Tänk ändå att mitt stall på 90 talet där hästarna var ute i snön från 7-19 på vintern utan vatten var det aldrig någon kolik.Jag upplever också att mina föredrar tempererat vatten. Inne har de vatten i hink, någon plusgrad (kallstall) och jag fodrar kraftfoder efter ridning där (i krubban bredvid vattenhinken förstås) Båda går sedan raka vägen ut i hagen och dricker genast ordentligt i sina ThermoBars.
Märker också skillnad på när jag har ThermoBaren påslagen eller en, hösten räcker det ofta att bara ha det isolerade karet och spara lite på elräkningen men i och med att de slås på ökar mängden hästarna dricker ordentligt.
Och håller med er som skrev om hur mycket en häst dricker vintertid. Sommartid innehåller gräset så mycket vatten så trots värmen dricker de ungefär hälften sommartid mot vintertid (då de äter grovfoder).
…och tänk att vi på 90-talet trodde de kunde få i sig vätska vintertid i hagen genom att äta snö… så mycket dumt man gjort
Ibland fick de stå inne för att hålla stallet varmt och stog i spilta några dygn. Men det var ingen kolik då heller.
Jag stötte inte på kolik förrän jag började vara i stall med halm och misstänker lite att halm kräver att de dricker ordentligt för att undvika förstoppning.