Kolikförebyggande och fodringshjälp

Fast sålänge hästarna dricker bra så är det väl rimligt att servera vatten på det sättet som just ens egna individ/individer verkar föredra? Dricker de bra behöver man ju inte styra så mycket 😊

Absolut!

Tänker bara att vi kanske har trott att de ligger på mindre än de egentligen vill dricka? Jag har hört att en d-ponny dricker runt 25-30 liter per dag ca. Men, mina går ju långt över det. 45-55 liter per dag.

Det kan bero på många saker, som mycket protein eller mycket salt också. I mitt fall är det inte det men sådant har ju också betydelse tänker jag.

Samtidigt betyder det ju inte att de mår sämre eller får kolik om de inte dricker det mina gör. Jag och min hästpartner har ju våra hästar på rullande schema och hemma hos honom får de inte varmt vatten och de dricker betydligt mindre men de har ju inte kolik för det.

Jag tänker att det är som det var i testet, de föredrar kallt vatten. Så om de får välja dricker de kallt vatten, som hos @Syrax .
Tänker att det blir ju fel (förutom i ett test) om man har två byttor med kallt och varmt då kommer de välja det kalla och då får man dem ju inte att acceptera varmt, som de så småningom kommer dricka mer av.

Jag förstår det så att om de börjar dricka, alltså sätter mulen i vattnet och börjar dricka så dricker de fler liter om det är varmt.

Men, jag tror också att det är en sak man vänjer dem vid. Jag började med lite ljummet på gränsen till kallt i byttorna. De drack de liksom oavsett vilken temperatur det var. Sedan blev det varmare och varmare och nu vill de hellre ha riktigt varmt.

Men givetvis gör man som man vill.
Min har tidigare inte rör ljummet vatten. Hade uppvärmt vatten i hagen en vinter och han rörde den inte. Andra vintrar har han haft isolerad balja med lock där han istället gjort hål i isen och då drack han som vanligt ute. En vinter stod han i utebox och då hade jag uppvärmd hink i boxen vilket han inte heller rörde öht. Så det går inte att säga att de vänjer sig eller till slut börjar dricka. För mig var det bara att hitta lösningar så han fick i sig sitt kalla vatten. Hellre det än inget alls.

Men så i år har han plötsligt börjat dricka ur sin uppvärmda balja! Fråga mig inte vad som är skillnaden, för det är samma balja som han för några år sedan inte rörde. Inget gör mig gladare eftersom det innebär att han får i sig ordentligt med vatten :)

Min har tidigare inte rör ljummet vatten. Hade uppvärmt vatten i hagen en vinter och han rörde den inte. Andra vintrar har han haft isolerad balja med lock där han istället gjort hål i isen och då drack han som vanligt ute. En vinter stod han i utebox och då hade jag uppvärmd hink i boxen vilket han inte heller rörde öht. Så det går inte att säga att de vänjer sig eller till slut börjar dricka. För mig var det bara att hitta lösningar så han fick i sig sitt kalla vatten. Hellre det än inget alls.

Men så i år har han plötsligt börjat dricka ur sin uppvärmda balja! Fråga mig inte vad som är skillnaden, för det är samma balja som han för några år sedan inte rörde. Inget gör mig gladare eftersom det innebär att han får i sig ordentligt med vatten :)

Hästar är inte alltid vad man vill att de ska vara. Och mystiska är de också. ;):)

Jag tänker att det är som det var i testet, de föredrar kallt vatten. Så om de får välja dricker de kallt vatten, som hos @Syrax .
Tänker att det blir ju fel (förutom i ett test) om man har två byttor med kallt och varmt då kommer de välja det kalla och då får man dem ju inte att acceptera varmt, som de så småningom kommer dricka mer av.

Jag förstår det så att om de börjar dricka, alltså sätter mulen i vattnet och börjar dricka så dricker de fler liter om det är varmt.

Men, jag tror också att det är en sak man vänjer dem vid. Jag började med lite ljummet på gränsen till kallt i byttorna. De drack de liksom oavsett vilken temperatur det var. Sedan blev det varmare och varmare och nu vill de hellre ha riktigt varmt.

Men givetvis gör man som man vill.

Det som gör mig tveksam är väl mest att jag inte vill riskera att de dricker för lite medan jag vänjer in dem. Nu när jag fyllde varmt vatten drack de tillsammans ungefär 20 liter/dag. Vilket är vad jag vill att den ena drar i sig själv. Misstänker faktiskt att de åt en del snö istället, då vi hade mycket snö just då.

Sen är det inte optimalt med varmt vatten i nuvarande stall heller, mtp äldre ledningar och gammal varmvattenberedare. Så de får fortsätta överleva på kallt vatten helt enkelt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 773
Senast: Zamira
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 223
Senast: Boerperd
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 244
Senast: cactuspower
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 422
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII