Kolikförebyggande och fodringshjälp

Jag upplever också att mina föredrar tempererat vatten. Inne har de vatten i hink, någon plusgrad (kallstall) och jag fodrar kraftfoder efter ridning där (i krubban bredvid vattenhinken förstås) Båda går sedan raka vägen ut i hagen och dricker genast ordentligt i sina ThermoBars.
Märker också skillnad på när jag har ThermoBaren påslagen eller en, hösten räcker det ofta att bara ha det isolerade karet och spara lite på elräkningen men i och med att de slås på ökar mängden hästarna dricker ordentligt.
Och håller med er som skrev om hur mycket en häst dricker vintertid. Sommartid innehåller gräset så mycket vatten så trots värmen dricker de ungefär hälften sommartid mot vintertid (då de äter grovfoder).

…och tänk att vi på 90-talet trodde de kunde få i sig vätska vintertid i hagen genom att äta snö… så mycket dumt man gjort 🙄
Tänk ändå att mitt stall på 90 talet där hästarna var ute i snön från 7-19 på vintern utan vatten var det aldrig någon kolik.
Ibland fick de stå inne för att hålla stallet varmt och stog i spilta några dygn. Men det var ingen kolik då heller.
Jag stötte inte på kolik förrän jag började vara i stall med halm och misstänker lite att halm kräver att de dricker ordentligt för att undvika förstoppning.

Tänk ändå att mitt stall på 90 talet där hästarna var ute i snön från 7-19 på vintern utan vatten var det aldrig någon kolik.
Ibland fick de stå inne för att hålla stallet varmt och stog i spilta några dygn. Men det var ingen kolik då heller.
Jag stötte inte på kolik förrän jag började vara i stall med halm och misstänker lite att halm kräver att de dricker ordentligt för att undvika förstoppning.
Mina dricker definitivt mer när de äter halm. Tror det är torrare än hö.

Min häst hade kolik för många år sedan vid två tillfällen
Han har sedan dess alltid fått ljummet/varmt vatten i boxen. Dricker jättebra då.

Sedan får han bara stå inne 6-7 h per dygn.
Det löses genom att han står inne på dagen. Han gillar när när det är liv å rörelse och andra är där å pysslar. Då kan han glo på dom💕

Men han har ju ett hus med halm i hagen så han har ju både box och lösdrift. Det kanske inte är så lätt att få till förstår jag dock

Han är nu 26 år👨🏻‍🦳

De allra allra flesta hästar klarar ju på stillastående och mindre mängd vatten utan kolik. Sen vill man såklart göra allt man kan för att minska kolikrisken, men det är ju inte så att det uppstår kolik så fort de står stilla mer eller vattnet frusit😊

Jag tycker ni gör det väldigt bra redan.

Men några tips jag kan komma på är är att ge hälften av inomhushöet i slowfeed också. Beroende på hur mycket hö de får såklart men när jag har tittat i min kamera äts kvällshöet upp ganska snabbt utan slowfeed.

Även flera höstationer i hagen kan vara ett bra tips, då behöver de gå emellan dessa och får mer rörelse. Oftast ser jag mina egna hästar gå flera gånger emellan stationerna. ”Kanske är det godare därborta” och på det viset tar det också längre tid att äta upp. När mina hade 1 utfodringsplats stod de blickstilla och malde tills nätet var tomt. :meh:

Tack för du tar dig tid och svarar. Bra tips med ”fodersök i hagen”. Tar till mig det.

Nu får de två mål inne (insläpp med hö + mash och sen kväll med hö).

Har även lagt till ett slowfeed nät med 1 kg halm så de har något att tugga på över natten. Lägger jag halmen på golvet så äter vissa de inte men i nät verkar det funka konstigt nog…

Jag tycker ni gör det väldigt bra redan.

Men några tips jag kan komma på är är att ge hälften av inomhushöet i slowfeed också. Beroende på hur mycket hö de får såklart men när jag har tittat i min kamera äts kvällshöet upp ganska snabbt utan slowfeed.

Även flera höstationer i hagen kan vara ett bra tips, då behöver de gå emellan dessa och får mer rörelse. Oftast ser jag mina egna hästar gå flera gånger emellan stationerna. ”Kanske är det godare därborta” och på det viset tar det också längre tid att äta upp. När mina hade 1 utfodringsplats stod de blickstilla och malde tills nätet var tomt. :meh:

Senast ändrad:
70 grader? Låter extremt varmt, är det verkligen bra eller blev det ett skrivfel? :)
Inte skrivfel. Vet inte vad du menar med bra men de står och väntar på att jag ska fylla på och dricker mycket mer än om de får kallt/ljummet vatten. Sedan svalnar det såklart fort, inte länge det är 70 grader när det är minusgrader.

Inte skrivfel. Vet inte vad du menar med bra men de står och väntar på att jag ska fylla på och dricker mycket mer än om de får kallt/ljummet vatten. Sedan svalnar det såklart fort, inte länge det är 70 grader när det är minusgrader.
Aldrig hört någon ge så varmt till hästar bara, men sen dök det ju upp en till som gav varmt-varmt i tråden :)

Kl till ts:
Vi fodrar alltid i 10-20 små högar för att stimulera rörelse, har sett många positiva effekter av det :)

Aldrig hört någon ge så varmt till hästar bara, men sen dök det ju upp en till som gav varmt-varmt i tråden :)

Kl till ts:
Vi fodrar alltid i 10-20 små högar för att stimulera rörelse, har sett många positiva effekter av det :)
Inte vatten men min förra vägrade äta uppblött foder annat än om det var VARMT, typ 60 grader. För varmt för att äta för mig men han älskade sin varma gröt.

Nu när vi har flera hästar i hagen så busar de mer och springer runt och sysselsätter sig på ett helt annat vis. Många hästar står ju i dag själva i hagar pga olika anledningar men framför allt för att man är så rädd för att sin häst ska skada sig. Då rör de inte mycket på dig i hagen, utan står mest bara där... En tanke bara :-)

Stämmer det? Senaste forskningen jag läste sa att de föredrog ljummet vatten framför kallt, men drack mer om de bara hade kallt vatten.

Jag har liksom dragit mig för att ha för varmt vatten till mina, men det hade varit smidigt då de inte har uppvärmt kar.
Stämmer? Ja. Det stämmer på mina. Jag utgår ifrån de individer jag har. Det har tyvärr blivit några stycken genom åren och alla utan undantag har druckit bäst av varmt vatten när det är kallt. Om forskning visar annat så är väl mina undantag isåfall och då är det än mer tur att jag utgår ifrån de jag har. Det tycker jag alla ska göra när det handlar om sådant här som man så tydligt kan se. Det förutsätter såklart att man också ser sina hästar så ofta att man kan avgöra av vad de dricker bäst. Annars är det såklart svårt.

Om hästarna är klippta så klipp inte magen, just för att hålla värmen bättre. Sen tror jag generellt att kalla hästar är väldigt mycket mer benägna att få kolik.

Tvärtom är den forskning jag sett, både äldre och nyare. De föredrog kallt, till och med isvatten, om de kunde välja. Men när de bara hade ljummet vatten drack de mer än när de kunde välja eller bara hade kallt vatten.

Det stämmer för övrigt rent empiriskt för mina med. Alla har valt kallt om de kunnat välja men det går mer om de enbart har ljummet.
Mina hästar föredrar kallt vatten och dricker mer när vattnet är kallt.
Innan det frusit helt har jag både termobar och vanlig balja, och de dricker 80-90% ifrån den vanliga baljan med kallt vatten.
Och såfort det blir varmt nog att termobar själv kan hålla vattnet isfritt/tunnt lager is drar jag ut kontakten och märker direkta att hästarna dricker mer när vattnet inte är uppvärmt.

Men när det är riktigt kallat så måste de ju ha termobar eftersom dem är ute så många timmar och behöver tillgång till vatten.
Om jag jämför termobar med att hacka hål på isen som fryser igen snabbt, då dricker dem mer ifrån termobaren så klart.

Nu har jag provat ett tag med att fylla på varmt vatten. Mina dricker helt klart mindre då. Så jag kommer fortsätta med kallt vatten förutom när det är många minusgrader (mest för att hålla det isfritt längre).

Så som så mycket annat får man prova lite olika och lära känna sin häst. :)

Nu har jag provat ett tag med att fylla på varmt vatten. Mina dricker helt klart mindre då. Så jag kommer fortsätta med kallt vatten förutom när det är många minusgrader (mest för att hålla det isfritt längre).

Så som så mycket annat får man prova lite olika och lära känna sin häst. :)

Jag tänker att det är som det var i testet, de föredrar kallt vatten. Så om de får välja dricker de kallt vatten, som hos @Syrax .
Tänker att det blir ju fel (förutom i ett test) om man har två byttor med kallt och varmt då kommer de välja det kalla och då får man dem ju inte att acceptera varmt, som de så småningom kommer dricka mer av.

Jag förstår det så att om de börjar dricka, alltså sätter mulen i vattnet och börjar dricka så dricker de fler liter om det är varmt.

Men, jag tror också att det är en sak man vänjer dem vid. Jag började med lite ljummet på gränsen till kallt i byttorna. De drack de liksom oavsett vilken temperatur det var. Sedan blev det varmare och varmare och nu vill de hellre ha riktigt varmt.

Men givetvis gör man som man vill.

Jag tänker att det är som det var i testet, de föredrar kallt vatten. Så om de får välja dricker de kallt vatten, som hos @Syrax .
Tänker att det blir ju fel (förutom i ett test) om man har två byttor med kallt och varmt då kommer de välja det kalla och då får man dem ju inte att acceptera varmt, som de så småningom kommer dricka mer av.

Jag förstår det så att om de börjar dricka, alltså sätter mulen i vattnet och börjar dricka så dricker de fler liter om det är varmt.

Men, jag tror också att det är en sak man vänjer dem vid. Jag började med lite ljummet på gränsen till kallt i byttorna. De drack de liksom oavsett vilken temperatur det var. Sedan blev det varmare och varmare och nu vill de hellre ha riktigt varmt.

Men givetvis gör man som man vill.
Fast sålänge hästarna dricker bra så är det väl rimligt att servera vatten på det sättet som just ens egna individ/individer verkar föredra? Dricker de bra behöver man ju inte styra så mycket 😊

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 887
Senast: Zamira
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 253
Senast: Boerperd
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 267
Senast: cactuspower
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 461
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka