas behov.