Kolikförebyggande och fodringshjälp

Förutom många bra tips i tråden och rutimer du redan har så föredrar jag att ha fri tillgång på grovfoder så att hästarna kan äta när de känner för det. Vintertid är jag mest bekymrad över för lite rörelse så jag skapar så många foderplatser det är möjligt. Har hängande nät och smidiga hökuddar från Hööks. När det inte blåser för mycket fodrar jag även direkt på marken där det är lämpligt, då har man ju obegränsat antal möjliga foderplatser 😁 Jag gillar också att göra lite morotsspår då och då i områden de inte vistas lika mycket på, så att de använder så stor yta av hagen som möjligt. Boxvistelse är en stor risk tyvärr.

De står ju inne väldigt länge om de inte arbetas efter att de har tagits in. Där är troligen lösningen. Står de och trampar vid grinden eller rör sig minimalt i hagen så ha vatten och grovfoder så långt ifrån varandra som går så de iallafall går däremellan. Varmt vatten dricks det mer av. Mina får vatten som ligger på runt 70 grader och det är sällan de dricker mindre än 20 liter i ett svep. De väger 330 och 350 kg så de dricker ofta hela sitt dagsbehov på en gång.
70 grader? Låter extremt varmt, är det verkligen bra eller blev det ett skrivfel? :)

Vi har cirkulerande varmvatten i vattenledningarna i stallet och vattnet i vattenkopparna är tydligt varmt. Min häst verkar älska det. Hon dricker normalt sett helst ur sina hinkar men nu rör hon knappt hinkarna till förmån för varmvattnet i vattenkoppen..

Vi har cirkulerande varmvatten i vattenledningarna i stallet och vattnet i vattenkopparna är tydligt varmt. Min häst verkar älska det. Hon dricker normalt sett helst ur sina hinkar men nu rör hon knappt hinkarna till förmån för varmvattnet i vattenkoppen..

Så intressant! När brukar hon växla till vattenkoppen istället ungefär? Vet du typ hur varmt det är?

Så intressant! När brukar hon växla till vattenkoppen istället ungefär? Vet du typ hur varmt det är?
Nej vet inte riktigt. Det är stallägaren som ställer in det cirkulerande varmvattnet och justerar temperatur osv. Har inga grader men det känns behagligt varmt mot huden. Jag märker det mest när hon plötsligt inte har rört sina två hinkar och så ser jag att vattenkoppen använts (syns på hur ren den är, vanligen så smutsar hon mest ner den med foder men dricker inte).
Jag försöker få henne att dricka ur hinkarna igen genom att ha varmt vatten där, men det duger tydligen inte😅

Ger en stor balja med uppblött betfor och gräs pellets. Loppfrö 1 gr/kg häst när det är blött ute. De går på lösdrift i stor hage. Men ser alltid till att han får motion kalla dagar. Magen måste aktiveras.Vi har lyckan att ha en bäck som rinner genom hagen. Kommer från skogen. Sen har dom tunnor med vatten. Har stått på stall med värmekar innan, upplevde att de måste hållas rena annars dricker dom mindre. Blir det mindre än - 10 får han stå på box på natten. Kolik är inget vidare. Förlorade min förra häst i det. Kom troligen av sjukvila och metacam.

Ger en stor balja med uppblött betfor och gräs pellets. Loppfrö 1 gr/kg häst när det är blött ute. De går på lösdrift i stor hage. Men ser alltid till att han får motion kalla dagar. Magen måste aktiveras.Vi har lyckan att ha en bäck som rinner genom hagen. Kommer från skogen. Sen har dom tunnor med vatten. Har stått på stall med värmekar innan, upplevde att de måste hållas rena annars dricker dom mindre. Blir det mindre än - 10 får han stå på box på natten. Kolik är inget vidare. Förlorade min förra häst i det. Kom troligen av sjukvila och metacam.
Alla vattenkar måste väl hållas rena?!
Mina dricker minimalt inne ur sina hinkar och väntar tills de kommer ut för att då dricka massor ur sina termobars.
Vi rengör och byter vatten helt två gånger i veckan och vid behov. Vattnet en varm sommardag blir varmare än i termobaren så ännu viktigare att hålla rent på sommaren, då rengör jag och fyller nytt varje dag.

Att de stampar och vill in betyder inte strikt att de vill in. Utan att de är vana att gå in då.

Inne 14h ÄR lång tid stillastående.
Särskilt om de inte rör sej så mycket i hagen heller.
Står de vid en höhög större delen av tiden blir det ännu mera stillastående.

försöka sprid ut hö om man kan gör att de rör sej lite mer, tex.

Tack för input.
Det är nu när det är så kallt och framförallt mörkt, på sommaren går de ofta nöjt ute till 21.

Att de stampar och vill in betyder inte strikt att de vill in. Utan att de är vana att gå in då.

Inne 14h ÄR lång tid stillastående.
Särskilt om de inte rör sej så mycket i hagen heller.
Står de vid en höhög större delen av tiden blir det ännu mera stillastående.

försöka sprid ut hö om man kan gör att de rör sej lite mer, tex.

Stämmer det? Senaste forskningen jag läste sa att de föredrog ljummet vatten framför kallt, men drack mer om de bara hade kallt vatten.

Jag har liksom dragit mig för att ha för varmt vatten till mina, men det hade varit smidigt då de inte har uppvärmt kar.
Tvärtom är den forskning jag sett, både äldre och nyare. De föredrog kallt, till och med isvatten, om de kunde välja. Men när de bara hade ljummet vatten drack de mer än när de kunde välja eller bara hade kallt vatten.

Det stämmer för övrigt rent empiriskt för mina med. Alla har valt kallt om de kunnat välja men det går mer om de enbart har ljummet.

Nu har jag ju lösdrift men jag tror att det ställer till det för hästarna under vintern när folk tar in dem tidigare i kombination med mindre rörelse den tiden de är ute. Lägg till den stress som kan komma vid in- och utsläpp på förändrade tider och du har en mer utsatt maghälsa.

Att folk tar in pga att det blir mörkt tidigare får mig alltid att tänka på hur hästarna i Norrland borde stå inne dygnet runt på vintern med den logiken 😅

Haha ja skulle man ha häst på box när det är mörkt blir det inte många timmar ute på vintern... Inga alls om man bor i Kiruna i december 😂.

Sätt upp lampor och låt dom vara ute längre! Täcken efter väder, kallt och blåsigt --> bra svanslappar och eventuellt hals till fryslortarna.

Jag har mina på lösdrift. Termobar och portionerat hö (slowfeednät till natten) och halm. Är det svinkallt (-25C och under) får dom fri tillgång på hö. Lite extra hö och fri tillgång till halm i nät om det är under -20C.

Dom får lite mash (uppblötta pellets och lusernhack) med mineraler på kvällen.

Efter att ha haft en "maghäst" i 8 år så har jag alltid gett mina hästar stöpta linfrö från oktober till april/maj. Peppar peppar så har jag inte haft kolik på mina hästar de senaste 9 åren, varav förra året hade vi tre hästar i stallet som fick köras till djursjukhus, 1 buköppning, en som de ville buköppna men ägarna ville inte så den blev sköljd med loppfrö och en bukhinneinflammation. Alla relaterade till sand och mycket blöta hagar som resulterat till bakteritillväxt. Flera kolikfall som kunde hanteras på plats och några fler akutfall hos grannstallet.

Vi som gav våra linfrö samt loppfrökurer 7 dgr med 1 dl/100kg häst sen paus 14 dgr klarade oss.
Är också noggrann med att om min häst uppvisar obalanserad mage i form av ffv eller diarré så får den 1 pkt bakjäst om dagen.

All obalans kan ge kolik, särskilt gaskolik.
Tuggar de inte linfröna? De är ju giftiga inuti.

Haha ja skulle man ha häst på box när det är mörkt blir det inte många timmar ute på vintern... Inga alls om man bor i Kiruna i december 😂.

Sätt upp lampor och låt dom vara ute längre! Täcken efter väder, kallt och blåsigt --> bra svanslappar och eventuellt hals till fryslortarna.

Jag har mina på lösdrift. Termobar och portionerat hö (slowfeednät till natten) och halm. Är det svinkallt (-25C och under) får dom fri tillgång på hö. Lite extra hö och fri tillgång till halm i nät om det är under -20C.

Dom får lite mash (uppblötta pellets och lusernhack) med mineraler på kvällen.
Lampor är väl mest för att människorna ska se nåt. :p Tror de stall jag varit i i Norrbotten bara tände när de skulle ta ut/in. Hästarna ser ju bättre än vi.

Lampor är väl mest för att människorna ska se nåt. :p Tror de stall jag varit i i Norrbotten bara tände när de skulle ta ut/in. Hästarna ser ju bättre än vi.

Dom har lite bättre mörkerseende än oss, men inte lika bra som katter eller andra rovdjur.

Jag har svag belysning inuti ligghallen, lite starkare utanför. Ligghallen ligger lite på en höjd, så jag tycker det känns skönt att dom kan se underlaget ordentligt just där det är backe. Dagens led-lampor drar ju inte nämnvärt med ström. Men mina hästar kan välja om dom vill vara i mörka delar av hagen eller ljusare.

Men det är ju mest för min skull jag har tänt 😁. Då kan jag nämligen se vad dom håller på med, om dom är oroliga, hungriga, hänger vid grinden och vill något osv. Om någon tråd rivits ner av takras...

Tack för input.
Det är nu när det är så kallt och framförallt mörkt, på sommaren går de ofta nöjt ute till 21.
Vad har mörkret med det att göra?
Kyla?

Hästar ser utmärkt i mörker och klarar kyla väldigt bra. Bättre än värme i många fall.
(Särskilt 2025 när det finns räcken i exakt alla varianter. 🙊)

Om vi som människa behöver ljus för ett säkert insläpp , tex, så finns massor av pannlampor att välja mellan.

Det blir helt enkelhet en enkel ursäkt, det där med kyla och mörker. Vår egna mänskliga ursäkt.
De trampar vid grinden för att de är vana , inte nödvändigtvis för att de vill in.

Mina vill just in på stall ibland när det är ruskväder, det är för att de söker skydd (har dock både lösdrift och mycket lä i olika riktningar) men när man börjar lyssna till hästarna och ser vad de faktiskt menar så är det inte in till en 'varm skön box i tolv timmar' de är ute efter.
De vill in en eller ett par timmar för att söka skydd, sen är de redo att gå ut igen. I ruskvädret.

Tvärtom är den forskning jag sett, både äldre och nyare. De föredrog kallt, till och med isvatten, om de kunde välja. Men när de bara hade ljummet vatten drack de mer än när de kunde välja eller bara hade kallt vatten.

Det stämmer för övrigt rent empiriskt för mina med. Alla har valt kallt om de kunnat välja men det går mer om de enbart har ljummet.
Stämmer för mina med

Alla vattenkar måste väl hållas rena?!
Mina dricker minimalt inne ur sina hinkar och väntar tills de kommer ut för att då dricka massor ur sina termobars.
Vi rengör och byter vatten helt två gånger i veckan och vid behov. Vattnet en varm sommardag blir varmare än i termobaren så ännu viktigare att hålla rent på sommaren, då rengör jag och fyller nytt varje dag.
Jag menar att vattnet i värme baljor behöver bytas varje dag om det är många hästar i hagen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 342
Senast: Zamira
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 126
Senast: Boerperd
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 197
Senast: cactuspower
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 268
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar