Kolikförebyggande och fodringshjälp

Jag upplever också att mina föredrar tempererat vatten. Inne har de vatten i hink, någon plusgrad (kallstall) och jag fodrar kraftfoder efter ridning där (i krubban bredvid vattenhinken förstås) Båda går sedan raka vägen ut i hagen och dricker genast ordentligt i sina ThermoBars.
Märker också skillnad på när jag har ThermoBaren påslagen eller en, hösten räcker det ofta att bara ha det isolerade karet och spara lite på elräkningen men i och med att de slås på ökar mängden hästarna dricker ordentligt.
Och håller med er som skrev om hur mycket en häst dricker vintertid. Sommartid innehåller gräset så mycket vatten så trots värmen dricker de ungefär hälften sommartid mot vintertid (då de äter grovfoder).

…och tänk att vi på 90-talet trodde de kunde få i sig vätska vintertid i hagen genom att äta snö… så mycket dumt man gjort 🙄
Tänk ändå att mitt stall på 90 talet där hästarna var ute i snön från 7-19 på vintern utan vatten var det aldrig någon kolik.
Ibland fick de stå inne för att hålla stallet varmt och stog i spilta några dygn. Men det var ingen kolik då heller.
Jag stötte inte på kolik förrän jag började vara i stall med halm och misstänker lite att halm kräver att de dricker ordentligt för att undvika förstoppning.

Tänk ändå att mitt stall på 90 talet där hästarna var ute i snön från 7-19 på vintern utan vatten var det aldrig någon kolik.
Ibland fick de stå inne för att hålla stallet varmt och stog i spilta några dygn. Men det var ingen kolik då heller.
Jag stötte inte på kolik förrän jag började vara i stall med halm och misstänker lite att halm kräver att de dricker ordentligt för att undvika förstoppning.
Mina dricker definitivt mer när de äter halm. Tror det är torrare än hö.

• Gilla
Reactions: Ray
Tack för all hjälp och tips. Alltid bra med input från ”andra ögon”.

Vi har spritt givorna ännu mer för att kunna ha de ute ännu längre om dagarna och hoppas att det kan ha varit där vi brustit.

Min häst hade kolik för många år sedan vid två tillfällen
Han har sedan dess alltid fått ljummet/varmt vatten i boxen. Dricker jättebra då.

Sedan får han bara stå inne 6-7 h per dygn.
Det löses genom att han står inne på dagen. Han gillar när när det är liv å rörelse och andra är där å pysslar. Då kan han glo på dom💕

Men han har ju ett hus med halm i hagen så han har ju både box och lösdrift. Det kanske inte är så lätt att få till förstår jag dock

Han är nu 26 år👨🏻‍🦳

De allra allra flesta hästar klarar ju på stillastående och mindre mängd vatten utan kolik. Sen vill man såklart göra allt man kan för att minska kolikrisken, men det är ju inte så att det uppstår kolik så fort de står stilla mer eller vattnet frusit😊

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 369
Senast: Zamira
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 132
Senast: Boerperd
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 203
Senast: cactuspower
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 277
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II