F
Fruentimber
Därför att det är som är normalt i vissa kretsar är oftast det som är normalt att attraheras av. Det har inget med bilar att göra.
Men normalt och norm är (oftast) inte samma sak.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Därför att det är som är normalt i vissa kretsar är oftast det som är normalt att attraheras av. Det har inget med bilar att göra.
https://www.rfsl.se/certifiering-och-utbildning/certifierade-verksamheter/Jag hoppas att han kan hjälpa mig i alla fall. Men jag får nog verkligen känna efter så att det inte går över gränsen.
Bor tyvärr i Göteborg, annars hade jag gärna tagit emot tipset.
Och jag förstår dig verkligen, jag hade tyckt detsamma som utomstående. Det låter galet,
Haha, det kanske spelade lite rollJag hånglade med maken första gången vi sågs, på mitt initiativ![]()
Men, då hade vi hängt På Excet ett tag och druckit halva priset - drinkar![]()
Man attraheras av det som är normalt?Därför att det är som är normalt i vissa kretsar är oftast det som är normalt att attraheras av. Det har inget med bilar att göra.
Nu känns det lite offtopic, men jag känner att normer bara är ett annat ord för attraktion. Även om normerna är mer generella, dvs inte stämmer in på alla.
Rent semantiskt har det väl ändå väldigt mycket med vartannat att göra? Norm varande substantivformen av adjektivet normal, båda två syftande på - grovt förenklat - det vanligast förekommande. Det mest frekventa/vanliga/genomsnittliga är ju att inte vara normbrytare.Normer och normalt tycker jag inte ska sammanblandas. Det skulle innebära att det är onormalt att vara normbrytare på något sätt, tex att inte vara hetero/cis.
Problemet tycker jag är att man reproducerar bilden av att det som är norm är normalt- i relation till att annat är onormalt. Vanligt/ovanligt tycker jag är ett bättre sätt att prata om normer.Rent semantiskt har det väl ändå väldigt mycket med vartannat att göra? Norm varande substantivformen av adjektivet normal, båda två syftande på - grovt förenklat - det vanligast förekommande. Det mest frekventa/vanliga/genomsnittliga är ju att inte vara normbrytare.
Fast det står outtalat godtagbara - och det stämmer ju.Rent semantiskt har det väl ändå väldigt mycket med vartannat att göra? Norm varande substantivformen av adjektivet normal, båda två syftande på - grovt förenklat - det vanligast förekommande. Det mest frekventa/vanliga/genomsnittliga är ju att inte vara normbrytare.
I länken som @Aliche refererar till blandas begreppen normal och godtagbar ihop, och det tycker jag är en tveksam manöver.
Jag förstår hur du (och texten i länken) menar, och håller med om att den användningen av orden är olycklig och missvisande. Men semantiskt vidhåller jag nog ändå (tills jag blir överbevisad) att norm och normal syftar på precis samma sak. Det som är norm är, oundvikligen, normalt. Och viktigast, att normal och godtagbar/okej/acceptabel är väsensskilda begrepp.Problemet tycker jag är att man reproducerar bilden av att det som är norm är normalt- i relation till att annat är onormalt. Vanligt/ovanligt tycker jag är ett bättre sätt att prata om normer.
Precis. Det är lätt att man säger att det normala är det som är okej och det som inte är normalt är fel.Om vithetsnormen tex:
”Det är normalt att ha vit hudfärg i Sverige”
Eller
”Det är vanligt att vit hudfärg i Sverige”
Dåligt exempel kanske men Jag tycker att det har olika innebörd, normalt är mer värderande än vanligt.
Jo, jag såg det - och bestrider förstås inte att den användningen förekommer rätt ofta. Trots att den är förvanskad, imho.Fast det står outtalat godtagbara - och det stämmer ju.
Näe, men det är ju relativt troligt. Om vi tar längd som exempel så är mannen i genomsnitt längre. Det finns ju en biologisk orsak till varför mannen är längre, här påverkar gener och män med dessa gener kanske exempelvis kunde försvara kvinnan mot andra män bättre. Vilket skulle kunna vara varför kvinnor finner detta attribut som attraktivt. Så varför skulle inte normen bygga på attraktion ?
Nu känns det lite offtopic, men jag känner att normer bara är ett annat ord för attraktion. Även om normerna är mer generella, dvs inte stämmer in på alla.
Näe, men det är ju relativt troligt. Om vi tar längd som exempel så är mannen i genomsnitt längre. Det finns ju en biologisk orsak till varför mannen är längre, här påverkar gener och män med dessa gener kanske exempelvis kunde försvara kvinnan mot andra män bättre. Vilket skulle kunna vara varför kvinnor finner detta attribut som attraktivt. Så varför skulle inte normen bygga på attraktion ?
Men är semantik så väldigt intressant när det gäller begreppsdefinitioner? Det finns forskare som ägnar hela sin gärning åt normbegreppet. Liksom det finns forskare som ägnar sig åt demokratibegreppet. Semantiskt betyder demokrati folkstyre, jaha, då behöver vi inte prata mer om det. Typ.Jag förstår hur du (och texten i länken) menar, och håller med om att den användningen av orden är olycklig och missvisande. Men semantiskt vidhåller jag nog ändå (tills jag blir överbevisad) att norm och normal syftar på precis samma sak. Det som inte norm är, oundvikligen, normalt. Och viktigast, att normal och godtagbar/okej/acceptabel är väsensskilda begrepp.
Det kan vi säkert ha olika uppfattning om. Jag pekade på det jag uppfattar som en begreppsglidning och en i strikt mening felaktig åtskillnad mellan orden norm och normal - låt vara att den är mer och mer frekvent. Längre än så behöver vi säkert inte ta det i just den här tråden..Men är semantik så väldigt intressant när det gäller begreppsdefinitioner? Det finns forskare som ägnar hela sin gärning åt normbegreppet. Liksom det finns forskare som ägnar sig åt demokratibegreppet. Semantiskt betyder demokrati folkstyre, jaha, då behöver vi inte prata mer om det. Typ.
Jovisst, vi avfärdar t ex nationella sekretariatet för genusforskning, det går snabbast så.Det kan vi säkert ha olika uppfattning om. Jag pekade på det jag uppfattar som en begreppsglidning och en i strikt mening felaktig åtskillnad mellan orden norm och normal - låt vara att den är mer och mer frekvent. Längre än så behöver vi säkert inte ta det i just den här tråden..
Som sagt, jag tror inte så och jag är inte särskilt intresserad av att du använder det jag skriver som stoff för dina gissningar i motsatt riktning.
Du kan inget om det här. Du studsar mellan killgissningar och mansplaining.