Vilka prylar klarar du dig utan?

Jag trodde jag behövde ett strykjärn når jag flyttade hemifrån, ”för alla hem bör ha ett strykjärn”. Så det inhandlades. Och visst, det användes ett kort tagg för jobbändamål. Men efter att jag slutade mitt uniformsyrke med tillhörande skjorta har jag inte strukit ett endaste plagg.

Strykjärnet hängde trots det med i bra många år efter det, ”för att”, tills jag tröttnade på att den och strykbrädan tog plats och skänkte bort det.

Tyvärr har platsen ersatts av annat jag högst troligt inte behöver trots jag trodde det :p
Jag har ärvt ett gammalt strykjärn. Stryker näst intill aldrig kläder, så oftast kommer strykjärnet bara fram när jag byter gardiner eller dukar..... Så, ja, jag måste nog ha ett även om jag kanske bara använder det två gånger om året.... :D
 
Jag har ärvt ett gammalt strykjärn. Stryker näst intill aldrig kläder, så oftast kommer strykjärnet bara fram när jag byter gardiner eller dukar..... Så, ja, jag måste nog ha ett även om jag kanske bara använder det två gånger om året.... :D
Samma här. Använder bara till gardiner med.
 
Jag har ärvt ett gammalt strykjärn. Stryker näst intill aldrig kläder, så oftast kommer strykjärnet bara fram när jag byter gardiner eller dukar..... Så, ja, jag måste nog ha ett även om jag kanske bara använder det två gånger om året.... :D
Hm. Inser jag behöver lägga till dukar och gardiner på min lista numer också :angel:
 
Om en vill klara sig utan strykjärn och stryker sällan så brukade jag lägga sådant jag behövde få ”struket” mellan sängen och madrassen när jag bodde i Indien. Det är en bra stor yta. Men sådana sängar helt i trä är inte så vanliga här…

Det blir ju pressveck och allt så kanske snarare pressat än struket. Jag har gjort likadant här någon gång och det funkar förvånansvärt bra också med resårbotten.
 
Nu har jag slutat helt med gardiner, förutom rullgardiner. Men det var ännu längre sedan jag strök gardiner.
Dukar använder jag så lite som möjligt men kan tänka mig att det var det senaste jag strök eller möjligen en skjorta, men det är väldigt länge sedan.
 
Om en vill klara sig utan strykjärn och stryker sällan så brukade jag lägga sådant jag behövde få ”struket” mellan sängen och madrassen när jag bodde i Indien. Det är en bra stor yta. Men sådana sängar helt i trä är inte så vanliga här…

Det blir ju pressveck och allt så kanske snarare pressat än struket. Jag har gjort likadant här någon gång och det funkar förvånansvärt bra också med resårbotten.
Mangel var väl sådant folk alltid använde förr, min mor hade en handvevad samt sedan när jag var liten en elektrisk. Men den har nog inte använts sedan 70-talet.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Manglat har jag gjort mycket men inte sedan jag flyttat till hus men alltid drömt om att köpa en. Jag har aldrig strukit en duk eller gardin.
 
Mangel var väl sådant folk alltid använde förr, min mor hade en handvevad samt sedan när jag var liten en elektrisk. Men den har nog inte använts sedan 70-talet.
Ja. Om en överväger att dumpa strykjärnet för att minska pryttlarna känns kanske en mangel lätt tveksam som ersättare, bara?:) Särskilt om sängen kan göra samma jobb, den får nog stanna längre än strykjärnet hos de flesta som vill minska på prylarna tänker jag mig.
 
Äggkokaren som vissa nämnt, den är helt ovärderlig för mig som har dålig brunn och ont om vatten. Den använder ju bara en pytteskvätt vatten, jämfört med att koka i gryta på spisen. Dessutom slipper man försöka hålla tiden för det brukade jag glömma och så kokade äggen trekvart och blev riktigt grundligt hårdkokta. Samma med riskokare och diskmaskin, de använder också mindre vatten än att göra det på gamla sättet. Förmodligen sparar man en del ström också.
 
Hur klarar man sig utan ugn ?😨😨
Sanning med modifikation: Jag har en elektrisk ugn i garaget, och en vedugn inne :) Kniper det så går det. Kommer i alla fall rosta bröd på vedugnen nästa gång jag eldar, men känns sådär kul att springa till garaget för varje macka😅
 
Om en vill klara sig utan strykjärn och stryker sällan så brukade jag lägga sådant jag behövde få ”struket” mellan sängen och madrassen när jag bodde i Indien. Det är en bra stor yta. Men sådana sängar helt i trä är inte så vanliga här…

Det blir ju pressveck och allt så kanske snarare pressat än struket. Jag har gjort likadant här någon gång och det funkar förvånansvärt bra också med resårbotten.
Jag brukar hänga mina gardiner medan de fortfarande är fuktiga, då slätar de ut sig själva. :) Äger inte strykjärn.
 
Alltså jag klarar mig också bevisligen utan brödrost eftersom den senaste la av för kanske tre år sedan och jag inte skaffat någon annan ännu. Men det är ju till priset av att jag äter orostat bröd, för jag drar knappast igång ugnen bara för att få rostat bröd en söndagsfrukost. På samma sätt klarade jag mig kanske ett halvår utan kaffebryggare innan jag skaffade en ny efter en kollaps hos den gamla. Men jag klarade mig inte utan kaffe utan det krävde också mer omak och omständiga arrangemang som är skönt att slippa nu.

Dvs någon gång lär jag nog ändå unna mig att investera i en fungerande brödrost igen. Den gamla var gissningsvis från 1980-talet så ändå ganska begränsad prylomsättning anser jag. Skaffar jag mig en brödrost till så kanske jag avverkar två under min livstid.
 
Jag klarar mig utan hårtork. Har nu gjort mig av med min inför flytt. Använd 4-5 ggr på 15 år. Klarar mig även utan smink och har slängt mitt sista, inget var nyare än tio år tror jag.
 
Jag och sambon gjorde en rejäl köksrensning när han flyttade in.

Först tömde vi alla skåp och lådor. Sen började vi sätta tillbaks saker utefter kategori, och bara det vi verkligen använde. Jag lagar mycket mat, så jag behöver ett visst antal grytor etc, men jag hade fler än jag behövde. Så vi valde ut de bästa och tog bort allt överflödigt.

Jag använder både matberedare och mixer och stavmixer, men jag behövde inte ha tre stavmixrar...

Samma med porslin, vi sparade det som faktiskt behövs och används. Inte flera olika uppsättningar i blandade storlekar.

Marie Kondo är ett hett tips för övrigt :). "Does this spark joy?"
 
Hm... Jag kan faktiskt inte komma på så mycket saker. Det kan väl kanske vara att jag har onödigt många tekoppar? Det närmsta jag kan komma på som är "onödiga lyxprylar" är laptop + sladdlös skaftdammsugare. Men, jag använder laptopen flera timmar dagligen eftersom det är lättare än att sparka igång den stationära datorn och jag använder den sladdlösa dammsugaren flera gånger i veckan också och med den i hemmet så blir det att jag dammsuger oftare vilket ju är trevligt...

Däremot om man ska ta sådant som jag vet att jag inte behöver... Jag behöver inte ens ett fast hem större delen av året. Jag skulle klara mig utmärkt i mitt tält. Jag har allt som behövs för att klara sig i ett tält ner till ungefär nollgradigt (och att uppgradera utrustningen så att det är bekvämt även i kallare klimat hade inte varit speciellt svårt). Dock hade jag behövt göra stora förändringar i både min och hundarnas kost då.
 

Liknande trådar

Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 893
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 861
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 209
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp