Vilka prylar klarar du dig utan?

Jag är tvärtom. Jag tycker att en surfplatta är fullständigt meningslös. Jag hade en för några år sen men när den blev gammal så köpte jag ingen ny. Jag förstår inte vad jag ska ha den till som en dator eller mobil inte kan göra. Datorn kan jag dessutom spela spel på som inte går att spela på en platta.

Så jag säger att surfplatta är en pryl jag klarar mig utan. Skrivare har jag inte heller något behov av att ha hemma. Behöver jag skriva ut gör jag det på jobbet. Men det är så extremt sällan ett sånt behov uppstår.
Platta är visserligen ganska meningslös, därför har jag ingen. Men den är ändå lite större än telefonen. Ibland känns telefonen lite liten. T ex när man ser på film.
Skrivare vill jag ha för att kunna skriva ut foton. Annars är det inget jag använder
 
Platta är visserligen ganska meningslös, därför har jag ingen. Men den är ändå lite större än telefonen. Ibland känns telefonen lite liten. T ex när man ser på film.
Skrivare vill jag ha för att kunna skriva ut foton. Annars är det inget jag använder

Jag ser aldrig på film på varken mobil eller platta. Varför skulle jag göra det när jag har en TV?
 
Jag ser aldrig på film på varken mobil eller platta. Varför skulle jag göra det när jag har en TV?
Jag har en tv men inga kanaler. Och jag får det inte att funka med att koppla telefonen till tvn. Hyfsat gammal tv och bara för att jag vill ha en ny så behagar den inte att gå sönder utan tänker väl hålla i en evighet bara för att den vet att jag vill byta ut den
 
Intressant att folk har ett så starkt behov av att försvara sina prylar, men lite synd på trådens syfte. Funderar på om jag kunde formulerat mig på något annat sätt eller om det bara är chocken över att det finns folk som hellre lever utan som gör folk upprörda :confused:
 
Intressant att folk har ett så starkt behov av att försvara sina prylar, men lite synd på trådens syfte. Funderar på om jag kunde formulerat mig på något annat sätt eller om det bara är chocken över att det finns folk som hellre lever utan som gör folk upprörda :confused:

Jag tror mest att folk blev förvånade att du vill göra dig av med något så du faktiskt egentligen vill använda.
 
Jag tror mest att folk blev förvånade att du vill göra dig av med något så du faktiskt egentligen vill använda.
Så det folk blir upprörda över är att det finns folk som hellre har färre saker och rostar brödet på spisen? Tillägg: Jag menar varför skriva i tråden och argumentera mot trådens syfte? Bara skriv inte då känner jag
 
Intressant att folk har ett så starkt behov av att försvara sina prylar, men lite synd på trådens syfte. Funderar på om jag kunde formulerat mig på något annat sätt eller om det bara är chocken över att det finns folk som hellre lever utan som gör folk upprörda :confused:
Tror att många sitter fast i konsumtionssamhällets idé om att det är någonting dåligt att ha så lite grejer som möjligt. När jag var student var det många som var jätteförvånade att jag varken hade mikro eller dammsugare eller tv
 
Säger tv. Har aldrig köpt någon men fått från både höger och vänster när de uppdaterat till större och de tycker de gör mig en tjänst att ge mig sin gamla. Har inga kanaler sen jag vet inte hur länge och innan dess typ 1:an. Använt för att kolla film men numera ser jag det jag ev vill se i mobil.
Dator var också onödigt fram tills jag började plugga, då såg jag vissa fördelar med att skriva dokument på datorn. Nu har jag inte pluggat på ett år och lika länge har datorn varit oanvänd.

Strykjärn. Aldrig känt behov av att styrka något i hela mitt liv. Då tänker jag dock ett varv vid köp av nytt klädesplagg om det ev skulle behöva strykning.
 
Så det folk blir upprörda över är att det finns folk som hellre har färre saker och rostar brödet på spisen? Tillägg: Jag menar varför skriva i tråden och argumentera mot trådens syfte? Bara skriv inte då känner jag

Frågan du ställde var av karaktären "Hur långt är ett snöre?". Vilka prylar man kan och vill klara sig utan är väldigt personligt. Jag tror att om man gjorde en undersökning här på Buke om vilka prylar som folk klarar sin utan resp. inte klarar sig utan så hade de två sammanställningarna sett likadana ut. Så jag tror att du får nog fundera själv över vilka prylar du inte behöver. Jag tänker att varje gång jag använder nåt annat än spisen/ugnen så sparar jag el för jag tror att de drar rätt mycket i förhållande till vad man får ut av dem jämfört med en vattenkokare, micro eller brödrost.
 
Frågan du ställde var av karaktären "Hur långt är ett snöre?". Vilka prylar man kan och vill klara sig utan är väldigt personligt. Jag tror att om man gjorde en undersökning här på Buke om vilka prylar som folk klarar sin utan resp. inte klarar sig utan så hade de två sammanställningarna sett likadana ut. Så jag tror att du får nog fundera själv över vilka prylar du inte behöver. Jag tänker att varje gång jag använder nåt annat än spisen/ugnen så sparar jag el för jag tror att de drar rätt mycket i förhållande till vad man får ut av dem jämfört med en vattenkokare, micro eller brödrost.
Allt kan inte räknas i energiförbrukning i drift, men väl använda ”småmaskiner” är ofta mycket energieffektivare/klimatsmarta än att dra på ugnen och spisen.

Däremot om det är just är prylar man inte använder så är det klart bäst att aldrig äga dem.

http://www.miljomat.se/html/energisnalMatlagning.aspx
 
TV är för mig onödigt då jag tittar på laptopen, skulle jag vara i ett förhållande så hade jag nog viljat ha tv för att kunna mysa i soffan framför en film.

Egentligen är ju även laptopen onödig då jag bara tittar på film på den men vill inte vara utan och bara ha lilla skärmen på mobilen så den får stanna.

Stationer dator ser jag ingen mening med för mig.

Äggkokaren skulle jag kunna klara mig utan men vill inte.

Vattenkokare har jag ingen utan min spis funkar lika snabbt, fast stänger ju inte av sig själv som en vattenkokare gör när det börjar koka.

Skulle vilja kunna vara utan telefon funktionen på mobilen men behöver den för vissa. Tycker det mest ringer massa försäljare på den.

Är det jag kommer på nu.
 
Frågan du ställde var av karaktären "Hur långt är ett snöre?". Vilka prylar man kan och vill klara sig utan är väldigt personligt. Jag tror att om man gjorde en undersökning här på Buke om vilka prylar som folk klarar sin utan resp. inte klarar sig utan så hade de två sammanställningarna sett likadana ut. Så jag tror att du får nog fundera själv över vilka prylar du inte behöver. Jag tänker att varje gång jag använder nåt annat än spisen/ugnen så sparar jag el för jag tror att de drar rätt mycket i förhållande till vad man får ut av dem jämfört med en vattenkokare, micro eller brödrost.
Men det är inte att folk vill ha eller klarar sig med/utan andra prylar än mig jag syftar på, utan behovet av att diskutera pryl x vara eller icke vara, försvara sin brödrost (eller vad det nu är) bara för att jag inte vill ha någon. Jag är intresserad av vad andra människor trodde de behövde men sen klarat sig utan, just eftersom vi är olika och andra kanske tänkt på saker som inte jag tänkt på - men det är ju inte det tråden kommit att handla om.
 
Personligen skulle jag klara mig på en telefon, spis/ugn och en tvättmaskin. Kyl o frys är väl bra att ha om det ingår i prylar. Har förvisso inte så mycket mer än de, en dammsugare också.
 
Har klarat mig utan brödrost i 9 år snart, strykjärnet använder jag kanske en gång per år så överväger att inte köpa någon ny när den går sönder. Fick en locktång av min mamma som jag har använt 2 gånger på 8 år. Det finns säkert flera saker. 😊
 
Har klarat mig utan brödrost i 9 år snart, strykjärnet använder jag kanske en gång per år så överväger att inte köpa någon ny när den går sönder. Fick en locktång av min mamma som jag har använt 2 gånger på 8 år. Det finns säkert flera saker. 😊
Ja, locktång är en onödig pryl. Så himla svårt att göra lockar av 2mm hårstrån, blir bara brännmärken på hjässan :)
 
Intressant att folk har ett så starkt behov av att försvara sina prylar, men lite synd på trådens syfte. Funderar på om jag kunde formulerat mig på något annat sätt eller om det bara är chocken över att det finns folk som hellre lever utan som gör folk upprörda :confused:
Alltså för mig är det fortfarande inte klart riktigt vad du vill med tråden, vilket jag är nyfiken på. Jag ser ingen direkt respons från dig kring folks förslag om vad de inte behöver och då är det i mina ögon inte konstigt att samtalet spretar iväg allteftersom vilka som pratar. Eller? Jo, jag ser tumme upp om något, jag skrivit, men sådant går lätt förbi när det samtidigt kommer inlägg i tråden (från andra som har en annan tanke än du med varför de skriver). Jag läser i alla fall inte trådar på nivån att jag tar fram likesen på varje inlägg för att se vilka inlägg som gillats av trådstartaren och inte. Då blir det mer opakt vad som är användbar info för dig och inte. Så funkar jag i alla fall.

Dammsugare har jag varit utan i ca 10 år men köpte när jag fick hemtjänst för jag vill inte tvinga dem att sopa. Meen, jag skulle nog ha dammsugare ändå om jag hade haft ett stort hem.

Överlag gillar jag att hitta saker som går på manuell kraft. Handborr och sådan där visp som ser likadan ut gillar jag. Det är en tydlig nackdel när kroppen är veklig, men annars skulle jag definitivt försöka göra min husgeråds- och verktygspark mer resilient på det sättet. Det innebär också att jag ser de flesta elektriska enfunktionsköksprylarna (riskokare, äggkokare, crocpot, brödmaskin, brödrost, mackjärn osv) överflödiga för egen del och använder spisen/ugnen till allt det.

Specifik vattenkanna för krukväxter var 10+ år sedan jag ägde. Tar en glasflaska eller tex mixerkannan från köket beroende på hur mycket jag ska vattna.
 
Jag ser aldrig på film på varken mobil eller platta. Varför skulle jag göra det när jag har en TV?

Jag använde min padda väldigt mycket när jag åkte mycket tåg 😊
Såg på film och serier, trevligare än mobilen och smidigare att bära med sig än en dator.
 

Liknande trådar

Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 893
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 209
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp