Vilka prylar klarar du dig utan?

Har varken TV eller surfplatta. Och hade jag inte gillat att hålla på med bildredigering hade jag klarat mig utan dator också.
Strykjärn och strykbräda används någon gång om året max, så det hade jag också klarat mig rätt bra utan.

Har varken air fryer, slowcooker, riskokare, mackgrill eller äggkokare, saknar det inte heller. Jag skulle överleva utan våffeljärn, kaffebryggare och glassmaskin men vid de tillfällen de används är de ju bra att ha. Mixern, micron, kylen och frysen liksom vanlig spis och ugn är mer eller mindre nödvändigt för att hinna med livet i övrigt och ändå äta bra.
 
Men det är inte att folk vill ha eller klarar sig med/utan andra prylar än mig jag syftar på, utan behovet av att diskutera pryl x vara eller icke vara, försvara sin brödrost (eller vad det nu är) bara för att jag inte vill ha någon. Jag är intresserad av vad andra människor trodde de behövde men sen klarat sig utan, just eftersom vi är olika och andra kanske tänkt på saker som inte jag tänkt på - men det är ju inte det tråden kommit att handla om.
Jag uppfattar det nog som att det utvecklar sig till en diskussion om vilka prylar som är nödvändiga/inte nödvändiga ich varför/varför inte.

Sen är frågan vilka prylar man inte behöver rätt svår att svara på tycker jag. För det jag inte har haft behov av har liksom inte kommit in bland de saker jag tänker på. Ungefär som när jag inte åt kött och aldrig såg vad som fanns i köttdiskarna på affären. Är mycket lättare att säga vad som är oumbärligt för en.
 
Alltså för mig är det fortfarande inte klart riktigt vad du vill med tråden, vilket jag är nyfiken på. Jag ser ingen direkt respons från dig kring folks förslag om vad de inte behöver och då är det i mina ögon inte konstigt att samtalet spretar iväg allteftersom vilka som pratar. Eller? Jo, jag ser tumme upp om något, jag skrivit, men sådant går lätt förbi när det samtidigt kommer inlägg i tråden (från andra som har en annan tanke än du med varför de skriver). Jag läser i alla fall inte trådar på nivån att jag tar fram likesen på varje inlägg för att se vilka inlägg som gillats av trådstartaren och inte. Då blir det mer opakt vad som är användbar info för dig och inte. Så funkar jag i alla fall.

Dammsugare har jag varit utan i ca 10 år men köpte när jag fick hemtjänst för jag vill inte tvinga dem att sopa. Meen, jag skulle nog ha dammsugare ändå om jag hade haft ett stort hem.

Överlag gillar jag att hitta saker som går på manuell kraft. Handborr och sådan där visp som ser likadan ut gillar jag. Det är en tydlig nackdel när kroppen är veklig, men annars skulle jag definitivt försöka göra min husgeråds- och verktygspark mer resilient på det sättet. Det innebär också att jag ser de flesta elektriska enfunktionsköksprylarna (riskokare, äggkokare, crocpot, brödmaskin, brödrost, mackjärn osv) överflödiga för egen del och använder spisen/ugnen till allt det.

Specifik vattenkanna för krukväxter var 10+ år sedan jag ägde. Tar en glasflaska eller tex mixerkannan från köket beroende på hur mycket jag ska vattna.
Det viktiga för mig är just det kursiverade i TS; som du trodde du behövde. Alltså sånt som en hittat andra lösningar för eller på något sätt utmanat sitt levnadssätt lite för att ge upp. Inte sånt som en glatt lever utan för att en aldrig behövt det.

Reagerade mest på att folk har ett behov av att säga till mig att jag visst behöver en brödrost eller förklara för mig varför det är bättre med prylar. Varför inte bara acceptera att jag säger att jag inte vill/behöver? Vad ger det? Likadant med microdiskussionen m.m.
 
Hade en sån där potatisskalare man lade potatisen i och vevade o senare en elektrisk, de har jag inte saknat sen de gick sönder. Blev bara en massa extra disk.
 
Det viktiga för mig är just det kursiverade i TS; som du trodde du behövde. Alltså sånt som en hittat andra lösningar för eller på något sätt utmanat sitt levnadssätt lite för att ge upp. Inte sånt som en glatt lever utan för att en aldrig behövt det.

Reagerade mest på att folk har ett behov av att säga till mig att jag visst behöver en brödrost eller förklara för mig varför det är bättre med prylar. Varför inte bara acceptera att jag säger att jag inte vill/behöver? Vad ger det? Likadant med microdiskussionen m.m.
Jättemärkligt! "Pryl x är onödig för mig" och genast ska folk berätta hur nödvändig den är.

Efter microdiskussionen kände jag att jag inte orkar skriva om nåt mer jag upptäckt var onödigt för mig.
 
Det viktiga för mig är just det kursiverade i TS; som du trodde du behövde. Alltså sånt som en hittat andra lösningar för eller på något sätt utmanat sitt levnadssätt lite för att ge upp. Inte sånt som en glatt lever utan för att en aldrig behövt det.

Reagerade mest på att folk har ett behov av att säga till mig att jag visst behöver en brödrost eller förklara för mig varför det är bättre med prylar. Varför inte bara acceptera att jag säger att jag inte vill/behöver? Vad ger det? Likadant med microdiskussionen m.m.
För mig är det extremt kontextberoende. Tex jag trodde nog jag alltid skulle ha dammsugare, men har i perioder inte behövt det - kontextberoende. För mig är det lätt att dricka all dryck ur en enlitershink med lock (och äta ur densamma), men praktiskt att ha muggar och övrigt porslin för gäster. Eftersom jag har det så använder jag det också. Det funkar bra för mig att ha gemensamma kläder med andra så att jag tvättar en uppsättning på kvällen och tar en men nödvändigtvis inte samma från tvättlinan på morgonen. Nu fungerar inte det praktiskt för det är inte riktigt normen här och jag delar inte boende med andra som skulle uppskatta samma grej.

Det jag verkligen, verkligen inte vill vara utan när jag skalat ner maximalt (dvs kläderna på kroppen och hinken för mat), är täcke på vintern. Särskilt i ouppvärmt hus och 5 grader utetemperatur. Även nu är nog ett varmt täcke minst troligt att rensas bort.

Tvättlappsbad tycker jag är en både funktionell och mysig ersättning för dusch eller bad OM jag har en kamin/vedspis/kakelugn att ta det framför.
 
använder trasor men de bränns ju inte alls

Jag använder både grythandske + grytlappar när jag ska ta ut riktigt varma och tunga grejer ur ugnen (en full gjutjärnsgryta tex). Trycket gör att värmeöverföringen blir hög, och försöker jag med en kökshandduk vikt massa gånger kommer jag slabba delar av handduken i grytan och både bränna mig på het mat och behöva tvätta handdukarna betydligt oftare än annars.

Du är förmodligen både mindre fumlig och mindre "lättbränd" än mig då.

Så det folk blir upprörda över är att det finns folk som hellre har färre saker och rostar brödet på spisen? Tillägg: Jag menar varför skriva i tråden och argumentera mot trådens syfte? Bara skriv inte då känner jag

Jag blir mest förvånad över att du blir förvånad, eller hur man nu ska uttrycka det. Du är en person som framstår som rätt intresserad av vad som är bra för miljö och samhälle. När folk påpekar att vissa val är direkt kontraproduktiva ur den synvinkeln är det ju också ett utslag av att just den viljan att göra vettiga val.

Att göra sig av med en fullt fungerande brödrost om man ändå då och då vill rosta bröd faller ju i samma kategori som när folk ska "plastbanta" och byter ut massa fullt fungerande plastprylar hemma. Enormt resursslöseri! 🙄
 
Just ja, kaffebryggare har jag insett att jag inte behöver. Har alltid haft en innan, men när jag flyttade köpte jag en presskanna "så länge". Så skönt, går snabbt att göra ett par koppar, och tar minimalt med plats. Behöver inte heller köpa filter.
 
Jag har en hel massa prylar som jag egentligen inte "behover". Min mixer star i ett skap och tas fram nagra ganger per ar, oftast pa hosten for soppor. En slowcooker star i ett skap i Garaget och tas fram, oftast pa host/vinter nagra ganger for vissa grytor. I garage skapet star ocksa tva vaffeljarn, och en brodrost och en toaster oven. Brodrosten och toaster oven skulle behova ga till Goodwill, men jag har inte kommit mig for att aka dit med dem.

Brod rostar jag i min nya "toaster oven/air fryer" och andra prylar aker fram nar jag behover dem. Maken anvander TVn varje dag, jag anvander min dator's ena stora skarm om jag vill titta och den andra for att skriva har.

En Ipad star i koket pa ett stall och fungerar som min kokbok och telefon, dator och ipad ar ihopkopplade sa jag kan na allt oavsett vilken "grej" jag anvander just da.

Visst ja: Kaffebryggare har jag inte anvant sedan forsta gangen i borjan pa -80 talet jag provat kaffe i en presskanna. En kompis (flygvardinna) hade en fran Frankrike och kopte en till mig ocksa ... det ar fortfarande det basta kaffet i varlden.
 
Jag behöver ingen kaffebryggare, jag dricker inte kaffe. Så för mig är det en onödig pryl? Men jag vill inte leva utan min lökhackare! Vilket nog de flesta i den här tråden inte äger. Det är väldigt styrt från hur JAG beter mig, eller vilka behov JAG har som styr de prylar jag behöver/inte behöver. Hur många behöver tre olika sorters schampo? Jag gör det, jag har en extremt känslig hårbotten och måste varva mellan tre olika. Jag behöver inget strykjärn, för jag använder det aldrig.

Jag tror det är svårt att få bra svar på det du är ute efter. Jag försöker rensa bort prylar som jag inte använder, men säljer de då det är någon annan som behöver det.

Till exempel har vi en ringvält och ett kamrörselement på marketplace just nu, för vi behöver inte dom prylarna.
 
Jag använder både grythandske + grytlappar när jag ska ta ut riktigt varma och tunga grejer ur ugnen (en full gjutjärnsgryta tex). Trycket gör att värmeöverföringen blir hög, och försöker jag med en kökshandduk vikt massa gånger kommer jag slabba delar av handduken i grytan och både bränna mig på het mat och behöva tvätta handdukarna betydligt oftare än annars.

Du är förmodligen både mindre fumlig och mindre "lättbränd" än mig då.



Jag blir mest förvånad över att du blir förvånad, eller hur man nu ska uttrycka det. Du är en person som framstår som rätt intresserad av vad som är bra för miljö och samhälle. När folk påpekar att vissa val är direkt kontraproduktiva ur den synvinkeln är det ju också ett utslag av att just den viljan att göra vettiga val.

Att göra sig av med en fullt fungerande brödrost om man ändå då och då vill rosta bröd faller ju i samma kategori som när folk ska "plastbanta" och byter ut massa fullt fungerande plastprylar hemma. Enormt resursslöseri! 🙄
Men där är det igen, behovet att försvara att du använder grytlappar. Gör du det. Att jag inte behöver dem, vad gör det dig? Det är det jag inte förstår, att folk har ett sånt behov av att förklara det?

Men det är inte trådens ämne. Vi kan ha en diskussion om hur samhället sett ut utan prylhetsen och plasten, om olika aspekter av hållbarhet - men är det verkligen rimligt att gå in och "läxa upp mig" för att jag inte vill ha en brödrost? Ni har ju ingen aning om omständigheterna och orsakerna. Jag går inte in och läxar upp folk i andra trådar för att de vill ha pryl x eller gör grej y som jag inte gillar, om de inte bett om input i frågan. Känner inte heller ett behov av att gå in och försvara mina val i en tråd om någon som gör på annat sätt. Different strokes for different folks.

Ville verkligen bara ha tips och inspiration. Verkligen förvånad över att det är så provocerande (men borde kanske lärt mig efter min miljötipstråd att det inte går att leva annorlunda utan att folk ska känna sig personligt attackerade).
 
Men där är det igen, behovet att försvara att du använder grytlappar. Gör du det. Att jag inte behöver dem, vad gör det dig? Det är det jag inte förstår, att folk har ett sånt behov av att förklara det?

Men det är inte trådens ämne. Vi kan ha en diskussion om hur samhället sett ut utan prylhetsen och plasten, om olika aspekter av hållbarhet - men är det verkligen rimligt att gå in och "läxa upp mig" för att jag inte vill ha en brödrost? Ni har ju ingen aning om omständigheterna och orsakerna. Jag går inte in och läxar upp folk i andra trådar för att de vill ha pryl x eller gör grej y som jag inte gillar, om de inte bett om input i frågan. Känner inte heller ett behov av att gå in och försvara mina val i en tråd om någon som gör på annat sätt. Different strokes for different folks.

Ville verkligen bara ha tips och inspiration. Verkligen förvånad över att det är så provocerande (men borde kanske lärt mig efter min miljötipstråd att det inte går att leva annorlunda utan att folk ska känna sig personligt attackerade).

Du tror inte att det är för att folk är genuint nyfikna? Det är jag hela tiden när folk skriver något som är helt utanför hur jag skulle göra.

Det har noll att göra med att försöka pådyvla någon "sitt sätt", utan oftast ett "vad kommer det sig att du gör så, och varför gör egentligen jag som jag gör". Om man aldrig får lyfta en diskussion kommer man ju gå i egna hjulspår genom livet, det låter urtråkigt...
 
Du tror inte att det är för att folk är genuint nyfikna? Det är jag hela tiden när folk skriver något som är helt utanför hur jag skulle göra.

Det har noll att göra med att försöka pådyvla någon "sitt sätt", utan oftast ett "vad kommer det sig att du gör så, och varför gör egentligen jag som jag gör". Om man aldrig får lyfta en diskussion kommer man ju gå i egna hjulspår genom livet, det låter urtråkigt...
Jag är nog trött på att hela tiden vara föremål för andras nyfikenhet. Att hela tiden behöva förklara och försvara mitt sätt att vara och leva. Det är ju inte Bukes fel att jag dragits med det hela livet, men om du tänker dig att du aldrig kan prata om ditt eget liv eller ens träffa nya människor utan att vara föremål för någon slags extrem nyfikenhet på grund av så grundläggande saker som hur du lagar din mat, så kanske du förstår att jag är urbota trött på detta?

Sen finns det olika sätt att lägga fram det på. Skulle inte säga att bemötandet i tråden (mot mig eller andra) varit särskilt trevligt och nyfiket, utan istället ganska aggressivt. Men det kanske bara är jag (fast jag är ju inte den enda som tog illa upp).
 
Jag köpte förra året en maskin som skulle "svarva" is och tyckte det verkade vara en jättebra grej till alla roliga drinkar jag skulle göra, istället för att krossa is i en mixer. En helt onödig pryl visade det sig, besvärlig att använda och resultatet blev inte bra. Tror jag använt den en gång? :banghead:
 
Jag är nog trött på att hela tiden vara föremål för andras nyfikenhet. Att hela tiden behöva förklara och försvara mitt sätt att vara och leva. Det är ju inte Bukes fel att jag dragits med det hela livet, men om du tänker dig att du aldrig kan prata om ditt eget liv eller ens träffa nya människor utan att vara föremål för någon slags extrem nyfikenhet på grund av så grundläggande saker som hur du lagar din mat, så kanske du förstår att jag är urbota trött på detta?

Sen finns det olika sätt att lägga fram det på. Skulle inte säga att bemötandet i tråden (mot mig eller andra) varit särskilt trevligt och nyfiket, utan istället ganska aggressivt. Men det kanske bara är jag (fast jag är ju inte den enda som tog illa upp).

Precis! Det finns manga satt att saga det vi sager. Jag uppfattar ofta att det du sager later som om du anser att du har ratt och alla andra fel ... och da blir det sa att andra forklarar varfor de tycker annorlunda. Om du funderar pa hur du utrycker dig kan nog vi gora det ocksa.
 
Kaffebryggare eller annan typ av kaffemaskin är för mig helt onödig. Jag dricker inte kaffe och bor för litet för bjudningar.
 
Precis! Det finns manga satt att saga det vi sager. Jag uppfattar ofta att det du sager later som om du anser att du har ratt och alla andra fel ... och da blir det sa att andra forklarar varfor de tycker annorlunda. Om du funderar pa hur du utrycker dig kan nog vi gora det ocksa.
Det är klart att jag anser att jag har rätt när jag pratar om något så subjektivt som hur jag lever mitt eget liv? Varför skulle jag leva på ett sätt jag tycker är fel för mig? Men det måste väl alla inse att vi lever på olika sätt, det som funkar för oss, och att faktumet att jag lever på ett sätt inte gör att alla andra måste göra det? Tror folk att jag startat tråden för att jag tycker alla andra gör fel när de har en brödrost? :confused:
 
För mig blev det en ögonöppnare (eftersom jag hade valt att blunda för problemet) när vi renoverade köket. När vi skulle fylla på i skåp och lådor så sa vi unisont att "inget kommer in som vi inte använder dagligdax" och nu 4 år senare så kan jag räkna på ena handens fingrar vad som sparats som extra-saker för att dom används ca 1 gång/år (då pratar vi saftmaja, svamptork t.ex, alltså stora saker som har fått en förvaring ute i en bod). Allt annat är bortskänkt :up: I maskinväg var det t.ex olika skalare och hackare som vi aldrig använde, vi är betydligt nöjdare med att använda en bra kniv. Vi har faktiskt en varsin "bra kniv" eftersom vi kom på att vi gillade olika gällande utformning av handtag och blad, men å andra sidan så fick alla andra knivar inte komma tillbaka in i köket.
Jag skulle tro att vi rensade ut ca 50% av de saker vi hade...
 
Jag trodde jag behövde ett strykjärn når jag flyttade hemifrån, ”för alla hem bör ha ett strykjärn”. Så det inhandlades. Och visst, det användes ett kort tagg för jobbändamål. Men efter att jag slutade mitt uniformsyrke med tillhörande skjorta har jag inte strukit ett endaste plagg.

Strykjärnet hängde trots det med i bra många år efter det, ”för att”, tills jag tröttnade på att den och strykbrädan tog plats och skänkte bort det.

Tyvärr har platsen ersatts av annat jag högst troligt inte behöver trots jag trodde det :p
 

Liknande trådar

Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 893
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 209
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp