Kolikförebyggande och fodringshjälp

Min första häst var lite speciell. Hon fick kolik lätt på vintern. Det som fick henne att dricka mest var inte fri tillgång på isfritt vatten utan för att minska kolikerna på henne var det vattna 3-4 gånger om dagen och ta bort vattnet efter en stund när hon druckit färdig.
Var samma med grovfoder, att alltid ha tillgång gjorde det ointressant och hon åt för lite men om det tog slut mellan gångerna så kunde hon trycka i sig mer än det dubbla.

Jag tänker att bara för att de ser bra/ok i mörker inte behöver betyda att de inte föredrar ljuskällor- när det finns ljuskällor.
Ja, så är det.
Har hänt att jag fått mer eller mindre höra att jag är djurplågare för att jag har belyst i öppningen på min gamla ligghall för hästar ser så bra i mörker och jag förstör för dom genom belysninge.
Har inte på nya då det lyser upp från utsidan av hagen.

Jag vill minnas att artificiellt ljus stör hästens dygnsrytm, så därför har jag inget ljus i ligghallen när ingen människa är där. En litenliten nattlampa på skymningsrelä vid öppningen är det enda. De har inga problem att stå ute i mörkret i resten av hagen, de anpassar sig :up:

Vi har tur att ha bra belysning vid hagarna. Men säkert så att hästarna tycker det är ren rutin.

Vad har mörkret med det att göra?
Kyla?

Hästar ser utmärkt i mörker och klarar kyla väldigt bra. Bättre än värme i många fall.
(Särskilt 2025 när det finns räcken i exakt alla varianter. 🙊)

Om vi som människa behöver ljus för ett säkert insläpp , tex, så finns massor av pannlampor att välja mellan.

Det blir helt enkelhet en enkel ursäkt, det där med kyla och mörker. Vår egna mänskliga ursäkt.
De trampar vid grinden för att de är vana , inte nödvändigtvis för att de vill in.

Mina vill just in på stall ibland när det är ruskväder, det är för att de söker skydd (har dock både lösdrift och mycket lä i olika riktningar) men när man börjar lyssna till hästarna och ser vad de faktiskt menar så är det inte in till en 'varm skön box i tolv timmar' de är ute efter.
De vill in en eller ett par timmar för att söka skydd, sen är de redo att gå ut igen. I ruskvädret.

Jag vill minnas att artificiellt ljus stör hästens dygnsrytm, så därför har jag inget ljus i ligghallen när ingen människa är där. En litenliten nattlampa på skymningsrelä vid öppningen är det enda. De har inga problem att stå ute i mörkret i resten av hagen, de anpassar sig :up:

Då kan man ju också säga att vi i norr borde ha belysning inställd så dom får 10 timmar dagsljus året runt, eller vad det nu är i deras naturliga habitat (stäpperna, breddgrader typ samma som Tyskland och Frankrike).

Då kan man ju också säga att vi i norr borde ha belysning inställd så dom får 10 timmar dagsljus året runt, eller vad det nu är i deras naturliga habitat (stäpperna, breddgrader typ samma som Tyskland och Frankrike).
Ja, kanske det egentligen, eller så är ljussättningen (eller bristen på det) det som styr att de behöver sätta dunderpäls långt och länge pga Norrland.

Som skåning inget jag behövt tänka på överdrivet mycket :angel:

Tack för input.
Det är nu när det är så kallt och framförallt mörkt, på sommaren går de ofta nöjt ute till 21.
Det är nog en vanesak. Våra går ut vid 06-06.30 och in vid 22-22.30. Sommartid står de inne 18-22 pga eksemhäst. Släng till dem ett extra mål mat vid 17 ( om de inte har fri tillgång).

Tvärtom är den forskning jag sett, både äldre och nyare. De föredrog kallt, till och med isvatten, om de kunde välja. Men när de bara hade ljummet vatten drack de mer än när de kunde välja eller bara hade kallt vatten.

Det stämmer för övrigt rent empiriskt för mina med. Alla har valt kallt om de kunnat välja men det går mer om de enbart har ljummet.

Har du nån studie att hänvisa till? Jag försökte hitta min, men trots att jag bläddrade igenom alla Foderbladet hittade jag inte den jag tänkte på. Måste ha varit nån annanstans. :(

Ang ljummet- kallt vatten erbjuder vi vår magkänsliga pålle (som dessutom är på boxvila) både varmt och kallt vatten. Det är lite olika vad han väljer men han dricker mer per tillfälle när han väljer det som är ljummet.

Om någon av er hittar studien där hästarna föredrog kallt vatten kan ni väl länka?
Jag har nämligen för mig att den var amerikansk och har länge funderat på i vilket klimat studien var gjord. Det känns ju rimligen som att dricka kallt vatten om det är varmt ute och man förlorar vätska pga hetta är mer rimligt än att föredra nollgradigt vatten i -20?

Jag har lösdrift med fri tillgång på hö och thermobar i hagen. De får även betfor med salt i dagligen.
Den ena har nu 600 g täcke och den andra går naken, de leker rätt mycket.

Om någon av er hittar studien där hästarna föredrog kallt vatten kan ni väl länka?
Jag har nämligen för mig att den var amerikansk och har länge funderat på i vilket klimat studien var gjord. Det känns ju rimligen som att dricka kallt vatten om det är varmt ute och man förlorar vätska pga hetta är mer rimligt än att föredra nollgradigt vatten i -20?
Har inte hittat den men jag tror resultatet visade att gruppen av hästar som fick ljummet vatten drack mer än den gruppen som fick kallt vatten. Detta trots att man tidigare visat att hästar föredrar kallt vatten eftersom det signalerar att vattnet har bra kvalitet dvs mindre bakterier. Jag kommer inte ihåg slutsatsen av detta.

Har inte hittat den men jag tror resultatet visade att gruppen av hästar som fick ljummet vatten drack mer än den gruppen som fick kallt vatten. Detta trots att man tidigare visat att hästar föredrar kallt vatten eftersom det signalerar att vattnet har bra kvalitet dvs mindre bakterier. Jag kommer inte ihåg slutsatsen av detta.

Den studie jag tänkte på hade först en period med både ljummet och kallt vatten. Därefter en period med bara ljummet och en period med bara kallt. Dvs alla hästar i studien provande alla varianterna. Men eftersom jag inte hittar den igen så hjälper det inte så mycket. Ska plöja mina foderböcker nästa helg…

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 349
Senast: Zamira
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 128
Senast: Boerperd
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 199
Senast: cactuspower
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 271
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar