hö eller ensilage

Sv: hö eller ensilage

Första länken säger ju bara att man inte bör ge höga proteinkvoter till distanshästar...

Att använda aftonbladet som faktabas är skrattretande och tredje länken är inte oberoende.

Första länken säger ju bara att man inte bör ge höga proteinkvoter till distanshästar...

Att använda aftonbladet som faktabas är skrattretande och tredje länken är inte oberoende.

DEt var en intrevju med Cecila M på SLU. Den oberoende är forskare på SLU.

Faktiskt inte. På SLU gjordes ett försök för att kolla om konserveringsmetoden påvekade näringsinnehållet. Dom tog gröda från samma vall, lät en del bli hö, en del ensilage och en del hösilage. När dom sedan jämförde energi och proteininnehåll, så skilljde det inte nämvärt mellan de 3 olika sorterna. Det som däremot skilljde var innehållet av lättlösligt socker (fruktos). Det var mest i hö och minst i ensilage.

Nu begriper jag absolut ingenting :confused:

Läser nu denna artikel från SLU, http://stud.epsilon.slu.se/3584/1/pettersson_e_111115.pdf

Metoder för reduktion av halten lättlösliga
kolhydrater i vallfoder och jämförelse av
analysmetoder. Av Emma Pettersson.

Där finns en tabell på sidan 22 där halten lättlösliga kolhydrater i ensilage, hösilage samt hö, lagrat i 3 och 6 månader, är presenterat.

Så här står det sedan i slutsatserna;

Hösilage hade det högsta innehållet av totala lättlösliga kolhydrater (WSC) efter 3 och 6
månaders lagring jämfört med ensilage och hö. Lagringstiden hade effekt på WSC-halten i hö
då lagring i 6 månader gav lägre halt jämfört med 3 månaders lagring. Det fanns ingen effekt
av lagringstid för ensilage på halten lättlösliga kolhydrater.

Snälla någon. Förklara för mig hur detta hänger ihop.

Jag kan rapportera att jag igår faktiskt talade med självaste Cecilia Muller, SLU i telefon :bow:

Hon var fantastiskt trevlig och svarade tålmodigt på mina frågor.

Resultaten av sockerhalterna i examensarbetet i inlägget ovan har blivit ifrågasatt och alla sockeranalyser har gjorts om. Data är dock inte sammanställt ännu. Förhoppninsvis kommer det en ny rapport.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar